Trots snack om Playstation 5 - Playstation 4 visar inga tecken på att bromsa in

Robot
Trots snack om Playstation 5 - Playstation 4 visar inga tecken på att bromsa in

I den här takten når man över 120 miljoner sålda enheter.

#playstation-4, #sony


NuZ
Testpilot

En bra konsol med bra spel trots sina designbrister och bakåtsträvande tänk med exklusiviteter osv. så är det fullt förståeligt. Jätte nöjd med min konsol. Tror det bara är technördar som fullt ut vet att PS5 kommer nästa år så gemene casualgamer/förälder mfl. inte tänker på. Så lär sälja bra till jul också. Nästa år lär det gå trögare för de lär inte spara in på reklam


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Jag har aldrig tyckt det varit prisvärt att köpa en konsol vid release, jävligt högt pris och inte tillräckligt många bra spel. Dessutom så släpps nu många stortitlar i slutet av den tidigare konsolgenerationen så att den tidigare generationen lever kvar mycket längre. Tror inte det blir en ny konsol för mig förrän priset sänkts och nya spel kommit ut och buggar fixats, kanske ett år efter releasen.

Bra spel säljer konsoler, så enkelt är det. Köpte PS4:an hösten 2014 inkusive Fifa 15 som precis hade släppts för 3490 kr, sålde Fifa för 500 kr så själva konsolen fick jag för under 3000 kr.

Förutom att fläktarna kan varva upp vid vissa spel är jag mer än nöjd med den speciellt med tanke på den lilla strunt summa som den ändå kostade.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

En bra konsol med bra spel trots sina designbrister och bakåtsträvande tänk med exklusiviteter osv. så är det fullt förståeligt. Jätte nöjd med min konsol. Tror det bara är technördar som fullt ut vet att PS5 kommer nästa år så gemene casualgamer/förälder mfl. inte tänker på. Så lär sälja bra till jul också. Nästa år lär det gå trögare för de lär inte spara in på reklam

När har exklusiva spel blivit bakåtsträvande?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

lol till dem som påstår att konsolernas tid snart är ett minne blott...

Jag hade uppskattat mitt PS4pro mer om det inte hade beslutat sig för att plötsligt haverera två månader efter att garantin tagit slut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

När har exklusiva spel blivit bakåtsträvande?

Det är väl bakåtsträvande som tusan att ha exklusiva titlar!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Det är väl bakåtsträvande som tusan att ha exklusiva titlar!

Varför och när har det blivit så?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag har aldrig tyckt det varit prisvärt att köpa en konsol vid release, jävligt högt pris och inte tillräckligt många bra spel. Dessutom så släpps nu många stortitlar i slutet av den tidigare konsolgenerationen så att den tidigare generationen lever kvar mycket längre. Tror inte det blir en ny konsol för mig förrän priset sänkts och nya spel kommit ut och buggar fixats, kanske ett år efter releasen.

Jag tror att generationerna flyter ihop lite mer denna gång.
Typ att man kommer kunna spela PS4 spel med riktigt 4K, kortare laddningstider, högre fps och kanske någon mer bonus.
Att man får bästa PS4 upplevelsen på PS5 kanske inte lockar alla, men konsolen börjar med ett bra utbud av spel tills den börjar få spel skrivna från grunden för ny maskinvara i alla fall.
Själv så sitter jag på PS4Pro och har förbeställt PS5, då jag inte tycker att ca 5-6k är för mycket för en spelmaskin som håller ca 7 år och att jag är sugen på att uppgradera tv till HDMi 2.1 från min gamla plasma från 2013.

LG C10/C11 och PS5, here we go!
Har redan börjat spara.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Det är väl bakåtsträvande som tusan att ha exklusiva titlar!

Älskade Sonic på min nes!


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Samtidigt som det är imponerande siffror så är det inte helt konstigt heller då PS4 räkningen inkluderar senare Slim och Pro modeller.

NuZ
Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Älskade Sonic på min nes!

Haha exakt! Det är 2019 nu och sonic på switchen är kung


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag har aldrig tyckt det varit prisvärt att köpa en konsol vid release, jävligt högt pris och inte tillräckligt många bra spel.

Jag har alltid känt lite tvärt om. Aldrig riktigt kunnat motivera att spara en tusenlapp för att vänta ett helt år på nåt jag verkligen vill ha dag ett😬. Sen kan jag känna att ps3an inte var mitt hetaste dag ett köp med tanke på att jag mer eller mindre bara scrollade i menyerna och testade demos hela det första året 😆. Jag har trots det aldrig ångrat det dock 😋.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Det är väl bakåtsträvande som tusan att ha exklusiva titlar!

Tycker du det är bakåtsträvande när HBO och Netflix gör exlusiva serier också som bara kan streamas på deras tjänster?


signatur

PSN: MrOakenborn

NuZ
Testpilot
Skrivet av Oakenborn:

Tycker du det är bakåtsträvande när HBO och Netflix gör exlusiva serier också som bara kan streamas på deras tjänster?

Ja klart det är


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

När har exklusiva spel blivit bakåtsträvande?

Är du på riktigt? Det har det väl alltid varit. Blev glad när det sades att Death Stranding kommer till Windows. De börjar lära sig Exklusiva spel hämmar inte bara spelarna, de hämmar också utvecklingen av nya aktörer på marknaden. Har alla moderna konsoler själv men skulle vara kung att spela alla på 1 eller låta mindre lottade personer kunna få spela alla upplevelser. Från Last of us till Zelda


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Är du på riktigt? Det har det väl alltid varit. Blev glad när det sades att Death Stranding kommer till Windows. De börjar lära sig Exklusiva spel hämmar inte bara spelarna, de hämmar också utvecklingen av nya aktörer på marknaden. Har alla moderna konsoler själv men skulle vara kung att spela alla på 1 eller låta mindre lottade personer kunna få spela alla upplevelser. Från Last of us till Zelda

Jepp. Existerar, andas, äter, skiter och är på riktig.
Visst kanske det hämmar spelare som envist bara kör en plattform. Men Exklusiva spel bidrar till tävlingsanda och konkurrens mellan plattformarna att kunna leverera den bästa upplevelsen möjligt på sitt format.

Skulle exklusiva spel försvinna helt skulle även innovation avta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Jepp. Existerar, andas, äter, skiter och är på riktig.
Visst kanske det hämmar spelare som envist bara kör en plattform. Men Exklusiva spel bidrar till tävlingsanda och konkurrens mellan plattformarna att kunna leverera den bästa upplevelsen möjligt på sitt format.

Skulle exklusiva spel försvinna helt skulle även innovation avta.

Förstår hur du tänker men håller inte med. Tror på konkurrenskraft men det bör vara på spelutvecklarna isåfall.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av gorbatjov:

Jag har alltid känt lite tvärt om. Aldrig riktigt kunnat motivera att spara en tusenlapp för att vänta ett helt år på nåt jag verkligen vill ha dag ett😬. Sen kan jag känna att ps3an inte var mitt hetaste dag ett köp med tanke på att jag mer eller mindre bara scrollade i menyerna och testade demos hela det första året 😆. Jag har trots det aldrig ångrat det dock 😋.

Haha, jag där är nog alla olika. Om jag inte minns fel var just PS3:an snordyr vid release, typ 7000 kr eller nått, kändes inte lockande. Dock så valde jag 360 under den konsolgenerationen, men var aldrig sugen på en PS4:a som jag har nu förrän långt efter dess initiala release som sagt. Jag tror också det beror på vilken backlogg man har, jag har alltid en massa spel som jag inte hinner spela klart vilken gör att jag inte lär vara klar med alla PS4 spel när PS5 kommer ut. Bonus blir ju då att när jag väl köper PS5:an så kommer jag ha en ny backlogg med PS5 spel

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Förstår hur du tänker men håller inte med. Tror på konkurrenskraft men det bör vara på spelutvecklarna isåfall.

Varför tror du inte på konkurrenskraft spelplattformsägare emellan?

Påståendet om att exklusiva spel är bakåtsträvande brukar komma från xbox fanboys vanligtvis men förstår att du liksom jag är multiplatform gamer.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Varför tror du inte på konkurrenskraft spelplattformsägare emellan?

Påståendet om att exklusiva spel är bakåtsträvande brukar komma från xbox fanboys vanligtvis men förstår att du liksom jag är multiplatform gamer.

Jag har PC (dock med gammal i7a och ett 1080ti bara), PS4, Xbone och switch så ja jag spelar på alla platformar. För jag gillar spel inte hårdvaran i sig. Varför? Jo för att konkurrens mellan platformarna gynnar inte spelarna och speltillverkarna. Gynnar endast platformens tillverkare.

Säg så här. Du jobbar på spelskapar företag X.

X blir köpt av platformen S och vill att ni endast tillverkar till S.

50st har platform S, 25st har Platform K och 70st har platform Z.

Då når inte X ut till varken K eller Z ägarna och går miste om 95st. Även om S betalar bra så kommer de aldrig upp i vad K och Z hade genererat också. Samt den kreativa friheten hämmas pga S står med hökögon på X.

Förstår inte hur du resonerar med att det skulle vara xbox/windows fanboys som skriker mest? Har aldrig hört för Microsoft har 95% mer exklusiva titlar än vad både Nintendo och PS4 har. Det tycker jag är fel. Tycker att även Kalle som kanske inte har råd med en PC/Xbox eller PS4 men sitter på Switchen. Ska han inte kunna få spela många av Microsoft exklusiva titlar eller för den delen PS4ans. God of war eller last of us? Sedan tycker du Epic gamestore vs Steam är bra?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då når inte X ut till varken K eller Z ägarna och går miste om 95st. Även om S betalar bra så kommer de aldrig upp i vad K och Z hade genererat också. Samt den kreativa friheten hämmas pga S står med hökögon på X.

Fast detta stämmer inte riktigt.

Sony verkar till exempel ge sina utvecklare rejält med frihet.

Fördelen med "first party"-spel är att inte alla måste gå med vinst. Gör de plattformen mer attraktiv och lockar till sig kunder som sedan köper andra spel och tjänster så kan det räcka. Då kan man ta sig mer kreativa friheter och risker än utgivare vars enda inkomster kommer från sina egna spel.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Fast detta stämmer inte riktigt.

Sony verkar till exempel ge sina utvecklare rejält med frihet.

Fördelen med "first party"-spel är att inte alla måste gå med vinst. Gör de plattformen mer attraktiv och lockar till sig kunder som sedan köper andra spel och tjänster så kan det räcka. Då kan man ta sig mer kreativa friheter och risker än utgivare vars enda inkomster kommer från sina egna spel.

Och du vet detta? Önskar ett exempel på det!? Samma sak med Epic och Steam?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Förstår inte hur du resonerar med att det skulle vara xbox/windows fanboys som skriker mest? Har aldrig hört för Microsoft har 95% mer exklusiva titlar än vad både Nintendo och PS4 har. Det tycker jag är fel. Tycker att även Kalle som kanske inte har råd med en PC/Xbox eller PS4 men sitter på Switchen. Ska han inte kunna få spela många av Microsoft exklusiva titlar eller för den delen PS4ans. God of war eller last of us? Sedan tycker du Epic gamestore vs Steam är bra?

Skrev Xbox fanboys. Inte Windows. Före MS valde att släppa alla xbox exklusiva spel till Windows var det jätteviktigt med exklusiva spel. Helt plötsligt blev det bakåtsträvande.

Epic gamestore vs Steam har jag aldrig sagt är bra. Bryr mig bara inte vilken gratis-launcher jag startar ett spel via.
Nyheter om Epic store exklusiva spel ger i alla fall underhållning i flera timmar när man läser kommentarer av folk som gråter över Epic.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av NuZ:

Och du vet detta? Önskar ett exempel på det!? Samma sak med Epic och Steam?

Sony har uttryckt detta i flera intervjuer. Det första jag hittar vid en sökning är: https://www.dualshockers.com/shuhei-yoshida-only-four-out-of-...

Jämför Sonys utbud med det från andra utgivare som EA, Ubisoft, Activision med flera.

De flesta stora spel från dessa utgivare är fulla med mikrotransaktioner och säsongspass för att maximera vinsten medan Sony ofta fokuserar på single-player helt utan dessa saker.

Medan de flesta stora utgivare brukar göra ungefär samma typ av spel som varandra så kan det som konsoltillverkare vara bra att komplettera med andra spel som inte alltid har potential att dra in lika mycket pengar men som gör plattformen som helhet mer attraktiv. Om ett bra utbud av exklusiva spel lockar nya köpare så kan dessa vara kvar i ekosystemet i många år. Då måste inte varje spel gå med vinst.

Jag tror inte att EA eller Activision låtit Media Molecule spendera en massa år på att skapa Dreams.

Epic och Steam är lite svåra att jämföra med då de gör så få spel och har inte samma mängd spelstudior.

Tycker du själv att exklusiva spel från Sony verkar lida av mindre "kreativ frihet" än spel från andra stora utgivare?

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Skrev Xbox fanboys. Inte Windows. Före MS valde att släppa alla xbox exklusiva spel till Windows var det jätteviktigt med exklusiva spel. Helt plötsligt blev det bakåtsträvande.

Epic gamestore vs Steam har jag aldrig sagt är bra. Bryr mig bara inte vilken gratis-launcher jag startar ett spel via.
Nyheter om Epic store exklusiva spel ger i alla fall underhållning i flera timmar när man läser kommentarer av folk som gråter över Epic.

Nu är ju xbox och windows, microsoft och de kallar hela allt för xbox då spel ej ska vara platformsspecifikt enligt dem. Nae men det är ju samma sak som du säger?! Spelar ingen roll vilken maskin jag startar eller launcher jag startar men man ska inte vara låst till en specifik enligt mig. Diggar min PS4 men skulle gärna testa Last of us i 4K på PC eller med skönare kontroll till xboxet eller varför inte på bussen med min switch. Jaja du får tycka som du vill. Men utvecklingen går framåt och hurrade när Death Stranding inte blev bundet till PS4 fast jag kommer köpa det till PS4an. Som sagt jag är gamer inte konsolkrigare


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Sony har uttryckt detta i flera intervjuer. Det första jag hittar vid en sökning är: https://www.dualshockers.com/shuhei-yoshida-only-four-out-of-...

Jämför Sonys utbud med det från andra utgivare som EA, Ubisoft, Activision med flera.

De flesta stora spel från dessa utgivare är fulla med mikrotransaktioner och säsongspass för att maximera vinsten medan Sony ofta fokuserar på single-player helt utan dessa saker.

Medan de flesta stora utgivare brukar göra ungefär samma typ av spel som varandra så kan det som konsoltillverkare vara bra att komplettera med andra spel som inte alltid har potential att dra in lika mycket pengar men som gör plattformen som helhet mer attraktiv. Om ett bra utbud av exklusiva spel lockar nya köpare så kan dessa vara kvar i ekosystemet i många år. Då måste inte varje spel gå med vinst.

Jag tror inte att EA eller Activision låtit Media Molecule spendera en massa år på att skapa Dreams.

Epic och Steam är lite svåra att jämföra med då de gör så få spel och har inte samma mängd spelstudior.

Tycker du själv att exklusiva spel från Sony verkar lida av mindre "kreativ frihet" än spel från andra stora utgivare?

Nu pratade vi inte om dåliga utgivare som jag föraktar stort. De där är helt körda i botten och bara bryr sig om pengar. Nu pratade vi om spelskaparnas frihet. Tror inte Sony är direkt mildare än andra (köper ett helt spelläge i nya CoD bla.) och tror mycket väl att t.ex Naughty dog hade kunnat skapa Uncharted utan Sony.

Sen jo är exakt samma sak som Epic och Steam. För mig spelar det ingen roll vilken launcher jag startar men jag hatar exklusivitet så JAG inte får välja vilken. Det är Det som är fel. Men i detta vackra land har vi demokrati och du får tycka precis som du vill. Jag tycker annorlunda bara. Spel ska vara för spelarna och konsten i mediet ska inte ha andra ”kockar” än komstnären själv är min åsikt. Därför jag älskar CPR och många Indieföretag bla.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja klart det är

Så låt oss säga att ett storföretag äger den plattform som alla framtida spel spelas på och ger ut alla spel, varför skulle dom satsa på mindre säkra kort istället för låt oss säga AAA spel som Assassin's Creed, Battlefield, Call of Duty, GTA och Fifa?
Tror personligen att det skulle gå ungefär som med EA. Ett stort spelföretag köper upp en massa mindre spelföretag och lägger ner deras egna spelserier för att arbeta på storföretagets egna titlar. Gärna med en massa mikrotransaktioner för att maximera vinsten.
Och om det inte fanns exlusiva titlar till olika konsoler eller launchers på PC varför ska det ens finnas fler än en?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu pratade vi inte om dåliga utgivare som jag föraktar stort. De där är helt körda i botten och bara bryr sig om pengar. Nu pratade vi om spelskaparnas frihet. Tror inte Sony är direkt mildare än andra (köper ett helt spelläge i nya CoD bla.) och tror mycket väl att t.ex Naughty dog hade kunnat skapa Uncharted utan Sony.

Du hävdar att studior som köps och gör exklusiva spel drabbas av att den "kreativa friheten hämmas pga S står med hökögon på X". Har du några exempel på detta?

Både Sony och Nintendo brukar ha med ett eller flera spel varje år i Game of the Year-diskussionerna. Microsoft har kanske inte gett sina studior samma frihet men de verkar vara på väg åt rätt håll.

Hur många kommer ihåg spelen Naughty Dog gjorde innan de började göra exklusiva spel åt Sony? Spel som Uncharted kräver mycket resurser och det är väldigt få studior som kan finansiera sådana spel på egen hand. Tror du att de fått mer kreativ frihet hos någon annan stor utgivare? Första Uncharted blev väl inte ens en stor succé men Sony trodde på konceptet och lät Naughty Dog fortsätta med det fantastiska Uncharted 2.

Det känns väl snarare som att det är studior som gör multiplattformsspel åt stora utgivare som i högre grad drabbas av begränsad kreativ frihet?

12
Skriv svar