Strålande betyg för Disco Elysium – och en och annan bister min

Sida 1 av 1
2019-10-21 12:00
Strålande betyg för Disco Elysium – och en och annan bister min

Fler verkar hålla det som ett av årets bästa spel.

#betyg, #disco-elysium, #reviews


2019-10-21 12:13

Sagt det förut men inget för mig. Wall of text simulator.

2019-10-21 12:29

Efter att ha spelat igenom större delen av spelet (c:a 90%) så kan jag med viss säkerhet säga att det är ett av de bättre RPG'erna i samma genre som Planescape Torment, Arcanum, m.fl. - det vill säga de spel som sätter story, dialogval och stämning före strid och min-maxing.

Med det sagt så tycker jag att en del recensenter har varit lite väl snälla i sin betygsättning. På en femgradig skala så är det i min mening snarare en 4/5 än en 5/5.

Här är mina minus:

1. Laddtider mellan olika scener känns uråldrigt - det är dessutom rätt segt med laddskärmar mellan scener man ofta byter mellan

2. Transportsträckor (springa mellan A <-> B fram och tillbaka, om flera gånger för att göra något) tidsödande och rätt trist.

3. Redundant dialog. En hel del av de textmassor som passerar på skärmen är förbaskat irrelevant. Exempelvis vid ett tillfälle så kan man inte avbryta c:a 30 sidor med siffror för att man gjort en sak i ett datasystem. Vid andra tillfällen så försiggår en mängd dialog som man överhuvudtaget inte har någon nytta av i spelet. Varken för storyn eller för "atmosfär". Helt enkelt en massa nonsensfakta om saker som inte på något vis är relevant i sammanhanget.

4. Gömda kritiska dialogval. Låt oss säga att du försöker "komma vidare" i storyn, så måste du prata med karaktär X för att triggery Y ska dra igång. Dock kan detta vara gömt bakom ett dialogval som ligger under ett annat dialogval. Valde du inte "rätt" så är du fast. Tills du ställt precis den frågan (exempelvis).

5. Ologiska "pauser" i storyn - vid ett tillfälle ska du undersöka tre olika möjliga ledtrådar - men på intet sätt så talar spelet om att två av dessa inte går att undersöka förrän en speciell trigger har inträffat i spelet. Du går och letar och letar efter dessa ledtrådar, men har inte triggern körts så kommer du inte att hitta någonting. Du pratar med allt och alla, men X måste hända, sen kan du få gå vidare.

6. Namnet på platser tas för givet - vid ett tillfälle ska du exempelvis besöka "The Old Fish Market" i storyn. Ingenstans får du veta var denna ligger, så du får springa runt och gissa dig till var den kan ligga någonstans.

7. Märkliga dödstillfällen - inget större problem, men i vissa scener så känns det som om jag spelade Police Quest från gamla Sierra. Om man inte gör precis som utvecklarna vill så dör jag helt plötsligt. Det kan handla om att jag inte tog med mig min kollega, trots att scenen egentligen inte förklarar varför jag dör utan honom. Samma händelse inträffar med kollegan, skillnaden är att jag dör.

8. Linjärt spel - Även om det finns olika sätt att komma från A till B sen till C och sen D... osv. så måste du fortfarande följa den sekvensen av händelser. Visst, du kommer få olika information, olika reaktioner, och i vissa lägen missa kanske B eller C, men storyn är "tidslinjär" de flesta saker GÅR inte att göra i en annan ordning än vad som var tänkt från början.

Nu låter det som att jag är väldigt negativ, och eftersom jag bara listar mina negativa intryck så är det en rimlig tolkning. Men faktum är att jag verkligen tokdiggar spelet, storyn, musiken, atmosfären, et cetera. Dock måste jag säga att jag tycker att de som ger spelet 5/5 tycks missa dessa punkter.

2019-10-21 12:36
Skrivet av Tobias Solem:

7. Märkliga dödstillfällen - inget större problem, men i vissa scener så känns det som om jag spelade Police Quest från gamla Sierra. Om man inte gör precis som utvecklarna vill så dör jag helt plötsligt. Det kan handla om att jag inte tog med mig min kollega, trots att scenen egentligen inte förklarar varför jag dör utan honom. Samma händelse inträffar med kollegan, skillnaden är att jag dör.

Påminner mig om https://www.stilldrinking.org/coffee-is-hard (handlar främst om Space Quest I men samma sak)

2019-10-21 12:39

Haha, älskar hur det citeras alla stora drakarna och... nya Wermlands-tidningen?

Ser fram emot att spela det här snart!

2019-10-21 12:44
Skrivet av trickeh2k:

Haha, älskar hur det citeras alla stora drakarna och... nya Wermlands-tidningen?

Ser fram emot att spela det här snart!

Svårt att hitta svenska recensioner! Vi är ju inte så många på spelplan längre.

2019-10-21 13:08
Skrivet av Joakim Bennet:

Svårt att hitta svenska recensioner! Vi är ju inte så många på spelplan längre.

En tidning som man kanske inte tänker på när man letar spelrecensioner, men det var ju ingen okänd person som skrivit recensionen.

2019-10-21 13:53

Passande att Eurogamer inte var helt sålda på Disco Elysium - de var ju heller aldrig helt sålda på Planescape: Torment som DE inspireras av (P:T fick 7/10).

2019-10-21 14:09
Skrivet av Tobias Solem:

Efter att ha spelat igenom större delen av spelet (c:a 90%) så kan jag med viss säkerhet säga att det är ett av de bättre RPG'erna i samma genre som Planescape Torment, Arcanum, m.fl. - det vill säga de spel som sätter story, dialogval och stämning före strid och min-maxing.

Med det sagt så tycker jag att en del recensenter har varit lite väl snälla i sin betygsättning. På en femgradig skala så är det i min mening snarare en 4/5 än en 5/5.

Här är mina minus:

1. Laddtider mellan olika scener känns uråldrigt - det är dessutom rätt segt med laddskärmar mellan scener man ofta byter mellan

2. Transportsträckor (springa mellan A <-> B fram och tillbaka, om flera gånger för att göra något) tidsödande och rätt trist.

3. Redundant dialog. En hel del av de textmassor som passerar på skärmen är förbaskat irrelevant. Exempelvis vid ett tillfälle så kan man inte avbryta c:a 30 sidor med siffror för att man gjort en sak i ett datasystem. Vid andra tillfällen så försiggår en mängd dialog som man överhuvudtaget inte har någon nytta av i spelet. Varken för storyn eller för "atmosfär". Helt enkelt en massa nonsensfakta om saker som inte på något vis är relevant i sammanhanget.

4. Gömda kritiska dialogval. Låt oss säga att du försöker "komma vidare" i storyn, så måste du prata med karaktär X för att triggery Y ska dra igång. Dock kan detta vara gömt bakom ett dialogval som ligger under ett annat dialogval. Valde du inte "rätt" så är du fast. Tills du ställt precis den frågan (exempelvis).

5. Ologiska "pauser" i storyn - vid ett tillfälle ska du undersöka tre olika möjliga ledtrådar - men på intet sätt så talar spelet om att två av dessa inte går att undersöka förrän en speciell trigger har inträffat i spelet. Du går och letar och letar efter dessa ledtrådar, men har inte triggern körts så kommer du inte att hitta någonting. Du pratar med allt och alla, men X måste hända, sen kan du få gå vidare.

6. Namnet på platser tas för givet - vid ett tillfälle ska du exempelvis besöka "The Old Fish Market" i storyn. Ingenstans får du veta var denna ligger, så du får springa runt och gissa dig till var den kan ligga någonstans.

7. Märkliga dödstillfällen - inget större problem, men i vissa scener så känns det som om jag spelade Police Quest från gamla Sierra. Om man inte gör precis som utvecklarna vill så dör jag helt plötsligt. Det kan handla om att jag inte tog med mig min kollega, trots att scenen egentligen inte förklarar varför jag dör utan honom. Samma händelse inträffar med kollegan, skillnaden är att jag dör.

8. Linjärt spel - Även om det finns olika sätt att komma från A till B sen till C och sen D... osv. så måste du fortfarande följa den sekvensen av händelser. Visst, du kommer få olika information, olika reaktioner, och i vissa lägen missa kanske B eller C, men storyn är "tidslinjär" de flesta saker GÅR inte att göra i en annan ordning än vad som var tänkt från början.

Nu låter det som att jag är väldigt negativ, och eftersom jag bara listar mina negativa intryck så är det en rimlig tolkning. Men faktum är att jag verkligen tokdiggar spelet, storyn, musiken, atmosfären, et cetera. Dock måste jag säga att jag tycker att de som ger spelet 5/5 tycks missa dessa punkter.

Väldigt bra skrivet! Märks att en del recensioner totalt missat dessa negativa aspekter. Framförallt laddningstiderna blir brutala med allt springande fram och tillbaks och som du säger så är spelet inte så öppet som de vill få folk att tro, man märker gång på gång hur ofta man ändå måste göra saker i en viss ordning för att leda någon vart.

2019-10-21 14:20

Ser ut som ett spel där man måste ha som intresse att läsa böcker till vardags..

2019-10-21 14:25

Tack för nyheten Jocke! Din recension var riktigt underhållande att läsa!

2019-10-21 14:46
Skrivet av Kimpur:

Ser ut som ett spel där man måste ha som intresse att läsa böcker till vardags..

Du får det att låta lika obskyrt att läsa böcker som att demondansa med kattkadaver i en cirkel med tända ljus i lägenheten...

2019-10-21 14:55
Skrivet av Cane:

Väldigt bra skrivet! Märks att en del recensioner totalt missat dessa negativa aspekter. Framförallt laddningstiderna blir brutala med allt springande fram och tillbaks och som du säger så är spelet inte så öppet som de vill få folk att tro, man märker gång på gång hur ofta man ändå måste göra saker i en viss ordning för att leda någon vart.

Missat eller bortsett från? Jag störde mig inte ett dugg 7 av 8 punkter på den listan
Men med det sagt, bra lista! Vi behöver fler insikter.

2019-10-21 15:28

Spelet är bra och har en intressant potential. Dock kändes det faktiskt lite väl överhypat. Dessutom stödjer det inte ultra-wide, som är den snabbast växande upplösningen på marknaden. Märkligt. Och så är det lite väl dyrt för ett indiespel.

Det blev att ångra mitt köp och få pengarna tillbaka. Köper det på rea när det har stöd för ultra-wide.

2019-10-21 15:34

Yrke: Fotomodell, JAS-pilot.

2019-10-21 16:03
Skrivet av Joakim Bennet:

Missat eller bortsett från? Jag störde mig inte ett dugg 7 av 8 punkter på den listan
Men med det sagt, bra lista! Vi behöver fler insikter.

Grant us eyes!

2019-10-21 16:47

Jag tror att det här är årets spel för mig. Det är inte ofta man sitter och tänker på vad man ska göra nästa gång man spelar igenom spelet under tiden som man sitter och spelar, oftast får spel bara en genomspelning. Storyn känns väl genomtänkt och även om det blir en del läsning så blir det inte som i ett Obsidian RPG där läsandet kan kännas jobbig emellanåt . Inte heller behöver man hålla på att plocka upp böcker eller annat att läsa för att fördjupa sig i spelvärldens historia utan här levereras den informationen genom dialoger på ett sätt som för det mesta känns behagligt. Jag kan varmt rekommendera det här spelet även till folk som tycker att läsa i spel kan bli jobbigt. Innan jag läste Jockes recension så hade jag ingen tanke på att köpa Disco Elysium så det var tur både för mig och för ZA/UM att det fick en så fin och välförtjänt recension.

2019-10-21 17:01

Laddtiderna även med SSD är sjukt dåliga detsamma med framerates som dippar på vissa ställen och sen att behöva dubbelklicka för att springa blir snabbt tradigt.

2019-10-21 17:47

Håller på med alldeles för många RPG redan så får vänta ett tag med detta men ser skitbra ut

2019-10-21 18:27
Skrivet av rigge:

Laddtiderna även med SSD är sjukt dåliga detsamma med framerates som dippar på vissa ställen och sen att behöva dubbelklicka för att springa blir snabbt tradigt.

Märkligt, för mig var laddningssekvenserna några sekunder. Använder SSD jag också.

2019-10-21 18:37

@Sisyr: Sjukt dåliga kanske är lite att ta i, men oftast 5-10+ sek ligger det väl på, blir ganska påtagligt ändå när man ska ta sig fram på vissa ställen där man måste ladda ofta.

2019-10-21 19:11

Nu har jag spelat igenom det helt.
Begriper inte de som klagade på slutet. Det var riktigt bra.

Köp spelet. ZA/UM är verkligen värda det.

2019-10-21 19:47

Ni som spelat det, är det en infinity engine kopia utan combat?
Personligen så är jag tveksam till spelet om det bara är dialoger utan handgemäng ibland.

2019-10-22 11:14
Skrivet av Izuel:

Ni som spelat det, är det en infinity engine kopia utan combat?
Personligen så är jag tveksam till spelet om det bara är dialoger utan handgemäng ibland.

Det enda som påminner om infinity engine-spelen är väl perspektivet. Sedan utforskar du mer än i de gamla rollspelen, det finns mer i miljöerna att upptäcka snarare än att bara titta på. Striderna kommer sig av dialogval du gör, baserat på dina färdigheter.

2019-10-22 18:43

Ok, tack för info.

Ska nog skaffa detta och testa själv.

2019-10-25 11:50
Skrivet av trickeh2k:

Du får det att låta lika obskyrt att läsa böcker som att demondansa med kattkadaver i en cirkel med tända ljus i lägenheten...

Det är väl mig det är fel på, men jag hatar att läsa böcker och har aldrig lyckats läsa mer än 20 sidor i en bok.

Har läst ut 1 hel bok i mitt liv och det var i andra klass.
Snorre Säl hette den.

2019-10-25 13:07
Skrivet av Kimpur:

Det är väl mig det är fel på, men jag hatar att läsa böcker och har aldrig lyckats läsa mer än 20 sidor i en bok.

Har läst ut 1 hel bok i mitt liv och det var i andra klass.
Snorre Säl hette den.

Haha, jag minns den boken!

Sida 1 av 1