Inverterat eller inte?

Sida 1 av 2
Inverterat eller inte?

Yngsta grabben lyckades ställa in inverterad styrning i Roblox och blev väldigt förvirrad. Det krävdes ett långt samtal för att pedagogiskt förklara att vissa människor faktiskt spelar så. Jag tror inte han fick några bestående men det det lär väl först blomma ut i tonåren. Kanske börjar han spela inverterad vara för att göra revolution mot farsan...

Så, detta behöver kartläggas.

2019-10-13 15:47

För många år sedan så spelade jag CS men en som hade inverterad styrning... Fullständigt galet enligt mig men han gillade det.

Däremot så känns det helt absurt att spela flygspel UTAN inverterad styrning.

2019-10-13 15:48

Spelade alltid inverterat på quake-tiden. Det var väl typ standard då? Sen började jag hänga med kompisar som spelade på andra hållet, och då orkade jag inte fippla med inställningarna hela tiden när vi bytte av varandra framför skärmen, så jag fick lära om mig. Gick förvånansvärt fort att lära om sig. Så nu har jag spelat icke-inverterat i över 15 år utan problem. Inget är bättre än det andra, bara vad man är van vid.

2019-10-13 16:06

Folk får såklart spela som dom vill, men jag tycker det är sjukt ologiskt med inverterat. Dra uppåt för att kolla uppåt borde väl kännas bäst? Undantaget är som Shadee skriver ovan när man flyger ett flygplan.

2019-10-13 16:16

Inverterat, alltid! Finns det inte som möjlighet så spelar jag inte spelet.

Uppväxt med joysticks och flygsimulatorer så det kanske inte är så konstigt. Det känns dessutom mer naturligt om man tänker att kontrollen är en själv. Lutar man sig framåt, "upp" på styrspak/mus så tittar man ju neråt irl.
Likadant om man drar styrspak/mus mot sig, alltså lutar sig bakåt så tittar man upp irl.

Icke-inverterat känns mer som om man kontrollerar en skärm.

2019-10-13 16:21
Skrivet av Nioreh:

Spelade alltid inverterat på quake-tiden. Det var väl typ standard då? Sen började jag hänga med kompisar som spelade på andra hållet, och då orkade jag inte fippla med inställningarna hela tiden när vi bytte av varandra framför skärmen, så jag fick lära om mig. Gick förvånansvärt fort att lära om sig. Så nu har jag spelat icke-inverterat i över 15 år utan problem. Inget är bättre än det andra, bara vad man är van vid.

Exakt såhär var det för mig också

2019-10-13 17:02
Skrivet av Mortaigne:

Inverterat, alltid! Finns det inte som möjlighet så spelar jag inte spelet.

Uppväxt med joysticks och flygsimulatorer så det kanske inte är så konstigt. Det känns dessutom mer naturligt om man tänker att kontrollen är en själv. Lutar man sig framåt, "upp" på styrspak/mus så tittar man ju neråt irl.
Likadant om man drar styrspak/mus mot sig, alltså lutar sig bakåt så tittar man upp irl.

Icke-inverterat känns mer som om man kontrollerar en skärm.

Exakt så!

Xbox unite!

Du missade bästa inställningen på 360-generationen, den kom ihåg vad man föredrog så man inte behövde ändra i varenda spel..! Fattar inte varför de tog bort det...

2019-10-13 17:21
Skrivet av Mortaigne:

Det känns dessutom mer naturligt om man tänker att kontrollen är en själv. Lutar man sig framåt, "upp" på styrspak/mus så tittar man ju neråt irl.
Likadant om man drar styrspak/mus mot sig, alltså lutar sig bakåt så tittar man upp irl.

Alltid lika kul att höra andra berätta varför, tack för förklaringen

2019-10-13 17:30
Skrivet av Mortaigne:

Inverterat, alltid! Finns det inte som möjlighet så spelar jag inte spelet.

Uppväxt med joysticks och flygsimulatorer så det kanske inte är så konstigt. Det känns dessutom mer naturligt om man tänker att kontrollen är en själv. Lutar man sig framåt, "upp" på styrspak/mus så tittar man ju neråt irl.
Likadant om man drar styrspak/mus mot sig, alltså lutar sig bakåt så tittar man upp irl.

Icke-inverterat känns mer som om man kontrollerar en skärm.

Jag tänker dock att man lutar inte hela kroppen man tittar uppåt och neråt i verkligheten utan endast rör huvudet. Vilket är desamma som i t.ex. FPS-spel och då blir upp upp och ner ner.

2019-10-13 17:40
Skrivet av Shadee:

Jag tänker dock att man lutar inte hela kroppen man tittar uppåt och neråt i verkligheten utan endast rör huvudet. Vilket är desamma som i t.ex. FPS-spel och då blir upp upp och ner ner.

Men du lutar ju huvudet bakåt när du tittar upp? (Spaken mot dig) och tvärtom lutar huvudet framåt när du tittar ner (spaken framåt).

Det är roligt vilka olika perspektiv man kan ha! Jag tycker ju att inverterat är mer inlevelserikt, och icke-inverterat är mer "speligt/kontrollerar en skärm".

2019-10-13 17:50

Alltid inverterat i Y-led med handkontroll. Den analoga spaken är som sagt "huvudet" på karaktären. Det känns aldrig som att man trycker spaken "uppåt", snarare framåt och ned i backen.

Inverterat for life!

2019-10-13 17:56

Drar jag spaken nedåt så vill jag titta nedåt. Det känns mest logiskt för mig, och följer väl efter vad jag är van med från en datormus.

Spelade ett Transformers-spel till PS2 där det var inverterat och visste inte att man kunde byta.. Efter det blev allt lättare.

2019-10-13 17:58
Skrivet av gh0glund:

Alltid inverterat i Y-led med handkontroll. Den analoga spaken är som sagt "huvudet" på karaktären. Det känns aldrig som att man trycker spaken "uppåt", snarare framåt och ned i backen.

Inverterat for life!

Hear hear!

2019-10-13 18:00

Aldrig inverterat, tycker det känns helt fel. ^^

2019-10-13 18:19

Kör inte inverterat i FPS, dock är det nog mest för att det var default eftersom det känns anturligt med inverterat i flyg/rymdsimulatorer . Som flera andra här förklarat så beror det ju på om man ser det hela som att du styr ett huvud eller ett crosshair. Tror inte att det är någon som kör interverat i FPS som kör inverterat i windows? eller?

2019-10-13 18:24
Skrivet av Mortaigne:

Men du lutar ju huvudet bakåt när du tittar upp? (Spaken mot dig) och tvärtom lutar huvudet framåt när du tittar ner (spaken framåt).

Med den logiken ska du ju invertera x-axeln också.

2019-10-13 18:36
Skrivet av gh0glund:

Alltid inverterat i Y-led med handkontroll. Den analoga spaken är som sagt "huvudet" på karaktären. Det känns aldrig som att man trycker spaken "uppåt", snarare framåt och ned i backen.

Inverterat for life!

Då bör väl vänster och höger vara att man tiltar huvudet åt sidan?
Typ kolla runt ett hörn istället för att vrida blicken?

2019-10-13 19:07
Skrivet av Kimpur:

Då bör väl vänster och höger vara att man tiltar huvudet åt sidan?
Typ kolla runt ett hörn istället för att vrida blicken?

Haha, du har en poäng.

Men för att sammanfatta "det inverterade tänket" styr vänstra spaken hur kroppen rör sig och den högra hur huvudet rör sig. Bortsett från X-led då, som kombinerar hur huvud och kropp vrider på sig samtidigt.

phi
2019-10-13 19:13

Jag tänker att folk som kör inverterat är såna där som står upp när de torkar sig arslet också.

2019-10-13 19:19
Skrivet av gh0glund:

Alltid inverterat i Y-led med handkontroll. Den analoga spaken är som sagt "huvudet" på karaktären. Det känns aldrig som att man trycker spaken "uppåt", snarare framåt och ned i backen.

Inverterat for life!

"Med handkontroll" skriver du. Så följdfrågan blir: Hur spelar du med mus?

För min egen del skulle jag aldrig invertera. Det känns helt galet för mig.

2019-10-13 19:41

Kör också inverterat, iaf i FPS. I TPS så är det nog icke inverterat. Jag vet inte hur det kommer sig, men tror det är något som blev cementerat på Quake-tiden och jag har aldrig försökt träna bort det.

Har försökt spela utan inverterat men man blir ju totalt yr i huvudet. Samtidigt är det så att man vill spela spelet direkt och inte försöka träna bort detta beteende innan man kan spela. Lathet tror jag, haha.

2019-10-13 20:04
Skrivet av Nioreh:

Med den logiken ska du ju invertera x-axeln också.

Njae, höger är höger och vänster är vänster.

2019-10-13 20:11
Skrivet av gh0glund:

Haha, du har en poäng.

Men för att sammanfatta "det inverterade tänket" styr vänstra spaken hur kroppen rör sig och den högra hur huvudet rör sig. Bortsett från X-led då, som kombinerar hur huvud och kropp vrider på sig samtidigt.

Ja precis så, det är mer känsla och lite mer komplext än att jaga en muspekare på en dataskärm. Det är en av anledningarna till att jag föredrar att spela med handkontroll, det ger mig en helt annan inlevelsekänsla.

Men för att förtydliga hur jag tänker för de som undrar, så tänk joystick. Du är mitt i styrningen, inte utanför.

2019-10-13 21:07
Skrivet av phi:

Jag tänker att folk som kör inverterat är såna där som står upp när de torkar sig arslet också.

Torkar baken sittandes framifrån - det är inverted!

2019-10-13 21:55
Skrivet av Bennii:

"Med handkontroll" skriver du. Så följdfrågan blir: Hur spelar du med mus?

För min egen del skulle jag aldrig invertera. Det känns helt galet för mig.

Aldrig inverterat med mus. Får kalla kårar av att tänka tanken.

2019-10-13 22:33

Brukade spela med inverterat i flygfordon. Nuförtiden gör jag inte det ens då.

2019-10-13 22:43

Med handkontroll förstår jag inte ens att inverterad Y anses vara konstigt. Det borde vara ”normal”. Med mus däremot... vem fan kör inverterat med mus?

2019-10-13 22:58
Skrivet av Vamp:

Med handkontroll förstår jag inte ens att inverterad Y anses vara konstigt. Det borde vara ”normal”. Med mus däremot... vem fan kör inverterat med mus?

Ser inte varför det skulle vara någon skillnad

2019-10-13 23:12

Spelade med inverterat fram tills 360/PS3-generationen. Slutade sedan av någon anledning.
Jag har dock aldrig haft inverterat på PC.

2019-10-13 23:22

Alltid spelat med inverterat, kommer nog från alla flygspel jag spelade i slutet på 80 och början på 90 talet.

Sida 1 av 2