FragZåne - Tråden om pizza

Sida 5 av 5
2019-10-26 09:49

Hur känner ni andra angående pretto-pizzor från "riktiga italienska restauranger"? Jag tror inte jag någonsin upplevt att dessa pizzor har varit bättre än de man får på vanliga pizzerior, i Sverige såväl som utomlands.

Ofta ska det läggas en massa krimskrams som färska oreganoblad och annat skräp ovanpå för att få det att verka flådigt, men smakmässigt klickar det aldrig. Är det för att man är uppväxt med pizzeria-pizzor eller är dessa "vedugnsbakade, autentiska pizzor" helt enkelt sämre?

2019-10-26 22:32
Skrivet av Jonny Myrén:

Hur känner ni andra angående pretto-pizzor från "riktiga italienska restauranger"? Jag tror inte jag någonsin upplevt att dessa pizzor har varit bättre än de man får på vanliga pizzerior, i Sverige såväl som utomlands.

Ofta ska det läggas en massa krimskrams som färska oreganoblad och annat skräp ovanpå för att få det att verka flådigt, men smakmässigt klickar det aldrig. Är det för att man är uppväxt med pizzeria-pizzor eller är dessa "vedugnsbakade, autentiska pizzor" helt enkelt sämre?

De pizzorna smakar betydligt bättre enligt mig, men det är egentligen en annan maträtt. Fulpizzorna på vanliga pizzerior har ofta billiga ingredienser och är indränkta i sås gör att maskera och ta över smakerna. Färsk oregano tycker jag bidrar med en fräschör som ofta gifter sig med sältan från den lufttorkade skinkan, eller vad man nu väljer att ha på den. Jag ber om ursäkt över min bajsnödiga formulering.

2019-10-27 02:04
Skrivet av lampis:

De pizzorna smakar betydligt bättre enligt mig, men det är egentligen en annan maträtt. Fulpizzorna på vanliga pizzerior har ofta billiga ingredienser och är indränkta i sås gör att maskera och ta över smakerna. Färsk oregano tycker jag bidrar med en fräschör som ofta gifter sig med sältan från den lufttorkade skinkan, eller vad man nu väljer att ha på den. Jag ber om ursäkt över min bajsnödiga formulering.

Jag, som iofs är jävig, anser att det du kallar "fulpizzor" oftast är bättre, däremot färsk oregano och basilika, är bra i alla maträtter med tomat/tomatsås.

Tycker tillochmed att Biteline, ett onödigt ställe i S-vall, gör bättre pizzor än den jag åt alldeles bredvid Bastion i Rom.

2019-10-27 02:24
Skrivet av Korstabon:

Jag, som iofs är jävig, anser att det du kallar "fulpizzor" oftast är bättre, däremot färsk oregano och basilika, är bra i alla maträtter med tomat/tomatsås.

Tycker tillochmed att Biteline, ett onödigt ställe i S-vall, gör bättre pizzor än den jag åt alldeles bredvid Bastion i Rom.

För det första är ju inte Rom kända för sina pizzor, det är ju Neapel, för det andra, varför skulle en pizza vara bra bara för dess lokalisering?
Givetvis kan man äta pizza i Rom, och hitta bra pizza där, men Italien är fortfarande ett väldigt lokalpatriotiskt land, och man föredrar sin traditionella provinsiella mat i första hand.

2019-10-27 02:44
Skrivet av keffkebab:

För det första är ju inte Rom kända för sina pizzor, det är ju Neapel, för det andra, varför skulle en pizza vara bra bara för dess lokalisering?
Givetvis kan man äta pizza i Rom, och hitta bra pizza där, men Italien är fortfarande ett väldigt lokalpatriotiskt land, och man föredrar sin traditionella provinsiella mat i första hand.

Om det står tillochmed på italienska, att man bakar Napolitanska pizzor, och du ser en sur fet "SuperMario" som skäller ut kunder efter att dom klagat på hans pizza?

Jag vet också mycket väl vad en pizza från Rom är, den hittar du längst in i deras coop, till exempel, där du får visa med händerna hur lång och bred bit du vill ha.

Sen, eftersom jag jobbat inom branchen, kan jag ju säga att tunnbrödspizza går bort.

2019-10-27 08:07

Jag var i Italien förra sommaren och käkade riktigt bra stenugnsbakade pizzor, men det var i.o.f.s. i Sardinien. Självklart fanns det ju bottennapp även där med riktigt smaklösa exempel. Mycket handlar om ingredienserna. Därför går t.ex. kebab, som ofta har mindre kötthalt än grillkorv, bort.

2019-10-30 16:00
Skrivet av Jonny Myrén:

En napoletansk sk "prettopizza" är i mitt tycke den godaste maträtt som finns och är ungefär en miljon gånger godare än en svenne-pizza. Det går inte att jämföra, det är knappt samma maträtt. Bottnen är spröd och knaprig, tomatsåsen smakar rejält och tillbehören av högsta klass. Det räcker med att käka en riktig Margeritha med bara tomatsås och mozzarella så har man en fantastisk smakupplevelse.

De godaste pizzorna har jag ätit i Italien, i Neapeltrakten. Åt en Diavola nu senast när jag var i Ravello vid Amalfikusten som var magisk. Pizzeria Ved i Lund har riktigt fina pizzor. Jag har tyvärr inte varit på Lilla Napoli än. Min egen favoritpizza består av följande ingredienser: tomatsås (gjord på San Marzano-tomater som jag krossar för hand och tillsätter salt - inget mer), buffelmozzarella, Sopressa Veneta (en sorts salami), svarta oliver, hackad röd chili, olivolja, basilika och riven pecorino. Älskar även pizza Napoletana/Romana med sardeller på.

2019-11-11 14:29

Senaste kebabpizza från Småland, intagen i ett pentry på regementet så ljuset (och bilden) blev halvdassigt. Smakar dessutom bättre efter en kall övningshelg och med Konungens bestick.

2019-11-11 14:39

@hannes.theorell: Ja jösses, de va rejält med sås.

2019-11-11 14:42

Som boende i Jönköping är jag nog lyckligt lottad med just pizzor. Få saker slår en Batman med extra sås på bakfyllan.

Pretto-pizzor kan vara fantastiskt gott eller en total flopp. Har man vägarna förbi västkusten kan jag varmt rekommendera Lilla Napoli i Falkenberg, det är nog den bästa icke-fulpizzan jag ätit i Sverige.
Lokalen ser inte mycket ut för världen men pizzan är i världsklass.
Nackdel att man måste boka en bra bit i förväg om man planerar ett besök på sommaren, de gör deg till antal bokningar plus lite extra så att komma dit på drop-in kan betyda att du inte får servering.

2019-11-11 15:34

@4liv3: En annan nackdel är att det är Falkenberg ¯\_(ツ)_/¯

2019-11-11 15:41

@hannes.theorell: En nackdel 9 månader om året, men är man där på sommaren är det riktigt trevligt

2019-11-11 16:46
Skrivet av hannes.theorell:

https://i.imgur.com/GLYH41n.jpg

Senaste kebabpizza från Småland, intagen i ett pentry på regementet så ljuset (och bilden) blev halvdassigt. Smakar dessutom bättre efter en kall övningshelg och med Konungens bestick.

Kommentarer överflödiga.

Mitt nästa mission är att hitta fransk kebab i huvudstan.
Går bet på den, genuint svårt.

Sida 5 av 5