Epic: Vi kommer inte banna politiska uttalanden

Robot
Epic: Vi kommer inte banna politiska uttalanden

Tim Sweeney: "Det kommer aldrig hända under min ledning".

#blizzard, #epic, #fortnite, #hearthstone, #hongkong


Samtidigt säger deras Fan Content Policy:

Citat:

1.3 All Fan Content must be appropriate for the audience of the Epic IP and consistent with the spirit and tone of the Epic IP (as determined by Epic). Fan Content must comply with applicable law, may not violate the rights of others, and must not be obscene, sexually explicit, defamatory, offensive, objectionable, or harmful to others.

Menar de att de inte ska upprätthålla sina egna regler?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Känns som dom ganska lätt kan hitta en annan ägare om Tencent drar sig ur.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Samtidigt säger deras Fan Content Policy:

Menar de att de inte ska upprätthålla sina egna regler?

Jag ser inget i Sweeneys uttalande som motsäger deras policy. Vill du vara mer specifik?

Skrivet av Lauchen:

Känns som dom ganska lätt kan hitta en annan ägare om Tencent drar sig ur.

Det är knappast det stora problemet. Kan de hitta en annan investerare som är på god fot med den kinesiska regimen och kan öppna upp den kinesiska marknaden? Då ligger de brunt till.

Det finns inte en enda investerare som kan täcka upp för förlusten av den kinesiska marknaden. Inte ens om Epic börsintroducerade sitt bolag.

Skrivet av apocalypse101:

Jag ser inget i Sweeneys uttalande som motsäger deras policy. Vill du vara mer specifik?

Content får inte vara kränkande, d.v.s så måste de även ta hänsyn till vad kineserna finner kränkande. Att stödja ett fritt Tibet, ett fritt Hong Kong, ett fritt Taiwan, påminna om massakern på Himmelska fridens torg och dylikt är kränkande budskap. Enligt reglerna otillåtna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Content får inte vara kränkande, d.v.s så måste de även ta hänsyn till vad kineserna finner kränkande. Att stödja ett fritt Tibet, ett fritt Hong Kong, ett fritt Taiwan, påminna om massakern på Himmelska fridens torg och dylikt är kränkande budskap. Enligt reglerna otillåtna.

"as determined by Epic", vilket betyder att de avgör vad som anses kränkande (vilket precis alla uttalande kan tolkas som av vem som helst, så förstår inte riktigt vad du menar att din poäng är?).

Skrivet av Fiddi:

"as determined by Epic", vilket betyder att de avgör vad som anses kränkande (vilket precis alla uttalande kan tolkas som av vem som helst, så förstår inte riktigt vad du menar att din poäng är?).

Du menar att Epic skulle få för sig att bestämma sig vad som är okej i Kina? Borde inte Epic lyssna på sina kinesiska vänner?
Epic vågar ju inte ens erkänna Taiwan som självständigt utan hänvisar till Chinese Taipei.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Fiddi:

"as determined by Epic", vilket betyder att de avgör vad som anses kränkande (vilket precis alla uttalande kan tolkas som av vem som helst, så förstår inte riktigt vad du menar att din poäng är?).

Håller med, får inte heller ihop det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Epic är ett privat företag och Tim Sweeney har ägar majoritet. Fast att man tycker att företag i usa inte ska styras av Kina är det lättare för honom att göra som han vill.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Content får inte vara kränkande, d.v.s så måste de även ta hänsyn till vad kineserna finner kränkande. Att stödja ett fritt Tibet, ett fritt Hong Kong, ett fritt Taiwan, påminna om massakern på Himmelska fridens torg och dylikt är kränkande budskap. Enligt reglerna otillåtna.

Det stämmer att det står att Content inte får vara kränkande. Jag ser dock inte att det finns någon definition av kränkande i villkoren, det är alltså din egen tolkning/uppfattning av vad som är kränkande som du bygger sin slutsats på.

Sweeney har genom sitt uttalande, enligt mig, själv lagt en definition att uttryck som gäller politik och mänskliga rättigheter av Epic inte anses kränkande.

Sedan har han även poängterat att Epic är amerikanskt och då får det, enligt mig, anses underförstått att amerikansk lag gäller och i den mån exempelvis 'Hets mot folkgrupp' är kriminellt så lär man inte kunna hänvisa till policyn för att komma undan med det.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar att Epic skulle få för sig att bestämma sig vad som är okej i Kina? Borde inte Epic lyssna på sina kinesiska vänner?
Epic vågar ju inte ens erkänna Taiwan som självständigt utan hänvisar till Chinese Taipei.

Fast nu är det ju inte Epic själva som sköter Kina-affärerna, det är ju Tencent (och därmed har de säkerligen ett annorlunda användaravtal än här i väst). Sen är det också skillnad på att låta användare yttra sina åsikter (inom rimlig gräns, bestämd av Epic) och att självmant göra sig ovän med någon.

Skrivet av Fiddi:

Fast nu är det ju inte Epic själva som sköter Kina-affärerna, det är ju Tencent (och därmed har de säkerligen ett annorlunda användaravtal än här i väst). Sen är det också skillnad på att låta användare yttra sina åsikter (inom rimlig gräns, bestämd av Epic) och att självmant göra sig ovän med någon.

Du menar att Epic är Epic är resten av världen och Epic är Tencent i stora delar av Asien?
Det är väl ändå inte så deras uppgörelse ser ut, d.v.s ett fusionerat företag? Vill Epic verka på den kinesiska marknaden så måste de även vara kineserna till lags annars blir det ingenting av det.

Eller så upprättar de en censur mellan kundkretsen i Kina och resten av världen. Det fungerar nog bättre PR-mässigt än att börja straffa enskilda människor för deras politiska uttalanden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar att Epic är Epic är resten av världen och Epic är Tencent i stora delar av Asien?
Det är väl ändå inte så deras uppgörelse ser ut, d.v.s ett fusionerat företag? Vill Epic verka på den kinesiska marknaden så måste de även vara kineserna till lags annars blir det ingenting av det.

Eller så upprättar de en censur mellan kundkretsen i Kina och resten av världen. Det fungerar nog bättre PR-mässigt än att börja straffa enskilda människor för deras politiska uttalanden.

Står ju i artikeln att Tencent sköter Fortnite i Kina (därav är det möjligt att de sköter annat också). Och att användaravtal är annorlunda beroende på vart man befinner sig är inget nytt överhuvudtaget. Så förstår tyvärr fortfarande inte din poäng med det hela?

Medlem

Tänker rent spontant att sånt här kan man säga när man inte har lika mycket att förlora på att mista den Kinesiska marknaden. Det är ju ett i slutändan ett pengaspel. Blizzard med sin Star Craft bl.a. tar nog hellre flacken från PR-mardrömmen här än att bli av med en gigantisk kassako i Kina.

Medlem

Hmm... jag kanske hade fel om Epic då. Har inte gillat dem på grund av just deras koppling till Tencent.

Skrivet av Fiddi:

Står ju i artikeln att Tencent sköter Fortnite i Kina (därav är det möjligt att de sköter annat också). Och att användaravtal är annorlunda beroende på vart man befinner sig är inget nytt överhuvudtaget. Så förstår tyvärr fortfarande inte din poäng med det hela?

Poängen är att det är lätt att gå ut och säga att man inte ska göra ett fuck up som Activision Blizzard gjorde när man själva ännu inte fått någon press från allmänheten eller Kina (Vad vi vet). Vi vet ju att den kinesiska regimen blir jäkligt kinkiga även för enskilda personers uttalanden och pressen blir rätt stor ganska snabbt. När pressen kommer, kommer då Sweeney att böja sig (och detta uttalande blir en humoristisk fotnot i Twitter-verse) eller kommer han att forcera de regler han redan har på plats?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Poängen är att det är lätt att gå ut och säga att man inte ska göra ett fuck up som Activision Blizzard gjorde när man själva ännu inte fått någon press från allmänheten eller Kina (Vad vi vet). Vi vet ju att den kinesiska regimen blir jäkligt kinkiga även för enskilda personers uttalanden och pressen blir rätt stor ganska snabbt. När pressen kommer, kommer då Sweeney att böja sig (och detta uttalande blir en humoristisk fotnot i Twitter-verse) eller kommer han att forcera de reglera han redan har på plats?

Ja jag har samma misstanke. Å i de senaste årens utveckling känns det som om folk kan säga vad som helst å nästa dag göra nåt helt annat. Det blir efter små protester glömt för nästa dag är det nåt nytt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Poängen är att det är lätt att gå ut och säga att man inte ska göra ett fuck up som Activision Blizzard gjorde när man själva ännu inte fått någon press från allmänheten eller Kina (Vad vi vet). Vi vet ju att den kinesiska regimen blir jäkligt kinkiga även för enskilda personers uttalanden och pressen blir rätt stor ganska snabbt. När pressen kommer, kommer då Sweeney att böja sig (och detta uttalande blir en humoristisk fotnot i Twitter-verse) eller kommer han att forcera de regler han redan har på plats?

Såklart, men vad är problemet, antingen så gör han det eller så gör han inte det, helt meningslöst att spekulera om han kommer hålla vad han sagt eller inte, tills något annat bevisats så håller han vad han lovat.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Det är knappast det stora problemet. Kan de hitta en annan investerare som är på god fot med den kinesiska regimen och kan öppna upp den kinesiska marknaden? Då ligger de brunt till.

Det finns inte en enda investerare som kan täcka upp för förlusten av den kinesiska marknaden. Inte ens om Epic börsintroducerade sitt bolag.

Content får inte vara kränkande, d.v.s så måste de även ta hänsyn till vad kineserna finner kränkande. Att stödja ett fritt Tibet, ett fritt Hong Kong, ett fritt Taiwan, påminna om massakern på Himmelska fridens torg och dylikt är kränkande budskap. Enligt reglerna otillåtna.

Med "kineser" menas i detta fall de uppe i toppen som skulle anse att det är dåligt för deras image och sitt nuvarande järngrepp över sin befolkning. Med tanke på deras syn på mänskliga rättigheter så har de troligen en skev bild på vad som anses kränkande.

Allt som har med "frihet" och "demokrati" att göra är nog "kränkande" för dem. Massfolkmord, koncentrationsläger, och diktatur? Som ASMR i deras öron!

@AplAy: Tro inte för ett ögonblick att det bara är "toppen" som håller linjen. Partiet har en jäkligt bred och djup förankring hos folket. Vi i västvärlden har en tendens att tro att invånarna i auktoritära stater i hemlighet delar våra värderingar men så är inte alls fallet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Det stämmer att det står att Content inte får vara kränkande. Jag ser dock inte att det finns någon definition av kränkande i villkoren, det är alltså din egen tolkning/uppfattning av vad som är kränkande som du bygger sin slutsats på.

Sweeney har genom sitt uttalande, enligt mig, själv lagt en definition att uttryck som gäller politik och mänskliga rättigheter av Epic inte anses kränkande.

Sedan har han även poängterat att Epic är amerikanskt och då får det, enligt mig, anses underförstått att amerikansk lag gäller och i den mån exempelvis 'Hets mot folkgrupp' är kriminellt så lär man inte kunna hänvisa till policyn för att komma undan med det.

Vad som i Sverige skulle kallas hets mot folkgrupp skyddas i USA av första författningstillägget, liksom i stort sett alla politiska uttryck som inte tros kunna ha till dírekt och omedelbar följd att brott begås. Lagliga politiska uttryck inkluderar alltså propaganda för nazismen, argument för folkmord etc etc. Då jag tvivlar på att Epic ens skulle överväga att tillåta dessa är frågan nog mindre huruvida det finns gränser och mer var exakt de dras.

Medlem

Tror på det när jag ser det. Fram tills dess är det bara ett Schrödingers uttalande.

Medlem

Förbjud Fortnite. Det är bara en fluga.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

@AplAy: Tro inte för ett ögonblick att det bara är "toppen" som håller linjen. Partiet har en jäkligt bred och djup förankring hos folket. Vi i västvärlden har en tendens att tro att invånarna i auktoritära stater i hemlighet delar våra värderingar men så är inte alls fallet.

Givetvis. Kina är ju mer eller mindre en större och kanske(?) mildare variant av Nordkorea vad gäller hjärntvättning och mentalt järngrepp av befolkningen. Vad jag förstått så är Kinas befolkning faktisk en av de mest rasistiska befolkningarna som finns, troligen pga. all propaganda och inte pga. "folkslag" eller "gener".

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Vad som i Sverige skulle kallas hets mot folkgrupp skyddas i USA av första författningstillägget, liksom i stort sett alla politiska uttryck som inte tros kunna ha till dírekt och omedelbar följd att brott begås. Lagliga politiska uttryck inkluderar alltså propaganda för nazismen, argument för folkmord etc etc. Då jag tvivlar på att Epic ens skulle överväga att tillåta dessa är frågan nog mindre huruvida det finns gränser och mer var exakt de dras.

Jag får erkänna att jag inte har någon djupare kunskap mer än att uttrandefriheten i USA möjligtvis sträcker sig längre än i Sverige.
Nu känns det ju som Sweeney möjligtvis öppnade lite av pandoras ask. Någon lär ju få för sig att testa hans påstående och kan man i USA slänga sig med svastikor etc utan att bryta mot någon lag så är det väl bara en tidsfråga innan det dyker upp någonstans, runt Fortnite gissningsvis.

Medlem

Hehe, kul att han i alla fall vågar ta ställning. Det trodde jag inte om Epic.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@hannes.theorell: Vem vet kanske 50 cent vi köpa Tencents andel . Antar dock att Tencent helst inte vill släppa sin ägarandel i Epic. Kanske inte helt lätt att investera i något annat bolag med produkter som efterfrågas. Att bygga ett liknade bolag tar tid oavsett hur mycket pengar som pumpas in och kommunism eller inte så är det nog till syvende och sista efterfrågan som styr i alla fall. Så jag är inte helt säker på att Tencent styra och ställa helt som de vill med Epic. Att helt bannlysa Epics produkter på den kinesiska marknaden skulle nog kunna få en del konsekvenser som är mindre fördelaktiga för det styrande organet i Kina.

Medlem

Jovars
för man ska tro på vad Timmy boi säger


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det är ju lätt att säga när inget har hänt.

Och med tanke på hur det gick med blitzchung, så lär ju ingen prova det där igen på ett bra tag heller...

Medlem

Själv hoppas jag de diktatoriska kommunisterna drabbas av obotlig och bråd sjukdom samt att folket i Kina gror hjärnor och eget icke-statligt styrt förstånd. Samma medicin ordineras majoriteten svenskar som fastnat i det kollektivistiska normalläge staten uppfostrat i. Annars kanske fler än Danmark inför gränskontroller mot Sverige, Morgan Johansson är naturligtvis nöjd. Sorry för politisering men idag har varit en osedvanligt dålig dag i alla bemärkelser.

12
Skriv svar