Blizzard-anställda i strejk till stöd för sparkad Hearthstone-spelare

Robot
Blizzard-anställda i strejk till stöd för sparkad Hearthstone-spelare

Ska ha täckt över företagets ledord vid huvudkontoret.

#blizzard, #hearthstone


Medlem

Det är synd att Hong-Kong inte har olja, då hade det aldrig gått så här lång vi i väst hade varit där och säkrat oljan i demokratins namn för länge sen.

eld
Medlem

Sjuk respekt för dessa personer, de riskerar jobbet för detta.

Tror nog många fler hade velat vara med, men risken att förlora jobbet eller sätta stopp för sin karriär inom företaget är allt för stor.

Medlem

Vidrigt företag, jag har svårt att tänka mig att de skulle banna mig om jag hade sagt något i stil med "Gräv bort skåne" eller "Norge och Finland tillhör Sverige". Activision-Blizzard är bara ett av många företag som böjer sig fram för stora stygga Kina, och det blir bara värre för var dag som går.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

"Every Voice Matters" lol

Konstigt att företag har sådana där texter.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Every voice matters*

*Not really kek

Pansarknekt

Blizz "Con"


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Bra gjort Blizzard anställda.
Att Tencent äger 5% borde inte betyda ett skit förrutom rätten att få sälja i kina kanske, men den kanske måste offras.
ge fan i vad dom tycker och tänker, så får väll Tencent sälja sina andelar om det inte passar sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Starkt gjort att kritisera företaget man jobbar på, som sagt det finns en stor risk att bli av med jobbet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"Som exempel förbjöds spelkonsoler till stor del år 2000, och först 2014 lättades förbudet. Dock drabbades inte pc-spel i samma utsträckning, med följden att datorspelande är stort i landet."

Rätt vettigt ändå. VA VEM SA DET


signatur

I'm a snake, follow me!

Releasehästryttare
Skrivet av Belfry:

Vidrigt företag, jag har svårt att tänka mig att de skulle banna mig om jag hade sagt något i stil med "Gräv bort skåne" eller "Norge och Finland tillhör Sverige". Activision-Blizzard är bara ett av många företag som böjer sig fram för stora stygga Kina, och det blir bara värre för var dag som går.

Självkart inte, för vi har inte varit i krig med Finland/Norge det senaste, hade vi varit det säg de senaste ~20 åren och du hade sagt "Finland/Norway belongs to Sweden" så hade du givetvis också blivit avstängd.

Allt beror ju på hur känsligt läget är, det är ju tex större chance att vi hamnar i krig de kommande åren med Ryssland än Finland.

Medlem

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Personen bröt mot reglerna för turneringen, man får inte prata om politik. Blizzard är inte på någon specifik sida i debatten men folk gillar att hoppa på mediadrivet och hatet och vill tro att de bestraffade spelaren till förmån av Kina. Jag tycker personligen det som händer i Hong-Kong är vidrigt och följer det noggrant i olika nyhetskällor.
I grunden handlar detta att personen bröt mot kontrakt, straffet spelaren fick är specifikt skrivet i kontraktet. Spelaren sa också att han var medveten om risken för straff men ville göra det ändå.
Varför ska man ha regler om det inte finns sanktioner? Kan man ju strunta i dem helt och alla får säga vad man vill, men då får man samtidigt räkna med hat, politiskt förtal; Då lär man ju få skit för det och det går överstyr. Olyckligt när det blir en så känslig och infekterad fråga som Hong-Kong, men ska Blizzard strunta i sina egna regler och sätta ett prejudikat för att man får bryta kontrakt om det är en fråga som vissa tycker är viktigare än andra?
Om nu denna personen hade fått igenom detta utan sanktion, två dagar senare hyllar en spelare Erdogans tal om att öka offensiven i Syrien. Då måste det också vara okej att säga, om man är på "rätt" sida om åsikten... Och så är snöbollen i rullning.
Jag vill inte försvara Blizzard som företag men försöker se det ur en objektiv ställning när storföretag (oavsett namn) ibland behöver ta träliga beslut för att inte göra sina regler verkningslösa för framtida händelser.

Medlem

Ingen rapportering kring Sweeneys uttalande på twitter angående den här frågan? Fortnite spelare behöver ej va rädda för ban

Medlem

Hemskt att Blizzard icke står upp bakom denna person.

Blizzard är verkligen på väg att kollapsa. Förra årets Blizzcon var Världsrekord dåligt. Det där Diablo mobilspelet utvecklas av ett Kinesiskt företag.

Mycket sorgligt att se ett av Världens bästa spelföretag man växte upp med som spel som Starcraft, Diablo och Warcraft falla till sådan här piss nivå.

"How the mighty have fallen".


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Olidion:

Personen bröt mot reglerna för turneringen, man får inte prata om politik. Blizzard är inte på någon specifik sida i debatten men folk gillar att hoppa på mediadrivet och hatet och vill tro att de bestraffade spelaren till förmån av Kina. Jag tycker personligen det som händer i Hong-Kong är vidrigt och följer det noggrant i olika nyhetskällor.
I grunden handlar detta att personen bröt mot kontrakt, straffet spelaren fick är specifikt skrivet i kontraktet. Spelaren sa också att han var medveten om risken för straff men ville göra det ändå.
Varför ska man ha regler om det inte finns sanktioner? Kan man ju strunta i dem helt och alla får säga vad man vill, men då får man samtidigt räkna med hat, politiskt förtal; Då lär man ju få skit för det och det går överstyr. Olyckligt när det blir en så känslig och infekterad fråga som Hong-Kong, men ska Blizzard strunta i sina egna regler och sätta ett prejudikat för att man får bryta kontrakt om det är en fråga som vissa tycker är viktigare än andra?
Om nu denna personen hade fått igenom detta utan sanktion, två dagar senare hyllar en spelare Erdogans tal om att öka offensiven i Syrien. Då måste det också vara okej att säga, om man är på "rätt" sida om åsikten... Och så är snöbollen i rullning.
Jag vill inte försvara Blizzard som företag men försöker se det ur en objektiv ställning när storföretag (oavsett namn) ibland behöver ta träliga beslut för att inte göra sina regler verkningslösa för framtida händelser.

Det är bra att ha regler för att hålla borta politik och annat i spel men i detta läge tycker jag reglerna är för hårda. Det hade räckt med en varning.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det är bra att ha regler för att hålla borta politik och annat i spel men i detta läge tycker jag reglerna är för hårda. Det hade räckt med en varning.

Jo men då Blizzard själva inte har en politisk åsikt offentligt i frågan så måste de ju följa sina egna regler. Om de satt upp en varning, vad sänder det för signal till nästa person som yttrar sig politiskt i en känslig fråga? Blizzard hade ju varnat honom innan och han visste att han skulle få sanktioner, och trots detta genomförde han det.

Men hatstormen har ju invert axis på siktet som vanligt. Stötta killen som gjorde det, lyft fram honom, gör en insamling så han får sina prispengar. Visa att han stod upp mot Kina trots fick sitt straff så att Kina blir boven. Skjut inte Blizzard för det Kina gör.

Medlem
Skrivet av Devan:

Självkart inte, för vi har inte varit i krig med Finland/Norge det senaste, hade vi varit det säg de senaste ~20 åren och du hade sagt "Finland/Norway belongs to Sweden" så hade du givetvis också blivit avstängd.

Allt beror ju på hur känsligt läget är, det är ju tex större chance att vi hamnar i krig de kommande åren med Ryssland än Finland.

Låt oss vara ärliga här, främsta anledningen till Blizzards agerande är pengar.

Deras regler är luddigt skrivna och kan tolkas hursom och hade personen varit en flykting ifrån Venuzuela och sagt något liknande mot den regimen tror jag knappast det blivit samma konsekvenser.

"De måste ju tjäna pengar" ursäkten får man ju höra hela tiden när alla spelbolag gör diverse antikonsumentbeslut eller säljer ut sig till konsol-/mobilmarknaden, varför skulle just den här situationen vara något undantag?

Redaktör
Skrivet av Olidion:

Jo men då Blizzard själva inte har en politisk åsikt offentligt i frågan så måste de ju följa sina egna regler. Om de satt upp en varning, vad sänder det för signal till nästa person som yttrar sig politiskt i en känslig fråga? Blizzard hade ju varnat honom innan och han visste att han skulle få sanktioner, och trots detta genomförde han det.

Men hatstormen har ju invert axis på siktet som vanligt. Stötta killen som gjorde det, lyft fram honom, gör en insamling så han får sina prispengar. Visa att han stod upp mot Kina trots fick sitt straff så att Kina blir boven. Skjut inte Blizzard för det Kina gör.

Samtidigt väljer ju Blizzard att anpassa sig efter Kinas vilja, som ju inte gifter sig särskilt bra med frihet, humanism och demokrati. Man kan argumentera för att det beteendet förtjänar kritik.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Hipshot:

"Every Voice Matters" lol

Konstigt att företag har sådana där texter.

"Every dollar matters"

-----

Personligen har jag svårt att se varför folk är så upprörda, det är ett privat företag med vinstintresse och Kina är en jättemarknad, om man tror att de kommer ha någon form av moral eller tanke på medmänsklighet så bör man nog ta av sig skygglapparna och inse att det är ett kapitalistiskt samhälle vi lever i.

Statyn med orden är bara en gammal kvarleva, det finns väl i princip ingen kvar av gamla Blizzard och företaget är idag jättestort med helt andra mål och framtidsplaner än när man bara ville göra bra spel för sina fans. Idag vill man göra bra spel med fokus på avkastning för bolaget och investerare, allt annat är sekundärt - i bästa fall.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Olidion:

Personen bröt mot reglerna för turneringen, man får inte prata om politik. Blizzard är inte på någon specifik sida i debatten men folk gillar att hoppa på mediadrivet och hatet och vill tro att de bestraffade spelaren till förmån av Kina. Jag tycker personligen det som händer i Hong-Kong är vidrigt och följer det noggrant i olika nyhetskällor.
I grunden handlar detta att personen bröt mot kontrakt, straffet spelaren fick är specifikt skrivet i kontraktet. Spelaren sa också att han var medveten om risken för straff men ville göra det ändå.
Varför ska man ha regler om det inte finns sanktioner? Kan man ju strunta i dem helt och alla får säga vad man vill, men då får man samtidigt räkna med hat, politiskt förtal; Då lär man ju få skit för det och det går överstyr. Olyckligt när det blir en så känslig och infekterad fråga som Hong-Kong, men ska Blizzard strunta i sina egna regler och sätta ett prejudikat för att man får bryta kontrakt om det är en fråga som vissa tycker är viktigare än andra?
Om nu denna personen hade fått igenom detta utan sanktion, två dagar senare hyllar en spelare Erdogans tal om att öka offensiven i Syrien. Då måste det också vara okej att säga, om man är på "rätt" sida om åsikten... Och så är snöbollen i rullning.
Jag vill inte försvara Blizzard som företag men försöker se det ur en objektiv ställning när storföretag (oavsett namn) ibland behöver ta träliga beslut för att inte göra sina regler verkningslösa för framtida händelser.

Det finns ingen regel som direkt anger att det inte är tillåtet att prata om politik. Så här lyder regeln de åberopade:

"Engaging in any act that, in Blizzard's sole discretion, brings you into public disrepute, offends a portion or group of the pulic, or otherwise damages Blizzard image will result in removal from Grandmasters and reduction of the player's prize total to $0 USD, in addition to other remedies which may be provided for under the Handbook and BLizzard's Website Terms."

Det innebär alltså att de fritt kan bestämma vad de anser vara något som kränker en grupp, en del av en grupp, eller på annat sätt kan tolkas som något negativt för företaget. Det faktum att de även sparkade de två kommentatorerna som inte ens hade sagt något, talar väldigt mycket för situationen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Releasehästryttare
Skrivet av Sapiens:

Låt oss vara ärliga här, främsta anledningen till Blizzards agerande är pengar.

Deras regler är luddigt skrivna och kan tolkas hursom och hade personen varit en flykting ifrån Venuzuela och sagt något liknande mot den regimen tror jag knappast det blivit samma konsekvenser.

"De måste ju tjäna pengar" ursäkten får man ju höra hela tiden när alla spelbolag gör diverse antikonsumentbeslut eller säljer ut sig till konsol-/mobilmarknaden, varför skulle just den här situationen vara något undantag?

Självklart är det pengar som styr!

Men att en flykting från ett fattigt land kommer ju inte vinna en turnering, ett bättre alternativ är ju om Ukrainske spelaren Kolento hade sagt att han vill att Ryssland lämnar sitt land, hade Blizzard stängt av honom då är frågan?

Medlem
Skrivet av Olidion:

Jo men då Blizzard själva inte har en politisk åsikt offentligt i frågan så måste de ju följa sina egna regler. Om de satt upp en varning, vad sänder det för signal till nästa person som yttrar sig politiskt i en känslig fråga? Blizzard hade ju varnat honom innan och han visste att han skulle få sanktioner, och trots detta genomförde han det.

Men hatstormen har ju invert axis på siktet som vanligt. Stötta killen som gjorde det, lyft fram honom, gör en insamling så han får sina prispengar. Visa att han stod upp mot Kina trots fick sitt straff så att Kina blir boven. Skjut inte Blizzard för det Kina gör.

Fast detta är ju rent skitsnack och du verkar inte vara fullständigt insatt i vad som faktiskt har hänt. Blizzard har uppenbarligen en politisk åsikt i frågan, annars hade de inte dragit till med ett så oproportionerligt överdrivet straff mot spelaren OCH de två taiwanesiska kommentatorerna som inte gjorde något fel överhuvudtaget. Blizzard har även själva gått ut på kinesiska sociala medier och sagt att de kommer göra vad som helst för att skydda Kinas intressen, vilket är ett tydligt politiskt ställningstagande.

5% av Blizzard ägs av Tencent. 45% av Epic ägs av Tencent. Epic väljer att inte göra som Blizzard. Sluta skylla på Kina, det är Blizzard själva som har valt att göra detta. Varför skulle Blizzards egna anställda protestera annars? Blizzard förtjänar all kritik i denna situation.

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Fast detta är ju rent skitsnack och du verkar inte vara fullständigt insatt i vad som faktiskt har hänt. Blizzard har uppenbarligen en politisk åsikt i frågan, annars hade de inte dragit till med ett så oproportionerligt överdrivet straff mot spelaren OCH de två taiwanesiska kommentatorerna som inte gjorde något fel överhuvudtaget. Blizzard har även själva gått ut på kinesiska sociala medier och sagt att de kommer göra vad som helst för att skydda Kinas intressen, vilket är ett tydligt politiskt ställningstagande.

5% av Blizzard ägs av Tencent. 45% av Epic ägs av Tencent. Epic väljer att inte göra som Blizzard. Sluta skylla på Kina, det är Blizzard själva som har valt att göra detta. Varför skulle Blizzards egna anställda protestera annars? Blizzard förtjänar all kritik i denna situation.

Kommentatorerna vet om exakt vad han ska säga. "Han kommer nu säga dessa X(antal i siffra tror jag det var) ord" är vad de själva säger innan.
Han säger också till kommentatorerna att gömma sig då de inte ska se honom när han säger det, därav de stoppar ner huvuden.
Så att de är oskyldiga är helt felaktigt.

Jag säger dock inget om straffet eller vad som hände då det är en annan sak.

Sen tycker jag absolut att Blizzard borde stå på sig lite mer mot länder/pengar som vill köpa tystnad över saker.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

eld
Medlem
Skrivet av Taskman:

Så att de är oskyldiga är helt felaktigt.

Nej de syns ju bryta mot kinesiska lagar, så de är uppenbarligen skyldiga.

Medlem

Äh, tycker det är fel från båda håll. Vem ska subjektivt bedöma vad som är rätt? Ska man få säga "Heja kina, ni är bäst" och/eller ska man få säga "Ner med kina, förtryckarstat och massmord!"? Får man hejja på den mustaschbärande tysken? Ryssen då? Osv osv.

Allt är subjektivt och att bara vika sig för det som är inne/populärt (i.e. vinnarlaget på internet) är lamt.

Medlem

Har inte alla delar i debatten, men vad var Blizzards uttalade anledning till att de stängde av honom? Enligt kontrakten så är dej ju upp till Blizzard själva att se vad som kan skada deras anseende. Dags att undvika ännu ett företag i framtiden, fast verkar ju inte vara någon större skada nu, då deras storhetstid verkar vara i dåtiden.

Att tyst se på och inget säga är mycket värre enligt mig.
Rösta med plånboken, då verkar även de mest giriga ge med sig och förstå att det finns saker viktigare än pengar, t.ex. demokrati och yttrandefrihet...

Medlem

Det jag tror att många reagerar på, inklusive mig själv, är att det känns som att straffet inte är proportionellt för "brottet". Så det blir en kraftig dubbelmoral när Activision/Blizzard kryper på knä för Kina, men i andra fall försöker påvisa att de står på svaga gruppers sida, tex i OW där de introducerade HBTQ-karaktärer.

Medlem

spelföretag ska inte blanda sig i politiska grejer... helt fel han stängdes av.

MEG
Medlem

signatur

Death is only the beginning

12
Skriv svar