Starborne Sovereign Space

Medlem
Starborne Sovereign Space

Hittade för lite över en dag sedan spelet Starborne Sovereign Space och har börjat klura ut vad det är, som vanligt så läste jag inte så mycket om spelet innan jag hoppade in för att ge mig en överblick, och till min förvånan så är det otroligt roligt!
Sökte på spelet här på FZ innan, men hittade ingen tråd.

Som inledning vill jag nog varna för att detta spel kanske inte tilltalar någon majoritet, och jag kommer inte förklara all spel mekanik på detaljnivå då jag tror det är ganska nischat, de som känner igen sig vet nog vilket typ av spel detta är, enkelt sagt MMORTS.

För de som spelat exempelvis Utopia, så de kommer de känna igen mycket och ha enklare för att komma in tänkandet.

Starborne går helt enkelt ut på att man börjar med en Space Station och ett visst territorium, som ett schackbräde så är alla territorium uppdelade hexagoner, där vissa innehåller ingenting, asteroid bälten eller planeter samt ett visst antal utplacerade solar. Alla hexagoner är i sin tur uppdelade på 19 solsystem, som huserar alla spelares ägodelar, så som stationer, skepp eller kolonier.
Antalet spelare per server verkar ligga på några 1000, och när en servar startat så pågår en season som rulla i upp till 6 månader vad jag läst.

Det gäller att påbörja byggandet av delar till din station, för att utveckla antingen militär, intelligens (scout, spying osv) eller mining.
Alla träd innehåller olika bonusar, och som jag förstått det är man begränsad, min uträkningen säger att du omöjligt kan fylla alla 3 träd pga begränsningar.
Med dessa områden så kan du inrikta dig på olika saker, genom militären så kan du attackera och plundra andra spelare eller NPCer, i syfte att antingen göra så mycket skada som möjligt, eller plundra material, men även ta över om du har tillräckligt med egna resurser.
För att förebygga attacker så bygger man givetvis försvar i form av egna skepp samt stationära misiler.
Innan attack så gäller det dock att spionera för att se om du har någon verklig chans eller om det ens är värt besväret.

Man kan även ingå allianser med andra spelare, där man kan begå planerade anfall av flera styrkor tillsamans, samt byterhandla och dela på information.

Så vad är poängen? Jo allt du gör kostar tid, precis som i Utopia eller Eve Online, där byggnader först blir klara på minuter, för att sedan gå över till timmar. Och varje byggnad man bygger och uppgraderar, ger ofta små bonusar till olika ändamål samt något som kallas Influence, och med mer influence kan man uppgradera sin station samt ta över fler hexagoner.

Det finns mycket mer i spelet som jag ej förklarat, har inte förstått allt heller än men än så länge är jag fast då det påminner just om Utopia så mycket!

Medlem

Hittade även en bra video som förklarade spelet och man fick även se hur det ser ut ^^

Och deras hemsida https://starborne.com/


signatur

The more I practice, the luckier I get.

1
Skriv svar