DayZ får en "ny", grönskande karta

Robot
DayZ får en "ny", grönskande karta
Medlem

Hur kommer det sig att DayZ fortfarande lever och utvecklas? Vem jobbar på spelet, och var kommer intäkterna från? Vad har DayZ som andra liknande spel saknar?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Fy fan vilka höga förväntningar jag hade på det här spelet... men vilken besvikelse det var jämfört med alla de olika moddarna.

Men betala mer för denna besvikelse? Nej, det tror jag inte. Kanske. Eller nej, jo, men nej. Nej.


signatur

Submission is for the weak

Farornas Konung

Har precis lärt mig Chernarus kartan efter 1000h spelande, utan att använda externa eller interna kartor. Jävligt nice med en ny karta!
Spelet har uppenbarligen sina brister, ganska stora till och med, men känslan av att inte veta vad nästa liv innehåller är oslagbar.
Död, äventyr med random spelare eller att dö ensam utan att träffat en själ.....

För mig är detta det bästa jag spelat alla kategorier.
Men det är ju jag det.

Medlem

Folk som fortfarande klagar på DayZ borde kanske prova senaste 1.05 uppdateringen. Har haft den här diskussionen med flera nu på reddit som sist spelat för ett år+ sedan och som har fastnat i någon slags meme-loop och allvarligt trott att spelets utveckling stått stilla, och att Dean övergav spelet, etc. Lite tråkigt när folk är så lättpåverkade och låter det komma ivägen för en bra DayZ-upplevelse.

Edit: dessutom är jag rätt säker på att den nya kartan ursprungligen utvecklades för DayZ, men istället släpptes till Arma 3 först vilket var mer moget. Så nu när DayZ är färdigt och redo för en ny karta så tror folk att de får en gammal Arma 3 karta.

Medlem

Det är konstigt, Bohemia hanterade ArmA 3 så jäkla väl med mängder av uppdateringar och nya funktioner (både gratis och DLC), men DayZ har det inte gått bra för alls.

Visst, de har utvecklat helt ny motor och så men det saknas ändå så mycket från spelet, det är ett helt okej spel, men aningen ofärdigt fortfarande. Så att släppa DLC nu, innan spelet egentligen är färdigt, är lite dumt.

Medlem

Håller med Jonsered om varför man spelar det. Sånna fantastiska upplevelser som kan uppstå, med allt att förlora blir det spännande. Har inte spelat det på en stund men ska pröva ikväll.
Hmm vad de drar in pengar på..tror kanske en del kom från konsoll-släpp? Vet inte så mycket om det. Tror inte så väldigt många köper det till PC längre iaf.
Kommet det fram att de vill lägga ner utvecklingen på grund av pengabrist skulle jag fan kunna donera 200 för att hjälpa till.

Medlem

Det känns som en evighet sedan det här spelet var "bra" trots att det var ganska paj. 600h hann jag lägga ned i spelet innan det började gå utför. Testade det för 2 mån sedan och undrar hur de tänkte när man bryter benet av att hoppa ned för en trappa på 1m.

Finns inget annat spel som gett mig samma känsla av utsatthet och ångest som tidiga DayZ, enbart Rust (också pre-clusterfuck) har varit i närheten.

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Testade det för 2 mån sedan och undrar hur de tänkte när man bryter benet av att hoppa ned för en trappa på 1m.

Imponerande med tanke på att benbrott inte funnits i spelet på många månader nu

Medlem

@Kyraal: 100% Nej på att den utvecklades för DayZ innan arma3...

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Imponerande med tanke på att benbrott inte funnits i spelet på många månader nu

Säg flera månader sedan än 2 isåfall. 6 kanske?

Medlem

Hade varit mer pepp på att få Dayz's chernaruskarta till ArmA 3 än Livonia från ArmA 3 till DayZ men men.. Alltid bra med nytt content, tycker att det blir roligare gameplay när man är lite vilse i kartan och inte kan den helt än, Chernarus kan man ju som sin egen bakficka vid det här laget.

Skrivet av Rockefellerz:

Det känns som en evighet sedan det här spelet var "bra" trots att det var ganska paj. 600h hann jag lägga ned i spelet innan det började gå utför. Testade det för 2 mån sedan och undrar hur de tänkte när man bryter benet av att hoppa ned för en trappa på 1m.

Var inte den biten ännu värre förr? minns hur jag kröp genom en lucka i en vägg och plötsligt bröt benet etc. Alla mina tidiga minnen av DayZ är att jag kryper runt på marken och har benbrott. Personligen tycker jag att spelet är bättre än någonsin, dock är man ju mätt på det.

Medlem

@spikes: Du låter väldigt säker på det. Har bara hört rykten själv, men du kanske har något mer konkret?

Frilansare
Skrivet av spikes:

@Kyraal: 100% Nej på att den utvecklades för DayZ innan arma3...

Kan absolut ha varit så. Men den släpptes till Arma först, så då blir det ju en arma-karta

Medlem

Fungerar zombies nu? Är det många? I modden var de ganska dumma, men man blev jagad av vad som kändes som 50st ibland. Förvisso sprang man bara bakom ett hörn och lade sig ner så tappade de bort en men ändå ganska nervigt:)

Medlem
Skrivet av Redstar:

Fungerar zombies nu? Är det många? I modden var de ganska dumma, men man blev jagad av vad som kändes som 50st ibland. Förvisso sprang man bara bakom ett hörn och lade sig ner så tappade de bort en men ändå ganska nervigt:)

Fungerar ganska bra tycker jag, när jag spelade (dryga två månader sen), de går tex. inte igenom väggar längre. Inte så värst många dock, men går utomordentligt bra att modda spelet så att det finns många fler.

Medlem

Ok, det är dags att jag ger detta en ny chans. Återkommer när/om jag lärt mig mekaniken och har en dagsaktuell åsikt att bidra med.

Inaktiv

Ja en petitess och rätt off topic men; fan vad töntig klippning i trailern när den tvärklipper till svart när hen på skjutbanan avfyrar ett skott som om det vore dramatiskt.

Kul med en ny karta för de som fortfarande spelar. (Antyder inte att de inte har några spelare längre utan vet ingen som spelar det längre och hör/ser aldrig om det). Kanske är dags att hoppa in och se vad som hänt på DayZ-fronten de senaste åren

Farornas Konung
Skrivet av Redstar:

Fungerar zombies nu? Är det många? I modden var de ganska dumma, men man blev jagad av vad som kändes som 50st ibland. Förvisso sprang man bara bakom ett hörn och lade sig ner så tappade de bort en men ändå ganska nervigt:)

Hehe, nej inte direkt. Dom kan hoppa över staket osv nu, och du kan inte gömma dig om du blir upptäckt.
Du kan kasta saker för att distrahera dom vilket är lite ball.

Medlem

Semi-OT; hade turen att få jobba förhållandevis nära bohemia/dayz när det begav sig där runt 2012 och var själv på plats på gamescom när de presenterade standalone. Jag skall erkänna att jag inte fullt ut spelat senaste versionen/uppdateringarna, men tycker ändå det är sorgligt hur de behandlat sin fanbase och sina spelare/moddare. Idéen och spelet som sådant har ju sjukt stor potential, men det finns väl goda anledningar till att typ halva styrkan som jobbade på det initialt antingen har slutat självmant eller flyttats till andra uppdrag.

Jag tror inte att vi kommer att få se en fullt fungerande version utav DayZ, det närmaste vi kommer är nog det vi har idag - där moddar skapade för flera år sedan springer varv runt den officiella releasen.

Medlem

@Kyraal: Tog en googling. Svårt skit.

@Joakim Bennet:

"This official DLC map will be released alongside the planned DayZ 1.06 update and include the Livonia map. This region was first developed by Bohemia Interactive for the Arma 3 Contact expansion and has since been repurposed to meet the post-apocalyptic challenges of DayZ. It will feature an impressive 163 square kilometers of lush green landscapes, dense forests, lakes, and for the first time, rivers. Amongst the existing challenges of infected and other players, bears will be added to the game. This should provide not only a new challenge for travelers but also new opportunities for hunters."

Medlem

@spikes: Grattis, du kan använda Google Det som dock inte framgår när du Googlar är att Livonia började som en DayZ karta, som sen portades till Arma 3, och nu portas tillbaka till DayZ. Därav alla assets från DayZ som återanvänds i Linovia. Vet inte om du bryr dig tillräckligt för att gå djupare och leta mer information, men det finns mer trovärdig information om detta som inte kommer från Bohemia som naturligtvis inte tänker gå rätt ut och bekräfta det när folk redan är så upprörda

Medlem

@Kyraal: Ja, varför kan inte andra använda google är ju frågan? Varför postar du inte dina "bevis" för att den var utvecklad för DayZ då? Eller ville du bara hoppa in och snacka lite skit? En tom post. Du påstår saker som du inte backar upp. What's the deal?

1
Skriv svar