Recension – The Surge 2

Robot
Recension – The Surge 2

En studie i konsten att lyssna på kritiken. Synd att de glömde det andra.

#the-surge-2


Medlem

FromSoftware* sitter ihop. ^^

Hur är bossarna? Variation, utmanande, tillräckligt många? För att vara ett spel som tydligen försöker efterlikna Dark Souls borde bossarna vara en väldigt viktig del kan man tycka, eller så är dom kanske inte det?

Trevlig recension förövrigt!

Har själv inte spelat något av deras spel, men har sett en del på streams och dom har inte fallit mig i smaken, trots att jag älskar FromSofts spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

En patch bort så kan grafiken bli mer sammanhängade. Ett par patcher senare och vi har optimerat spelet. Så med andra ord 4 utav 5

Medlem

Exakt samma betyg som borderlands 3, inte ok. Det är på tiden att ni hoppar över till en 0-100 skala som alla andra så betygen slutar förvirra så kraftigt!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Exakt samma betyg som borderlands 3, inte ok. Det är på tiden att ni hoppar över till en 0-100 skala som alla andra så betygen slutar förvirra så kraftigt!

Fast det gör ju ingen som helat skillnad då du jämför päron med äpplen. Ja de har båda två fått en trea men det betyder ändå inte att både är under samma kriterier. The surge 2 får en trea för vad det är och inom genren det håller sig.

Och borderlands 3 får en trea för vad det försöker uppnå inom sin kategori av spel. Det går inte o stirra sig blint på bara siffran


signatur

God is dead

Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

Exakt samma betyg som borderlands 3, inte ok. Det är på tiden att ni hoppar över till en 0-100 skala som alla andra så betygen slutar förvirra så kraftigt!

100-skalan gör att recensenten med en siffra kan visa vilket spel den tycker är bättre. Men varför? Recensioner är tyckande, därför säger det bara något om den recensentens smak.


signatur
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Exakt samma betyg som borderlands 3, inte ok. Det är på tiden att ni hoppar över till en 0-100 skala som alla andra så betygen slutar förvirra så kraftigt!

Håller med om att betygen är förvirrande. Därför har jag på FZ bra börjat läsa plus och minus och struntar i siffran. Det har funkat bättre för mig

Redaktör

Det är rätt basic.

Recensenten spelar igenom spelet. Den skriver ner de viktigaste intrycken: bra, dåligt, intressant, bristfälligt osv. Sen går man igenom det man skrivit, och utifrån det sätter man betyget (baserat på våra betygskriterier). Mycket positivt = 4 eller 5. Mycket negativt = 1 eller 2. En blandning = 3. Om det står och väger kan man bolla med redaktör eller kollegor. Man sätter betyget på känsla, inte nån mätning (för det finns inget att mäta).

Ungefär så funkar det.


signatur
Medlem
Lucas Jones
Skrivet av Fezk:

FromSoftware* sitter ihop. ^^

Hur är bossarna? Variation, utmanande, tillräckligt många? För att vara ett spel som tydligen försöker efterlikna Dark Souls borde bossarna vara en väldigt viktig del kan man tycka, eller så är dom kanske inte det?

Trevlig recension förövrigt!

Har själv inte spelat något av deras spel, men har sett en del på streams och dom har inte fallit mig i smaken, trots att jag älskar FromSofts spel.

Tack för rättelsen! Det är rätt schysst bredd på bossarna överlag, men tyvärr belyser de ofta ett av spelets svagheter – kameran. Vid de större bossarna sjunker också bilduppdateringen som en sten. Nu händer ju samma sak i Soulsborne-spelen, såklart, men det kändes mer påtagligt här.

Medlem

Är fortfarande lite sugen, lirade första men spelade inte klart. Det är svårt att prioritera. Ger det nog en chans framöver.

Ett tips för att ta till sig en recension, läs texten, tror du att du gillar spelet. Utvärdera där ifrån. Det är väl så med alla typer av recensioner. Brukar bara snegla på betyget själv.

Alla gillar olika genrer. Jag ogillar sportspel men skulle inte ta upp Fifa20 (en 4:a) framför Greedfall (en 3:a)

Det är som en tv recensent skulle ge Sommar med Ernst en 3:a och Chernobyl en 3:a. Olika kategorier av program. Men just nu så kanske jag är mer sugen på gubbmys med en imaginär kaffeandedräkt som går genom rutan.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av monsterbenke:

Exakt samma betyg som borderlands 3, inte ok. Det är på tiden att ni hoppar över till en 0-100 skala som alla andra så betygen slutar förvirra så kraftigt!

Förstår inte vad det är som inte är ok. En recensent tyckte att Borderlands 3 var ett bra spel, en annan att The Surge 2 var ett bra spel. Vad är det som är så förvirrande?

Gen
Medlem

Ettan var underhållande och svår (lite onödigt svår ibland när det plötsligt är för många fiender). Hade kunnat tänka mig 2an när den väl kommer på rea.

Känns som att betyget samt recensionen är rättvis, fler positiva saker än negativa.

Medlem
Skrivet av fleante:

Tack för rättelsen! Det är rätt schysst bredd på bossarna överlag, men tyvärr belyser de ofta ett av spelets svagheter – kameran. Vid de större bossarna sjunker också bilduppdateringen som en sten. Nu händer ju samma sak i Soulsborne-spelen, såklart, men det kändes mer påtagligt här.

Ok, tackar för svaret. Låter ju ganska illa det där med FPSen på konsol, av det lilla jag såg på stream som lirades på PC verkade det inte vara några problem(tror jag). Kameran går ju inte göra så mycket åt dock.

Har spelat Dark Souls-serien(samt Sekiro) på PC så där är har bilduppdateringen inte varit något problem för mig hehe(DS1 med dsfix då). Demon Souls / Bloodborne är väl lite mer problematiskt. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Är det möjligt att lägga till en "betygsskala" för oss spelare att rösta i på recensionerna,
Så man ser erat betyg och sedan spelares? : )))

Haha recensionskrigarna är här igen. "Men om ni", "VARFÖR", "Bara jag som" osv osv.

On topic: Blir köp ! Tack för recensionen!

Medlem

Jäklar vad många som gnäller på betygssiffror på fz... Spelet fick en 3a. Vilket är bra. Inte mästerligt eller perfekt, utan bra. Ingen överraskning. Första var också bra. Låter som de har löst vissa bitar bättre denna gång men fortfarande har en del att jobba på. Gillar man genren borde man köpa och spela.
Det finns ingen anledning att bli så sur över att ett spel man gillar inte fick högsta poäng. Det är inte en personlig förolämpning.

Medlem

Jag hade lite småtrevligt med det första tills jag körde fast på en "boss" (Black någonting).

Det känns som ett typiskt spel där utvecklarna vill lite mer än de har resurser och kunskap att genomföra. Det leder till opolerade spel med en del brister men som i sina bästa stunder kan vara riktigt bra - speciellt om man gillar genren.

Deck13 verkar vara på väg åt rätt håll i alla fall.

Skrivet av Fezk:

FromSoftware* sitter ihop.

Jag har alltid undrat varför det skrivs så? När man startar deras spel är det ju ett tydligt mellanrum i loggan. Det verkar vara samma sak med just Deck13 - lucka i loggan men inte när det skrivs ut.

Redaktör
Skrivet av eino:

Är det möjligt att lägga till en "betygsskala" för oss spelare att rösta i på recensionerna,
Så man ser erat betyg och sedan spelares? : )))

Tyvärr inte. Vi hade det förr, men det försvann när vi bytte publiceringssystem. Jag hoppas att vi kan införa det igen i någon form i framtiden.

Tills vidare har du medlemsrecensionerna. Inte riktigt samma sak, jag vet, men alltid något.


signatur
Medlem

Intressant att FromSoftwares spel nästan verkar immuna mot kritik om storyn i deras spel medan det i spel som liknar deras stil nästan alltid tas upp.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hellspites:

En patch bort så kan grafiken bli mer sammanhängade. Ett par patcher senare och vi har optimerat spelet. Så med andra ord 4 utav 5

Kan du se in i framtiden? De har inte spelat spelet som det _eventuellt_kanske_ ser ut om ett par månader. Det har spelat det som det ser ut vid release.

Skrivet av monsterbenke:

Exakt samma betyg som borderlands 3, inte ok. Det är på tiden att ni hoppar över till en 0-100 skala som alla andra så betygen slutar förvirra så kraftigt!

Orka hålla på med betygsdiskussionen här också. Förstör bara trådarna.
Det är två helt olika spel och det är två olika personer som testat dem. Lägg ner snälla.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Intressant att FromSoftwares spel nästan verkar immuna mot kritik om storyn i deras spel medan det i spel som liknar deras stil nästan alltid tas upp.

Jag skulle väl säga att FromSofts spel inte har en traditionsenlig "story" vilket The Surge 1-2 har?

Sekiro är väl det som är en mer traditionell story och en väldigt intressant och bra sådan, enligt mig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

vet hur systemet funkar mer än väl, och tycker baserat på att ha tänkt på det innan alla kommentarer, att det fortfarande behövs en 0-100 skala för tydlighet! varför snurra till det mer än nödvändigt.


signatur

//monster

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Tyvärr inte. Vi hade det förr, men det försvann när vi bytte publiceringssystem. Jag hoppas att vi kan införa det igen i någon form i framtiden.

Tills vidare har du medlemsrecensionerna. Inte riktigt samma sak, jag vet, men alltid något.

Okay, tack för svaret : ))

Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

vet hur systemet funkar mer än väl, och tycker baserat på att ha tänkt på det innan alla kommentarer, att det fortfarande behövs en 0-100 skala för tydlighet! varför snurra till det mer än nödvändigt.

Varför tycker du det blir tydligare? Är det för att vikta olika spels kvalitet mot varandra, eller nåt annat?

Jag frågar för att det är bra att veta hur folk uppfattar betygsskalor och vad de betyder. Som du kanske märkt har jag själv svårt för 100-skalan, men givetvis har den, liksom alla andra betygsskalor, sina för- och nackdelar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Varför tycker du det blir tydligare? Är det för att vikta olika spels kvalitet mot varandra, eller nåt annat?

Jag frågar för att det är bra att veta hur folk uppfattar betygsskalor och vad de betyder. Som du kanske märkt har jag själv svårt för 100-skalan, men givetvis har den, liksom alla andra betygsskalor, sina för- och nackdelar.

vadå varför? 0-5 kan aldrig vara lika detaljerat som 0-100, till att börja med. på det så ska jag inte behöva ha spelat allt som existerar för att på så vis ha något att jämföra med, för att öht få ut något av det väldigt simpla betyget som ges här. jag kanske vill veta hur bra spelet är, utan att tvingas ha något att jämföra med. hur bra är borderlands 3 tex för någon som aldrig spelat förut? tror du en random 3a tagen ur luften efter personlig åsikt har betydelse i den situationen? jag vill ha ett betyg som har noll med andra spel att göra, och istället går efter vad spelet självt har att erbjuda. är det för genomtänkt begärt kanske?

om jag började spela idag som säg 12åring, och hörde ett betyg som 3 av 5 (dvs max 60 av 100) så hade jag tänkt att okej, barely acceptable Skitspel, i inget läge någonsin värt 600kr, och sen bara inte köpt det. om alla tänkte och gjorde på det viset, så hade vi förmodligen inte haft den massiva spelindustri vi har idag. därmed inte heller så mkt spel att välja på som vi nu har. det sättet att "tänka" på förstör alltså totalt för alla äkta gamers. så jag vill ha 0-100 ist för 0-5!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

vadå varför? 0-5 kan aldrig vara lika detaljerat som 0-100, till att börja med.

Hur kan någon rimligen bedöma om ett spel är värt 63 eller 64 i betyg? Det blir ju rent fjantigt.

Det finns en anledning att film, musik och spel oftast bedöms på en fem- eller tio-gradig skala. Jag kan tycka att det börjar bli svårt att välja betyg redan på en tiogradig skala.

En annan sak man ofta ser är ju "större" skala som används desto mindre del av denna är det som används.

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur kan någon rimligen bedöma om ett spel är värt 63 eller 64 i betyg? Det blir ju rent fjantigt.

Det finns en anledning att film, musik och spel oftast bedöms på en fem- eller tio-gradig skala. Jag kan tycka att det börjar bli svårt att välja betyg redan på en tiogradig skala.

En annan sak man ofta ser är ju "större" skala som används desto mindre del av denna är det som används.

det är brutalt stor skillnad på 0-5 och 0-10, och sen ännu mer brutal skillnad på det och 0-100. kanske inte om man föredrar dagisnivå, men jag är vuxen och kan räkna till över 10 så det funkar inte så bra för mig det verkliga livet använder sig av hundradelar snarare än tiondelar, som tex 0% upp till 100% vilket ytterligare motiverar min syn på det hela.


signatur

//monster

Medlem

Håller med att betyg 1-5 blir grötigt. Nästan alla spel kommer hamna mellan 2-4, ytterst få spel kommer hamna på 1 eller 5. Så den "riktiga" skalan på 2, 3 eller 4 (alla normala spel blir 3-4) där 99% av alla spel hamnar blir plötsligt full med massor av olika typer och grader av spel som igentligen kanske inte riktigt är på samma nivå.

Men visst är det väldigt subjektivt och kanske svårt att bedömma enskilda spel mot varandra. Men ska man envisas med en skala så tycker jag att 1-10 eller 1-100 är mera användbart.

T.ex. sacred 2 - fick 4 i poäng, samma som mästerverket Diablo 2. Är det rätt eller fel?

Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

vadå varför? 0-5 kan aldrig vara lika detaljerat som 0-100, till att börja med. på det så ska jag inte behöva ha spelat allt som existerar för att på så vis ha något att jämföra med, för att öht få ut något av det väldigt simpla betyget som ges här. jag kanske vill veta hur bra spelet är, utan att tvingas ha något att jämföra med. hur bra är borderlands 3 tex för någon som aldrig spelat förut? tror du en random 3a tagen ur luften efter personlig åsikt har betydelse i den situationen? jag vill ha ett betyg som har noll med andra spel att göra, och istället går efter vad spelet självt har att erbjuda. är det för genomtänkt begärt kanske?

om jag började spela idag som säg 12åring, och hörde ett betyg som 3 av 5 (dvs max 60 av 100) så hade jag tänkt att okej, barely acceptable Skitspel, i inget läge någonsin värt 600kr, och sen bara inte köpt det. om alla tänkte och gjorde på det viset, så hade vi förmodligen inte haft den massiva spelindustri vi har idag. därmed inte heller så mkt spel att välja på som vi nu har. det sättet att "tänka" på förstör alltså totalt för alla äkta gamers. så jag vill ha 0-100 ist för 0-5!

Skrivet av Izuel:

Håller med att betyg 1-5 blir grötigt. Nästan alla spel kommer hamna mellan 2-4, ytterst få spel kommer hamna på 1 eller 5. Så den "riktiga" skalan på 2, 3 eller 4 (alla normala spel blir 3-4) där 99% av alla spel hamnar blir plötsligt full med massor av olika typer och grader av spel som igentligen kanske inte riktigt är på samma nivå.

Men visst är det väldigt subjektivt och kanske svårt att bedömma enskilda spel mot varandra. Men ska man envisas med en skala så tycker jag att 1-10 eller 1-100 är mera användbart.

T.ex. sacred 2 - fick 4 i poäng, samma som mästerverket Diablo 2. Är det rätt eller fel?

Tack för åsikterna!

Ni har rätt: 1-100-skalan är överlägsen 1-5-skalan för att visa vilket spel man tycker är bättre. Mer detaljerad. Glasklar - 90 är mer än 89.

Problemet med sifferbetyg är siffrorna: de ger sken av att recensioner är sanning, matematik, nåt mätbart. Det är de inte - man kan inte mäta hur bra t.ex. Diablo 2 är. Man kan med all rätt tycka att Diablo 2 är bättre än Sacred 2, och man kan låta en siffra vara en extremt kort summering av tyckandet. Men man ska vara medveten om att det är tyckande, inte matte, inte rätt eller sant.

Så när man ger en fyra eller 90 sv 100 till Diablo 2 säger det ingenting om hur bra Sacred 2 är, bara vad recensenten tycker om Diablo 2. Och något om dennas spelsmak om den recenserat båda spelen.

Därför är det vettigt att läsa flera personers åsikter om ett spel, särskilt om man inte är bekant med en recensents smak.

Mina åsikter om betyg. Ej matematisk sanning de heller.


signatur
Medlem

En skala från 0-100 i dagens läge är mera som 70-100, allt under det ses som skräp.
Jag tycker att 1-5 är bra. Hellre skillnad på de bra betygen än på de dåliga, folk kommer ändå att undvika dåliga spel så graden av "dålighet" är onödig.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

12
Skriv svar