Hideo Kojima tar åt sig hela äran för Death Stranding, fast egentligen inte

Robot
Hideo Kojima tar åt sig hela äran för Death Stranding, fast egentligen inte
Medlem

När det kommer till japanska och en sida/tidning skriver om något absurt som någon har sagt (på japanska) ska man vara försiktig med att hoppa på hat tåget. Har märkt att det händer ofta att det har blivit "lost in translation".

Medlem

Nu vill jag inte låta bitchig, men varför kan dom inte bättre engelska än så? Finner det underligt att dom måste ha med tolk på varje event, och alla tweets o dyl blir missuppfattade.

// edit

För att förtydliga:

Med "dom" syftade jag på Hideo Kojima (och andra asiatiska spelutvecklare) och inte japaner/asiater generellt. Varför? Jo, för att har man varit så länge i spelbranschen där en så stor del av både press och spelare (och därmed potentiella kunder) läser och talar engelska så borde man lära sig språket, i alla fall hyfsat. Det är ju samma i alla andra branscher - vill man slå internationellt så måste ju man kunna kommunicera bra med alla potentiella kunder.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kineser är inte direkt kända för att kunna tala flera språk.. speciellt engelska


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Kineser är inte direkt kända för att kunna tala flera språk.. speciellt engelska

Nu handlar inte texten om en man från Kina.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Kineser är inte direkt kända för att kunna tala flera språk.. speciellt engelska

@Kleptoman: Är detta en pik mot kineser? Eller mot japaner, då Kojima är japan? Gentemot amerikaner/britter, som också bara kan ett språk? Eller gentemot svenskar? Mycket syfteslös och oklar kommentar, måste jag säga.

Medlem

Det är beundransvärt hur mycket han engegerar sig i sitt skapande!!!:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Av all gameplay jag sett hittills så kommer jag inte köpa detta.

Jag gillar dock slowburn spel. Men konceptet med att vandra med paket och lösa mysterium med survival aspekt i en open world tilltalar inte mig alls. Ser extremt tråkigt ut.

Dina skor går sönder så du måste ha med dig 3 par skor varje gång. Ungen måste man hålla underhållen. Allt ser bara segt och trist ut.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Helt rätt. Det är Game Of The Year 2019.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nu vill jag inte låta bitchig, men varför kan dom inte bättre engelska än så? Finner det underligt att dom måste ha med tolk på varje event, och alla tweets o dyl blir missuppfattade.

// edit

För att förtydliga:

Med "dom" syftade jag på Hideo Kojima (och andra asiatiska spelutvecklare) och inte japaner/asiater generellt. Varför? Jo, för att har man varit så länge i spelbranschen där en så stor del av både press och spelare (och därmed potentiella kunder) läser och talar engelska så borde man lära sig språket, i alla fall hyfsat. Det är ju samma i alla andra branscher - vill man slå internationellt så måste ju man kunna kommunicera bra med alla potentiella kunder.

för att i japan så lär dom sig inte engelska på samma vis i skolan som här, vilket innebär att de till största del endast lär sig skriva och läsa. Då under skolgången i japan anses det av någon märklig anledning inte vara lika nödvändigt att lära ut att tal i lika stor grad som skriva och läsa. Samt att de knappt använder sig av engelska när de väl slutat skolan, vilket i sin tur gör att språk kunskaperna glöms bort av det lila de lärt sig i skolan , som för oss med franska t.ex.


signatur

God is dead

Inaktiv
Skrivet av Spoonfish:

@Kleptoman: Är detta en pik mot kineser? Eller mot japaner, då Kojima är japan? Gentemot amerikaner/britter, som också bara kan ett språk? Eller gentemot svenskar? Mycket syfteslös och oklar kommentar, måste jag säga.

Att du ens orkar lägga energi på att svara såna inlägg.
Det blir bara som att leta bråk.
Ibland är det så mycket skönare att bara acceptera att nån inte la särskilt mycket tankeverksamhet bakom sin kommentar, ignorera och gå vidare.

Medlem
Skrivet av Angust:

för att i japan så lär dom sig inte engelska på samma vis i skolan som här, vilket innebär att de till största del endast lär sig skriva och läsa. Då under skolgången i japan anses det av någon märklig anledning inte vara lika nödvändigt att lära ut att tal i lika stor grad som skriva och läsa. Samt att de knappt använder sig av engelska när de väl slutat skolan, vilket i sin tur gör att språk kunskaperna glöms bort av det lila de lärt sig i skolan , som för oss med franska t.ex.

Jovisst, det köper jag. Men om man har varit länge i en engelskspråkig bransch och det dessutom framgångsrikt, så tycker man att det borde ha gått att klämma in ett par kurser i engelska vid sidan av.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men om man har varit länge i en engelskspråkig bransch...

Frågan är ju hur engelskspråkig spelbranschen är i Japan där Kojima främst verkat?

Medlem

Håller helt med! Tycker det ser olidligt tråkigt och omständigt ut

Skrivet av Earthscum:

Av all gameplay jag sett hittills så kommer jag inte köpa detta.

Jag gillar dock slowburn spel. Men konceptet med att vandra med paket och lösa mysterium med survival aspekt i en open world tilltalar inte mig alls. Ser extremt tråkigt ut.

Dina skor går sönder så du måste ha med dig 3 par skor varje gång. Ungen måste man hålla underhållen. Allt ser bara segt och trist ut.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jovisst, det köper jag. Men om man har varit länge i en engelskspråkig bransch och det dessutom framgångsrikt, så tycker man att det borde ha gått att klämma in ett par kurser i engelska vid sidan av.

Vi har folk som bott i landet i över 10 år som fortfarande inte kan svenska. Bara acceptera att vissa inte vill/kan lära sig, och gå vidare.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Kineser är inte direkt kända för att kunna tala flera språk.. speciellt engelska

Sant, men det är helt olika språkträd, vilket gör saken mycket svårare. Lite som att vi försöker lära oss kinesiska.

Medlem

varför är jappsarna så konstiga lol.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

varför är jappsarna så konstiga lol.

Varför skriver du som en 10-åring lol.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

varför är jappsarna så konstiga lol.

Är det vi eller dom som är konstiga?
Sug på den karamellen.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Av all gameplay jag sett hittills så kommer jag inte köpa detta.

Jag gillar dock slowburn spel. Men konceptet med att vandra med paket och lösa mysterium med survival aspekt i en open world tilltalar inte mig alls. Ser extremt tråkigt ut.

Dina skor går sönder så du måste ha med dig 3 par skor varje gång. Ungen måste man hålla underhållen. Allt ser bara segt och trist ut.

För verklighetstroget! 😅


signatur

Niet.

Medlem

Det är inte japanerna som skall lära sig engelska, det är de engelsktalande som ska lära sig japanska.

Banzai!!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av conthox:

Nu vill jag inte låta bitchig, men varför kan dom inte bättre engelska än så? Finner det underligt att dom måste ha med tolk på varje event, och alla tweets o dyl blir missuppfattade.

// edit

För att förtydliga:

Med "dom" syftade jag på Hideo Kojima (och andra asiatiska spelutvecklare) och inte japaner/asiater generellt. Varför? Jo, för att har man varit så länge i spelbranschen där en så stor del av både press och spelare (och därmed potentiella kunder) läser och talar engelska så borde man lära sig språket, i alla fall hyfsat. Det är ju samma i alla andra branscher - vill man slå internationellt så måste ju man kunna kommunicera bra med alla potentiella kunder.

Varför är vi västerlänningar så dåliga på japanska och kinesiska? De språken når miljarder människor, iaf kinesiskan.

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

@Kleptoman: Är detta en pik mot kineser? Eller mot japaner, då Kojima är japan? Gentemot amerikaner/britter, som också bara kan ett språk? Eller gentemot svenskar? Mycket syfteslös och oklar kommentar, måste jag säga.

Om du nu tolkar det på annat än vad han har skrivit där så är det ditt problem, och sen så har han en poäng i det han skriver behöver inte skrivas på annat sätt klart och koncist.

Medlem
Skrivet av Margy:

Frågan är ju hur engelskspråkig spelbranschen är i Japan där Kojima främst verkat?

Fast nu har dom ju gett ut spel över hela världen och inte bara i Japan. Sedan så kan man jämföra det med t ex fotbollsspelare som byter liga och därmed land. Redan ett par månader in på den nya säsongen så kan många spelare redan åtminstone förstå såpass bra att dom kan bli intervjuade på t ex italienska och sedan svara på engelska.

Skrivet av Mirage:

Vi har folk som bott i landet i över 10 år som fortfarande inte kan svenska. Bara acceptera att vissa inte vill/kan lära sig, och gå vidare.

Fast dom tillhör oftast kategorin som inte kommer lyfta ett finger alls resten av livet. Detta handlar ju om folk med årtionden verksamma i en global bransch.

Skrivet av Nichegamer:

Varför är vi västerlänningar så dåliga på japanska och kinesiska? De språken når miljarder människor, iaf kinesiskan.

Även om jag förstår din poäng så är det ändå lite skev jämförelse. Det är rimligare att lära sig engelska som folk från många länder kan förstå, istället för att lära sig modersmål världen över för att nå just det landet. Kan man engelska så kan man ju nå stora delar av Europa, Amerika (inte bara USA) och även många länder från resten av världen.

Dessutom så handlar ju det inte om gemene man, utan folk inom branschen. Skulle jag starta ett företag som skall ge ut varor eller tjänster i t ex Kina så hade jag sett till att antingen lära mig Mandarin själv, eller anställa någon med det som modersmål för att kunna sköta kommunikationen åt mig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tycker det är låg nivå på journalistiken när man gör en nyhet av det här. Om man ska tolka hans tweet som att han ensam gjort alltihop/tar åt sig hela äran så har man antingen allvarliga problem med sin språkförståelse eller så ska man nog helt enkelt inte flytta hemifrån överhuvudtaget, man har antagligen några boxar lediga i stallet.

1
Skriv svar