Zelda: Link's Awakening hyllas – men inte Zelda-mycket

Robot
Zelda: Link's Awakening hyllas – men inte Zelda-mycket

"Låga" betyg är inte samma sak som låga betyg.

#nintendo, #zelda


Medlem

Det kanske helt enkelt får rimliga betyg, till skillnad från andra spel i serien som aldrig tycks kritiseras för någonting.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det kanske helt enkelt får rimliga betyg, till skillnad från andra spel i serien som aldrig tycks kritiseras för någonting.

Nog får dom kritik också.
Men Zelda är otroligt populär serie men gillar man det inte så gör man inte.
Jag har alltid tyckt om Zelda spelen mer eller mindre ända sen barnsben men jag kan mycket väl se vad som gör att folk inte gillar dom.
Dom kan väll uppfattas som lite barnsliga ibland osv.
Det är som nå konstnärligt över spelen, på gott och ont.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Kan inte minnas att originalet från 1993 var hejdlöst rosat heller?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nog får dom kritik också.
Men Zelda är otroligt populär serie men gillar man det inte så gör man inte.
Jag har alltid tyckt om Zelda spelen mer eller mindre ända sen barnsben men jag kan mycket väl se vad som gör att folk inte gillar dom.
Dom kan väll uppfattas som lite barnsliga ibland osv.
Det är som nå konstnärligt över spelen, på gott och ont.

Det Zeldaspelet som har fått högst betyg är tex låst till 20 fps i NTSC-versionen och 17 fps i PAL-versionen. Hur detta inte kan få kritik är helt obegripligt. Jag gillar verkligen Zelda-serien, men de är långt ifrån så perfekta som många recensioner får dem att framstå som.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Kan inte minnas att originalet från 1993 var hejdlöst rosat heller?

Originalversionen var väldigt älskad och ansedd vara en av de bättre spelen i serien, vilket var oväntat när spelseriens skapare inte hade något med det att göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett av mina favoriter när det begav sig. Givet köp! Musiken bland den bästa i hela serien


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Skrivet av uberpwnage2.0:

Originalversionen var väldigt älskad och ansedd vara en av de bättre spelen i serien, vilket var oväntat när spelseriens skapare inte hade något med det att göra.

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag tycker alla fyra Capcomspelen är lite oväntat bra. Favoriten för mig är Oracle of Seasons och jag hoppas verkligen att Seasons och Ages får samma behandling som Link's Awakening förr eller senare.

Just vad gäller denna remake så tycker jag egentligen bara att det är lite för dyrt för vad det är, samt att man har hört om lite tveksam prestanda i vissa lägen vilket inte hör hemma i ett first-party spel från Nintendo, IMO.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Spelet i sig är rätt bra
Men det lider av konstiga prestanda problem och konstig screen blur på sidorna av skärmen.

Ibland så får man lida lite när man får spelet hem en dag tidigare än väntat
Kommer troligen en day 1 patch eller något


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem

Det tappar i poäng på grund av det höga priset för en enklare remake av ett väldigt gammalt och lite kortare spel (även om det är mitt favorit-zelda) och att extra-grejerna är minimala.

Ett ordentligt dungeon-builder läge hade inte varit svårt att implementera.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Originalversionen var väldigt älskad och ansedd vara en av de bättre spelen i serien, vilket var oväntat när spelseriens skapare inte hade något med det att göra.

Tror också betygen då reflekterade att det var första Zelda-spelet på GB, plus att det i princip sågs som ett Zelda 3 i GB-format. Så här i efterhand är spelet väldigt udda med crossovers från andra Nintendo-serier. Det kan nästan ses som ett sidospår i serien. Med det sagt gillar jag det mycket, men kanske på andra vis än de mer klassiska Zeldaspelen.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johlor:

Tror också betygen då reflekterade att det var första Zelda-spelet på GB, plus att det i princip sågs som ett Zelda 3 i GB-format. Så här i efterhand är spelet väldigt udda med crossovers från andra Nintendo-serier. Det kan nästan ses som ett sidospår i serien. Med det sagt gillar jag det mycket, men kanske på andra vis än de mer klassiska Zeldaspelen.

Troligen, men sedan har du Oracle-spelen som kom efter och också är väldigt omtyckta. Även första Zelda i serien är fortfarande omtyckt än i dag, likt Super Mario.

Givet att betygen från den tiden... Ja reflekterar tiden, men det är minst lika bra nu, i viss mån. Enda anledningen till att spelet skulle vara sämre idag är just på grund av denna remake, som fixar sådana där små grejer som verkligen alla störde sig på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det Zeldaspelet som har fått högst betyg är tex låst till 20 fps i NTSC-versionen och 17 fps i PAL-versionen. Hur detta inte kan få kritik är helt obegripligt. Jag gillar verkligen Zelda-serien, men de är långt ifrån så perfekta som många recensioner får dem att framstå som.

Är det orcarina of Time ?
Finns många äldre spel med tveksamma "FPS"
Inget som man brydde sig om då det inte var spelförstörande "oftast"
Och var det spelfördtörande så tänkte man nog inte i banorna "vad dålig FPS" det är en "term" som kommit på senare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det orcarina of Time ?
Finns många äldre spel med tveksamma "FPS"
Inget som man brydde sig om då det inte var spelförstörande "oftast"
Och var det spelfördtörande så tänkte man nog inte i banorna "vad dålig FPS" det är en "term" som kommit på senare.

Både Ocarina of Time och Majora's Mask var låsta till det. Jag håller inte med - det som gjorde att jag aldrig spelade igenom dem var för att jag blev åksjuk av att det gick så segt och hackigt. Att spel hackade och kändes sega ibland hörde jag folk klaga över redan på NES-tiden.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Förstår inte hur Breath of the Wild kan vara så hyllat. Långt ifrån det bästa spelet i serien.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Spelet i sig är rätt bra
Men det lider av konstiga prestanda problem och konstig screen blur på sidorna av skärmen.

Ibland så får man lida lite när man får spelet hem en dag tidigare än väntat
Kommer troligen en day 1 patch eller något

Screen blur-effekten du skriver om känns som en medveten estetisk effekt från Nintendos sida. Jag tycker det ser riktigt fint ut med oskärpan!

Medlem
Skrivet av Scatterbrain:

Screen blur-effekten du skriver om känns som en medveten estetisk effekt från Nintendos sida. Jag tycker det ser riktigt fint ut med oskärpan!

Ja, det är ett medvetet designval men det är extremt distraherande när man spelar.
Kan se coolt i screenshots, men inte i flytande gameplay


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag fann min gamla GB kassett 😁 kanske ska leta upp ett super Gameboy o lira originalet!

Medlem
Skrivet av eld:

Det tappar i poäng på grund av det höga priset för en enklare remake av ett väldigt gammalt och lite kortare spel (även om det är mitt favorit-zelda) och att extra-grejerna är minimala.

Ett ordentligt dungeon-builder läge hade inte varit svårt att implementera.

Så kort är det väl inte? Vill minnas att det var ungefär lika långt som A Link to the Past och A Link Between Worlds. Visst, inget Breath of the Wild, men ändå längre än många andra spel idag som också säljs till fullpris.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så kort är det väl inte? Vill minnas att det var ungefär lika långt som A Link to the Past och A Link Between Worlds. Visst, inget Breath of the Wild, men ändå längre än många andra spel idag som också säljs till fullpris.

Ja jag överdriver nog lite, det har ju absolut bra innehåll och har en del längd, men det hade hjälpt om det prissattes som andra AA spel.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Troligen, men sedan har du Oracle-spelen som kom efter och också är väldigt omtyckta. Även första Zelda i serien är fortfarande omtyckt än i dag, likt Super Mario.

Givet att betygen från den tiden... Ja reflekterar tiden, men det är minst lika bra nu, i viss mån. Enda anledningen till att spelet skulle vara sämre idag är just på grund av denna remake, som fixar sådana där små grejer som verkligen alla störde sig på.

Jag tror att Links Awakening nog är en av anledningarna att Nintendo lät Capcom göra sin Oracle-serien, vilket var ett bra drag. Hade inte Awakening gått bra hade nog aldrig Nintendo låtit någon annan än dem själva göra Zelda-spel.

Tror också att spelet är minst lika bra idag, men när betygen sattes så fanns det inget att jämföra med direkt. Att sen spelet är så bra som det är och att det blivit en tidslös klassiker, det är ju något som tiden mer fått utvisa än betygen som sattes då.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ja, det är ett medvetet designval men det är extremt distraherande när man spelar.
Kan se coolt i screenshots, men inte i flytande gameplay

Får testa imorgon och återkomma med egna intryck. Har inte hört någon annan nämna det som ett problem så jag blev lite förvånad när du skrev det.

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Det Zeldaspelet som har fått högst betyg är tex låst till 20 fps i NTSC-versionen och 17 fps i PAL-versionen. Hur detta inte kan få kritik är helt obegripligt. Jag gillar verkligen Zelda-serien, men de är långt ifrån så perfekta som många recensioner får dem att framstå som.

Det var det första stora äventyrsspelet i 3d. Tror inte många ens brydde sig om att FPS:n var låg. Många trodde säkert det var en nödvändighet för att bygga upp en sådan stor värld med den tidens hårdvara, och det var det förmodligen också.
Om det hade släppts ett liknande spel som kördes i 30 eller 60 fps hade det kanske fått mer kritik men det fanns inte något spel som ens var i närheten av OoT.

Tror inte du spelade det på N64. Tv-apparater har också en viss inbyggd motion blur vilket gör att låg fps inte känns lika hackigt som på en datorskärm.

Medlem

Av någon anledning seklarar jag inte av den ekonomiska delen i några av dom tidigare delarna som jag spelat. Jag menar man länsar en grotta på skatter men får inget för det. För att plånboken är för liten. Breath of the wild hade inte det stora problemet. Bokat det här spelet mycket för att jag tror mina barn kommer att gilla det. Själv ser jag nog mer fram emot det lättklädda vampyr anime spelet Code Vein den 27.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det var det första stora äventyrsspelet i 3d. Tror inte många ens brydde sig om att FPS:n var låg. Många trodde säkert det var en nödvändighet för att bygga upp en sådan stor värld med den tidens hårdvara, och det var det förmodligen också.
Om det hade släppts ett liknande spel som kördes i 30 eller 60 fps hade det kanske fått mer kritik men det fanns inte något spel som ens var i närheten av OoT.

Tror inte du spelade det på N64. Tv-apparater har också en viss inbyggd motion blur vilket gör att låg fps inte känns lika hackigt som på en datorskärm.

Super Mario 64, som inte är låst till 18 fps, släpptes ett år före Ocarina of Time. Om du har spelat det så vet du också att det är ett väldigt stort spel. När jag spelade det på N64 fanns det inte ens en möjlighet att spela det på en PC. Du kan dessutom inte säga till mig att min upplevelse är felaktig. Jag står fast vid min åsikt - de som recenserar har varit alldeles för okritiska mot alla tillkortakommanden som Nintendos spel trots allt har.

Men jag fattar - du gillar verkligen Ocarina of TIme och därför har jag fel.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Super Mario 64, som inte är låst till 18 fps, släpptes ett år före Ocarina of Time. Om du har spelat det så vet du också att det är ett väldigt stort spel. När jag spelade det på N64 fanns det inte ens en möjlighet att spela det på en PC. Du kan dessutom inte säga till mig att min upplevelse är felaktig. Jag står fast vid min åsikt - de som recenserar har varit alldeles för okritiska mot alla tillkortakommanden som Nintendos spel trots allt har.

Men jag fattar - du gillar verkligen Ocarina of TIme och därför har jag fel.

Ocarina of Time har mycket större områden, längre draw distance och mer detaljerade texturer och effekter än Super Mario 64.
Jag påstår inte att din upplevelse är felaktig, jag förklarar bara varför jag inte tror att så många brydde sig om låg FPS i OoT när det släpptes. Det var liksom priset man fick betala för en så stor och häftig värld och så bra grafik.
Idag är det såklart annorlunda när ett spel som hamnar under 30 fps mer eller mindre anses vara ospelbart.
Vissa recensenter verkade nämna "slowdowns" i sina recensioner, här är Jeff Gerstmanns: https://www.gamespot.com/reviews/legend-of-zelda-ocarina-of-t...
Men han pratar om vissa områden där FPS:en förmodligen sjönk ännu mer, så för många var inte de där 20 eller 17 FPS:en något man tänkte på eller kanske ens märkte.

GoldenEye sjönk ju typ ner till 5 FPS i vissa områden.

Medlem

Jag visste nog inte ens vad fps var för något när jag spelade Ocarina of Time och Golden Eye. Kommer inte ihåg en enda person på den tiden kommentera fpsen.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Både Ocarina of Time och Majora's Mask var låsta till det. Jag håller inte med - det som gjorde att jag aldrig spelade igenom dem var för att jag blev åksjuk av att det gick så segt och hackigt. Att spel hackade och kändes sega ibland hörde jag folk klaga över redan på NES-tiden.

Jo jag minns på nes om det var för många rörliga objekt på skärmen samtidigt sånsegades det ner ordentligt.
Super Nintendo vill jag dock minnas hade inte dom problemen?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag minns på nes om det var för många rörliga objekt på skärmen samtidigt sånsegades det ner ordentligt.
Super Nintendo vill jag dock minnas hade inte dom problemen?

Exakt så. Nej, jag tror inte att SNES led av det på samma sätt. Jag kan inte minnas att det blev några direkta sirapsmoment, utan det var generellt en väldigt smidig upplevelse. Även GameCube hade bra flyt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

12
Skriv svar