Varför kan vi inte slÀppa WoW classic?

Sida 1 av 2
2019-09-18 14:34
Varför kan vi inte slÀppa WoW classic?

Jag har försökt hitta MMORPGs som kan ersÀtta WoW classic i 11 Är nu. Sedan Age of Conan nÀrmare bestÀmt.

I början sÄ kÀnns det alltid vÀldigt lovande, men efter 3-4 mÄnader sÄ slutar det alltid med att jag börjar jÀmföra med WoW classic och dÄ Àr det kört. Det Àr alltid nÄgot jag saknar frÄn WoW vanilla tiden i de andra MMO-spelen.
Jag Àr inte ensam om detta heller. LÄngt ifrÄn om man lÀser pÄ lite olika forum.

SÄ vad kan det hÀr bero pÄ? Det jag och mÄnga andra gillar med WoW classic Àr de enkla men vÀldigt underhÄllande striderna, den grafiska stilen, tvÄ factions, det sociala samspelet, healer/tank/dps rollerna, inga flying mounts, ingen LFR eller group finder etc.

Är det bara Blizzard sjĂ€lva som kan ge oss ett MMORPG som kan fĂ„ oss att slĂ€ppa WoW classic (ett tag i alla fall 😝)?

T.ex ett WoW 2.

2019-09-19 15:14

Wow Àr vÀll annars mmo-dödaren.
Andra MMO försökte antingen "wow-ifieras" eller la ner.
Idag Àr vÀll allt dÄligt sÄ fall om man utgÄr frÄn att wow classic Àr det som Àr bra?
Jag spelade ocksÄ wow nÀr det slÀpptes just för att det verkade enkelt men ledsna strax innan burning crusade skulle slÀppas.
Skulle aldrig spela vanliga wow eller wow classic igen.

2019-09-19 15:53

För egen del handlar det mycket om rivaliteten mellan factions. NĂ€r World of Warcraft var som störst kunde man kĂ€nna rivaliteten Ă€ven utanför spelet. Alliance-spelare sĂ„g ned pĂ„ Horde-spelare, och vice versa. Detta bidrog till att spelet gav en förhöjd kĂ€nsla av laganda, och att man tillhör nĂ„got större. Än idag identifierar jag mig sjĂ€lv som stolt medlem av The Alliance, trots att jag inte spelar spelet lĂ€ngre.

Det finns mÄnga MMO-spel, men jag har svÄrt att komma pÄ nÄgot som haft samma rivalitet som World of Warcraft.
Planetside 2 kommer ganska nÀra, men det blev aldrig lika stort som WoW. LikasÄ ArcheAge, men det dog ocksÄ ganska snabbt i och med att utvecklarna/utgivarna blev för giriga och frÀmjade P2W-aspekter.

Sedan tror jag att World of Warcraft var första MMO-spelet att lyckas med den dÀr magiska kÀnslan av att upptÀcka nya omrÄden, och att leva sig in i spelet. Jag fÄr fortfarande PTSD-anfall nÀr jag vistas i djungler, och fantiserar ofta om att tunnelbanan i sjÀlva verket Àr Deeprun Tram.

2019-09-19 17:59

Varför? För att WoW var ditt första MMO gissar jag? Det Àr svÄrt eller omöjligt att slÄ det första MMO't man har spelat pÄ allvar. Det Àr ingenting unikt för WoW utan MMO'n i allmÀnhet.

Jag har i alla fall aldrig pratat med nÄgon som tyckt att nÄgot annat MMO Àn det första de verkligen lade ner tid pÄ Àr det bÀsta.

2019-09-20 12:34

VaddÄ utmana vad pratar vi om? Deras 2miljoner aktiva armory profiler? Dvs spelare som har loggat in senaste mÄnaden? Eller Final Fantasy 14 nÀstan 15miljoner aktiva konton? FF14 Àr det största MMO:t just nu det Àr bara det att ingen pratar om det. WoW har varit halv dött lÀnge, Classic Àr i princip deras försök att försöka fÄ tillbaka folk, vilket sÀkert har fungerat, frÄgan Àr bara hur lÀnge det kommer fungera.

2019-09-20 13:09

@Puscifer: Var WoW ditt första MMO? För det dÀr med att utforska vÀrlden var sÄdÀr magiskt för mig i EverQuest, inte i WoW. (Vilket var mitt första riktiga mmo:P)

2019-09-20 13:15

Final Fantasy Àr mycket bÀttre, och vÀldigt populÀrt.

2019-09-20 13:16
Skrivet av Esri:

VaddÄ utmana vad pratar vi om? Deras 2miljoner aktiva armory profiler? Dvs spelare som har loggat in senaste mÄnaden? Eller Final Fantasy 14 nÀstan 15miljoner aktiva konton? FF14 Àr det största MMO:t just nu det Àr bara det att ingen pratar om det. WoW har varit halv dött lÀnge, Classic Àr i princip deras försök att försöka fÄ tillbaka folk, vilket sÀkert har fungerat, frÄgan Àr bara hur lÀnge det kommer fungera.

Största betyder inte bÀsta dock.

2019-09-20 13:19
Skrivet av Smekbar:

Största betyder inte bÀsta dock.

Var wow bÀst nÀr det var störst?

2019-09-20 13:24

Wow hade nÄgot som andra mmo inte hade. En igenkÀnning frÄn tidigare spel, man kÀnner igen karaktÀrer, omrÄden och lÀnder osv osv.
Sen var det bland det allra första spelet som drog igÄng mmo pÄ riktigt med det enkla sÀttet att betala din mÄnadskostnad ocksÄ. Pre-paid cards som alla kunde köpa i din valfria spelbutik, eller till och med inne pÄ livsmedelsaffÀrer. Det var enkelt att komma in i, och sköna kontroller, mjuka och sköna animationer osv, sÄ det var mÄnga saker som de gjorde rÀtt. Wow var ju mÄnga mÀnniskors första mmo, och det tror jag har att göra med den enkla tillgÀngligheten som sagt

2019-09-20 13:38
Skrivet av sarlucic:

Final Fantasy Àr mycket bÀttre, och vÀldigt populÀrt.

FFXIV Àr vÀldigt bra. Mycket bÀttre Àn retail wow men jag tycker faktiskt WoW Classic Àr bÀttre Àn FFXIV. Hur bra FFXIV Àn Àr sÄ lider det av samma Äkomma som alla moderna MMO. Dvs det kÀnns som ett single player-spel med online-inslag snarare Àn ett riktigt MMO. Jag saknar ordet Massive nÀr jag ska beskriva FFXIV.
Classic lyckas inte bara med att skapa massiva öppna vÀrldar/zoner utan man blir en del av den vÀrlden pÄ ett annat sÀtt Àn i andra spel. StÀmningen i zonerna har de ocksÄ lyckats riktigt bra med trots den undermÄliga grafiken. Det Àr en smaksak i slutÀndan men det Àr uppenbart att classic har nÄgot speciellt som fÄ andra spel kan leva upp till. Det ska nÀmnas att jag lirade INTE vanilla nÀr det begav sig.

2019-09-20 13:50

VadÄ utmana? Det Àr förÄldrat och trÄkigt. De enda som spelar Àr ju de som en gÄng började med knarket nÀr det inte fanns nÄgot bÀttre.

2019-09-20 14:13

Är sĂ€kert olika för de flesta. Jag spelade MMO innan WoW kom men blev helt galet fast i just WoW och hela min guild lĂ€mnade tidigare spel och fortsatte i WoW och dĂ€r spelar de Ă€n idag vilket Ă€ndĂ„ sĂ€ger nĂ„got om dess styrka.

Men tittar jag djupt inne i min sjÀl sÄ Àr min personliga favorit av alla MMO fortfarande Dark Age of Camelot.

2019-09-20 14:36

Enormt svÄrt att sÀtta fingret pÄ det - men - magin Àr tillbaka. Jag spelade aldrig Vanilla utan kom in ett halvÄr in i TBC och det Àr precis likadant. Samma gnetande för att levla, svÄrt att hitta flygplatser etc. men ÀndÄ spelar jag det som besatt. Det Àr helt enkelt nÄgot magiskt med spelet som bisarrt nog försvann i Cata. Jag som hade lÀngtat sÄ efter att kunna flyga i Azeroth-.

2019-09-20 14:41
Skrivet av Molotov:

Var wow bÀst nÀr det var störst?

Wow Àr, enligt mig, bÀst oavsett nÀr det var störst eller minst.
Finns inget mmo som mĂ€ter sig med wow. ÖverlĂ€gset bĂ€st

OBS: SÀger inte att alla andra MMO Àr dÄliga. SÀger bara vad JAG tycker Àr bÀst!

2019-09-20 14:48

Ser gÀrna att Blizzard lÀgger krut pÄ warcraft 4 istÀllet!

2019-09-20 15:06
Skrivet av Calez:

Enormt svÄrt att sÀtta fingret pÄ det - men - magin Àr tillbaka. Jag spelade aldrig Vanilla utan kom in ett halvÄr in i TBC och det Àr precis likadant. Samma gnetande för att levla, svÄrt att hitta flygplatser etc. men ÀndÄ spelar jag det som besatt. Det Àr helt enkelt nÄgot magiskt med spelet som bisarrt nog försvann i Cata. Jag som hade lÀngtat sÄ efter att kunna flyga i Azeroth-.

Jag hade ocksÄ lÀngtat efter att fÄ flyga fritt men Just flyget förstörde mer Àn det gav tillslut. Man trÀffade aldrig spelare pÄ samma sÀtt lÀngre varken vÀnner eller fiender.

Tidigare va ju charmen att man kunde möta vem som helst nÀr man va ute och sprang i skogarna med sin mount, det var ocksÄ en del av spÀnningen nÀr man trÀffade pÄ en fiende och fick ta beslut om att fly eller strida.

2019-09-20 15:38

Det absolut bÀsta MMO't Àr sÄklart Lineage 2 och det finns ingenting som kommer i nÀrheten av det. En helt gigantisk Àkta open world, bÀsta PvP systemet nÄgonsin i ett MMO, fri handel(!), inga dumma bind-on-pickup/bind-on-equip items, subclass systemet, enorma castle sieges med 500 spelare, bÀsta soundtrack nÄgonsin i ett MMO, bÀsta grafiken vid sin tid för ett MMO och listan bara fortsÀtter.

Spelet var riktigt hardcore dÀr du var tvungen att lÀsa quests, följa landmÀrken enligt beskrivningar osv. för att hitta till rÀtt stÀllen. Inget hÄlla handen quest guide/map marker tjafs. Man var tvungen att lÀra sig det mesta sjÀlv dÄ kunskapen pÄ nÀtet var begrÀnsad eller obefintlig.
Man kunde gÄ en hel dag mellan private shopsen i Giran och leta efter de bÀsta dealsen. TjÀnade grova pengar pÄ att köpa billigt och sÀlja dyrt. Ett spelsystem som tillÀt en chatta medans man stred. Ett spel dÀr man jagar sÄ mycket mobs som möjligt istÀllet för att försöka undvika dem likt andra MMOn.

Jag har sedan Lineage 2 sökt MMO efter MMO och aldrig nÄgonsin hittat ett lika bra spel som det. Inget MMO lyckas komma upp i den skyhöga nivÄn Lineage 2 satte och det kommer nog för evigt förbli det bÀsta MMO som gjorts. Var det mitt första MMO? Japp!

2019-09-20 15:51

Finns redan flera spel som Àr större Àn WoW och var redan vid WoW prime.

Och ja det kommer komma utmanare, nÀr? vem vet men WoW har extremt dÄlig population typ 5 mil. Givetvis högre nu med Classic men förr eller senare kommer Classic dala igen.

2019-09-20 15:52
Skrivet av Esri:

Ömm, nu har ju inte FF14 15m aktiva konton? Det gavs ut ett pressmeddelande tidigare i Ă„r att man nĂ„tt 16m "registrerade" konto, det var vĂ€l snack runt E3 att dom nĂ„t en milstolpe med 1m (eller 2m?) aktiva konton?
Wow hade över 100m registrerade konto 2014, om man nu ska jÀmföra pÀron med pÀron.

I dagslÀget Àr det vÀl snarare prat om att FF14 ligger i samma "ballpark" aktiva spelare.

Spelar bÄda sjÀlv sÄ inte biased pÄ nÄgot sÀtt, men tycker rÀtt ska vara rÀtt

2019-09-20 16:17

Jag tror det Àr svÄrt att övertrÀffa första kÀrleken nÀr det kommer till vissa spel eller genres. WoW var ju banbrytande nÀr det kom, frÄn en av vÀrldens mest kompetenta studios. Lite som sin första magi man upplevde med Quake över multiplayer, FF7 eller vad det nu kan vara.

NÄgon som Àr först, eller tidig och gör det mycket bÀttre Àn nÄgon annan sÄ man fÄr en helt ny ovÀntad upplevelse. Den magin tror jag blir oerhört svÄrt att nÄgonsin uppleva igen. En stor del i det Àr att man blivit Àldre, man har mindre tid att sÀtta sig in i spel, man har sÀmre tÄlamod och framför allt sÄ har man en fantasiljon spel att vÀlja mellan.

I en tid nÀr WoW vÀxte fram sÄ var en del hÀr fortfarande i skolan, sÄ ekonomin var begrÀnsad och du kunde inte köpa tvÄ-tre spel en vecka om du hade lust t ex. Eller uppgradera din dator för att kunna spela ett nytt spel om din maskin började bli till Ären.

Vi kommer alltid att söka dessa gamla kickar igen, men vi kommer med största sannolikhet inte att hitta samma starka kickar som nÀr vi blev kÀra första gÄngen i ett spel/genre. Nu spelade jag faktiskt aldrig WoW, men jag Àr rÀtt sÀker pÄ att Àven om WoW gjorde sÄ mycket bra och var ett fantastiskt spel sÄ Àr 90% av varför man Àr frÀlst igen som Äterkommande, en pÄminnelse om en svunnen tid av magi och förÀlskelse.

2019-09-20 16:29

Har spelat de flesta MMO och MUDS osv sen 80talet eller nÄgot...WoW var kul, men jag fastnade aldrig riktigt. Kanske det var för att jag började direkt efter mitt all-time fav MMO (Dark Age Of Camelot) och inte riktigt gillade WoWs grafik.
Men visst Àr det ett bra spel!

Skrivet av legendofkarl:

Är sĂ€kert olika för de flesta. Jag spelade MMO innan WoW kom men blev helt galet fast i just WoW och hela min guild lĂ€mnade tidigare spel och fortsatte i WoW och dĂ€r spelar de Ă€n idag vilket Ă€ndĂ„ sĂ€ger nĂ„got om dess styrka.

Men tittar jag djupt inne i min sjÀl sÄ Àr min personliga favorit av alla MMO fortfarande Dark Age of Camelot.

DAoC <3

2019-09-20 16:32
Skrivet av veckans:

Varför? För att WoW var ditt första MMO gissar jag? Det Àr svÄrt eller omöjligt att slÄ det första MMO't man har spelat pÄ allvar. Det Àr ingenting unikt för WoW utan MMO'n i allmÀnhet.

Jag har i alla fall aldrig pratat med nÄgon som tyckt att nÄgot annat MMO Àn det första de verkligen lade ner tid pÄ Àr det bÀsta.

Detta. Det Àr ju nostalgi-goggles pÄ högsta nivÄ nÀr man kollar tillbaka. Kan inte spela WoW alls idag, men Àr ÀndÄ det man kommer ihÄg som "bÀst".

2019-09-20 17:59

BÀsta var ju sÄ klart: Ultima Online alternativt Starwars Galaxies och Eve Online. Helt klart mkt bra spel. LÀgger stor vikt pÄ spelarstyrd vÀrld, spelarstÀder i vÀrlden. Allt detta dog nÀstan helt ut med wow

Amazon utvecklar just nu tvÄ spel, varav ett verkar vara ett nytt middle earth spel som utspelar sig lÄngt innan "sagan om ringen".

@trickeh2k : Wow var egentligen inte banbrytande i nÄgonting förutom att det var lÀtt att förstÄ jÀmfört med tidigare spel. Vilket fÄngade upp en helt klart större publik Àn tidigare och dÀrav fick enorm genomslagskraft.

2019-09-20 18:06

Jag slÀppte WoW sÄ fort jag testat det, aldrig sett tillbaka.
Fortsatte lira Lineage 2 istÀllet och lirade det i drygt 9 Är (och trÀffade min nuvarande sambo sedan nu ca 12 Är tillbaka via det).
Numera lirar jag annat, har sedan lÀnge insett att slösa sÄdan enorm tid pÄ ett MMO faktiskt inte Àr vÀrt det.

2019-09-20 18:46

MMORPG spel Àr ganska dött just nu, lÀr ta ett tag innan nÄn AAA studio försöker igen.

2019-09-20 20:26

För att övertrÀffa wow sÄ bör man ha ett mmo som inte gÄr att jÀmföra wow med.

Eve online har mÄnga element som wow saknar och gör mÄnga saker rÀtt och grafiskt sett slÄr det wow pÄ fingrarna och det har ett bÀttre köp och sÀlj system likt det som fanns i pirates en gÄng i tiden nÀr man Äkte frÄn hamn till hamn för att göra profit. men dÄ jag testade spelet slutade det med att jag tröttnade pga bristen av en karaktÀr. Man var liksom skeppet och eftersom jag lirar mmo för att ha en humanoid karaktÀr sÄ blev spelet helt enkelt inte sÄ kul som jag hoppats.

DÀr Eve online tar slut, tar star citizen vid för jag tror att nÀr vÀl star citizen slÀpps sÄ tror jag att vi har en ny kung pÄ mmo fronten. Man kan inte jÀmföra spelen direkt men ÀndÄ ligger bÄda spelen inom samma genre vilket gör att man inte kan dra paralleller mellan spelen. Wows fördel har ju varit att vara först med att göra den formen av mmos till mainstream, men den form av mmo som star citizen bygger Àr en helt annan, men ÀndÄ tror jag att den kommer stjÀla en hel del spelare frÄn wow nÀr det vÀl kommer.

2019-09-20 20:33
Skrivet av Horniak:

BÀsta var ju sÄ klart: Ultima Online alternativt Starwars Galaxies och Eve Online. Helt klart mkt bra spel. LÀgger stor vikt pÄ spelarstyrd vÀrld, spelarstÀder i vÀrlden. Allt detta dog nÀstan helt ut med wow

Helt klart, Ultima Online innan Trammel & Felucca var nog bland det bÀsta jag har upplevt i MMO's. SWG hade sin charm ocksÄ tycker jag. EVE Online spelar jag fortfarande lite sporadiskt.

WoW var roligt ocksÄ, men kÀnde att det krÀvde en massa tid för att man skulle nÄ nÄgonstans. Medans i UO sÄ kunde man mest bara logga in spela lite och hÀnga runt och ha kul.

2019-09-21 00:45

Ska man nu gÄ tillbaka till golden MMO era sÄ Àr det vÀl i sÄ fall - som andra sagt - Star Wars Galaxies eller City of Heroes/Villains jag skulle rekommendera. SjÀlv Àr jag till min förvÄning Äterigen helt sÄld pÄ CoH (Homecoming Torchbearer) och finner stor glÀdje i att fara runt i Paragon City igen. TÀnk att NCSoft slÀngde spelet pÄ soptippen ungefÀr i samma veva som Marvel tog fart pÄ riktigt, och de har fortfarande inte gjort nÄgot av en sÄ potentiellt vÀrdefull IP. Just det dÀr att det kom innan wow var "episkt" gjorde ju att det inte var en wow-klon som stackars SWTOR m.fl. efterÄt. Med nya ATs som Sentinel m.fl. och nytt innehÄll, ny 64-bit klient m.m. kÀnns det ovÀntat frÀscht efter alla Är. Hade gÀrna sett nÄgot nytt, modernt liknande, men amatörprojekten gÄr inte direkt framÄt och Marvel/DC har ju inte direkt lyckats vÀl med sina egna.

EVE Online Ă€r ju ocksĂ„ fortsatt ett helt fantastiskt spel som lyckats hĂ„lla och utvecklas Ă„r efter Ă„r. Kan bara instĂ€mma i andras hyllningar. Inte riktigt min grej, sĂ„ det blev bara 2Âœ Ă„r, men jag fortsĂ€tter "följa" spelet. Alla borde prova det vid nĂ„got tillfĂ€lle, och för bövelen, starten Ă€r ju helt gratis. Just do it! TĂ€nk sĂ„ mycket andra spel kunde lĂ€rt sig av dem. En del av mig tycker fortfarande det Ă€r lite synd att de gav upp Vampires Ă€ven om Bloodlines2 ser ut att kunna bli riktigt bra. Ett vampires-baserat mmo som inte var wow-klonigt kunde blivit riktigt kul. I samma andra fĂ„r man vĂ€l ge hedersomnĂ€mnande till Secret Worlds och att Cryptic tappert kĂ€mpar pĂ„ med Star Trek Online och till och med slĂ€ppt det till konsoler (but it's rubbish). Lever Defiance Ă€n?

Men det hade behövts lite nytÀnkande. Varför inte ett Bully-MMO? Police Quest MMO? Truck simulator mmo (Ok, kanske inte)? Egentligen vad som helst som inte Àr en wow-klon (mekanik och/eller genren "medeltid/fantasy").

2019-09-21 03:09
Skrivet av vbgbasse:

För att övertrÀffa wow sÄ bör man ha ett mmo som inte gÄr att jÀmföra wow med.

Jag tror det Àr tvÀrtom faktiskt.

Det finns vissa spel dÀr utvecklarna försökte ta efter WoW sÄ mycket som möjligt. Problemet Àr att man helt enkelt inte gör det tillrÀckligt bra.

Sida 1 av 2