Top 5 bästa anime-serier jag sett

Sida 2 av 2
2019-09-13 18:13

Får man nämna filmer? Jag gillar inte anime egentligen men det finns ett par riktigt bra serier och filmer.

Berserk
Ninja Scroll (film)
Castlevania
Cowboy Bebop
Vampire Hunter D (film)

Etc.

2019-09-13 19:36
Skrivet av Skelögd:

Jag gillar inte anime egentligen men ...

Ehum. Någon som är in denial, kanske?

2019-09-13 20:20

Ahh hur kunde man glömma bort Made in Abyss när man skrev listan, bästa animen på flera år Har en väldigt stark Ghibli känsla.

2019-09-14 13:28

Kollade genom my anime list och såg jag hade en hel del satta som tiopoängare så jag kan tipsa om dessa. Jag listar de här under utan någon inbördes ordning. Tog den ordningen som MAL bestämde att visa dem.

Mononoke Hime (Film)

Studio Ghibli behöver man skriva mer? Deras filmer är ett säkert kort om vill ha en Film. Var ett hyfsat bra tag sedan som jag såg den så en mer detaljerad beskrivning får ni klara er utan.

Higurashi When They Cry

En psykologisk thriller som tar många svängar och lämnar dig med frågan vad fasen händer? De berättade historien på ett ovanligt sätt men som passade den serien på ett väldigt bra sätt. Serien är uppdelad i mindre delar där varje del börjar om från början. Varje del ger lite ledtrådar till vad som händer men också skapar fler frågor man vill ha svar på.

Vi får börja med att följa Keiichi Maebara. Han är nyinflyttad till byn Hinamizawa och lyckas snabbt skapa sig vänner. Medan byn förbereder sig för den årliga festivalen till ära av byns beskyddande gud. Keiichi få lära sig att under de senaste åren så har folk mystiskt försvunnit och dött med mystiska skador. Allt verkar ha något att göra med festivalen och han vänner vägrar svara på hans frågor om vad som har hänt. Vad händer och vem kan man lita på?

Code Geass: Lelouch of the Rebellion

Det empiriska riket Britannia invaderar Japan och det nya namnet blir Area 11. Några Japanska rebeller tar upp kampen för Japans frihet. Vår huvudkaraktär Lelouch Lamperouge med hjälp av den mystiska kvinnan C.C ser han chansen att kunna hämnas på Britannia och dess kung.

Serien är som spel schack där den karaktären som kan se flest drag i framtiden vinner. Innehåller allt som en Anime behöver. Action, Drama och Mecha. Detta var en av de första Animes som jag såg och en av de Animes jag fortfarande håller nära mitt hjärta.

Fullmetal Alchemist: Brotherhood

Sedan den släpptes 2009 så har den hållit tronen mästervärket av alla animes. Rankad #1 på MAL och #4 i popularitet 10 år efter den skapades. Går inte säga något annat än wow på denna serie. Action, äventyr och fantasy, finns det någon anledning till att inte se den?

Serien utspelar sig i landet Armestris, man kan se att de har hämtat inspiration från andra världskrigets Tyskland när man skapade upp loren till landet och handlingen. I Serien får följa Edward och Alphonse Elric i deras äventyr att få till baka sina kroppsdelar. När Elric bröderna var unga så dog deras moder av en tid sjukdom. I värld där alkemi finns och där det gäller att få något så måste man ge något utav samma värde så försökte Edward och Alphonse få tillbaka sin mor med hjälp av alkemi. I processen få förlorade Alphonse sin krop och allt de fick tillbaka var ett missfoster till varelse. För att få tillbaka sin bror så band Edward hans skäl till en rustning. Efter detta så har Edward varit på jakt efter den vises sten för att kunna ge Alphonse tillbaka sin kropp. Längs vägen så hamnar de både i en konspiration som spänner över hela landet.

Anohana: The Flower We Saw That Day

Ett gammalt kompisgäng har splittrats efter att en av tjejerna i gänget dog och de alla gick skilda vägar. Några år senare så har tjejen som dog Menma börjat hemsöka sin gamla kompis att han borde infria en gammal önskan som han hade låvat. Först så tror han att det bara är en hallucination på grund av sommarvärmen. Kommer kompisgängen kunna samlas för befria detta löfte eller är såren allt för djupa?

En väldigt bra serie på 11 avsnitt som man kan se över en helg. Den låter som en helt normal sliskig drama serie men den lyckas röra vid ens känslor och är väldigt välskriven.

Ben-To

I slutet av varje dag så sätts lunchlådorna ner till halva priset och studenter flockas för att få köpa. Vår huvudkaraktär You Satou får lära sig den hårda vägen att det finns fler studenter än matlådor och man får slås för sin mat.

En konstig serie, den är inte komplicerad på något sätt så man kan kolla på den i halv fokus. Passar bra när man ligger hemma sjuk eller något. Men skulle säga att denna kan vara en hit or miss. Jag hade turen att detta är min typ av humor men om man inte har humor så kan jag se att den kommer falla platt för många.

BTOOOM!

Personer som folk inte tycker om skickas till en öde för att slåss för sin överlevnad. Hela ön är baserat på ett spel med samma namn och enda vapnet man får är bomber. Karaktären vi följer är Ryouta Sakamoto och Himiko. Ryouta blev uppskriven av sina föräldrar för att han vägrar skaffa sig ett jobb eller utbildning medan Himiko blev uppskriven utav sina vänner efter en fest.

Attack on Titan

Efter att titaner lyckats bryta sig genom första muren som har separerat mänskligheten från titaner så måste Eren Yeager och sina vänner fly från områden in till en inre mur. Erens mor lyckas inte fly med och faller offer för titanerna. Eren svär att han ska hämnas sin mor och återta sitt hem. Han bestämmer sig för att gå med i scouterna, gruppen som gör fältexperiment och de enda som ger sig ut utanför murarna. Om man hamnar i scouterna så förväntas man inte att överleva så värst länge.

Serien är brutal och håller dig på tårna, folk dör som flugor och du vet inte vad som kommer att vara nästa twist på serien och vem kan man lite på? Tre säsonger är släppta och den sista håller på att göras. Alla är värda att kolla genom. Jag satt som klistrad framför skärmen genom alla säsonger.

Log Horizon

30 tusen spelare fastnar i MMORPG:et Eldter Tale. Ingen vet hur de hamnade fysiskt i spelet eller hur man tar sig ut ur spelet. De får alla försöka göra spelet till sitt nya hem. Nya familjer och nya vänner. Alla i världen vill inte leka snällt och de får balansera politik, nytt liv och äventyr.

En riktigt bra serie tycker jag. Mångra drar paralleller till Sword Art Online. Det behandlar samma grund tema, folk som är fast i ett MMO. Den stora skillnaden är att i SAO så har de ett mål... Vinna så att det kan komma ur spelet och tillbaka till verkligheten. Medans i Log Horizon så finns det inte något sätt att vinna inte något sätt att ta sig utan de får anpassa sig till ett nytt liv.

Golden Time

Banri Tada har amnesi efter en tragisk olycka och kommer inte ihåg något av sitt tidigare liv. Han börjar på college för att starta sitt nya liv, nya vänner och ny kärlek. Samtidigt så början han få flashbacks från sin tidigare liv och konfliktladdade känslor.

2019-09-16 21:12

Jag har precis tagit mig igenom allt som finns på:
One Punch Man
My Hero Academia
Attack on Titan

Alla tre helt fantastiska. Tänk att man skulle upptäcka Anime när man är 33. Next up Full Metal Alchemist: Brotherhood, med höga förväntningar.

slår ett stort slag för 2 nya
Vinland saga. ses helst I hd. vackrare vikinga saga får man leta efter
Och Dr stone! om mänskligheten som blitt förstenad. kraftig kunnskap om vetenskap räddar folk. man får lära sig en massa om vetenskap med

Skrivet av kalle.lindestrom:

slår ett stort slag för 2 nya
Vinland saga. ses helst I hd. vackrare vikinga saga får man leta efter
Och Dr stone! om mänskligheten som blitt förstenad. kraftig kunnskap om vetenskap räddar folk. man får lära sig en massa om vetenskap med

Vinland Saga är sjukt bra. Väldigt kul att ha en serie som går efter verkliga händelser och följer riktiga personer. Även om jag inte har något emot det själv, så kan man se det "typiskt japanska" som ett minus. Huvudkaraktärna är superhjältar och gör saker ingen vanlig människa skulle klara av. Jag tycker dock det är kul. Man får vikinga-historia, vapen och skydd som ser historiskt korrekt ut, och snygga fighter som passar mediumet.

Claymore är helt klart min favorit. Riktigt synd att det aldrig blev en andra säsong.

Sjukt bra outrolåt också.

idag 11:17
Skrivet av Skelögd:

Får man nämna filmer? Jag gillar inte anime egentligen men det finns ett par riktigt bra serier och filmer.

Berserk
Ninja Scroll (film)
Castlevania
Cowboy Bebop
Vampire Hunter D (film)

Etc.

https://m.fz.se/forum/trad/436464-top-5-animefilmer

Skrivet av Waliant:

Jag har precis tagit mig igenom allt som finns på:
One Punch Man
My Hero Academia
Attack on Titan

Alla tre helt fantastiska. Tänk att man skulle upptäcka Anime när man är 33. Next up Full Metal Alchemist: Brotherhood, med höga förväntningar.

Lägg till Naruto och Hunter X Hunter så har du 5 av mina favoriter

FMA är också Jävligt bra. Rurouni Kenshin också. Berserk med. Osv osv...

Sida 2 av 2