Top 5 bästa anime-serier jag sett

Sida 1 av 2
2019-09-10 15:58
Top 5 bästa anime-serier jag sett

Anime är konst. Det är en berättarstil för många. Men för mig så är det något extraordinärt. Man får uppleva hjärtekrossande historier, komiska situationer och mycket mer. Jag älskar anime så mycket att jag fick idèen att göra denna lista med några av de bästa serier jag har sett.

5: Violet Evergarden

Denna serie är långsam men samtidigt väldigt vacker och känslofylld till brädden. En flicka vid namn Violet Evergarden som deltog som soldat under Andra Världskriget får återvända hem efter att ha legat på ett sjukhus i över en månad. Hon minns inte så mycket och hennes händer är brandskadade. Nu försöker hon passa in i samhället igen och söker sin mening i livet nu när hon inte längre är soldat.

Detta var en av de få animes som jag blev faktiskt riktigt rörd över. Animationsmässigt så är det strålande vackert. Det liknar nästan som filmen Your Name som också är en fantastisk anime-berättelse. Karaktärerna blir man fäst vid fort, särskilt Violet då hela historien kretsar kring henne och om hur hon vill finna sitt livs mening. Den är lite långsam först i början men ju längre man kommer in i historien, desto bättre blir det. Så Violet Evergarden är en anime jag kan se om flera gånger och bli ändå berörd.

4: A Certain Scientific Railgun

Denna anime är mer av ett komedi/drama slangen om jag ska vara ärlig i min mening. Historien tar plats i Akademistaden där över 80% av folket är elever eller så kallade espers. Dessa kan bemästra en speciell förmåga eller teknik. Vi får bekanta oss med de fyra tjejerna på bilden som är huvudpersonerna. Kuroko Shirai är tjejen med pippilotter som är rumskompis med tjejen bredvid henne vid namn Mikoto Misika som hon är hopplöst förälskad i. Kuroko kan teleportera sig själv och Misika kan kontrollera elektricitet och hon är en av de starkaste eleverna i staden. Hon går under kodnamnet "Railgun". Dom två återstående tjejerna är Ruiko Saten och Kazari Uiharu. Dom har inga speciella förmågor men hjälper till när det krävs. Tillsammans bekämpar dom brott med en polisstyrka kallad för Tribunalen.

Jag fick nys om denna serie för runt en månad sen. Jag tyckte den såg rätt intressant ut så jag tänkte att jag kunde ge den en chans. Och jag blev inte besviken. En anime med tjejer som huvudkaraktärer är en sådan som man sällan ser idag. Komedin är top-notch och samtidigt så kliver dramatiken in. Första säsongen var riktigt bra, men det som gjorde andra säsongen bättre var att det blev mer ännu brutalare och råare. Det var på gränsen att Misika blev nästan dödad, vilket gjorde mig livrädd. Men med en bra handling och sköna karaktärer så är denna anime även en sån som jag gillar starkt.

3: Sword Art Online

De flesta animes utspelar sig i en futuristisk framtid eller typ i en virtuell verklighet. I just detta fall så är det så. Serien (och filmen) handlar om ett spel som funkar lite som dagens VR. Man kopplas upp till spelet och allting känns så verkligt. Men skaparen bakom spelet har andra planer. Han lägger in en kod som gör att man inte kan lämna spelet när man vill. Och det värsta av allt: Dör man i spelet så dör man i verkligheten. Man får följa huvudkaraktärerna Kirigaya och Yuuki (bilden) när dom försöker överleva spelet samtidigt som kärleken mellan dom växer alltmer.

Det finns mycket intressanta saker i serien. Kärlek, förräderi samt otroligt mycket sorg och drama. De flesta i spelet dör i verkligheten när dom spenderar för mycket tid där inne. Själva huvudkaraktärerna är otroligt intressanta och man kan verkligen inte låta bli att visa sympati för dom. Serien i helhet är väldigt sorglig med tanke på hur många människor mister livet på grund av att dom antingen dör i spelet eller dör av låg energi i verkligheten. Så det är just dessa grejer som gör Sword Art Online verkligen sevärd.

2: Seven Deadly Sins

Komedi, brutal action och spännande handling i ett enda paket. Här får man lära känna de sju dödssynderna: Meliodas, Diane, King, Escanor, Ban, Gowther och Merlin som tar sig an olika faror för att försvara kungariket. Deras största fiende dyker upp i form av demongruppen De tio budorden (The Ten Commandments) vilka är dom starkaste demonerna någonsin och deras mål är att förinta allt levande i människornas värld.

Okej, jag ska gå rakt på sak. Musiken och handlingen i serien är genomslående bra. Och varje avsnitt händer det alltid något spännande. Eller komiskt med tanke på hur mycket humor det finns här. Karaktärerna känns verkligen äkta. Inte som figurer ur en tidning. Men som riktiga individer. Man dras med i deras diskussioner och alla deras fighter med demonerna. Det finns en hel del sexualisering också hos vissa karaktärer. Men det stör mig inte så mycket utan jag tycker det bidrar till komedin. Den engelska dubbningen är ta mig fan helt otrolig. Så jag lägger därför Seven Deadly Sins tvåa hos mig.

1: Darling in the Franxx

Wow. Bara. Wow. Aldrig har jag upplevt en sådan här känslofylld anime förut. Denna toppar helt klart hos mig och kommer alltid vara så. Vi får hänga med ett gäng ungdomar i en postapokalyptisk framtid där människorna har flytt från jorden och stoppat all mänsklig reproduktion för att förhindra överbefolkning. Numera bor man i specialbygga farkoster med verklighetstrogna miljöer. Men just två personer får vi bekanta oss mest. Nämligen huvudkaraktärerna Hiro och flickan Zero Two. Hon ser ut som en vanlig tjej till det yttre, bara att hon har två horn och huggtänder. Men när hon och Hiro träffas så skapas ett band mellan dom som inte kan brytas och båda inser att dom var menade att vara tillsammans. Eller "darling" som Zero Two kallar Hiro. Och tillsammans med ungdomarna, kör dom mecha-liknande robotar som kallas för Franxx vilket dom använder för att försvara sitt hem mot kaiju-liknande monster som kallas Klaxosaurer.

Den här anime-serien har allt. Wow säger jag bara. Jag kan inte hindras från att bli både otroligt glad och gråtfärdig av denna känslomässiga berättelse. Zero Two är den bästa karaktären av alla. Varför jag gillar henne så mycket är för att hon är skitrolig, ser ut som en liten dinosaurie-tjej med horn, är riktigt grym i strid och för att hon är jättegullig när hon skrattar. Och hennes leende får mig att må bra inombords. Nu kanske jag överdriver men det är faktiskt sant. Hiro och Zero Twos kärlek till varandra är den drivande kraften i serien. Jag njuter av vartenda ögonblick när dom är tillsammans. De övriga karaktärerna bidrar humor till berättelsen vilket underlättar lite då det är som mest hetsigt eller dramatiskt.

Jag ville inte att serien skulle ta slut men jag visste att det skulle hända i vilket fall. Men slutet... Jag pallade inte längre och brast ut i gråt. Slutet är så hemskt och sorgligt så det är sjukt. Men det var ett skitbra slut för en av de bästa anime-serierna jag någonsin har sett. Darling in the Franxx är en sådan berättelse som väldigt få kan uppnå idag i min mening. Punkt slut. Jo, en sista sak. Zero Two är den bästa anime-tjejen någonsin.

Har ni några favoriter bland anime-serier? Kommentera gärna!

2019-09-10 16:23

one punch man

2019-09-10 16:35

Orkar inte göra någon lista för tillfället, men Berserk(1997) är garanterat i toppen.

Kan förövrigt tipsa om den stora anime-tråden:
https://www.fz.se/forum/trad/324419-stora-anime-traden?p=1

2019-09-10 16:46

Det finns en anime som börjar med en miniserie, (jag tror det var tre delar) som heter Read Or Die.
Den kom 2001, och blev 2003 fortsatt av en längre serie i 24 avsnitt som kallades R.O.D. The TV.

Miniserien som startar det hela tyckte jag var OK, men den lite längre serien var fantastisk.

Hittade ingen bra trailer (den är ju lite gammal), så jag länkar till Wikipediasidan istället.

https://en.wikipedia.org/wiki/R.O.D_the_TV

2019-09-10 16:49

Berserk:
Low fantasy som framförallt följer legoknekten Gatz, mycket blod, våld och ond bråd död.

Trigun:
Steampunk som följer (anti)hjälten Vash The Stampede. Serien är uppdelad i två distinkta delar, den första som genomsyras av humor och den andra som är mer än lite mörk.

Spiral: Lines of Reasoning:
Thriller/drama i nutid, kan inte ens förklara handlingen utan att eventuellt spoila serien, men definitivt sevärd.

och som en liten bonus:

Girl und Panzers:
Utspelar sig i nutid/nära framtid där "Tankery" är ett valbart ämne i (flick)skolan. Sporten går ut på att möta andra lag i stridsvagnsstrider helt enkelt. Lättsamt och roligt.

2019-09-10 16:58
Skrivet av Renfis:

Berserk:
Low fantasy som framförallt följer legoknekten Gatz, mycket blod, våld och ond bråd död.

Vill inte vara den som är den, men! Guts / Gattsu * was his name-O hehe. Och jag skulle väl kalla det Dark Fantasy snarare än Low fantasy. Förvisso har vad jag förstått mangan gått över till mer High Fantasy(inte läst på ett bra tag), vilket låter lite tråkigt. När jag tänker efter blev det nog en mix av allt ändå tillslut, men började som Dark Fantasy.

2019-09-10 17:04

Brukar inte se på så mycket Anime serier, blir oftast filmer istället. Är nog rätt mainstream av mig med, det är väl Gungrave som är lite av en hidden gem. Minns inte så mycket av den men den var väldigt cool där och då i alla fall. Captain Tsubasa är väldigt charmig med även om avsnitten är lite samma samma.

5. Captain Tsubasa

4. Gungrave

3. Death Note

2. Fullmetal Alchemist

1. Dragon Ball Z

2019-09-10 17:05

Enda jag hört talas om på din lista är SAO. Men det verkar vara ganska nya animes du gillar, och kärlekshistorier.
Själv har jag inte sett jättemånga och min favorit är ganska klyshig:
Naruto. Episod 1-80 är bara bäst. Visst är det ofta segt tempo med fighter som håller på i flera avsnitt och massa flashbacks men estetiken, fightanimationerna, musiken, känslorna, karaktärerna, humorn o.s.v. är oslagbara. Var besatt när jag var 13-14. Första grejen jag torrentade var Naruto-avsnitt som vi sedan brände ner på CD-R.

Kolla bara på detta liksom:

Såg senast Neon Genesis Evangelion som jag gillade mest för estetiken. Älskar sådan 90-talsstil som Evangelion eller Sailor Moon. Tycker ny anime ser så formgjuten ut, alla ser likadana ut.

2019-09-10 17:16

Fullmetal Alchemist Brotherhood
Gundam 00
Berserk
Death Note
Terror in Resonance

Ergo Proxy och Psycho Pass hamnar nästan i min lista.

Många serier tyvärr faller into dem klassiska anime tropes och personligheter som inte tilltalar mig så det har varit svårt att hitta något som är fängslande och har därför inte hängt med ordentligt.

2019-09-10 17:22

Jag har inte tittat mycket på anime de senaste åren, utan jag hade väl mer en period för typ ... 10 år sedan. Detta är en serie som sticker ut för mig. Jag har nog sett hela serien säkert sex gånger, och äger den även på DVD.

Jag känner inte riktigt att jag har en top 5 att tillföra, har utöver ovan mest sett Naruto och Bleach, Full Metal Alchemist och sådant som alla har full koll på.

Code Geass var iofs rätt cool också. Det blev ju fem stycken i alla fall, se där!

2019-09-10 17:24

Berserk är ju en mega super klassiker som är i topp för mig. Enda felet är slutet som är mjeee.

Wolf's Rain är mkt berörande vare sig man vill eller inte.. Man får följa fyra vargar genom en resa där de söker efter paradiset. Den har 30 avsnitt.

phi
2019-09-10 17:47

- Ghost in the Shell
- Ergo Proxy
- Samurai Champloo

2019-09-10 18:27

@deadlotus:

Wolf's Rain var riktigt tung! Kommer dock inte ihåg om jag sett hela eller inte, men jag gillade den skarpt!

2019-09-10 22:21

Ska inte påstå att jag sett mycket men dessa serier är på min topplista:

Ah! My Goddess

Golden Time

Anohana

Cowboy Bebop

2019-09-10 22:55

5. Sailor Moon

4. Death Note

3. Bleach

2. Fullmetal Alchemist

1. Dragon Ball Z

2019-09-10 23:42

I ingen speciell ordning: Naruto (inkluderat shippuden om man vill dela dom).
One Piece.
Seven deadly sins.
My Hero Academia.
Fairy Tail.

2019-09-11 02:48

Mina 5:

Tengen Toppa Gurren Lagan
The Vision of Escaflowne
Last Exile
Full Metal Alchemist: Brotherhood
Death Note

2019-09-11 17:23

Topp 5 utan inbördes ordning:

Your Lie in April

Ett riktigt guldkorn som tar ett rejält avstamp från de serierna jag brukade titta på när jag var yngre. På den tiden var det bara Naruto, Bleach, och andra shonen-serier som fanns på listan. I Your Lie in April följer vi med en ung pianist som slutade spela ett par år tidigare efter en traumatisk upplevelse i samband med att hans mamma gick bort. Han träffar på en excentrisk violinist som vänder upp och ner på det mesta och tvingar honom tillbaka till musiken.

Food Wars: Shokugeki no Soma

Tänk er en typisk anime med dramatiska scener och kampen om att vara bäst samt lite japanskt gubbsjuk fanservice, där vi ersätter de traditionella fighting-scenerna med matlagning. Nu har vi fått Food Wars. Det kanske är mitt intresse för mat i alla dess former, men det är få serier som har fått mig att skratta så härligt som denna. Jag rekommenderar verkligen att ge den en chans, i alla fall som en fyllnadsserie när ni väntar på nya avsnitt från er nya favoritserie.

För drygt 13 år sedan tittade jag på Full Metal Alchemist, en serie som jag tyckte var ganska bra. Det var nästan 8 år senare som jag insåg att det hade kommit ut en ny serie, en serie som tydligen skulle vara mer trogen ursprungsmaterialet. Jag vill påstå att detta utan tvekan är den bästa anime-serien jag någonsin har sett, ett måste även för de som inte är särskilt intresserade av genren. Jag vill även slå ett extra slag för de som såg originalet, att denna versionen är betydligt bättre och det vore en total miss att inte se den i tron om att de skulle vara samma.

Code Geass

När jag sitter här och skriver funderar jag på om denna serien verkligen är så bra som jag minns att den är. Kanske är det kombinationen av mech, dramatiska effekter och den där mystiska huvudkaraktären. Det är hursomhelst en serie som har förtjänat en plats på listan.

Cowboy Bebop

Jag minns det som igår, det var sommarlov 2003 och jag tittade på tv1000. Det var en film som gick väldigt ofta, kändes som om det var varje dag hela sommaren. Inte visste jag att det fanns en serie som föregick filmen. Det var först flera år senare som jag tog tag i vad jag trodde skulle vara något halvdant, en serie som fortfarande är en av mina favoriter.

2019-09-11 19:24

Goblin slayer. Dark fantasy
Golden kamuy. Action komedi. Utspelar sig efter första värdskriget-ish
Shield hero. Game fantasy
Dororo. Historisk fantasy
Attack on titan. Grym fantasy/action
Dr.stone komedi/sifi/stonage-ish
Akame ga kill. Action fantasy.
Black clover. Fantasy komedi.
Danmachi game/fantasy
Demonslayer. Historisk fantasy
Kengan ashura. Fighting
Vinland saga. Historisk
Basilisk. Fantasy ninja
Claymore fantasy
Är några som inte någon tagit upp men jag rekomenderar dem starkt.
Japp jag vet att jag skrev fler än 5.

2019-09-11 20:57

Har inte sett allt för mycket, men här är mina bidrag, utan rangordning:

* Fullmetal alchemist
* Berserk
* Deathnote
* Castlevania (Netflix)
* Naruto

2019-09-11 21:08

Jag har inte sett jättemånga animeserier, men Cowboy Bebop och Full metal alchemist: Brotherhood är fantastiska!

2019-09-11 21:38

Har inte sett särskilt mycket anime men de jag tyckt mest om är Death Note, Cowboy Bebop och One Piece.

Angående originalinlägget upplevde jag att det var en handfull spoilers och/eller semi-spoilers i beskrivningarna av serierna vilket kan vara surt för många som vill se eller redan ser.

2019-09-11 22:20

Full Metal Alchemist : Brotherhood är ohotad etta. Det är inte bara den bästa animé utan lätt topp fem bästa berättelser jag tagit del av. Oavsett om vi pratar film, serie, bok, spel eller annat.

2019-09-12 16:28

Istället för top 5 så bjuder jag utan inbördes ordning på serier som är "must see" enligt mig.

Hunter x Hunter
Elfen Lied
FMA
Code Geass
Gundam (minns inte vilka som var guldkornen, men de flesta är rätt bra)
Steins;Gate
Hajime no Ippo
Death Note
Ergo proxy
Attack on Titan
One Punch Man

Och sen klassiska trean givetvis, Bleach, Naruto och One Piece.

Förvånad att ingen nämnt de två översta samt hajime no ippo.

2019-09-12 19:09

Attack On Titan
Fullmetal Alchemist: Brotherhood
Tengen Toppa Gurren Lagann
Ergo Proxy
Naruto + Naruto Shippuden
Samurai Champloo
Ping-Pong Club [ Mentalt störd serie = ) ]
Wolf`s Rain
Black Lagoon
Full Metal Panic
Gundam SEED

2019-09-12 19:12

Fullmetal Alchemist Brotherhood
Rurouni Kenshin
Samurai Champloo
Cowboy Bebop
One Punch Man
Elfen Lied

2019-09-12 19:25

Jag har inte tok-gillat särskilt mycket anime. Men FLCL och Serial Experiments: Lain tyckte jag var extremt bra båda två.

2019-09-13 12:05

Neon Genesis Evangelion

Monster

Trigun

InuYasha

Vision of Escaflowne

2019-09-13 12:09

Har ingen direkt top 5 just nu. Dock tycker jag alla borde kolla in Vinland Saga. En anime som följer vikingar! Bland annat Leif Erikson och Thorfinn Jäkligt kul att höra Japaner säga Leif, Snorri/Snorre och annat

2019-09-13 17:30

Excel Saga
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (+2nd Gig)
Space Adventure Cobra (med fantastiska Tomas Bolme som svensk röst till Cobra)
Trigun

Sida 1 av 2