Åhoj! Sea of Thieves har mikrotransaktioner i sikte

Robot
Åhoj! Sea of Thieves har mikrotransaktioner i sikte

Rare är noga med att understryka att det inte blir tal om loot(teri)lådor.

#rare, #sea-of-thieves


Medlem

Så länge det bara är kosmetiska prylar är det väl bra... Frågan är hur många spelare som ens finns kvar vid det här laget?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hade varit fantastiskt om det kom tillsammans med ett "vi är nu free-to-play" besked... Känns som spelet behöver ett tillskott av spelare, och det hjälper inte mikrotransaktioner med.

Inaktiv

Mikrotransaktioner hör aldrig hemma i ett fullprisspel. Men om de absolut måste så är det bra om de gör detta på rätt sätt likt Fortnite. Får hoppas de lever upp till sina löften, alltför ofta utvecklarna struntar i vad de sagt och bara fyller spelen med P2W.

Medlem

I ett spel där de enda motiveringen till att fortsätta spela är guld för att köpa kosmetiska effekter som är den enda formen av "progression".... Alltså fattar inte hur prioriteringen rankas. Folk har ju önskat mer fartyg, karaktärutveckling, andra vapen... men ne måste ju ge genväg till att göra spelet värdelöst.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Mikrotransaktioner hör aldrig hemma i ett fullprisspel. Men om de absolut måste så är det bra om de gör detta på rätt sätt likt Fortnite. Får hoppas de lever upp till sina löften, alltför ofta utvecklarna struntar i vad de sagt och bara fyller spelen med P2W.

Jag håller delvis med dig.
Det finns många spel som inte har p2w. Men alldeles för många som har det.
Men ett fullpris spel kan ha mikrotransaktioner, om alla uppdateringar är gratis. Utvecklaren måste ha något sätt att få in pengar för att kunna vidareutveckla spel. Nödvändigt ont, men du behöver inte köpa om du inte vill.

Medlem

Tur man aldrig köpte trots att man var sugen.

Medlem

Orsaken till att jag aldrig kommer spela "online-spel" / Game as Service. För att kunna få ut allt, inkl kunna ha vilket utstyrsel man vill så behöver man betala mer. Bättre vore ju om de som spelat X timmar, fått Y erfarenhetspoäng eller Z in-game pengar kunde köpa, men men, det är ju online och kräver ständiga uppdateringar. Gissar att det finns många som gillar dessa spel ändå, eftersom de fortätter komma. Jag hoppar över dem iaf

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dunder:

Så länge det bara är kosmetiska prylar är det väl bra... Frågan är hur många spelare som ens finns kvar vid det här laget?

Det är bara kosmetiska prylar. Senaste siffrorna är att över 8,5 miljoner har spelat Sea of Thieves varav 2 miljoner nya spelare sedan Anniversary Update för några månader sedan.

Skrivet av Fletchett:

Hade varit fantastiskt om det kom tillsammans med ett "vi är nu free-to-play" besked... Känns som spelet behöver ett tillskott av spelare, och det hjälper inte mikrotransaktioner med.

Det är ju dock en del av Xbox Game Pass på både konsol och PC, hyfsat låg tröskel ändå. Det är massor av folk som spelar.

Skrivet av anon_319742:

Mikrotransaktioner hör aldrig hemma i ett fullprisspel. Men om de absolut måste så är det bra om de gör detta på rätt sätt likt Fortnite. Får hoppas de lever upp till sina löften, alltför ofta utvecklarna struntar i vad de sagt och bara fyller spelen med P2W.

Så länge mikrotransaktioner inte påverkar gameplay så spelar det väl ingen roll? Det är ju inte så att man måste köpa dem. Rare har varit tydliga med att MTX inte kommer att vara något P2W.

Rare har lagt till mängder av content sedan release och nu när spelet är över ett år gammalt så introducerar man MTX för att hålla intäkterna igång och garantera fortsatt högt tempo på nytt content. Ett levande spel är ju ganska trevligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Rare har lagt till mängder av content sedan release och nu när spelet är över ett år gammalt så introducerar man MTX för att hålla intäkterna igång och garantera fortsatt högt tempo på nytt content. Ett levande spel är ju ganska trevligt.

"mängder av content"

jag gick tillbaka när game pass for pc blev tillgängligt. Det är ytterst få saker som är nytt, och det mest märkvärdiga är story-quest och att det är mer saker som kan gå sönder på båten.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Vercadi:

"mängder av content"

jag gick tillbaka när game pass for pc blev tillgängligt. Det är ytterst få saker som är nytt, och det mest märkvärdiga är story-quest och att det är mer saker som kan gå sönder på båten.

"Ytterst få saker"? Det där är ju rent hittepå.

Axplock:

-The Arena. Helt nytt gamemode.
-Tall Tales. Storykampanj.
-Nya Trading Companies.
-Jakt & Fiske.
-Cooking.
-Bilge Rat Adventures. Events, ny currency, nya utmaningar.
-Nytt skepp för spelare, Brigantine.
-Megalodons
-NPC Skeleton ships
-Ship Customisations
-Devil's Roar. Ett helt nytt område med nya fetaures och utmaningar.
-Roddbåt.
-Seaposts.
-Nya Skull Forts.
-Mercenary Voyages.
-Nya väderfenomen.
-Cargo runs.
-Cursed Cannonballs med olika effekter.
-Harpun.
-Massor av nya commendations att jaga.
-Massor av nya cosmetics, såsom tatueringar, ärr, hårfärg etc etc.
-Massor av gameplayförbättringar och QoL-förbättringar.
-Massor av tekniska förbättringar.

Och mycket mer!


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Mortaigne:

Så länge mikrotransaktioner inte påverkar gameplay så spelar det väl ingen roll? Det är ju inte så att man måste köpa dem. Rare har varit tydliga med att MTX inte kommer att vara något P2W.

Rare har lagt till mängder av content sedan release och nu när spelet är över ett år gammalt så introducerar man MTX för att hålla intäkterna igång och garantera fortsatt högt tempo på nytt content. Ett levande spel är ju ganska trevligt.

I regel innebär det inga problem. Men när spelet medvetet designas fult och allt du kan spela till dig i spelet ser dåligt ut i jämförelse med betalda grejer så spelar det roll enligt mig.
En inte helt korrekt liknelse då det är gratis men, gratisvarianten av PUBG har fulare grafik än betalversionen. Jag tror tyvärr vi kan vara på väg mot en värld där standardversionen av ett betalspel har sämre grafik för att du sedan tvingas betala extra för att låsa upp normal/high grafik.

Därför är jag av ren princip emot mikrotransaktioner i fullprisspel.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_319742:

I regel innebär det inga problem. Men när spelet medvetet designas fult och allt du kan spela till dig i spelet ser dåligt ut i jämförelse med betalda grejer så spelar det roll enligt mig.
En inte helt korrekt liknelse då det är gratis men, gratisvarianten av PUBG har fulare grafik är betalversionen. Jag tror tyvärr vi kan vara på väg mot en värld där standardversionen av ett betalspel har sämre grafik för att du sedan tvingas betala extra för att låsa upp normal/high grafik.

Därför är jag av ren princip emot mikrotransaktioner i fullprisspel.

Ja det kan jag hålla med om, det du beskriver är ju inte ok på något sätt. MTX måste hållas rimligt och kort.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Senaste siffrorna är att över 8,5 miljoner har spelat Sea of Thieves varav 2 miljoner nya spelare sedan Anniversary Update för några månader sedan.

Det låter jättebra, men säger ingenting om det jag undrade; hur många som faktiskt spelar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dunder:

Det låter jättebra, men säger ingenting om det jag undrade; hur många som faktiskt spelar.

Haha, nä det gör det ju inte men det är de enda hårda siffror som finns. Att det har en stadig spelarbas går att utläsa av "most played"-listor och liknande både på konsol och framförallt på Xbox Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

Smaken är som baken. Själv älskar jag SoT och har spelat sedan betan. Underbart gameplay med skeppsstrider och teamwork och ingen splittrad spelarbas eller fördelar för de som grindat eller betalat
sig till det. Det är bara att hoppa in och köra och du har samma chans som alla andra, förutom skill och erfarenhet. Mysig grafik och har hittat många nya vänner på havet också.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha, nä det gör det ju inte men det är de enda hårda siffror som finns. Att det har en stadig spelarbas går att utläsa av "most played"-listor och liknande både på konsol och framförallt på Xbox Game Pass.

Såna listor är väldigt meningslösa dock om de inte specificerar vad som mäts, speciellt när Game Pass finns.

"Most played" can ju betyda en massa olika saker. Folk som har startat spelet, spelat 20 minuter och sen aldrig gått tillbaka till det. Jag vet att jag iaf har provat en massa spel på Game Pass som jag direkt gått ur och inte kommer gå tillbaka till... blir ju lätt så när man får tillgång till en massa spel samtidigt.

Medlem

Det här har utvecklats till ett av mina favoritspel och jag tror på att Xbox kommer att se till communityn i första hand. Det kommer att bli bra.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fletchett:

Såna listor är väldigt meningslösa dock om de inte specificerar vad som mäts, speciellt när Game Pass finns.

"Most played" can ju betyda en massa olika saker. Folk som har startat spelet, spelat 20 minuter och sen aldrig gått tillbaka till det. Jag vet att jag iaf har provat en massa spel på Game Pass som jag direkt gått ur och inte kommer gå tillbaka till... blir ju lätt så när man får tillgång till en massa spel samtidigt.

Ja det är inga hårda siffror som sagt. Det omvända, långt ner på dylika listor, hade iaf varit negativt så de parametrar vi har ser bra ut. Att både Microsoft och Rare fortsätter att satsa på utvecklingen av spelet tyder ju också på en viss optimism. Rare satsar stenhårt och expanderar studion hela tiden, Twitch-siffror ser bra ut etc etc. En synnerligen personlig observation är att det fortfarande spelas bland vänner. Mycket mer än så finns ju inte att gå på, och jag ser inte riktigt något problem.


signatur

Jump in.

Medlem

För er som inte testat spelet så rekommenderar jag er att testa en månad gamepass.
Men spela inte själva, det är inte nått kul (tycker jag i alla fall)
2-4 Pers så kan man ha hur kul som helst. Sker alltid något minnesvärt.

Medlem

Jag slutade själv spela efter bara ett par försök då deras kassa implementation av in-game voip inte fungerade, så det gick inte att kommunicera med de randoms man mötte. Ingen jag kände spelade spelet tyvärr.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar