Sommartider heil, heil!

Sida 1 av 1
2019-07-09 01:51
Sommartider heil, heil!

Det finns hur många som helst märkliga påfund från det 2:a världskriget, här kommer ännu ett, som ett urklipp från en gammal Hemmets Journal-tidning; en turistort i en gråspräcklig baddräkt med koben och graffiti i ändalyktan.

Semesteranläggningen Prora byggdes mellan åren 1936 - 1939, och ligger på den tyska ön Rügen vid Östersjön. Huvudbyggnaden har en imponerande längd på 4,5 kilometer och skulle kunna inkvartera över 20 000 personer på en och samma gång.

Den gode Hitler (ironi), var som bekant en slug rackare och ville även att byggnaden skulle kunna användas som hemligt sjukhus i krigstider. Över 9000 proletärer slavade i tre år för att färdigställa der Führers megalomaniska idé, men fick upphöra med projektet när Tyskland invaderade Polen den 1:3 september år 1939.

År 1945 tog "Sovetskaya Armiya", dvs. den Sovjetiska armén, över kontrollen av anläggningen och använde den som en militärbas tills den övergavs. Av och till har Prora använts till olika ändamål, men för det mesta har väder och vind (förutom klottrare) plågat fasaderna och börjat bryta ned strukturen. Sedan år 1993 är området öppet för allmänheten, och det är en ganska maffig syn på plats. Jag har varit där och nosat runt. Rekommenderas för historieintresserade.

Här en kort dokumentär:

#walter_iego #blogg

2019-08-15 17:06

Skönt att se att du forfarande håller på och röjer här med dina inlägg Walter!❤️

Efter ett litet uppehåll på cirka 3 år nu från FZ måste jag fråga: har du skrivit boken än?

2019-08-15 17:21

Ska erkänna att jag klickade på den här tråden illa kvickt på grund av "heil". Himla glad att det "bara" var ett inlägg från våran käraste Walter.

2019-08-21 00:58
Skrivet av Kleptomaniac:

Skönt att se att du forfarande håller på och röjer här med dina inlägg Walter!❤️

Efter ett litet uppehåll på cirka 3 år nu från FZ måste jag fråga: har du skrivit boken än?

Hallå där, det var inte igår

Boken är både klar och inte klar. Tydligen tror jag att den kan bli bättre och måste jobba vidare med den. Det som slukar tid från skrivande är att vara småbarnsfar och ha heltidsjobb, men den som väntar ...

2019-08-21 00:58
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ska erkänna att jag klickade på den här tråden illa kvickt på grund av "heil". Himla glad att det "bara" var ett inlägg från våran käraste Walter.

Detta är bara lilla jag, och självfallet är det med glimten i cyberögat

2019-08-21 16:10

Walter, allt du skriver är läsvärt, har läst dina trådar länge, och det som slår mig är att du alltid har "torrt i fickan", dvs att du grävt såpass, att ingen kan säga att det du skriver är fel.

Sen kan jag för sakens skull säga att detta är mitt andra account här....så hängt med länge...

Sida 1 av 1