Platinum-chefen inte så upphetsad över Scarlett och PS5: "Mer av samma"

Sida 1 av 2
2019-06-19 15:24
Platinum-chefen inte så upphetsad över Scarlett och PS5: "Mer av samma"
2019-06-19 15:34

Det är väl klart att en konsolutvecklare inte tycker mer än 30 fps är värt det.

2019-06-19 15:38
Skrivet av veckans:

Det är väl klart att en konsolutvecklare inte tycker mer än 30 fps är värt det.

Platinum Games siktar redan på 60 fps som oftast.

2019-06-19 15:41

Så vad förväntar han sig egentligen?
Krystad och påtvingad innovation bara för sakens skull kommer bara floppa *Host, Kinect*

De som gör själva konsollerna ska försöka hålla det så basic så möjligt, utan nå löjliga tillägg som man är illa tvungna att använda, pga "innovationens skull".
Man kan kalla det för grundstenen som tredjepart eller dom själva SENARE kan bygga på.

2019-06-19 15:42

Tycker det är synd att Switch kunde inte fungera som Wii U så att man hade två skärmar för ur den aspekten var Wii U den bättre konsollen

2019-06-19 15:43
Skrivet av Godofcheese:

Så vad förväntar han sig egentligen?
Krystad och påtvingad innovation bara för sakens skull kommer bara floppa *Host, Kinect*

De som gör själva konsollerna ska försöka hålla det så basic så möjligt, utan nå löjliga tillägg som man är illa tvungna att använda, pga "innovationens skull".
Man kan kalla det för grundstenen som tredje part eller dom själva SENARE kan bygga på.

Exakt. Tycker det är skönt med en hederlig uppgradering rakt upp och ner, inga jäkla gimmicks.

2019-06-19 15:44

Det är väl inte helt lätt att komma på nya saker som fungerar bra. Molnbaserad streaming må vara innovativt men det har ju sina tekniska begränsningar som gör att det passar långt ifrån alla. Ibland kan det vara ok att inte komma med helt nya idéer och istället fokusera på det som fungerar bra. Spela spel med handkontroll och låta spelen köra på en konsol fungerar bra så det kanske inte är fel om nästa generation finslipar vidare på den lösningen.

2019-06-19 15:51

Varför ska allt vara så jädra innovativt är min fråga då? De flesta gamers efterfrågar väl ändå kraftfullare hårdvara. Iof behöver väl inte det ena utesluta det andra men satsa istället på innovativa spel då vettja. Sen att streaming är så värst innovativt det vetikatten.

2019-06-19 16:02

Tänk att man fortfarande använder mus och tangentbord för att spela på PC. Inte ett dugg innovativt ju.

2019-06-19 16:05

Asså - Kinect, Playstation Move, Playstation VR etc etc etc har ju knappast visat sig vara super 'disruptive'.

2019-06-19 16:11

Jag hoppas att framtida konsolgenerationer integrerar liknande system som Steam workshop och möjlighet att välja kontrollmetoder fritt.
Man bör tex kunna göra moddar på datorn för att sen ladda till en workshop på PSN/xblive.
Vill man spela med mus tangentbord ska det bara vara att plugga i, det ska vara standard som utvecklarna förhåller sig till mm

2019-06-19 16:12

Efterfrågar den genomsnittlige gamer'n verkligen innovation när det kommer till konsoler? Jag gör det då rakt inte och ska man se bakåt lite så tror jag inte att dom flesta gör det heller. Tänk tillbaka på Kinect och PS move t.ex.

2019-06-19 16:17

Mer av samma låter inte som något dåligt enligt mig. När både Sony och Microsoft försöker vara innovativ så slutar det oftast i fiasko. Och att dagens konsoler, så väl som de kommande, bygger på vanlig x86-arkitektur i stället för egna unika chip som bygger på PowerPC kan vara det bästa som har hänt konsolbranschen, men även PC som numera inte får värdelösa portningar.

2019-06-19 16:17

Utan att veta, men den där chefen har inte jobbat som utvecklare själv va? Ja, det är "mer av samma", men samtidigt får det helt plötsligt en CPU som gör konsolen urstark mot tidigare generation. Han framstår bara som korkad tycker jag, eller så är han besviken för att ingen kommer med en revolution som Wii var.

Nu finns ju hårdvaran att på allvar pusha ut VR i folkhemmen.

2019-06-19 16:20

Säger han vars studio som utvecklar för Nintendo Switch, eller inte kunde klämma ur Scalebound. Tiden får utvisa om han har rätt, Bethesda har till exempel pratat gott om prestandahoppet, så det finns delade meningar.

2019-06-19 16:34

Han pratar väl om på gamla goda tiden, när en generation var revolutionerande, typ silicon graphics-grejjer i n64, CD-ROM (ja fanns på PC men spelen då stödde typ inte ens scrolling så irrelevant) på Playstation etc. Skulle inte kalla det gimmicks direkt.

2019-06-19 16:40
Skrivet av BlueTeam:

Säger han vars studio som utvecklar för Nintendo Switch, eller inte kunde klämma ur Scalebound. Tiden får utvisa om han har rätt, Bethesda har till exempel pratat gott om prestandahoppet, så det finns delade meningar.

Nintendo Switch är ju precis det, innovativ.

2019-06-19 16:45

det har ju stått ganska stilla på pc sidan när det gäller krav på spel m.m

så förhoppningsvis är konsolerna bra nog nu så vi slipper dåliga inställningar på portarna osv.

nu fattas bara att pc spelen hanteras individuellt dvs AI:n är snabbare och svårare m.m än på konsol för samma ai på pc och konsol är så hjärndött

2019-06-19 17:11
Skrivet av Keima:

Tycker det är synd att Switch kunde inte fungera som Wii U så att man hade två skärmar för ur den aspekten var Wii U den bättre konsollen

Idén i sig var det väl inget fel på men utförandet i en massa spel var katastrofalt uselt. T.ex. var handkontrollens skärm i Bayonetta 2 enbart en spegling av ens TV så man alltid hade något som viftade runt i periferin. Otroligt irriterande. Mario Maker är nog det enda spelet där jag tyckt att de gjort något vettigt med kontrollens skärm då det underlättade byggandet en hel del. Å andra sidan hade man enkelt kunnat fixa precis samma system genom att tillåta spelaren koppla in tangentbord och mus.

2019-06-19 17:24

fast xbox har ju knappt några exklusiva spel, listan hos sony är längre än vad jag orkar skriva.. prestanda betyder ju inte allt,, utan alla bra spel så är xbox som alltid skräp..

2019-06-19 17:32

jag håller med han. Låt nya konsol släpp innovera, vill folk ha prestanda så kör dom på PC ändå så.

2019-06-19 18:17
Skrivet av Molotov:

Jag hoppas att framtida konsolgenerationer integrerar liknande system som Steam workshop och möjlighet att välja kontrollmetoder fritt.
Man bör tex kunna göra moddar på datorn för att sen ladda till en workshop på PSN/xblive.
Vill man spela med mus tangentbord ska det bara vara att plugga i, det ska vara standard som utvecklarna förhåller sig till mm

Men vad är det då för skillnad på PC och konsol?

2019-06-19 18:29
Skrivet av powerbuoy:

Men vad är det då för skillnad på PC och konsol?

Hur menar du?
Förutom switch så är Skillnanden idag mellan Xbox/ps4 och PC väldigt liten och jag tycker för alla skull att även konsolerna borde dra fördel av det som PC har.

2019-06-19 19:09
Skrivet av Dischange:

Platinum Games siktar redan på 60 fps som oftast.

Siktar kanske men når inte hela vägen fram. Deras spel är med andra ord i extremt behov av mer prestanda i hårdvaran. Detta är dessutom endast 60 fps, det är väldigt långt ifrån det riktiga flytet runt 120 fps. De behöver all kraft de kan få.
Men för att återkomma till mitt första inlägg, det är väl ganska uppenbart att en konsolutvecklare inte ser fördelar med hög framerate.

2019-06-19 19:13
Skrivet av Molotov:

Hur menar du?
Förutom switch så är Skillnanden idag mellan Xbox/ps4 och PC väldigt liten och jag tycker för alla skull att även konsolerna borde dra fördel av det som PC har.

Jag menar att om konsoler hade stöd för allt du skrev "mm" så blir skillnaden ännu mindre än vad den redan är - kanske tom obefintlig? Och då tappar konsoler sin USP att de är enklare och smidigare än PC.

2019-06-19 19:20

Varför i helvete attackerar ni honom? Vad i hans uttalande gör att ni känner er hotade?

2019-06-19 19:36
Skrivet av powerbuoy:

Jag menar att om konsoler hade stöd för allt du skrev "mm" så blir skillnaden ännu mindre än vad den redan är - kanske tom obefintlig? Och då tappar konsoler sin USP att de är enklare och smidigare än PC.

Ett system som Steam workshop är som klippt och skuren för att fungera på konsol.
Mina förslag är inte på nått sätt att saker och ting skulle vara krångligare och konsolerna skulle inte tappa sin USP pga detta. Snarare få fler fördelar som många som bara har erfarenhet av konsol troligtvis skulle uppskatta än mer

EDIT
Jag såg jag var otydlig i första inlägget.
Jag menade så klart att dom som utvecklat moddar gör det på datorn och laddar till PSN/xblive
Användarna av moddarna behöver så klart enbart ladda ner och "prenumerera" på dom så patchas dom precis som vilken patch som helst när dom uppdaterats

2019-06-19 20:11
Skrivet av KimiKiwi:

Nintendo Switch är ju precis det, innovativ.

Bärbar och klen var gameboy också.

2019-06-19 20:22
Skrivet av Ellakk:

Bärbar och klen var gameboy också.

Edgy.

2019-06-19 21:01

Gamers behöver inte innovationer? Det må kanskr vara sant för majoriteten. Men det finns oss som älskar innovationer allt från uppgraderingar av hårdvara mitt i livs cykeln, Ps4 Pro och Xbox X hade inte kommit till om det inte funnits en marknad för det. Till alla tillbehör som visserligen har varit hit n miss, men utan dem innovationerna hade spelbranchen inte kunnat utvecklas i en positiv riktning, Gameboy player eller ps3 move, olika arcade stick är saker som än idag fortsätter att sätta sina spår i dagens konsoler. Gameboy player'n gav oss virtual console, Ps3 move kunde flyttas över utan problem till PsVr och Arcadstickor används flitigt av professionella gamers i fighting spel. Så utan innovationer kan vi inte gå framåt.

Så när ni säger att gamers inte vill ha innovationer var så god prata inte för andra.

Sida 1 av 2