Har du förbokat "Cyberpunk 2077"?

Sida 3 av 4
2019-06-12 00:09
Skrivet av Sapiens:

Om/när spelet är bra/patchat köper jag det på gog.
https://www.gog.com/game/cyberpunk_2077
https://images-3.gog.com/1f1c65e27c7e7492a37e072dfdc4986048e9...

Förköper aldrig något.
Min passion är spel, inte att konsumera.
Förbokningar och liknande har aldrig gjort spel bättre, snarare tvärtom.

CD Project red äger GOG så inte konstigt att pengarna går till dem

2019-06-12 00:14
Skrivet av matnojje:

Nej, dock bra att veta om man verkligen vill stödja en utvecklare. Speciellt när det kommer till indie företag.

2019-06-12 00:16

Finns det någon svart på vit info om det enbart kommer vara singleplayer föralltid eller om det kommer multi-möjligheter i framtiden?

2019-06-12 00:40
Skrivet av SaltyApple:

Har du några som helst bevis för att detta är praxis efter att de sett att de fått x antal förbokningar?
"Nu fick vi 50000 förbokningar så nu klipper vi bort halva spelet och gör det till DLC!!!!"

Var väl inte riktigt det jag påstod heller, bara lista några saker på vad som kan hända.

Citat:

Har du inga bevis så låter det ju tyvärr bara som foliehatt-vetenskap...

Tja bara som exempel har man ju bland annat hela Deus Ex Mankind Divided förboknings fiaskot, där tanken bland annat var att ha ett extra uppdrag åt de som förbokade.

Men efter all negativ kritik strök dem allt och istället gav allt extra till alla, oavsett om man förboka eller inte.
https://www.pcgamer.com/deus-ex-mankind-divided-ridiculous-pr...
https://arstechnica.com/gaming/2015/10/ridiculous-deus-ex-pre...

Citat:

Sen så är det ju ganska lätt att svara på varför det finns fördelar med att förboka hos vissa utvecklara.
Special-skins som visar att man deltog i förbokning. Saker som inte påverkar spelet alls men ger en liten "flavor" till folk som gjorde det.
Sen kanske man får 1 dag försprång om det nu ingår i förbokningen. "OH NO!" Förstör spelet för alla som inte förbokar!
Nej! Det skadar INGEN och folk som vill ha det kan förboka. Folk som INTE vill ha det förbokar inte. Du betalar inte mer för ett skin om du nu inte vill ha det. Enkelt!

Skins och kosmetika är fortfarande en del utav spelet design, kanske inte påverkar lika mycket som andra saker men att påstå att det inte påverkar alls stämmer ju inte.

Men visst jag förstår vad du menar, det som läggs till i förbokningar ska vara så meningslöst att det inte spelar någon roll om de finns där eller inte.

Dvs vi är överens, i bästa fall ska det inte finnas några vettiga anledningar eller fördelar med att förboka.

2019-06-12 00:43
Skrivet av Sapiens:

Dvs vi är överens, i bästa fall ska det inte finnas några vettiga anledningar eller fördelar med att förboka.

Dåså

2019-06-12 01:24

Hade tänkt att jag skulle förboka Cyberpunk 2077 CE då jag är så himla hypad inför spelet, men nu när dom har utannonserat CE så är jag inte intresserad. Den där statyn var ju så ful, inget jag vill ha stående på en hylla någonstans och det andra kan man avstå från också. Så jag köper nog den vanliga versionen när den släpps.

2019-06-12 02:59

@SaltyApple: Jag vet att jag hört ett uttalande om att MP inte är en omöjlighet, men det skulle i så fall komma efter release. Fokus var först att göra färdigt spelet.

Snabb google sökning:
https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-wont-ship-with-multipl...

2019-06-12 03:34
Skrivet av Maddox:

@SaltyApple: Jag vet att jag hört ett uttalande om att MP inte är en omöjlighet, men det skulle i så fall komma efter release. Fokus var först att göra färdigt spelet.

Snabb google sökning:
https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-wont-ship-with-multipl...

Gjirde också en snabb googlesökning och hittade lite allt möjligt. Bland annat det du länka. Frågade om det fanns någon som hade mer insiderinfo typ. Finns alltid folk som har leaks

Men tack för länken!

2019-06-12 05:43
Skrivet av Sapiens:

Innehåll från grundspelet tas bort för att läggas till exklusivt i en förboknings-version.
Dela upp spelarbasen, där vissa får börja spela tidigare än andra.
Ge bonusar för de som förbokar och ändrar balansen.
+Man får en stor balle i munnen.

Vissa utvecklare & utgivare hanterar förbokningar vettigare än andra och singelplayer spel påverkas oftast inte lika illa, men överlag tycker jag det inte finns någon vettig anledning till att uppmuntra en förboknings-kultur.

Om man vänder på det istället, vad är det för positiva med förbokningar egentligen?

Var ju inget direkt bevis på att förboka gör spelet sämre, och att få andra saker i förbokning e det samma som alla olika versioner som deluxe och mega super deluxe så det kan man inte klaga på i förbokning.

Och förstår inte riktigt vad du vill komma till med att "vända på det" ifall där e nåt positivt med förbokningar.

Men dom som förköper kan ju ladda ner det i förtid och slippa som jag minns att klicka å klicka på ladda ner knappen på realsedafen och hoppas på att du var en av dom som fick börja ladda ner för där var så många samtidigt, och nu bara få en liten del snabbare automatiskt istället, och sen som min polare som bor ute i landet med dåligt internet kan ladda ner det i förtid eftersom det tar skit lång tid för han annars pga av dåligt bredband, men det e ju förköp förstås,

2019-06-12 06:39

Förbokning är en styggelse, men visst... om det är något spel som skulle kunna få mig att ändra mig så är det troligen det här.

2019-06-12 10:16
Skrivet av matnojje:

Inte helt korrekt, CD Project äger GoG, RED är en utvecklare som de äger men när det gäller vem pengarna går till så spelar det ju ingen roll. Hade det inte varit en GoG kod som man fick utan en för Steam hade jag köpt spelet i deras butik vid release.

2019-06-12 11:33

Om jag till exempel förbokar Cyberpunk 2077 CE retail. På vilken spelplattform (steam, gog galaxy, epic store etc) kommer jag kunna aktivera spelnyckeln? Någon som vet?

Vill ju helst ha spelet på steam.

2019-06-12 11:41
Skrivet av DitroX:

Om jag till exempel förbokar Cyberpunk 2077 CE retail. På vilken spelplattform (steam, gog galaxy, epic store etc) kommer jag kunna aktivera spelnyckeln? Någon som vet?

Vill ju helst ha spelet på steam.

Rätt säker på att det är som The Witcher, du kan aktivera koden hos GoG, hade gärna sett att man kunde välja för de som hellre vill köra med Steam men det hade nog även inneburit att utgivaren fick mindre pengar.

Men eftersom spelet är helt fritt från DRM, så är det inte svårt att lägga till den i Steam så att man kan köra den från deras launcher, det enda man inte får tillgång till är isf achievements såvida inte GoG också har dessa.

Galaxy är inte ett krav, till skillnad från Steam (även om det finns ett fåtal spel på Steam som är helt utan DRM) och personligen föredrar jag att starta spelet utan någon launcher alls, även en stor anledning till att jag gillar GoG och är emot DRM (inte "drakonisk" sådan, menar DRM som kräver skiva som det var förr, den första formen av DRM är jag emot av andra skäl).

2019-06-12 12:45

Finns ingen anledning att förboka en digital utgåva, plus att jag inte bryr mig om pre order bonus saker.

2019-06-12 14:30

Det som är positivt med pre-order (för min egen del iaf, man kanske kan göra det oavsett men det har jag i sånna fall misstat) är ju att man då kan pre-loada spelet och starta det med en gång när man kommer hem från jobb på realse-dagen

2019-06-12 15:07

Enda spelet som jag förbokat när det kommer till digitala tjänster är Legend of Grimrock eftersom jag hade sett TB (vill jag minnas det var) spela det och det påminde mig enormt mycket om spel som Dungeon Master, Eye of the Beholder för att bara nämna några s.k "dungeon crawlers".

Men jag vill minnas att jag även fick en liten rabatt för att jag gjorde det med, så när det kommer till digitala bokningar är det kanske en av de främsta anledningarna till att folk förbokar (samt att man får en massa extra "content" dock inget jag själv finner direkt intressant). Men i ärlighetens namn om man inte vet till 100% att man kommer gilla spelet och inte är intresserad av att "stödja" utvecklaren så borde man vänta, iaf tills spelet är nära release och man har mer på "fötterna" så att säga, ännu bättre är (om man inte är intresserad av att få det lite billigare) att vänta tills det finns recensioner eller se någon spela spelet (personligen har jag gjort många bra köp bara genom att kolla på första timmen eller halv-timmen av ett spel jag inte är helt säker på).

2019-06-12 15:18
Skrivet av Kazutoyo:

men nu när dom har utannonserat CE så är jag inte intresserad. Den där statyn var ju så ful, inget jag vill ha stående på en hylla någonstans

Tycker själv att den va riktigt fräsig: https://i.redd.it/1av7t1fosr331.png

2019-06-12 16:11

Nixx det har jag inte
Bara pga samlarutgåvan var fullbokad.

Att förboka spel i min bok är förbjudet om det inte handlar om speciella utgåvor.
Anledningen varför man skulle förboka en sak är att garantera att man ska få en, som är i princip ingen risk med digitala produkter.

2019-06-12 19:43
Skrivet av Snake Plissken:

Var ju inget direkt bevis på att förboka gör spelet sämre, och att få andra saker i förbokning e det samma som alla olika versioner som deluxe och mega super deluxe så det kan man inte klaga på i förbokning.

Och förstår inte riktigt vad du vill komma till med att "vända på det" ifall där e nåt positivt med förbokningar.

Men dom som förköper kan ju ladda ner det i förtid och slippa som jag minns att klicka å klicka på ladda ner knappen på realsedafen och hoppas på att du var en av dom som fick börja ladda ner för där var så många samtidigt, och nu bara få en liten del snabbare automatiskt istället, och sen som min polare som bor ute i landet med dåligt internet kan ladda ner det i förtid eftersom det tar skit lång tid för han annars pga av dåligt bredband, men det e ju förköp förstås,

Tog upp exempel tidigare i tråden. Deluxe och mega super deluxe editions är skit också, varför man pga det inte kan kritisera förboknings bullshit förstår jag inte alls.

Att ladda ner ett spel i förtid är typ det enda vettiga argument i så fall om man tex som din polare bor på landet. Något man kan göra tex dagen innan då recensioner har släpps och man har ett visst hum om spelet är bra eller inte.

Tycker annars man bör undvika förbokningar som pesten. Ger bara ännu fler möjligheter för utvecklare men framförallt utgivare att hitta på bus och giriga svindlerier.

2019-06-12 21:57
Skrivet av Vileoxe:

Finns ingen anledning att förboka en digital utgåva om man som jag inte bryr sig om pre order bonus saker.

Fixed it for you!

2019-06-12 22:20

Är där nån som har ett faktiskt bevis på att spel blir sämre när man förbokar? För idag går ju väll alla spel att förboka!! Vilket isåfall borde göra dom spelen sämre!!

Om vi refererar till min far som säger att temperaturhöjningar är bluff därför att han körde bil härom dagen och det fortfarande inte har blivit ökenklimat ute så får vi nog den egentliga poängen. Bara för att du förköper ett spel en gång blir inte det spelet dåligt. Men branchen i stort har sett en otroligt negativ utveckling till följd av att konsumenterna har adapterat sina rutiner till förköpskulturen, under en längre tid, kollektivt.

Det borde inte krävas masterexamen i entreprenörskap för att skymta så uppenbara korporativa strategier som "förköp"... man har ju inte konstruerat systemet till förmån för konsumenten om man säger så... 😛

Tänk om du betalar hantverkaren INNAN han är färdig med jobbet, motiverar det honom till att göra ett bättre jobb?

Sen eftersom det här rör sig om CDPR, som gång på gång visat sig leverera utöver sin tids standard med perfektion i tanken så har jag redan betalat för CE. Enda studion i världen som jag lägger sånt förtroende i.

2019-06-12 23:43
Skrivet av Sapiens:

Tog upp exempel tidigare i tråden. Deluxe och mega super deluxe editions är skit också, varför man pga det inte kan kritisera förboknings bullshit förstår jag inte alls.

Att ladda ner ett spel i förtid är typ det enda vettiga argument i så fall om man tex som din polare bor på landet. Något man kan göra tex dagen innan då recensioner har släpps och man har ett visst hum om spelet är bra eller inte.

Tycker annars man bör undvika förbokningar som pesten. Ger bara ännu fler möjligheter för utvecklare men framförallt utgivare att hitta på bus och giriga svindlerier.

gav exempel på varför du inte gillar förbokningar.. Men inga bevis på att spel blir sämre.
och dom små sakerna man kan få ibland i förbokningar e ju inte direkt nåt ha för det mesta av gångerna.. e ju oftast ett vapen eller rustning i lvl 5 som håller en liten stund men sen har den ingen betydelse längre efter en stunds spelande och du har kommit förbi den nivån., som om man får det eller inte burkar oftast inte vara nåt och gråta floder över

2019-06-13 00:06

gav exempel på varför du inte gillar förbokningar.. Men inga bevis på att spel blir sämre.
och dom små sakerna man kan få ibland i förbokningar e ju inte direkt nåt ha för det mesta av gångerna.. e ju oftast ett vapen eller rustning i lvl 5 som håller en liten stund men sen har den ingen betydelse längre efter en stunds spelande och du har kommit förbi den nivån., som om man får det eller inte burkar oftast inte vara nåt och gråta floder över

Exemplet med Deus Ex Mankind Divided är väl rätt tydligt att spelet hade blivit sämre för de som inte förbeställt, där ett helt uppdrag var först tänkt att vara exklusivt material.

2019-06-13 00:13
Skrivet av Sapiens:

Exemplet med Deus Ex Mankind Divided är väl rätt tydligt att spelet hade blivit sämre för de som inte förbeställt, där ett helt uppdrag var först tänkt att vara exklusivt material.

Kvalitet.. inte kvantiet

2019-06-13 08:41

Våga vägra förbokningar!

2019-06-13 10:20

Nix, kan hända att kagköper det några dagar innan det släpps om suget faller på, men ärligt talat är jag inte särskilt sugen på det i dagsläget.

2019-06-13 11:07

Förbokar aldrig spel så nej, det har jag inte.

2019-06-13 11:26

Japp! Förbokningar ger mig en varm känsla av tillfredsställelse. Det känns som att nutidsjag ger en present till framtidsjag och han blir lika glad varje gång.

2019-06-13 11:38

Hade de plockat bort statyn från samlarutgåvan, och därmed kunnat minska priset med typ 70%, så hade jag utan tvekan förhandsbokat...

2019-06-13 12:09
Skrivet av SaltyApple:

Tack! Verkar vara standard här bland fanatikerna på FZ. "OHNOES GE INTE ONDA SPELFÖRETAG DINA PENGAR!"
Meanwhile så har man bara förbokat och betalar inte en jävla spänn förrän spelet kommer ut till alla andra samtidigt

Som nämnt innan dock så är själva förbokningen farligt nog. Visst de får inga pengar, men de använder ändå din förbokning i sin statistik och kopplar det till att "Vi annonserade just det här... Klart personen förbokade för att få den här grejen, de vill ha sådant".

Man blir ändå delaktig och är en del av problemet. Spelar ingen roll om du avbokar eller inte. De kommer ändå stoltsera med att de hade X antal bokningar tack vare diverse DLC eller andra nyheter de presenterat, och således tänka på att det är exakt därför bokningarna sker och fortsätta med diverse skit de håller på med.

Sida 3 av 4