Har du förbokat "Cyberpunk 2077"?

Sida 2 av 4
2019-06-11 12:46
Skrivet av Mutumba:

Finns ju fler frågor i så fall,

- Kod i låda, i så fall till vilken store? Gog, Steam eller Epic (!)?

Från deras twitter. Detta gäller dock CE, men är det kod i låda för standard också så lär det gälla även där.
https://twitter.com/CDPROJEKTRED/status/1138048916866441220

2019-06-11 12:50
Skrivet av Dominus:

Från deras twitter. Detta gäller dock CE, men är det kod i låda för standard också så lär det gälla även där.
https://twitter.com/CDPROJEKTRED/status/1138048916866441220

Bra fiskat att hitta det. Men avvaktar nog lite mer information trots allt. Skulle nog helst av allt ha det på Steam.

2019-06-11 12:54

@Dudinkalv: Antar du att jag menar Gamestop? Du kanske vill läsa mitt inlägg igen.

2019-06-11 13:18

Knappast

2019-06-11 13:33
Skrivet av Mutumba:

Bra fiskat att hitta det. Men avvaktar nog lite mer information trots allt. Skulle nog helst av allt ha det på Steam.

Fysiska pc versioner är kod til gog, så vill man ha till steam får man köpa digitalt. Så har jag fattat det.

2019-06-11 13:34

Collectors till PC bokad, billigaste jag kunde hitta var via Gamestop för 2799:-
Webhallen tar 3490:- för samma utgåva som förtillfället är fullbokad

PC: https://www.gamestop.se/PC/Games/83139/cyberpunk-2077-collect...
PS4: https://www.gamestop.se/PlayStation%204/Games/83138/cyberpunk...
XBOX1: https://www.gamestop.se/Xbox%20One/Games/83132/cyberpunk-2077...

2019-06-11 13:38

3 papp för CE? Vissa har för mycket pengar

2019-06-11 14:05

Tusan, hade gärna velat ha samlarutgåvan men nästan 3000 kr, tror inte jag betalat så mycket för ett spel någonsin. Men Cyberpunk 2077 hade nog kunnat vara ett undantag.

Efter att ha sett hur industrin har gått i en riktning jag inte gillar har jag av princip slutat förboka spel men jag är rejält sugen på att göra ett undantag för det här spelet. Länge sedan jag köpte ett PC spel i butik men det lutar nog att det blir en förbokning av en fysisk utgåva, hade denna haft Steam kod hade jag däremot nog väntat och köpt spelet på GoG när det lanserades istället.

Edit: Har väntat flera år på det här spelet, det blev en förbokning av PC versionen, får skylla på att "barnet" i mig tog överhanden, inte många spel som jag bara måste spela när de lanseras, detta är utan tvekan ett sådant spel=).

2019-06-11 14:49

Nej, kommer aldrig förboka spel igen.

2019-06-11 14:54

Inte förbokat ett spel sedan jag förboka Half Life 2 collectors edition.

phi
2019-06-11 14:56

Nej, jag tar en chansning och hoppas på att den digitala standardutgåvan finns kvar på releasedagen.

2019-06-11 15:00

Anledningar till varför det är ok att förboka detta spel.

#1 Kanske inte har råd när det släpps, vill inte missa 2020's mest hypade spel.

#2 Om mot all förmodan spelet skulle vara dåligt, så kan de gott få lite extra för Witcher 3, det är dem värda. 😌

2019-06-11 15:14

Nej jag har inte förbokat då det kommer finnas gott om nycklar på releasdagen.

Enda gångerna jag förbokar spel är när man får någon vettig bonus eller hittar spelet till ett väldigt bra pris före release. Då har jag nästan uteslutande också kört alfan eller betan innan.

Just CDPR har väldigt mycket att bevisa för mig då deras tidigare spel haft så stora brister så att de helt enkelt inte var kul att spela. Hoppas dock att det går vägen för dem denna gång då Cyberpunk hittills ser väldigt intressant ut.

2019-06-11 15:36

@SaltyApple: Låt säga att du köper ett spel digitalt, det är inte så att de får slut på exemplar. Samtidigt med alla spel som numera anländer inkompletta, buggiga, med grafisk nedgradering etc., då tar jag hellre och väntar tills det blir patchat eller blir kraftigt nedsatt i pris.

2019-06-11 16:06

Førbokat, done and done. CDPR ær dom enda som førtjænar det, kanske Rockstar också.

2019-06-11 16:30

@hannes.theorell: Anthem och Fallout 76 är två mycket bra exempel på varför man inte ska förhandsboka. Duger det?r hoppas man ju att CDPR inte släpper spel som är så trasiga, men ändå.

En annan anledning är att förhandsbokning av en digital produkt är helt menlös då den i praktiken i princip inte kan vara slut på releasedagen, så varför betala i förskott istället för att läsa recensioner på släppdage och köpa det då om förväntningarna infrias?

Som andra också sagt: Om man är ute efter en fysisk collectors edition, ja då har man väl inte så mycket val, men ska man bara köpa det på typ steam, vad är då poängen att köpa katten i säcken?

2019-06-11 16:42
Skrivet av hannes.theorell:

Men vi kanske ska skilja mellan att förköpa och att förboka?
Jag förbokar enbart fysiska utgåvor och därmed betalar jag inte förrän ett par veckor efter att jag fått spelet i handen. Jag har därför gott om tid att ångra mitt köp i den händelse att spelet inte håller vad som utlovats.

Men jag håller med om att vi ska undvika att förskottsbetala spel (även Early Access).

Du blir ändå en i statistiken som hjälper dem att fortsätta med alla dumheter gällande förbokningar. Det som är viktigt för dem är hur många förbokare de har, och kort och gott hjälper du till så att de får fortsätta med sina ful knep då de tar allt som att "Ah gillar det vi gör för de förbokar".

2019-06-11 18:23

Digitalt, aldrig. För de som gillar collectors edition. Kör på för all del. Det är oftast snygga konstverk man får med. Om man uppskattar sådant. Själv vilar jag med min första förhandsbokning på hur många år som helst. Går alltid att avboka innan release då det är långt kvar tills det släpps. Enligt mig lägger jag hellre pengarna på hårdvara som klarar spelet på högsta inställningar om min nuvarande konfiguration ej räcker till.

2019-06-11 18:44
Skrivet av xScaryKidx:

@SaltyApple:

Låt säga att du köper ett spel digitalt, det är inte så att de får slut på exemplar.

Nä? Och? Är det en nackdel att de inte får slut på examplar?

Skrivet av xScaryKidx:

Samtidigt med alla spel som numera anländer inkompletta, buggiga, med grafisk nedgradering etc., då tar jag hellre och väntar tills det blir patchat eller blir kraftigt nedsatt i pris.

Så för att det finns spel som släpps med buggar (dvs alla spel någonsin i världshistorien) så ska man inte köpa det när det släpps?
Hur länge ska man vänta? Hur vet man när alla buggar är fixade?

Du får gärna vänta till ett spel är 100% buggfritt och problemfritt. Det rör inte mig i ryggen men tycker det är lite märklig inställning.
Tänk om man hade tänkt det samma om world of warcraft som varit ute i 14-15 år nu och fortfarande har buggar/cheats/hacks.
Tråkigt om man inte har tänkt spela det förrän det är 100% perfekt från minsta lilla bug...

2019-06-11 19:06

Är det ett spel jag vill ha collectors till så är det cyberpunk!
Men det är för mycket pengar för krimskrams att jag inte kan motivera det för mig själv.

Köper spelet på steam dagen det släpps, alternativt köper det någon dag före

2019-06-11 19:30

Nej, inte förbokat men kommer att göra det. Men det blir närmare release, ser ingen vits med att förboka det 10 månader innan det släpps, däremot känns det som ett spel som är safe att förboka. Blir givetvis via GoG för att stödja CDPR.

2019-06-11 19:46

Förbokat det ja,, att förboka spel eller ta det på realse dagen e typ det samma. För om ingen köper och testar det för ens man hört att det e bra så kommer man inte höra nåt för ingen har ju köpt det(för alla spel ressenserar inte av folk som fått spela det tidigare för att just ressenseras, visserligen kommer hu detta spelet att ressenseras). Gota take a leap of fait.

2019-06-11 20:32

Förbokade på Webhallen 26/8 2016! 😂🤣😂

2019-06-11 20:45
Skrivet av Sapiens:

Förköper aldrig något.
Min passion är spel, inte att konsumera.
Förbokningar och liknande har aldrig gjort spel bättre, snarare tvärtom.

Exakt så

2019-06-11 20:48

Verkar vara många som inte ser skillnad på förköpa och förboka. Im out

2019-06-11 21:28

Är där nån som har ett faktiskt bevis på att spel blir sämre när man förbokar? För idag går ju väll alla spel att förboka!! Vilket isåfall borde göra dom spelen sämre!!

2019-06-11 23:09
Skrivet av Snake Plissken:

Är där nån som har ett faktiskt bevis på att spel blir sämre när man förbokar? För idag går ju väll alla spel att förboka!! Vilket isåfall borde göra dom spelen sämre!!

Folk tror att förboka är det samma som att förköpa. Okunskap helt enkelt.

2019-06-11 23:12
Skrivet av Dominus:

Folk tror att förboka är det samma som att förköpa. Okunskap helt enkelt.

Tack! Verkar vara standard här bland fanatikerna på FZ. "OHNOES GE INTE ONDA SPELFÖRETAG DINA PENGAR!"
Meanwhile så har man bara förbokat och betalar inte en jävla spänn förrän spelet kommer ut till alla andra samtidigt

2019-06-11 23:48
Skrivet av Snake Plissken:

Innehåll från grundspelet tas bort för att läggas till exklusivt i en förboknings-version.
Dela upp spelarbasen, där vissa får börja spela tidigare än andra.
Ge bonusar för de som förbokar och ändrar balansen.
+Man får en stor balle i munnen.

Vissa utvecklare & utgivare hanterar förbokningar vettigare än andra och singelplayer spel påverkas oftast inte lika illa, men överlag tycker jag det inte finns någon vettig anledning till att uppmuntra en förboknings-kultur.

Om man vänder på det istället, vad är det för positiva med förbokningar egentligen?

2019-06-11 23:55
Skrivet av Sapiens:

Innehåll från grundspelet tas bort för att läggas till exklusivt i en förboknings-version.
Dela upp spelarbasen, där vissa får börja spela tidigare än andra.
Ge bonusar för de som förbokar och ändrar balansen.
+Man får en stor balle i munnen.

Vissa utvecklare & utgivare hanterar förbokningar vettigare än andra och singelplayer spel påverkas oftast inte lika illa, men överlag tycker jag det inte finns någon vettig anledning till att uppmuntra en förboknings-kultur.

Om man vänder på det istället, vad är det för positiva med förbokningar egentligen?

Har du några som helst bevis för att detta är praxis efter att de sett att de fått x antal förbokningar?
"Nu fick vi 50000 förbokningar så nu klipper vi bort halva spelet och gör det till DLC!!!!"

Har du inga bevis så låter det ju tyvärr bara som foliehatt-vetenskap...

Sen så är det ju ganska lätt att svara på varför det finns fördelar med att förboka hos vissa utvecklara.
Special-skins som visar att man deltog i förbokning. Saker som inte påverkar spelet alls men ger en liten "flavor" till folk som gjorde det.
Sen kanske man får 1 dag försprång om det nu ingår i förbokningen. "OH NO!" Förstör spelet för alla som inte förbokar!
Nej! Det skadar INGEN och folk som vill ha det kan förboka. Folk som INTE vill ha det förbokar inte. Du betalar inte mer för ett skin om du nu inte vill ha det. Enkelt!

Sida 2 av 4