Xbox Elite Controller uppdateras – bäst blir bättre. Och dyrare

Ambassadör
Xbox

Bäst blir ännu bättre! Den här skall införskaffas.

@CliQue-SinneD: Den vanliga är bäst i sin klass, Elite är ännu bättre. Båda är grymma!


signatur

Jump in.

Gnällkuk
Skrivet av CliQue-SinneD:

Tja, folk kan lägga över 1000kr på ett tangentbord och en mus, så kan man säkert lägga över 2000kr på en handkontroll.

Jag har aldrig testat Elite-controller så vet inte hur den är jämfört med vanliga Xbox One-kontrollen så jag har ingen åsikt om priset

Men jag gillar den vanliga kontrollen väldigt bra.

Absolut! Visst är det dyrt, men spelar man väldigt mycket på antingen konsol eller med handkontroll till dator så tycker jag den höga kostnaden kan vara befogad, men det förutsätter ju att kvalitén är god vilket inte riktigt verkar vara fallet med Elite-kontrollen. Även om långt från alla verkar vara drabbade så är det ändå en väldigt oroande stor mängd som har eller haft problem med dessa.

Jag skulle också kunna tänka mig att investera i en sån här kontroll, men det är högst tveksamt att jag ställer mig till kategorin early adopters och chansar att det fungerar, eller inte går sönder strax efter garantitiden (om den inte från start är 3 år).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Det gör det inte, enda som funkar där är du skaffar dig nintendos "elite" kontroll.

Synd. Eftersom switch pro controller funkar till PC t.ex.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Tror tyvärr inte denna kommer att sälja så bra. Mest då på grund av det inbyggda batteriet.

Att få byta aaa batterier med jämna mellanrum har ända från Xbox 360 tiden varit en orsak för många Xbox anhängare att föredra Xbox kontrollen över Playstations

Håller med om att funktionen med att kunna byta batterier är bättre än en inbyggd. Men menar du att du sedan XB360 kört med vanliga batterier? Det finns ju laddbara batteripack man kan köpa som laddas direkt i kontrollen när du ansluter USB kabeln

Geeks Gaming

Håller i min 360 controller istället. Mycket bättre och kosta 99kr trådlös ^^

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Bara en fråga, vad gör du med dina kontroller? Själv har jag en svart Elite och den håller hur bra som helst, har haft den i över ett år nu utan problem.

This.

Om man har bytt 4 gånger indikerar det att problemet nog inte är själva handkontrollen, utan snarare hur man använder den.

Får mig att minnas tillbaka på alla diskussioner gällande hörlurar. Du kan ha hur fina och kvalitetssäkrade lurar som helst, men drar du i kabeln när du pluggar ur dom så har det ingen betydelse. Skiten går sönder ändå.

Avstängd
Skrivet av omEn:

Håller med om att funktionen med att kunna byta batterier är bättre än en inbyggd. Men menar du att du sedan XB360 kört med vanliga batterier? Det finns ju laddbara batteripack man kan köpa som laddas direkt i kontrollen när du ansluter USB kabeln

Nej. Efter tredje rrod med 360 bytte jag över till Playstation. Föredrar själv inbyggt batteri. Då slipper man ju dessutom behöva köpa extra tillbehör bara för att kunna ladda batterierna.

Tror nog att du och några andra här i tråden får testa att läsa mitt tidigare inlägg igen.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av k1ssk1ss:

This.

Om man har bytt 4 gånger indikerar det att problemet nog inte är själva handkontrollen, utan snarare hur man använder den.

Får mig att minnas tillbaka på alla diskussioner gällande hörlurar. Du kan ha hur fina och kvalitetssäkrade lurar som helst, men drar du i kabeln när du pluggar ur dom så har det ingen betydelse. Skiten går sönder ändå.

Det är knappast någon hemlighet att det varit många brister på dessa kontroller. Bara för att ni har haft tur med era betyder ju inte att resterande kontroller är lika felfria. Men det är ju ett vanligt antagande att bara för att man själv inte har upplevt några problem så har alla som hävdar att de gjort detta någon form av fel hos sig själva eller oaktsamheten personifierad.

Orkar inte förklara mig återigen för alla förstå-sig-påare utan hänvisar till mitt inlägg på prisjakt istället där du kan läsa hela historien.

Sen sliter nog olika spel olika mycket skulle jag tippa på. Både jag och de 2 jag spelar Rocket League med har haft Elitekontroller och alla har fått problem med sina kontroller. I mitt fall har det möjligtvis varit så att jag slitit ut en spak efter 3 månaders användande. Men i övrigt har den fallit isär av sig själv eller haft defekter vid leverans. Hur som så är det saker som en gammal 360-kontroller vida överlevt. Så varför är nyare (och betydligt dyrare) sämre?

Hoppas som sagt på en robust V2. Extrafunktionerna de annonserar nu är för mig oväsentliga men jag vill ha den känslan som Elitekontrollen ger kontra de vanliga kontrollerna.

Medlem
Skrivet av Ringo:

Det är knappast någon hemlighet att det varit många brister på dessa kontroller. Bara för att ni har haft tur med era betyder ju inte att resterande kontroller är lika felfria. Men det är ju ett vanligt antagande att bara för att man själv inte har upplevt några problem så har alla som hävdar att de gjort detta någon form av fel hos sig själva eller oaktsamheten personifierad.

Orkar inte förklara mig återigen för alla förstå-sig-påare utan hänvisar till mitt inlägg på prisjakt istället där du kan läsa hela historien.

Sen sliter nog olika spel olika mycket skulle jag tippa på. Både jag och de 2 jag spelar Rocket League med har haft Elitekontroller och alla har fått problem med sina kontroller. I mitt fall har det möjligtvis varit så att jag slitit ut en spak efter 3 månaders användande. Men i övrigt har den fallit isär av sig själv eller haft defekter vid leverans. Hur som så är det saker som en gammal 360-kontroller vida överlevt. Så varför är nyare (och betydligt dyrare) sämre?

Hoppas som sagt på en robust V2. Extrafunktionerna de annonserar nu är för mig oväsentliga men jag vill ha den känslan som Elitekontrollen ger kontra de vanliga kontrollerna.

Jag säger inte emot det faktum att Elite-kontrollen kan ha brister, om jag tolkar det som fabrikationsfel. Jag är egentligen rätt lite insatt i kontrollen, jag äger inte ens en Elite-kontroll och knappt mer än hållt i en. Boom, varsågod. Men, när du skriver att du har haft sönder 5 st. Elite-kontroller är det inte rimligt att i så påpeka att hur man använder produkten kan vara en annan orsak?

Att inte orka förklara sig för alla "förstå-sig-påare" och samtidigt ställa frågan varför du upplever att Elite är både dyrare och sämre än en 360-kontroll är lite motsägelsefullt. Istället för att försöka besvara din fråga, får jag fråga varför förväntar du dig att Elite-kontrollen ska vara lika robust som en Xbox 360-kontroll? Och vart kommer dessa förväntningar ifrån? Microsoft?

Baserat på mina egna erfarenheter vad gäller en vanlig Xbox One-handkontroll, så håller jag helt och hållet med om att vad för typ av spel man spelar stor betydelse, men det finns flera faktorer och vissa väldigt grundläggande så som att ju finare mekanik desto större känslighet för slitage eller ju fler komponenter en produkt består av desto större chans att någon komponent kan gå sönder.

Sist men inte minst.

"Bara för att ni har haft otur med era betyder ju inte att resterande kontroller är lika felaktiga. Men det är ju ett vanligt antagande att bara för att man själv har upplevt problem så har alla som hävdar att de inte gjort detta någon form av fel..."

⠐⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠂
⠄⠄⣰⣾⣿⣿⣿⠿⠿⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣆⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⡿⠋⠄⡀⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠿⠛⠋⣉⣉⣉⡉⠙⠻⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⣇⠔⠈⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠛⢉⣤⣶⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣦⡀⠹⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⠃⠄⢠⣾⣿⣿⣿⠟⢁⣠⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡄⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠟⢁⣴⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⣿⣿⡟⠁⣴⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⣿⠋⢠⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠿⠿⠿⠿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⡿⠁⣰⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠗⠄⠄⠄⠄⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡟⠄⠄
⠄⠄⣿⡿⠁⣼⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠋⠄⠄⠄⣠⣄⢰⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠃⠄⠄
⠄⠄⡿⠁⣼⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡇⠄⢀⡴⠚⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡏⢠⠄⠄
⠄⠄⠃⢰⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⣿⣿⠴⠋⠄⠄⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡟⢀⣾⠄⠄
⠄⠄⢀⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠃⠈⠁⠄⠄⢀⣴⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡟⢀⣾⣿⠄⠄
⠄⠄⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠄⠄⠄⠄⢶⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠏⢀⣾⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣶⣶⣶⣶⣶⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠋⣠⣿⣿⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠟⢁⣼⣿⣿⣿⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⢻⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠟⢁⣴⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⠈⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠟⢁⣴⣿⣿⣿⣿⠗⠄⠄⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣆⠈⠻⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠿⠛⣉⣤⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣇⠠⠺⣷⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⣿⣿⣦⣄⣈⣉⣉⣉⣡⣤⣶⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠉⠁⣀⣼⣿⣿⣿⠄⠄
⠄⠄⠻⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣶⣾⣿⣿⡿⠟⠄⠄
⠠⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄⠄

Medlem
Skrivet av k1ssk1ss:

Jag säger inte emot det faktum att Elite-kontrollen kan ha brister, om jag tolkar det som fabrikationsfel. Jag är egentligen rätt lite insatt i kontrollen, jag äger inte ens en Elite-kontroll och knappt mer än hållt i en. Boom, varsågod. Men, när du skriver att du har haft sönder 5 st. Elite-kontroller är det inte rimligt att i så påpeka att hur man använder produkten kan vara en annan orsak?

Självklart kan användandet vara en orsak. Men det är just faktumet att det är den generella uppfattningen att det måste vara "skit bakom spakarna" som är lite frustrerande. Jag är överlag väldigt försiktig med min utrustning. Kontrollen har mellan användandet alltid förvarats i sitt etui och barnen har aldrig fått använda den.

Skrivet av k1ssk1ss:

Att inte orka förklara sig för alla "förstå-sig-påare" och samtidigt ställa frågan varför du upplever att Elite är både dyrare och sämre än en 360-kontroll är lite motsägelsefullt. Istället för att försöka besvara din fråga, får jag fråga varför förväntar du dig att Elite-kontrollen ska vara lika robust som en Xbox 360-kontroll? Och vart kommer dessa förväntningar ifrån? Microsoft?

Jag tycker inte att det är en orimlig förväntan att ngt som är en uppföljare på en produkt(serie) och som framhävs som en premiumprodukt samt kostar 4 gånger så mycket ska hålla iaf lika bra som sin föregångare? Jag tycker det sänder ganska tydliga signaler om var man siktar med och var produkten borde ligga. Allra helst där 360-kontrollen varit väldigt hyllad. Nu hade jag ingen One kontroll innan jag skaffade Eliten, men hade hört bra om den också.

Jag kan fortfarande spela Witcher 3 som någon nämnde som exempel att de spelat med min kontroll. Men Rocket League som kräver en helt annan precision och exakthet är helt uteslutet pga för mycket glapp i stickan.

Nedan är saxat från omdömet på prisjakt bara för att förtydliga att de fel som uppstått inte direkt är pga överdrivet användande:

Kontroll 1:
Efter ca 3 månader Rocket League och Witcher 3 börjar vänstra triggern att kännas lös och lossnar strax därefter. Byts på garanti.

Kontroll 2:
Efter 2-3 månader uppstår problem med vänster styrspak där denna inte når fullt ut snett neråt höger. Kontrollen blir i princip oanvändbar i Rocket League. Byts på garanti.

Kontroll 3:
Kommer hem, kopplar in. Kontrollen tar inte laddningsbara batterier. Stoppar in splirrans nya Duracell batterier och kan spela 2 timmar innan kontrollen dör. Den meddelar för låg batterinivå. Stoppar in helt nya batterier från annan förpackning. Kan spela ca 2 timmar till. Samma varning. Dessa batterier fungerade prima i annan utrustning efteråt. Byts på garanti

Kontroll 4:
Sitter nu här med min fjärde kontroll som efter ca 3 månader utan andra problem börjar få problem med att vänster styrspak är lite slapp när den är centrerad. Har fått höja deadzonen i Rocket League vilket löser problemet för tillfället men jag befarar att det är en tidsfråga innan den ger sig helt.

** Uppdatering:
Vänster styrspak blev allt sämre och jag följde en guide för att åtgärda detta. Resultatet blev tillfredsställande ett tag och jag kunde använda kontrollen. Nu har den dock börjat försämras igen och även A knappen tycks ge tecken på att vara utsliten. Tydligast blir detta i Rocket League där resultatet blir att man gör ofrivilliga volter i tid och otid. Jag har gått tillbaka och använder nu en av min 360-kontroller här och resultatet är överväldigande positivt. (Fast negativt ur Elite kontrollens perspektiv då). Jag pensionerar härmed min 4:e Elitekontroll och även den sista.
** Slut uppdatering.

Medlem

Jag är helt med @Ringo och @Leffe76 här. Vi har tidigare i trådar om Elite-kontrollern pratat om just den bedrövliga kvaliteten på interiören i den.

Det handlar inte om handhavande, utan dålig kvalitet. Alla mina gick sönder på unika sätt, och jag hade innan Elitekontrollern haft samma X360-kontroller sen den konsollen släpptes (och den funkar precis lika bra idag!). Är EXTREMT försiktig med mina grejer, alltid varit.

Mitt sista exemplar inom garantin höll drygt fyra månader och lider av ganska extrem stick drift. Rent visuellt ser den fortfarande ny ut men sensorn som registrerar tumrörelse får lätt frispel och det hände här. Det finns rätt många videos på fulfix där kontrollern skruvas isär och "fixas", men då funkar den inte längre i precisionskrävande spel.

Det har varit en rätt stor grej just att Elitekontrollern inte håller måttet kvalitetsmässigt sen den släpptes, Microsoft har dock vägrat officiellt erkänna just detta. De har dock instruerat sina säljare att för garantiärenden hänvisa direkt till Microsoft istället för att rycka ett nytt ex random från hyllan. Detta för att försäkra att utbytes-exemplaret kommer ur en säkrare batch. Det är väl lite av ett inofficiellt erkännande iaf.

Låt oss hoppas att de verkligen fixat interiören i den här, för den förra var redan den dyr. Visst är det världens skönaste kontroll (annars skulle vi inte orka bry oss), men nu för 2200pix får den fasen leva upp till namnet "Elite".


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Ringo:

Självklart kan användandet vara en orsak. Men det är just faktumet att det är den generella uppfattningen att det måste vara "skit bakom spakarna" som är lite frustrerande. Jag är överlag väldigt försiktig med min utrustning. Kontrollen har mellan användandet alltid förvarats i sitt etui och barnen har aldrig fått använda den.

Jag tycker inte att det är en orimlig förväntan att ngt som är en uppföljare på en produkt(serie) och som framhävs som en premiumprodukt samt kostar 4 gånger så mycket ska hålla iaf lika bra som sin föregångare? Jag tycker det sänder ganska tydliga signaler om var man siktar med och var produkten borde ligga. Allra helst där 360-kontrollen varit väldigt hyllad. Nu hade jag ingen One kontroll innan jag skaffade Eliten, men hade hört bra om den också.

Jag kan fortfarande spela Witcher 3 som någon nämnde som exempel att de spelat med min kontroll. Men Rocket League som kräver en helt annan precision och exakthet är helt uteslutet pga för mycket glapp i stickan.

Nedan är saxat från omdömet på prisjakt bara för att förtydliga att de fel som uppstått inte direkt är pga överdrivet användande:

Kontroll 1:
Efter ca 3 månader Rocket League och Witcher 3 börjar vänstra triggern att kännas lös och lossnar strax därefter. Byts på garanti.

Kontroll 2:
Efter 2-3 månader uppstår problem med vänster styrspak där denna inte når fullt ut snett neråt höger. Kontrollen blir i princip oanvändbar i Rocket League. Byts på garanti.

Kontroll 3:
Kommer hem, kopplar in. Kontrollen tar inte laddningsbara batterier. Stoppar in splirrans nya Duracell batterier och kan spela 2 timmar innan kontrollen dör. Den meddelar för låg batterinivå. Stoppar in helt nya batterier från annan förpackning. Kan spela ca 2 timmar till. Samma varning. Dessa batterier fungerade prima i annan utrustning efteråt. Byts på garanti

Kontroll 4:
Sitter nu här med min fjärde kontroll som efter ca 3 månader utan andra problem börjar få problem med att vänster styrspak är lite slapp när den är centrerad. Har fått höja deadzonen i Rocket League vilket löser problemet för tillfället men jag befarar att det är en tidsfråga innan den ger sig helt.

** Uppdatering:
Vänster styrspak blev allt sämre och jag följde en guide för att åtgärda detta. Resultatet blev tillfredsställande ett tag och jag kunde använda kontrollen. Nu har den dock börjat försämras igen och även A knappen tycks ge tecken på att vara utsliten. Tydligast blir detta i Rocket League där resultatet blir att man gör ofrivilliga volter i tid och otid. Jag har gått tillbaka och använder nu en av min 360-kontroller här och resultatet är överväldigande positivt. (Fast negativt ur Elite kontrollens perspektiv då). Jag pensionerar härmed min 4:e Elitekontroll och även den sista.
** Slut uppdatering.

Jag anser det inte är helt rimligt det här fallet, om det är dom tre faktorerna man utgår ifrån. Bara för att en produkt är dyrare och tillhör ett premiumsegment så betyder inte det per automatik att det är en lika eller mer robust produkt än en billigare och enklare produkt. Min uppfattning är att Elite-kontrollen är mer avancerad med större precision och flera komponenter. Det betyder för mig att det är större sannolikhet att slitage påverkar eller att sannolikheten att produkten ska gå sönder ökar, på grund av en komponent som slutar fungera.

Vad jag skriver ovan kan härledas till flera vardagliga exempel, för att undvika att dra några direkta produktjämförelser så kan man leka med tanken vad gäller för exempel mobiltelefoner eller bilar. Det här är farligt att ta upp, men jag hoppas man kan ha lite förnuft i jämförandet vad avser både åldersskillnad, uppbyggnad av produkten samt användningsområdet.

Vore jag dig så skulle jag nog sluta använda en Elite-kontroll när jag spelar Rocket League, för det verkar slita rätt ordentligt på framförallt joysticks (Google it). Sen så vill jag nog avsluta med att säga att Microsoft är nog högst medvetna om att det finns användare som har sådana förväntningar, och väljer aktivt att inte bemöta dessa då det kan påverka försäljningen. Det verkar uppenbarligen inte vara några problem för Microsoft att byta ut dom. Det kan nog också vara en orsak till varför prislappen är så hög

Edit: Bara för att vara extra tydlig, såvida inte Microsoft officiellt gått ut med information om att V2 är mer robust än föregående version så ska man inte ta det för givet att den är det bara för att den är dyrare en "nyare" version. Det finns andra försäljningsargument för det.

Medlem

@k1ssk1ss Kloka ord. Vi får nog glömma Eliten till just Rocket League, såvida inte rigorösa tester (och inspektioner av interiör) påvisar en rejäl förbättring i kommande version.

Märkligt dock att en standard X360-kontrollern pallar trycket i samma spel, även standard PS4-kontroll. Hoppas på bättring för Microsoft nu!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

12
Skriv svar