Vad gillar ni för öl? 🍺

Medlem

Har alltid varit svag för Yeti Stout, men det var ett bra tag sedan jag drack en. Det borde jag ändra på.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av raexx:

Ni skulle ha passat på att besöka monkish, modern times eller brouwerij west

Det hade varit ball!


signatur
Medlem

Poppels American Pale Ale är riktigt nice!

Inaktiv

Vad jag inte förstår, är att folk provar all bira med "ett catchy name", ellr "den här vet ingen annan att den finns"...Gillar man någon sort, ska man väl dricka den, även om den då råkar heta pripps blå/norrlands guld/<stoppa in nåt annat namn här>. Jag är norrlänning, här dricker vi för att bli berusade, inte för att skylta med nån svindyr öl, bara för att den finns.
Sen kan jag ju säga att hembränt är bättre än vodka, eftersom den kolfiltreras minst 2 gånger, det blir inte köpesprit. (det märks i snapsglaset, köpesprit lägger en oljig film ovanför drycken)

Skrivet av anon_326443:

Vad jag inte förstår, är att folk provar all bira med "ett catchy name", ellr "den här vet ingen annan att den finns"...Gillar man någon sort, ska man väl dricka den, även om den då råkar heta pripps blå/norrlands guld/<stoppa in nåt annat namn här>. Jag är norrlänning, här dricker vi för att bli berusade, inte för att skylta med nån svindyr öl, bara för att den finns.
Sen kan jag ju säga att hembränt är bättre än vodka, eftersom den kolfiltreras minst 2 gånger, det blir inte köpesprit. (det märks i snapsglaset, köpesprit lägger en oljig film ovanför drycken)

Du kan ju vända på resonemanget. Det kan vara värt att testa annorlunda sorter än att bara köra på de gamla vanliga.
Kan ju vara fint att skylta med att man gillar öl än att man har en unken dryckeskultur.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Du kan ju vända på resonemanget. Det kan vara värt att testa annorlunda sorter än att bara köra på de gamla vanliga.
Kan ju vara fint att skylta med att man gillar öl än att man har en unken dryckeskultur.

I mina ögon är det du som har en unken dryckeskultur.

Skrivet av anon_326443:

I mina ögon är det du som har en unken dryckeskultur.

Du vet ju inte ens vad jag har för dryckeskultur?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vad är detta för mindevärdeskomplex hos en del lagerdrickare? Drick det du gillar bäst men var inte rädd för att prova andra stilar ibland, du kanske gillar det!

Själv gillar jag suröl i olika varianter. Ibland passar det bättre med andra stilar.

Medlem

Lager dricker jag nästan bara till mat

Och angående priser så dricker jag hellre 1 öl jag tycker mycket om än 5 dåliga

Inaktiv

@hannes.theorell: Men nu pratar du om något annat än vad @anon_326443 tog upp i sitt inlägg. @anon_326443 skrev att han inte gillade när folk drack "ovanliga" öler för att vara speciella, inte att han hade något problem med att testa olika sorter. Alltså klassiskt hipster beteende som med artister/band exempelvis där man drar till så okända artister som möjligt för att kunna skryta med det och ska påpeka för andra att de lyssnade på hen innan hen blev känd.

Medlem

@anon_119148: Frågan är väl om anledningen är att få tillfälle att "skryta om det" eller om många helt enkelt gillar att prova nya saker?
Det kan ju lätt upplevas som det ena eller det andra. Precis som det kan uppfattas som att personer som bara dricker den enda ölsort dom gillar är rädda för att prova nya saker och föredrar tryggheten i det dom har.

Men. Börjar vi inte avvika rätt rejält från trådens ämne med den här sidodiskussionen?

Inaktiv
Skrivet av waeress:

@grollo_92: Frågan är väl om anledningen är att få tillfälle att "skryta om det" eller om många helt enkelt gillar att prova nya saker?
Det kan ju lätt upplevas som det ena eller det andra. Precis som det kan uppfattas som att personer som bara dricker den enda ölsort dom gillar är rädda för att prova nya saker och föredrar tryggheten i det dom har.

Men. Börjar vi inte avvika rätt rejält från trådens ämne med den här sidodiskussionen?

Jag håller med allt du skrev i din text. Det handlae för mycket om enskilda fall sen har det egentligen ingenting med trådens riktiga ämne att göra.

Med det sagt avslutar vi det sidospåret här sen kan de som vill fortsätta i PM eller annan tråd

Anyway; personligen är jag lite av båda i att jag alltid tar ca 50% av en säker ljus lager sen blir det lite gott och blandat av nya och gamla sorter. Mycket corona/norrlands som huvudöl vilket inte är den ”creddigaste” men lyckligtvis har jag alltid känt mig tillräckligt säker att dricka det jag gillar och har heller aldrig haft någon sådan kultur i mitt kompisgäng med ”cool” öl eller annan dryck. Klarar man att höra ”KÖTT ÄR SÅ JÄVLA GOTT” varje gång nån får höra att man är vegetarian de första åren så klarar man det mesta

Hursomhelst för att inte urspåra ämnet igen; idag (måndag) är tekniskt sett första dagen på årets semester så nu har man en hel del maltdryck och grill att se fram emot, gärna kombinerat. Det känns inte komplett att stå vid grillen utan en öl i handen, oavsett om den är med eller utan alkohol.

Medlem

Poppels ipa,Åbro export

Medlem
Skrivet av k0ma:

Poppels ipa,Åbro export

Poppels har väldigt mycket som är gott 😋

Skrivet av k0ma:

Poppels ipa,Åbro export

Blev en hel del Åbro Bryggmästarens i helgen. Torde vara likvärdig Åbro export.
Betydligt bättre än deras Original.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sydkoreanska Cass är en favorit. Som en lite vattnigare Pripps Blå, men mer exotisk. Annars tar jag gärna en Risingsbo 3,5:a från Willys.

Behöver jag säga att jag inte är någon finsmakare? Vill ha lättdrucken sommarlov och inget annat 🙂

(Om jag ska låtsas ha koll på öl köper jag en Newcastle)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nu när det är semestertider så brukar det bli en del ljus lager.
Jag var i USA för några veckor sedan och drack några Bud Light, den var bättre än förväntat. Hade varit perfekt att ha till grillen.

Inaktiv

@omgponies: Tänkte fråga om inte BL gick att få tag i här i Sverige men en snabb sökning på Systembolaget gav svaret; nej. Håller med om att det blir mycket ljus lager nu på sommarn, gärna kyld så kallt det bara går så det nästan smakar vatten

@anon_119148: Ni får köra på Pripps istället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk

Brukar snurra runt lite, men min go-to lager är Gambrinus, oslagbar lager för priset. Nu i sommartider blir det en och annan Desperado, men den är halv tveksam om den borde klassas som öl

Annars gillar jag IPA mycket, det mesta från Poppels är både trevligt och prisvärt, annars är Stigbergets Amazing haze och West coast favoriter tillsammans med Carnegies 100W ipa. Annars slinker gärna diverse från brew dog, laugunitas eller brooklyn brewery ned.

IPA finns det redan så bra utbud av tycker jag, däremot svårt att hitta ersättare för min go-to lager, dricker ju inte gärna mer än 2-3 ipa på en kväll. Carlsbers Hof är trevlig, men annars är det mest tjeckis öl jag föredrar när det kommer till lager, pilsners hemland


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv

Tips:

Två 6-pack Tingsryd 3,5% 50cl är livräddare när man inte hunnit till systemet en lördag och det vankas öl-gibb.

Medlem

Blivit denna ett par gånger den senaste, riktigt trevlig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Blivit denna ett par gånger den senaste, riktigt trevlig.

http://casksweden.se/wp-content/uploads/2019/06/this-is-how-t...

Såg riktigt god ut!

Medlem

Jag må dricka många typer av öl, men suröl har jag svårt för oftast...även om jag tycker Lindemans Apple är god...

Medlem

@romeo@romeo.se: Lite sent svar, men Zywiec var det!


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Mycket stout för min del.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Några sorter som jag hittat under åren är Omnipollos Leon, i princip allt från Brutal Brewing men framför allt Tail of the Whale och Cirrus, nästan alla Poppels öler, St Eriks öl bryggt på pors. Kommer att bo precis bredvid Sveriges största systembolag när det öppnar på torsdag i Gasverket i Stockholm. Då kommer det bli jobbigt

Gen
Medlem

Läskigt och konstigt hur vissa lagerdrickare verkligen hatar IPA/APA samt de som dricker drycken och dessutom sprider falsk information om den. Inte OK!

Hursomhelst har jag testat någon suröl eller två den senaste tiden, tar ett tag att vänja sig vid men har träffat rätt smakmässigt två gånger nu Lär dock aldrig bli något reguljärt i mitt bibliotek.

Skrivet av Gen:

Läskigt och konstigt hur vissa lagerdrickare verkligen hatar IPA/APA samt de som dricker drycken och dessutom sprider falsk information om den. Inte OK!

Hursomhelst har jag testat någon suröl eller två den senaste tiden, tar ett tag att vänja sig vid men har träffat rätt smakmässigt två gånger nu Lär dock aldrig bli något reguljärt i mitt bibliotek.

För lager-drickare blir lika pissiga som det de dricker? ;D

Upptäckte i helgen att Norrlands guld är lite, lite godare efter att man sprungit några kilometer för långt i regnet på Skillingaryds skjutfält. Inget jag kommer att eftersträva men värt att lägga på minnet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör

Oppigårds Norn har seglat upp som favorit på sistone. Besk och fruktig - den kanske bästa därifrån jag smakat. Annars är Lagunitas Maximus fantastisk, trots att jag brukar föredra inte fullt så alkoholstark öl.


signatur
Skriv svar