Vad gillar ni för öl? 🍺

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Då är det väl knappt att du minns hur det var att stå och köa för att komma fram till en dam i kassan, som i sin tur skulle hämta den alkohol du ville köpa utifrån en katalog?

Nä det har jag inget minne av. Tror det var borta 2012 när portarna öppnades första gången för mig

Medlem
Skrivet av adfactory:

Du kan säkert ha uppslattat det i 20år, dock är jag mycket tveksam på att du hittat dina IPor på systemet i 20år, ev har väl någon av dom ordentliga ÖL haken tagit in några ströfat tidigare.

Liberty ale t.ex. har jag garanterat druckit i 20 år, finns dock inte på bolaget längre tyvärr.

Medlem

Var på Öl- och whiskymässan i Örebro i lördags. Bäst var nog Boss Tycoon från J Wakefield Brewing.
"This Imperial Stout is infused with honey, macadamia nuts, coconut, vanilla, cocoa nibs, coffee, and marshmallows."

Releasehästryttare

@Loxus: Låter som ett öl som kostar 100kr för en 33cl flaska/burk

Medlem
Skrivet av Devan:

@Loxus: Låter som ett öl som kostar 100kr för en 33cl flaska/burk

Roliga stouts brukar tyvärr ligga bortåt dom hutlösa priserna

Medlem
Skrivet av Loxus:

Var på Öl- och whiskymässan i Örebro i lördags. Bäst var nog Boss Tycoon från J Wakefield Brewing.
"This Imperial Stout is infused with honey, macadamia nuts, coconut, vanilla, cocoa nibs, coffee, and marshmallows."

Jasså var Wakefield där? När jag var på den mässan senast var det mest de vanliga bolagsbryggerierna så jag struntade i att åka på den igen. Kul om de börjat få dit lite vettiga nu då!


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jasså var Wakefield där? När jag var på den mässan senast var det mest de vanliga bolagsbryggerierna så jag struntade i att åka på den igen. Kul om de börjat få dit lite vettiga nu då!

Tycker alltid det varit vettigt där dom gångerna jag varit (3-4 ggr senaste 5 åren kanske)

Blev besviken på att Poppels inte hade nåt roligt i år.

Medlem

Flensburger Pilsner och Carl's Special ligger mig varmt om hjärtat.

Men nu börjar det lacka mot jul. Vad planerar ni för julbrygd till festligheterna?

Själv blir det en klassiker, som jag kört på i 10 år nu; Wisby julbrygd.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men nu börjar det lacka mot jul. Vad planerar ni för julbrygd till festligheterna?

Själv blir det en klassiker, som jag kört på i 10 år nu; Wisby julbrygd.

Den är riktigt fin den, gillar wisbys öl överlag. Får se vad man hittar för kul annars


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

@hannes.theorell: Grunsus från Närke Kulturbryggeri. Väldigt bra till julmaten! https://www.systembolaget.se/dryck/ol/narke-kulturbryggeri-34...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men nu börjar det lacka mot jul. Vad planerar ni för julbrygd till festligheterna?


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Men nu börjar det lacka mot jul. Vad planerar ni för julbrygd till festligheterna?

Själv blir det en klassiker, som jag kört på i 10 år nu; Wisby julbrygd.

Var tvungen att kolla upp den på Systembolagets hemsida och måste säga att jag gillar den enkla men snygga etiketten och att det är snäppet högre kaliber (än vanlig starköl) kan vara bra i vinterkylan

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men nu börjar det lacka mot jul. Vad planerar ni för julbrygd till festligheterna?

Blir nog några flaskor från evil twin nyc's "12 beers of christmas"

Medlem

Den där låter för jävla trevlig

Medlem
Skrivet av Loxus:

Den där låter för jävla trevlig

Den är trevlig, BA-stouts är nästan alltid bra!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Några utvalda öl som förtjänar extra uppmärksamhet!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Alla sorters IPA, dricker aldrig en vanlig bira längre, only IPA XD

jbx
Medlem

Med tanke på glutenintolerans är ”vad jag gillar” numera förlegat. Någon som kan tipsa om något glutenfritt gott?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv
Skrivet av jbx:

Med tanke på glutenintolerans är ”vad jag gillar” numera förlegat. Någon som kan tipsa om något glutenfritt gott?

Har du provat Celia? Annars såg jag Systembolaget har 43 glutenfria öl så det borde gå att hitta någonting drickbart där. Vad gillar du för öl generellt?

Frilansare

Jag skippar ipa helt. En fin lager, pilsner eller en rostig ale är smarrigt. En porter slinker också ner, men bara en.
Saltsjö lager är en fin lokalbrygd (Nacka bryggeri). Gillar också Grönskärs lager från Värmdö bryggeri.

Frilansare
Skrivet av jbx:

Med tanke på glutenintolerans är ”vad jag gillar” numera förlegat. Någon som kan tipsa om något glutenfritt gott?

Tror att Peroni har en fin glutenfri variant! Tror jag råkade köpa den någon gång av misstag, tror inte jag märkte något då.
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/peroni-nastro-azzurro-8...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tror att Peroni har en fin glutenfri variant! Tror jag råkade köpa den någon gång av misstag, tror inte jag märkte något då.
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/peroni-nastro-azzurro-8...

Vad skulle du ha märkt menar du? 😅

Medlem
Skrivet av Loxus:

Vad skulle du ha märkt menar du? 😅

Skillnaden mellan gluten och glutenfritt troligtvis?!

jbx
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Har du provat Celia? Annars såg jag Systembolaget har 43 glutenfria öl så det borde gå att hitta någonting drickbart där. Vad gillar du för öl generellt?

Från dag till dag, ibland en ofiltrerad IPA och ibland vanlig ”ful-öl”. På mitt bolag fanns endast två sorter och dessa var okej men inte mer än så. Ska beställa några andra sorter och se.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Skillnaden mellan gluten och glutenfritt troligtvis?!

Finns öl som är naturligt glutenfria, vet inte vad det är för skillnad man skulle känna 🤔

Medlem
Skrivet av Loxus:

Finns öl som är naturligt glutenfria, vet inte vad det är för skillnad man skulle känna 🤔

Men nu snackades det väl om öl som inte är naturligt glutenfria och alternativ till det?

Sen så gissade jag på att det var skillnaden han syfta på då det finns tydliga skillnader i bakverk t ex så är väl inte helt ologiskt att det skulle vara möjligt med skillnad i andra glutenfria produkter !?

Medlem

Blev några spännande belgare i dagens tillfälliga lansering
Winterlude Birrificio del Ducato
Avec Les Bons Voeux
samt en tysk.
Samichlaus Classic

Någon som har något tips på någon man inte bör missa i
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?news=Nytt%20i%20tillf...

Skrivet av HallonTreo:

Men nu snackades det väl om öl som inte är naturligt glutenfria och alternativ till det?

Sen så gissade jag på att det var skillnaden han syfta på då det finns tydliga skillnader i bakverk t ex så är väl inte helt ologiskt att det skulle vara möjligt med skillnad i andra glutenfria produkter !?

Det är för att i bakning löser du problemet enklast genom att välja annat mjöl och där får du en mycket tydligare skillnad i form av konsistens och smak.

Vanligt öl är baserad på malt vilket naturligt innehåller gluten. Du skulle säkert märka skillnaden om du smakade på riktigt "glutenfritt" öl då det är baserat på hirs eller durra. Men vanligtvis vill du ha malt-smaken och därför innehåller glutenfritt öl upp till 20 mg gluten / liter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Luktar jul när man öppnar!


signatur

Burn in the light.

Skriv svar