Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel

Sida 1 av 2
2019-06-07 15:27
Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel

Sony-chefen Jim Ryan bekräftar saker om PS5.

#playstation-5, #ps5, #sony


NuZ
2019-06-07 15:35

Men PSX, PS2 och PS3 då?

2019-06-07 15:38

Bakåtkompatbelt. Ja tack!

2019-06-07 15:44
Skrivet av NuZ:

Men PSX, PS2 och PS3 då?

Kanske därför PS-Now existerar?

2019-06-07 15:44

Med 30fps... Ja herregud. När ska dem fatta.

2019-06-07 15:46

Support för 120hz är väll nice, får väll se vad för media som kommer verkligen utnyttja det.
kommer iaf inte bli spel.

NuZ
2019-06-07 15:50
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kanske därför PS-Now existerar?

Det är fruktansvärt

2019-06-07 15:56

Han klargör att den har stöd för att köra spel i 4K-upplösning i 120 Hz.

Då var det slut diskuterat..........

2019-06-07 16:07
Skrivet av NuZ:

Men PSX, PS2 och PS3 då?

PS1 och 2 borde inte vara några problem att emulera. PS3 kan nog fortfarande ställa till en del problem.

Det som talar för att man försöker få till bakåtkompatibilitet även med PS3 är att man siktar på att expandera PS Now.

2019-06-07 16:08

120Hz är ju en sak, om spelet sen körs i 60/120 fps är en annan.

2019-06-07 16:44
Skrivet av Kotz:

Han klargör att den har stöd för att köra spel i 4K-upplösning i 120 Hz.

Då var det slut diskuterat..........

Dem menar att porten stöder 4K vid 120hz. Blir nog endast INDIE-spel som kommer kunna renderas i 120 fps. Medan AAA-spel kan ha som mål 60 fps låst som bör vara det man bör satsa på konsolvägar i min mening.

2019-06-07 17:11

Diskuterade detta på ett annat forum också. Den har Hdmi 2.1 men det har ingenting med vilken fps den kommer orka driva spel i.

2019-06-07 17:33

Får hoppas den släpps till sommaren 2020 och inte julhandeln, finns en del PS4-titlar jag är ganska sugen på nu.

eld
2019-06-07 17:49
Skrivet av Snabeltorsk:

Diskuterade detta på ett annat forum också. Den har Hdmi 2.1 men det har ingenting med vilken fps den kommer orka driva spel i.

Det är samtidigt inte konsolen som bestämmer vilken fps den orkar driva spel i, det är utvecklarna som bestämmer sig för en framerate.

Det är därför spelen alltid hamnar på 30 fps även om konsollerna idag är många gånger snabbare än gårdagens.

2019-06-07 17:52
Skrivet av Dunder:

Får hoppas den släpps till sommaren 2020 och inte julhandeln, finns en del PS4-titlar jag är ganska sugen på nu.

Lär inte bli under sommaren, bäst är under julhandeln för att maxa försäljning.

2019-06-07 18:15

spelutvecklarna kommer prioritera 15-30 fps och bättre grafik hellre än 4k

2019-06-07 18:20

Minecraft i 4K 120Hz kanske.

2019-06-07 19:56
Skrivet av bent toe:

Med 30fps... Ja herregud. När ska dem fatta.

Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel.
Playstation 5 får 4K, 120 Hz
120 Hz
120

120 Hz = 120 FPS

2019-06-07 20:18
Skrivet av Metroid:

Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel.
Playstation 5 får 4K, 120 Hz
120 Hz
120

120 Hz = 120 FPS

Hz är inte samma sak, har man 30FPS och 120Hz skärm kommer man inte magiskt att se 120FPS på skärmen. Har man 120-FPS/Hz i PS5 och kör på en TV så kommer man högst troligtvis se 60FPS då i stort sett alla tv skärmar klarar bara 60Hz.

2019-06-07 20:20
Skrivet av Metroid:

Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel.
Playstation 5 får 4K, 120 Hz
120 Hz
120

120 Hz = 120 FPS

Det sista stämmer ej

2019-06-07 20:25
Skrivet av eld:

Det är samtidigt inte konsolen som bestämmer vilken fps den orkar driva spel i, det är utvecklarna som bestämmer sig för en framerate.

Det är därför spelen alltid hamnar på 30 fps även om konsollerna idag är många gånger snabbare än gårdagens.

Nja. Det kvittar hur bra du än är på att koda så måste du ändå ha hårdvara som orkar driva också.
Du måste så klart optimera skiten ur ett modernt spel för att klara 4k/60 fps, men har du skit hårdvara så kommer det aldrig gå hur bra du än optimerar det. Om det inte är Tetris eller Bubble bobble spel man snackar om.

2019-06-07 20:44
Skrivet av Snabeltorsk:

Nja. Det kvittar hur bra du än är på att koda så måste du ändå ha hårdvara som orkar driva också.
Du måste så klart optimera skiten ur ett modernt spel för att klara 4k/60 fps, men har du skit hårdvara så kommer det aldrig gå hur bra du än optimerar det. Om det inte är Tetris eller Bubble bobble spel man snackar om.

Hehe. Det där får mig att tänka tillbaka till när jag nästan förlorade fattningen över Black till Playstation 2. Du har rätt, men man ska verkligen inte underskatta hur mycket man kan optimera ett spel, egentligen. Tyvärr är många lata och vet i samma sekund att spelet ändå kommer säljas bra. Ett bra exempel är Spyro Trilogy till PS4. Låst i 30 fps, gimme a break...

eld
2019-06-07 20:44
Skrivet av Snabeltorsk:

Nja. Det kvittar hur bra du än är på att koda så måste du ändå ha hårdvara som orkar driva också.
Du måste så klart optimera skiten ur ett modernt spel för att klara 4k/60 fps, men har du skit hårdvara så kommer det aldrig gå hur bra du än optimerar det. Om det inte är Tetris eller Bubble bobble spel man snackar om.

Ponera att en xbox kan rendera ut 120 pixlar på en sekund denna generation (med en massa hittepåsiffror):

Väljer du att spendera en pixel på en frame så kommer du ha 120 fps,
väljer du istället att ha 2 pixlar på en frame så kommer du att få 60 fps,
väljer du ännu mer, 4 pixlar per frame så kommer du få 30 fps.

Den nya snabbare generationen har nu 1200 pixlar på en sekund, mycket snabbt!:

10 pixlar på en frame så får du 120,
20 pixlar på en frame så får du 60,
40 pixlar!! på en frame så få du 30.

Utvecklaren hade kunnat välja att göra ett spel där varje frame endast kostar 4 pixlar per frame, lika snyggt som ett 30 fps-spel från den gamla generationen, de hade fått ett spel som kör i hela 300 fps!

Utvecklarna vill dock ha ett så snyggt spel som de kan skapa så de kör på, så många pixlar per frame som de kan, och håller sig runt den minst spelbara frameraten: de använder sig av 40 pixlar per frame vilket räcker till 30 fps.

Att hoppa upp igen innebär (inte exakt, men mer eller mindre) att du helt plötsligt får hälften av din pixelbudget vid 60 fps.

2019-06-07 21:12
120hz
Skrivet av Anton_Cimex:

Hz är inte samma sak, har man 30FPS och 120Hz skärm kommer man inte magiskt att se 120FPS på skärmen. Har man 120-FPS/Hz i PS5 och kör på en TV så kommer man högst troligtvis se 60FPS då i stort sett alla tv skärmar klarar bara 60Hz.

Hehe
Bra då att Samsungs tv apparater har 120hz VRR

2019-06-07 21:29

Ett givet köp!

Undrar vad priset blir bara!

2019-06-07 22:01
Skrivet av Anton_Cimex:

Hz är inte samma sak, har man 30FPS och 120Hz skärm kommer man inte magiskt att se 120FPS på skärmen. Har man 120-FPS/Hz i PS5 och kör på en TV så kommer man högst troligtvis se 60FPS då i stort sett alla tv skärmar klarar bara 60Hz.

Skrivet av Snabeltorsk:

Det sista stämmer ej

Sony pratar i det här fallet om att konsolen får stöd för 4K och 120 Hz, vilket betyder att en del spel förmodligen kommer vara låsta i 120 FPS. Har man en skärm eller tv som stödjer den uppdateringsfrekvensen så innebär 120 Hz också 120 FPS. Känns ju annars ganska meningslöst att prata om såna termer om inga spel kommer att köras högre än 30 FPS. De flesta nyare tv-apparater stödjer högre än 100 Hz i dag, och då menar jag inte allt det där tramset om Motion Pixel Plus Mega Ultra v. 2.0

Förmodligen får vi dock inte se äkta 4K UHD i särskilt många spel, utan uppskalat till 4K.

2019-06-07 22:17
Skrivet av Metroid:

Sony pratar i det här fallet om att konsolen får stöd för 4K och 120 Hz, vilket betyder att en del spel förmodligen kommer vara låsta i 120 FPS. Har man en skärm eller tv som stödjer den uppdateringsfrekvensen så innebär 120 Hz också 120 FPS. Känns ju annars ganska meningslöst att prata om såna termer om inga spel kommer att köras högre än 30 FPS. De flesta nyare tv-apparater stödjer högre än 100 Hz i dag, och då menar jag inte allt det där tramset om Motion Pixel Plus Mega Ultra v. 2.0

Förmodligen får vi dock inte se äkta 4K UHD i särskilt många spel, utan uppskalat till 4K.

Jo men att ha stödet för 120 hz är inte samma sak som att rendera ett spel i 120 fps, det är upp till utvecklarna att lyckas med den bedriften.

2019-06-07 22:21
Skrivet av KeyserSoze:

Jo men att ha stödet för 120 hz är inte samma sak som att rendera ett spel i 120 fps, det är upp till utvecklarna att lyckas med den bedriften.

Tekniskt sett fanns det stöd för 300 FPS redan i PS3, om man så ville, men vi vet ju hur det blev med det. Det känns ju bara så ofantligt onödigt att nämna stöd för 120 Hz om det inte är tänkt att spel som kommer till konsolen faktiskt är renderade i 120 FPS. Det är så jag tolkar informationen i alla fall. Det är inte särskilt svårt att få 120 FPS om man kör halva upplösningen och sedan skalar upp till 4K.

2019-06-07 22:26

Undrar vad PC-spelarnas nästa rant kommer vara efter över 100 fps 😝 Brist på tangentbord??

2019-06-07 22:29
Skrivet av Buster:

Undrar vad PC-spelarnas nästa rant kommer vara efter över 100 fps 😝 Brist på tangentbord??

Det tror jag inte. Stöd för mus och tangentbord har ju funnits till PS4 i många år nu. Kanske att man inte kan koppla in externa grafikkort via Thunderbolt 3?

Sida 1 av 2