Google Stadia släpps i november – här är allt vi vet om den

Robot
Google Stadia släpps i november – här är allt vi vet om den

Pro-medlemskap kostar 99 kronor i månaden, gratis bastjänst kommer under 2020.

#google, #google-stadia, #stadia


Medlem

Google ett steg närmare att ta över världen...

Allt låter ju väldigt lovande, men jag som redan finner det störande med plötsliga nedgraderingar i kvalitet vid streamande av film (25mbit)...

Fragtjuv

Det såg intressant ut helt klart. Tillräckligt intressant för att jag vill vara med från start. Slog till på Founders Edition direkt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Fint på papper
Men dom borde choppa fram andra nummer också, som Input Lag.
De personer som redan har fått testa det tidigare med spel som Doom var inte alls imponerade.

"Sen förväntar jag mig inte att det här kommer vara live länge, bara kolla på Google Fiber, hur går det för det? what was that? it's gone?"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

De säger att kontrollern är "direkt kopplad till google services". Va?
Hur menar de nu, ja, du måste skicka input till deras service för att få respons av vad som händer på skärmen du spelar på, hur annars ska detta funka? Jag förstår inte logiken i hur detta ska vara en "fördel" som de får det låta.

En internetförbindelse är internetförbindelse, du skickar paket med information och tar emot paket med information, via fiber eller annat (i slutändan fiber). Kontrollens information kommer komma fram lika fort som allt annat...

Medlem

Nej tack, gillar att i alla fall ha marginell kontroll över mina spel. Det här låter som att det inte finns någon som helst chans till mods, ini-ändringar etc.

Precis vad som behövs, en ännu mer stängd platform än Steam, Epic, Origin.... Av ren princip hoppas jag på flopp.

Inaktiv
Skrivet av LeaD:

De säger att kontrollern är "direkt kopplad till google services". Va?
Hur menar de nu, ja, du måste skicka input till deras service för att få respons av vad som händer på skärmen du spelar på, hur annars ska detta funka? Jag förstår inte logiken i hur detta ska vara en "fördel" som de får det låta.

En internetförbindelse är internetförbindelse, du skickar paket med information och tar emot paket med information, via fiber eller annat (i slutändan fiber). Kontrollens information kommer komma fram lika fort som allt annat...

Som jag förstår det så skickar kontrollen input-datan direkt till Stadia istället för att sändas till en bluetooth enhet, som sedan tolkar det i en drivrutin, som sedan sänder det nätverkskortet och slutligen upp mot servrarna. Någon millisekund kanske de sparar med denna metod.

Medlem

Tvivlar ju starkt på att det kommer kunna streama spelbart material i 4k med 60 fps på en lina med 30-35 mbit. Men jag blir gärna överraskad.

eld
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Som jag förstår det så skickar kontrollen input-datan direkt till Stadia istället för att sändas till en bluetooth enhet, som sedan tolkar det i en drivrutin, som sedan sänder det nätverkskortet och slutligen upp mot servrarna. Någon millisekund kanske de sparar med denna metod.

Yep, det har mer att göra med faktumet att de vill slippa krångel med att paira kontrollen till hårdvara, samt att enkelt kunna växla mellan olika devices utan att behöva binda om samma controller (vilket är rätt smart)

Några eventuella latency-savings är PR snack.

Medlem

Lät iofs billigt om man får en Chromecast Ultra på köpet.
Annars håller jag oxå mig tveksam till monlgaming. Visst, grafikens arbete görs på deras servrar, så det finns ju i princip ingen gräns. Men samtidigt vet man hur streaming av filmer kan vara, så man då kasta in en kontroll och skicka daga till o från deras servrar, utan att det laggar o blir strul?

Medlem

Kört en del streamade spel. Och det är ok, så länge du undviker snabba spel. Typ fps, fighting och bildspel.
Det blir alltid nått lagg nån gång som gör att man dör och sen flyger dosan genom rummet.

Inaktiv
Skrivet av Phyrino:

Kört en del streamade spel. Och det är ok, så länge du undviker snabba spel. Typ fps, fighting och bildspel.
Det blir alltid nått lagg nån gång som gör att man dör och sen flyger dosan genom rummet.

Och Stadia kräver att man använder deras egen kontroll, jag tror du har listat ut deras affärsidé

Kontot avslutas

"Bara 1080p?" var det första jag tänkte eftersom jag tycker att 1080p är mycket. Men sen äger jag ingenting som kan klara av högre upplösning än det ändå.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Förbeställde skiten. Tror på att det är framtiden inom gaming.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av LeaD:

Fast de har ju ingen universiell ultra-speed-fast-lane för bara kontrollern via nån magisk tunnel. Signalen måste oavsett tolkas från kontroller, till receiver. Om de menar att allt är direkt nätverksuppkopplat och man skippat BT? Ok, men...?
Trådlös handkontroll, den kommer ju ändå behöva kopplas via något. Jag tycker bara det låter lite för svajjigt tech mumbojumbo för att det ska låta nice. Jag ANTAR att de menar med deras egna kontroller då, förutsatt att den har denna wifi-koppling direkt via chromecasten på något sätt...
Oavsett så stödjer ju plattformen "alla kända kontrollers", så där stöter vi ju redan på det problemet, om det nu är något sådant.

Vem vet, vi får väl se, jag stör mig bara på när företag lovar magiska saker som har fysiska förhinder.

Återigen, som jag förstod det så direktansluter kontrollen mot internet via wifi. Sen om det ger några faktiska fördelar latensmässigt återstår att se.

Medlem

DMCA med sköna mössor


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Förbeställde skiten. Tror på att det är framtiden inom gaming.

tror det rätt så många år innan vi är där faktiskt, just nu ser jag detta som en rätt så värdelös gimmick o inget annat, den kommer knappast slå ut konsoller osv...

ge det några år så har väl tekniken mognat o slipats till ordentligt.

Medlem

Det som skulle locka för mig är stora MMORPG världar där man kan ha episka PvP slag utan lagg.
men de visade inte något MMORPG? (Destiny är inte ett riktigt MMORPG)

Medlem

Till alla haters vill jag bara säga en sak... det här är troligen inget för er som redan sitter på ett 20X0 kort. Men jag sitter här med mina gamla burk, rockandes ett maffigt 960 grafikkort och en sprängfylld SSD som rymmer typ ett spel åt gången.
Jag VILL såklart fläska upp burken, men har tusen utgifter, och inte så mycket tid och ork att spela, så svårt motivera att lägga 10,000+ på en ny burk.
Om det lever upp till 75% av hypen så tror jag det kan vara för mig. Framför allt då jag inte spelar så många twitchiga spel. Nya Doom kanske skulle vara ett sådant som skulle vara störigt med input lag... men jag kommer få spela på low-medium känns det som och allt kommer se ut som vandrande potatisar.

Medlem

Släpp arma 3 till stadia och jag är på.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Man kan utveckla ett helt nytt gameplay eftersom att alla som spelar får sina bilder från samma ställe. Typ att man kan få en liten ruta i hörnet med sin polares bild och säker något mycket häftigare jag inte kan komma på.
Men innan dess så kommer nog delayen gör det oattraktivt för mig.

Det skulle förhindra mycket fusk i multiplayer spel och rubberbanding med mera lika villkor vilket iofs kan vara bra.

Skrivet av Evilof:

Till alla haters vill jag bara säga en sak... det här är troligen inget för er som redan sitter på ett 20X0 kort. Men jag sitter här med mina gamla burk, rockandes ett maffigt 960 grafikkort och en sprängfylld SSD som rymmer typ ett spel åt gången.
Jag VILL såklart fläska upp burken, men har tusen utgifter, och inte så mycket tid och ork att spela, så svårt motivera att lägga 10,000+ på en ny burk.
Om det lever upp till 75% av hypen så tror jag det kan vara för mig. Framför allt då jag inte spelar så många twitchiga spel. Nya Doom kanske skulle vara ett sådant som skulle vara störigt med input lag... men jag kommer få spela på low-medium känns det som och allt kommer se ut som vandrande potatisar.

Kanske om du gör dej av med lite av dina tusen utgifter istället för att skaffa detta och ha tusen och en utgifter så kan du spara till en maffigare grej. För detta e ju bara ännu ett form av abonnemang som blir en utgift var månad


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Som någon sa, intressant på papperet. Återstå se hur pass bra drt fungerar, och framförallt hur länge det kommer finnas.

Men det är ju inte en jättestor summa pengar, som lär ge en hel del underhållning ett litet tag. Nu är det visserligen Google vi pratar om, och inte något helt okänt företag som har svårt för att finansiera det hela.

Medlem

Tror inte det kommer bli någon jätte hit.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tror det kan komma att ta över casual spelarna, men det återstår att se hur bra det funkar.

Skrivet av Evilof:

Till alla haters vill jag bara säga en sak... det här är troligen inget för er som redan sitter på ett 20X0 kort. Men jag sitter här med mina gamla burk, rockandes ett maffigt 960 grafikkort och en sprängfylld SSD som rymmer typ ett spel åt gången.
Jag VILL såklart fläska upp burken, men har tusen utgifter, och inte så mycket tid och ork att spela, så svårt motivera att lägga 10,000+ på en ny burk.
Om det lever upp till 75% av hypen så tror jag det kan vara för mig. Framför allt då jag inte spelar så många twitchiga spel. Nya Doom kanske skulle vara ett sådant som skulle vara störigt med input lag... men jag kommer få spela på low-medium känns det som och allt kommer se ut som vandrande potatisar.

Jag tror du är en perfekt målgrupp.

Jag har bra PC och PS4 Pro, men känner ändå att det här lockar. Ska testa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kommer inte ta i detta med tång... inte ens under pistolhot, men det är bara jag det 🙄

Medlem

Streamen laggade för mig på 250mbits lina så jag tror inte att det kommer fungera bra på ett tag

Medlem

Kanske inte hundra säker på att det funkar för online spel som Apex, Overwatch etc men perfekt för oss som bara vill lira och uppleva stories utan att behöva massa teknik. Ska någon lyckas är det Google

eld
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Återigen, som jag förstod det så direktansluter kontrollen mot internet via wifi. Sen om det ger några faktiska fördelar latensmässigt återstår att se.

Vi vet redan hur mycket kontrollern står för input lag på olika devices, så även om de skulle kunna halvera denna mängd så skulle det vara så minimalt att man inte märker.

Skrivet av SWEBarb:

tror det rätt så många år innan vi är där faktiskt, just nu ser jag detta som en rätt så värdelös gimmick o inget annat, den kommer knappast slå ut konsoller osv...

ge det några år så har väl tekniken mognat o slipats till ordentligt.

Mognat? den har existerat jättelänge och är så bra som den någonsin kommer bli nu, tekniken är endast begränsad av latency, resten kommer vara precis som man föreställer sig, tryck på en knapp och kom in i spelet direkt. Som att spela en youtube video.

Skrivet av MilkBoy:

Man kan utveckla ett helt nytt gameplay eftersom att alla som spelar får sina bilder från samma ställe. Typ att man kan få en liten ruta i hörnet med sin polares bild och säker något mycket häftigare jag inte kan komma på.
Men innan dess så kommer nog delayen gör det oattraktivt för mig.

Det skulle förhindra mycket fusk i multiplayer spel och rubberbanding med mera lika villkor vilket iofs kan vara bra.

Finns inget gameplay som man bara kan göra på stadia, men fusk kan förhindras till en otroligt stor del (förutom aim-bots som analyserar bild för att sikta).

lagg i multiplayer kan också få en fördel om alla spelares instanser körs på samma data-center, men vad händer som två spelare sitter på olika data-center?

123
Skriv svar