Journey släpps på pc nästa vecka, sju år efter PS3-versionen

Robot
Journey släpps på pc nästa vecka, sju år efter PS3-versionen

Köpte direkt!

Medlem

Förbannat bra spel det där.

Medlem

Folk är nog bättre av att spela PS4 versionen istället för den här cripplade PC versionen.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Folk är nog bättre av att spela PS4 versionen istället för den här cripplade PC versionen.

Hur är den cripplad?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hur är den cripplad?

Att den inte finns tillgänglig på flera affärer.

Spelet gick från en exklusiv platform till en annan.
ren dumhet.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Att den inte finns tillgänglig på flera affärer.

Spelet gick från en exklusiv platform till en annan.
ren dumhet.

Ok, så spelet är inte cripplat alltså.
Jag ser fram emot att spela spelet och jag köper det hellre på Epic Game Store än att köpa en PS4.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Ok, så spelet är inte cripplat alltså.
Jag ser fram emot att spela spelet och jag köper det hellre på Epic Game Store än att köpa en PS4.

Yup, det är visst cripplat.
Exklusivitet är en dålig sak till att börja med, men sen är spelet också låst till en dålig affär/mjukvara.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Yup, det är visst cripplat.
Exklusivitet är en dålig sak till att börja med, men sen är spelet också låst till en dålig affär/mjukvara.

Ser fram emot och få spela detta och kan inte se hur det skulle vara cripplat alls. Tyckte affären för 50kr var suverän och epic mjukvaran fungerar galant


signatur

What goes around, comes around

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Yup, det är visst cripplat.
Exklusivitet är en dålig sak till att börja med, men sen är spelet också låst till en dålig affär/mjukvara.

Så spelet var cripplat när det släpptes exklusivt för PS3? Och versionen som har varit exklusiv till PS4, fram till nu, är också cripplad?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Så spelet var cripplat när det släpptes exklusivt för PS3? Och versionen som har varit exklusiv till PS4, fram till nu, är också cripplad?

Hårdvaru DRM är en dålig sak.

Men en exklusvitet deal på konsoll kan vara det som verkligen gör att ett spel kommer till.
T.ex. som med Journey.
Det var deras första riktiga spel som dom gjorde.
Om man bortser från "Flow" och "Flower" som kändes mer som tech demon.

Utan Sony dealen så skulle spelet inte existera.

MEN varför ska man låta någon bestämma vart man ska kunna spela ett spel?
Och när det kommer till exklusiv hårdvara, så kommer det åldras, och gå sönder.
Inget som du kan knapra ihop själv hemma för att kunna spela spelet igen.

Får du inte tag på ett nytt system så är du illa tvungen att vänta på att utvecklaren portar spelet till en ny platform.

Sen upprepar cykeln sig.

På PC så finns det inte nå sånna restriktioner.
T.ex. DOSbox för äldre spel som inte vill spelas på x64 system.

Så varför ska vi låsa ett spel till en affär?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Hårdvaru DRM är en dålig sak.

Men en exklusvitet deal på konsoll kan vara det som verkligen gör att ett spel kommer till.
T.ex. som med Journey.
Det var deras första riktiga spel som dom gjorde.
Om man bortser från "Flow" och "Flower" som kändes mer som tech demon.

Utan Sony dealen så skulle spelet inte existera.

MEN varför ska man låta någon bestämma vart man ska kunna spela ett spel?
Och när det kommer till exklusiv hårdvara, så kommer det åldras, och gå sönder.
Inget som du kan knapra ihop själv hemma för att kunna spela spelet igen.

Får du inte tag på ett nytt system så är du illa tvungen att vänta på att utvecklaren portar spelet till en ny platform.

Sen upprepar cykeln sig.

På PC så finns det inte nå sånna restriktioner.
T.ex. DOSbox för äldre spel som inte vill spelas på x64 system.

Så varför ska vi låsa ett spel till en affär?

hade du sagt samma sak om det kommit till bara Steam... ?


signatur

What goes around, comes around

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Hårdvaru DRM är en dålig sak.

Men en exklusvitet deal på konsoll kan vara det som verkligen gör att ett spel kommer till.
T.ex. som med Journey.
Det var deras första riktiga spel som dom gjorde.
Om man bortser från "Flow" och "Flower" som kändes mer som tech demon.

Utan Sony dealen så skulle spelet inte existera.

MEN varför ska man låta någon bestämma vart man ska kunna spela ett spel?
Och när det kommer till exklusiv hårdvara, så kommer det åldras, och gå sönder.
Inget som du kan knapra ihop själv hemma för att kunna spela spelet igen.

Får du inte tag på ett nytt system så är du illa tvungen att vänta på att utvecklaren portar spelet till en ny platform.

Sen upprepar cykeln sig.

På PC så finns det inte nå sånna restriktioner.
T.ex. DOSbox för äldre spel som inte vill spelas på x64 system.

Så varför ska vi låsa ett spel till en affär?

Det finns sådana restriktioner på PC, även om det går att kringgå. Exempelvis lägger GOG mycket tid på att få gamla titlar att fungera på moderna maskiner.

"Vi" låser inte spelet till någon plattform, det gör utgivare. Vet vi att spelet jade kommit till PC utan Epic? Om Epic är de som möjliggjorde release till PC, vad säger du då?

Vi låter inte någon bestämma var vi ska spela våra spel, det är marknaden som gör det. I slutändan måste man tjäna pengar för att kunna skapa nya produkter, något jag är övertygad att du håller med om. Det blir inte alltid som man vill tyvärr, men det är så det fungerar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det finns sådana restriktioner på PC, även om det går att kringgå. Exempelvis lägger GOG mycket tid på att få gamla titlar att fungera på moderna maskiner.

"Vi" låser inte spelet till någon plattform, det gör utgivare. Vet vi att spelet jade kommit till PC utan Epic? Om Epic är de som möjliggjorde release till PC, vad säger du då?

Vi låter inte någon bestämma var vi ska spela våra spel, det är marknaden som gör det. I slutändan måste man tjäna pengar för att kunna skapa nya produkter, något jag är övertygad att du håller med om. Det blir inte alltid som man vill tyvärr, men det är så det fungerar.

Med tanke på att det släpps exklusivt till Epics affär så är det 100% garanterat att det var Epic som gjorde det "möjligt".
Så det är inget jag ens funderar över.

Såklart måste alla tjäna pengar, och alla vill ha maximal inkomst från sina produkter.
Man tycker att utgivare/utvecklare ska också tänka på att konsumenten får den bästa möjliga upplevelsen dom kan få.
utan uppoffringar.
Det är faktiskt rätt mycket BS att försöka försvara en sånt här fall dock för dom har redan fått en stor summa pengar av Epic att skriva en exklusivitet deal.

Då är det bara vi som straffas, för dom har redan fått sina pengar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Med tanke på att det släpps exklusivt till Epics affär så är det 100% garanterat att det var Epic som gjorde det "möjligt".
Så det är inget jag ens funderar över.

Såklart måste alla tjäna pengar, och alla vill ha maximal inkomst från sina produkter.
Man tycker att utgivare/utvecklare ska också tänka på att konsumenten får den bästa möjliga upplevelsen dom kan få.
utan uppoffringar.
Det är faktiskt rätt mycket BS att försöka försvara en sånt här fall dock för dom har redan fått en stor summa pengar av Epic att skriva en exklusivitet deal.

Då är det bara vi som straffas, för dom har redan fått sina pengar.

Varför är det OK när Sony betalar för att en produkt ska bli tillgänglig för en publik, men fel när Epic gör det?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Varför är det OK när Sony betalar för att en produkt ska bli tillgänglig för en publik, men fel när Epic gör det?

Ny produkt vs En produkt som redan existerar. (Dock i det här fallet bara behövde portning)

Fortfarande stor skillnad.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ny produkt vs En produkt som redan existerar. (Dock i det här fallet bara behövde portning)

Fortfarande stor skillnad.

På vilket sätt är det en stor skillnad?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

På vilket sätt är det en stor skillnad?

Lite hopplöst om du inte ser skillnaden ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Lite hopplöst om du inte ser skillnaden ^^

Om du ser den så kan du väl utbilda mig?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Yup, det är visst cripplat.
Exklusivitet är en dålig sak till att börja med, men sen är spelet också låst till en dålig affär/mjukvara.

Fast jag vet inte om man kan kalla det för att spelet i sig är "cripplat". Väl inne i spelet kommer det se likadant ut som om det vore på Steam eller annan platform så rör mig inte i ryggen.

Geeks Gaming

@Godofcheese: Det är såklart ok att inte gilla Epic, på samma sätt som det är ok att gilla Epic eller helt enkelt inte bry sig

I det här fallet ser jag inte spelet i sig som ”cripplat”, isåfall rör det sig om att det är låst till en specifik butik. Varför det är så kanske vi aldrig får reda på, tyvärr.
Jag köpte iaf spelet direkt. Hade köpt spelet om det så kom i en butik vars ägare systematiskt misshandlade små fluffiga djur för skojs skull (lätt överdrift måhända ), spelet är så bra

Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Godofcheese: Det är såklart ok att inte gilla Epic, på samma sätt som det är ok att gilla Epic eller helt enkelt inte bry sig

I det här fallet ser jag inte spelet i sig som ”cripplat”, isåfall rör det sig om att det är låst till en specifik butik. Varför det är så kanske vi aldrig får reda på, tyvärr.
Jag köpte iaf spelet direkt. Hade köpt spelet om det så kom i en butik vars ägare systematiskt misshandlade små fluffiga djur för skojs skull (lätt överdrift måhända ), spelet är så bra

Och då borde vi tacka Epic för att de använder sina resurser för att tillgängliga göra ett bra spel för en publik som aldrig hade fått spelet utan Epic


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Och då borde vi tacka Epic för att de använder sina resurser för att tillgängliga göra ett bra spel för en publik som aldrig hade fått spelet utan Epic

Har du någon källa som styrker det påståendet? Att det aldrig kommit en PC version utan Epic?

Medlem

Spelet i sig är inte speciellt kul men soundtracket är verkligen enastående.

Medlem
Skrivet av warp:

Har du någon källa som styrker det påståendet? Att det aldrig kommit en PC version utan Epic?

Ingen bättre än Godcheese-nånting


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av warp:

Har du någon källa som styrker det påståendet? Att det aldrig kommit en PC version utan Epic?

Spelet är sju år gammalt. Tror du att Valve kommer att fixa över det till PC om vi bara väntar sju år till? Skulle inte satsa en krona på det.

Och förresten, i så fall skulle spelet bli Steam-exklusivt och då är det ju varit skit i alla fall.

Medlem

Grymt spel.
Synd att du måste deraila alla trådar godofwhine, inget ändras av tusen inlägg, posta ett och gå vidare.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Spelet är sju år gammalt. Tror du att Valve kommer att fixa över det till PC om vi bara väntar sju år till? Skulle inte satsa en krona på det.

Och förresten, i så fall skulle spelet bli Steam-exklusivt och då är det ju varit skit i alla fall.

Det är mycket ovanligt att Valve själva portar spelen, de agerar mestadels skyltfönster, inte utvecklare; i utbyte mot en del av intäkterna (som är en större andel än Epic:s).

Att gamla spel släpps på Steam långt efter orginalrelease på konsol händer titt som tätt. Inte sällan i samband med att spelutvecklaren har ett nytt spel på gång som de vill öka intresset för.

Vill du ha en anledning till att det tagit sju år för Journey att portas till PC så är nog den exklusivitetsdeal som utvecklaren Thatgamecompany och Sony tecknade i ett tidigt skede en större orsak än något annat; inte Steam:s eller någon annan PC-platforms bristande intresse.

Jag håller med om att exklusivitet är skit, men det gäller var den än förekommer; så Steam, Origin, Epic, PSStore, Microsoft Store, osv.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem

Köpte spelet direkt när jag såg nyheten, äger det på PS3 och PS4 så varför inte även på PC då kan även min morsa som älskar spelet låna mitt konto för att spela på sin dator.

Vill bara att de släpper det senaste spelet de gjort på mer än bara Iphone, vill gärna ha det på PC eller PS4 med 4K upplösning och anpassade kontroller för de formaten.

12
Skriv svar