Behövlig "Digital Detox"

Sida 1 av 1
2019-05-22 01:40
Behövlig "Digital Detox"

I och med att jag fick ett heltidsjobb i början av året (har tidigare frilansat i över tjugo år), upptäckte jag hur skönt det var att inte vara konstant uppkopplad. Det renade själen att inte bara hänga framför skärmen och begrava tankarna i filosofiska spörsmål som ingen ändå kommer kunna formulera bättre än ödet självt.

Sedan gör det inte saken sämre att sonen, som kommer fylla 3 år i höst, har väckt liv i den här farbrorn (jag är 46), på så många underbara sätt att jag till stor del lade spelnerven på hyllan. Att se honom växa upp och upptäcka världen har varit en av mitt livs höjdpunkter att jag inte behövt något annat. Vi har dock spelat lite spel ihop vilket får mig att tro att han i framtiden också kommer fascineras av de här fantasivärldarna som kan betyda så mycket.

Vad är receptet på "Digital Detox"?

Det skiljer sig från person till person, men man kan nog konstatera att man behöver ta tag i sitt liv om det är så att all vaken tid går till någon slags digital eskapism.

Det jag upptäckte med heltidsjobbet var hur gott det gör i själen att ha arbetskamrater. Att ha en team-känsla stärker inte enbart självförtroendet utan ger en känsla av tillhörighet. Att sträva mot gemensamma mål i digitala världar kan vara ack så betydelsefullt, men det är en helt annan sak när det sker i verkligheten.

Rekommenderas, verkligen.

#walter_iego #blogg

2019-05-22 08:26

Jag har också ett par barn och känner igen mig i det du skriver.

Livet är signifikant mer meningsfullt och givande än innan. Föräldraskap kräver att man mognar som människa och lär sig ta ansvar för någon mer än bara sig själv.

Visst får man uppoffra en stor del potentiell egentid som nybliven förälder, men det är onekligen värt det, för man får igen det tusenfalt! Livet fylls av mening och en känsla av framgång - på ett sätt jag aldrig känt av innan. En slags harmonisk, varm och uppfyllande känsla, som kanske är unik för föräldrar. Det som jag uppoffrar min tid för känns meningsfullt!

Spelande då? Ja, man får skjuta upp det lite. Man kan man alltid hitta bättre möjligheter för det när barnen blivit lite större, som Walter tog upp. Och spelmöjligheter kan man alltid förskjuta framåt i tiden, men inte barn, de behöver helst komma ut när man är någorlunda ung. Så ja, barn är del i en väl behövlig digital detox. Man bör undvika att leva som någon slags Peter Pan i hela ens unga liv.

Aropå att leva som en slags Peter Pan:

2019-05-22 08:51

För mig var steg 1 att ta bort appar som Facebook och Instagram från telefonen. 100% meningslöst att spendera tiden på. En annan idé är att köra mobilfritt efter ett visst klockslag, tex kl 20. Alarm kan man sätta på en vanlig väckarklocka eller på armbandsuret om man tex har en fin gammal Casio.

Gen
2019-05-22 11:49

Efter att ha läst vad ni skriver känner mig lyckligt lottad att inte vara mobilberoende. Kollar lite grejer då och då men inte mer än så. Vibrerar telefonen till så kollar jag inte direkt utan när jag har tid eller lust. Har en mild avsky till sociala medier och kollar därför väldigt sällan dem. Sambon däremot sitter mycket med telefonen (säkert 2-3 timmar totalt per kväll och vet inte hur mycket under dagen).

Sida 1 av 1