Den formbara framtiden

Sida 1 av 1
2019-05-21 12:02
Den formbara framtiden

Det bor en djävul i mig ...

Hen har spetsiga fötter och naglar som kan skära genom ost; värre är att denna djävul börjat vända sig mot väletablerade speldistributörer och tycker det är bra att exempelvis Steam har fått stor konkurrens.

Vad kommer allt detta leda till?, undrar jag och smakar en bit Prästost. I förlängningen en marknad som är bättre för gamers, kanske också viss prissänkning på sikt om sajter som G2A får det tuffare att pressa priserna.

Det kan även vara så att den grå marknaden blir större om en stor fisk blir utbytt till en större fisk (?)

Jag kan inte sia om framtiden mer än så, men djävulen vill gärna se att Steam kollapsar. (Kanske får de färdigt Half-Life 3 då), EPIC som kung på tronen och UbiSoft som vasall. EA blir en del av kökspersonalen och GOG är en fåordig butler som alltid kommer med nykokt kaffe.

Hur vill vi att framtiden ska se ut; och vem ska egentligen sitta på tronen?

#walter_iego #blogg

2019-05-21 14:38

Tycker det är skitbra om Steam får konkurrens. Tyvärr har Epic klantat sig lite för mycket på sistone, men får de ordning på torpet och börjar utveckla sin plattform kan de vara ett alternativ till Steam i framtiden.

Många klagar på att de köper upp exklusiviteter. I långa loppet är det något som jag också vill se att de slutar med, och jag är övertygad om att de kommer sluta med det för ur ett ekonomiskt perspektiv är det troligtvis inte hållbart att fortsätta. Men de ser det som ett sätt att kickstarta sin butik.

Jag vill inte se Steam misslyckas, men jag vill ha en stark motpart till Valve, en lika stark konkurrent. I slutändan kan det bara vara positivt.

OT: Visst är det kul när man läser en rubrik i forumet och vet exakt vem som startat tråden, bara utifrån rubriken?

2019-05-21 16:25

Sajter som G2A kommer få det svårare. Dessa ger i stort sätt inget till utvecklarna och sänker värdet på nya spel. Kan inte rekommendera att köpa från dessa sajter om ditt mål är att stödja indieutvecklare. Tror även de flesta stora speldistributörer är eniga om att dessa sidor ska bort eller få mindre inflytande över priser.

2019-05-22 01:26
Skrivet av Bennii:

Tycker det är skitbra om Steam får konkurrens. Tyvärr har Epic klantat sig lite för mycket på sistone, men får de ordning på torpet och börjar utveckla sin plattform kan de vara ett alternativ till Steam i framtiden.

Många klagar på att de köper upp exklusiviteter. I långa loppet är det något som jag också vill se att de slutar med, och jag är övertygad om att de kommer sluta med det för ur ett ekonomiskt perspektiv är det troligtvis inte hållbart att fortsätta. Men de ser det som ett sätt att kickstarta sin butik.

Jag vill inte se Steam misslyckas, men jag vill ha en stark motpart till Valve, en lika stark konkurrent. I slutändan kan det bara vara positivt.

OT: Visst är det kul när man läser en rubrik i forumet och vet exakt vem som startat tråden, bara utifrån rubriken?

Jag tror jag / djävulen mest vill se att något händer och skakar loss Valve. Det känns som att de har stagnerat.

Ja, rubriksättningen är viktig, och kan man slänga in en filosofisk gliring i den kommer den säkert från mig

2019-05-22 01:28
Skrivet av erikcedervall:

Sajter som G2A kommer få det svårare. Dessa ger i stort sätt inget till utvecklarna och sänker värdet på nya spel. Kan inte rekommendera att köpa från dessa sajter om ditt mål är att stödja indieutvecklare. Tror även de flesta stora speldistributörer är eniga om att dessa sidor ska bort eller få mindre inflytande över priser.

Jag skulle vilja stödja alla som bidrar med något positivt till spelbranschen. Att Steam öppnade upp för Early Access, exempelvis, blev inte så bra i verkligheten. Det kommer säkerligen andra aktörer förutom de vi har nämnt.

Sida 1 av 1