Fanskapade Metal Gear Solid-remaken imponerar – snickras ihop i PS4-spelet Dreams

Robot
Fanskapade Metal Gear Solid-remaken imponerar – snickras ihop i PS4-spelet Dreams
Medlem

Helt galet vad man kan skapa i det spelet!

Medlem

Varit imponerad av den här utvecklaren sedan första Little Big Planet. Problemet med fanskapade spel är att det bottnar helt i om utgivaren (alltså ägaren av IP´t) tillåter detta eller inte eftersom det handlar om assets från deras spel. Så bli inte förvånade om personen bakom detta kommer få en uppmaning om att ta bort den. Behöver givetvis inte bli så men Konami har ju inte fått sitt dåliga rykte för ingenting, och när jag tänker på Konami så tenderar jag att addera fyra bokstäver före deras namn.

Så länge Konami inte lägger märke till det kommer det inte hända någonting men ju mer uppmärksamhet detta projekt får ju större bli sannolikheten att de kommer göra det. Som med andra fanskapade spel, om ni har möjligheten att ladda ner det, vänta inte för imorgon kan det var för sent (avser inte Dreams, jag är fullt medveten om att Media Molecule inte har något med detta att göra).

Tack vare den här typen av "spel" så har det nog aldrig varit enklare att utveckla egna spel, man behöver inte längre lära sig hur man skapar en motor, man behöver inte lära sig mer avancerade saker som krävs även om man använder Unity eller Unreal Engine. Ju mer möjligheter som "spelet" erbjuder ju mer imponerande spel kan man skapa. Little Big Planet imponerade som sagt på mig men det var väldigt begränsat, Dreams ser ut att ta detta ett steg längre. Att man ens kan återskapa uppningsdelen av MGS på det här sättet visar hur avancerat spelet verkar vara. Ska bli intressant att se vad folk skapar när det släpps.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Så länge Konami inte lägger märke till det kommer det inte hända någonting men ju mer uppmärksamhet detta projekt får ju större bli sannolikheten att de kommer göra det.

Kojima har twittrat om det så då lär Konami också vara medvetna om det.

https://twitter.com/Kojima_Hideo/status/1127951050931990529

...och här har vi en snubbe som gjort en trumpet och en fiol av en DS4 med Dreams:

https://twitter.com/tannicalloy/status/1127789141066780674

Medlem

Jag vet inte vad de lagligen måste göra, hade man kunnat köpa det så hade de varit tvugna att agera, som jag förstått det iaf. Jag hoppas verkligen att Konami låte det vara, om inte annat så får de ju en hel del "good will" om de gör det och det är något de verkligen behöver.

Medlem

copyright då ???

Medlem

Bearly Regal gör ett spel som är barely legal

Medlem

Ja spoiler alert nu då: Det här kommer inte att bli av. Och då har jag inte ens räknas med eventuella rättstvister.

Han kan alltså gå runt (ser rätt fånigt ut dock?) i några miljöer. Det borde inte imponera, och är knappt 1% av en full remake remake...

För att illustrera bättre hurt långt borta från ett spel detta är så det är: Den funktionalitet som finns i den här videon är alltså att man kan röra på ett objekt i två dimensioner och då animeras en modell.

Nu är det bara resten av Metal Gear Solid kvar att göra då.


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar