SPOILERS: Detective Pikachu (2019) recension

Avstängd
SPOILERS: Detective Pikachu (2019) recension

SPOILERS-VARNING (INGEN STARBUCKS-KOPP DOCK!)

Första akten och några första intryck
Pokémon Detective Pikachu-filmen, som är världens första live-action Pokémon-film, baserat på Pokémon-spelet Detective Pikachu där en Pikachu för ovanlighetens skull kan tala av något mystiskt skäl, gick idag kl.14:30 inne i näst största salongen vid bion där jag bor. Det var på grund av Avengers: Endgame som den inte sändes i största salen.

Hursomhelst så väntade filmen inte med att kittla ens nostalginerver utan det allra första vi får se är självklart Mewtwo själv som också kan prata med en röst som blandar en mörkton med nästintill robotaktig röst eftersom han talar ju telepatiskt.

Känslan av att få se Pokémon i CGI för att passa in den verkliga världen var riktigt häftigt och jag sa faktiskt tyst för mig själv, "Gud vad sjukt coolt!" när jag såg Mewtwo först rymma från labbet där han experimenterats med R-gasen och hur han sedan jagar en bil som lämnat labbet.

Sedan får vi se Tim Goodman, efter en lång kameraföljning av miljön med massa olika Pokémon, en mycket motvillig Pokémon-tränare som egentligen inte ville bli Pokémon-tränare sedan han en gång missade en viktig Pokémon-turnering, tillsammans med en av sina barndomsvänner som vill att han ska få en partner (en Pokémon) och de bussar sig på en ensam Cubone. Tim förklarar för publiken i princip att benhuvudet på Cubone är från en av hans släktingar, egentligen hans morsa.

Därefter plockar Tim fram Pokéball vilket är ballt att se, han kastar och Cubone fångas inuti den men som det förklaras angående "catch rate" (chansen att en Pokémon fångas) så måste den fångade Pokémon välja en (då låter den sig bli fångad) men denna Cubone vill inte bli fångad och efter den kommer ut ur Pokéball så kastar den en Boomerang-attack på Tim så att han flyger iväg en bit.

Hela denna scen i sig är riktigt magisk som första intryck eftersom det ger känslan av hur det vore att upptäcka en Pokémon i det vilda för att sedan försöka fånga den samtidigt som den verkliga risken att bli fysiskt skadad om du misslyckas samtidigt också fanns där hela tiden.

Nu får Tim ett samtal från Ryme City-polisen om hans far som har omkommit i en olycka. Han reser omgående till Ryme City och under tågresan så kommer en Lickitung fram till honom och kör en rejäl Lick-attack på honom. Väl framme i Ryme City får vi ta in hur en stad där Pokémon får stanna utanför sina Pokéballs skulle te sig ihop med sina tränare.

Tim möter upp polischefen där en misstänksam Snubbul, som ser extremt realistisk ut för att vara en Pokémon inspirerad från hundar, tittar och morrar åt Tim. Polischefen antar nu att Tim skall ta över hans fars plats som detektiv (detta borde nu ge dig en ledtråd om slutet i filmen) och säger i stil med att "det är ett mycket ansträngande jobb". STOPP!

Här blev jag lite förvirrad och kände att det inte verkade rimligt att polischefen bara antog att Tim skulle bli en detektiv för att hans far omkommit som om det vore det första som Tim ville göra efter detta plötsliga besked via telefonen. Här var den första delen i filmen som kände lite "WTF?".

Tim beger sig nu till hans fars gamla hem där även han bodde en gång i tiden. Han kliver in i sitt gamla sovrum (vilket vi såg i filmtrailern) och nu introduceras han snart inför Pikapool, jag menar Pikachu, och faktum är att många scener i början gick att se i trailern vilket gjorde mig lite ledsen i efterhand att jag tittade sönder alla dessa trailers. När uppföljaren kommer (vilket verkar vara spikat att den ska göra) så kommer jag INTE att titta på någon trailer så att alla scener känns fräscha och unika.

Att få se Pikachu, troligen den mest genomarbetade Pokémon CGI:n i hela filmen (efter Torterra), på en stor bioduk var riktigt fränt även om jag aldrig var något fan av Pikachu som Pokémon då jag alltid gått på rå styrka och sånt (Gyarados och Mewtwo är mer mina val från Generation 1).

Ja, just det. Jag kom nu att innan Tim ens kan undersöka sin gamla fars hem så träffar han på CNM-journalisten Lucy Stevens och hennes Psyduck och hon är riktigt på hugget och vill få fram en scoop av Harry Goodman (Tims farsa) men Tim vägrar säga något för han vet själv inte tillräckligt mycket ännu. Hon säger då att han ska återkomma om han upptäckt något.

Tillbaka till träffen mellan Tim och Pikachu nu: eftersom Pikachu talar (eftersom... du kanske redan har listat ut det) så blir Tim förvirrad och rädd och tror att han hallucinerar. Tim hittade även ett litet provrör med R-gasen (lila gas) som han råkade slänga ut innan han träffade Pikachu (jag minns detaljer i efterhand så det blir lite smått rörigt, hehe) och denna sniffade ett pair Aipoms i sig vilket är varför de då kommer våldsamt in genom fönstret och både Tim och Pikachu får fly.

Sedan sker en väldigt snabb scen där Tim bestämmer sig för att låta Pikachu få hjälpa honom att hitta Harry Goodman och detta kändes extremt framrusat tyckte jag, men visst, filmen är bara 1 timme och 44 minuter lång så det är förståeligt delvis. Samtidigt tyckte jag att denna del i klassisk storytelling kunde ha fått lite mer tid. Det är ju trots allt en talande Pikachu vilket borde ha fått de flesta att bli tokiga ett tag medan Tim återhämtade sig på bara 5-10 minuter.

Nu beger de sig till Hi-Hat Café (om jag minns rätt) där en Ludiculo levererar kaffe till Pikachu som verkar vara beroende av det. Som du kanske ser nu så är det många scener direkt från trailers som är det första vi får se vilket kändes lite tråkigt eftersom det då kändes mindre "överraskande" - men jag får skylla mig själv.

Tim och Pikachu bestämmer sig sedan för att möta upp Lucy Stevens vid hennes arbete vilket är vid mediabolaget CNM där en av bovarna syns men det visste jag faktiskt inte så det blev en positiv överraskning och detta stämde även inte riktigt överens med spelet som filmen byggde på om jag minns rätt så det var också positivt i sig. Här får vi också se nya Pokémon (eller ja, det fick man göra i många scener innan) inklusive Ditto som inte annars har synts till i trailers. Denna Ditto fungerade som bovens personliga assistent genom att förvandla sig till en människa för att förflytta boven som sitter i rullstol.

Andra akten
Nu när alla karaktärer har fått sin korta introduktion och det komiska samspelet mellan Psyduck och Pikachu har börjat så blir det dags att börja lösa dessa mysterier: hur kan Pikachu tala och var är Harry Goodman (om han ens lever?). Vi får se hur Tim och Pikachu stoppar en Mr. Mime som visar sig vara en informatör åt boven (haha, va?) och här får vi återigen se en känd scen från trailern (jag och mitt trailer-tittande).

Efter detta så bär det av till platsen informatören tipsade om vilket är den illegala platsen dit tränare och Pokémon kommer för att strida. Faktum är att Ryme City är staden där Pokémon och människor inte strider utan bara bor och arbetar ihop. Därför fanns denna hemliga plats tillgänglig för de som ville "lätta på trycket" och slåss. Här får vi då se en kort strid mellan Blastoise och Gengar vilket var rätt kort tyvärr och som kunde ha varit lite mer episk i mitt tycke.

Nu upptäcker ledaren Tim och Pikachu och tror att denna Pikachu är en som gav hans Charizard sina ärr från den förra striden. Men denna Pikachu som Tim är med kan inte strida på grund av minnesförlust vilket är varför han själv inte ens vet varför han kan prata. Pikachu kliver in i ringen, precis som från trailern, och det visar sig snabbt att han inte kan strida.

En rolig sak som händer nu är att Tim rusar in i striden och stampar på Charizards svans ledaren för den illegala platsen blir skogstokig och ramlar omkull när han börjar brottas med Tim vilket leder till att tonvis med R-gas ur hans jacka läcker ur och alla Pokémon blir skogstokiga och hela platsen lämnnas kvar med Charizard, Tim, Pikachu och en Magikarp som förvandlas till en Gyarados som sedan snabbt sprutar ut alla dessa tre från stället och de blir nu tagna av polisen.

Givetvis känner polischefen igen Tim så Tim hamnar inte i något trubbel och nu försöker Tim övertyga polischefen om att den Pikachu han är med faktiskt kan tala och vilket är konstigt. Polischefen tror ej honom och Tim beger sig nu med Lucy Stevens, journalisten som ovetandes arbetar för boven hos CNM, till en plats som media har hållit tyst om: labbet som Mewtwo rymde från där R-gasen experimenterades med.

De kommer dit och stöter snabbt på oväntat sällskap som utsläppta galna Greninjas som kastar Shuriken efter dem. Som tur var får Psyduck nu så mycket huvudvärk att han till synes utför någon form av psykisk attack som får de tre jagande Greninjas att försvinna men nu händer något konstigt med marken. Den börjar röra på sig och här trodde jag nu att jag skulle få se en Onix eller varför inte Groundon bara för att? Fast det visade sig vara flera övervuxna Torterra: ja de anspelade på vandrande sköldpaddor som fungerade som levande öar, lite i stil med Xenoblade Chronicles om jag inte minns fel som oxå har hela världar att utforska på gigantiska varelser?

Pikachu har nu blivit så skadad efter att Tim, Lucy, Psyduck och Pikachu behövde rymma från de gigantiska Torterra som vaknade upp av Psyduck's psykiska huvudvärk. Tim kan inte tala med andra Pokémon men han kan använda sitt hjärta enligt Pikachu i ett tidigare samtal under filmen så en Bulbasaur kommer fram och visar honom vägen till ett ställe där han kan läkas.

Vad som händer nu var faktiskt förvånande: mitt i allt dyker Mewtwo upp och pratar på det där coola sättet med en mörk röst som oxå har en del robotton till sig men låter ändå inte riktigt robot, men cool "telepatisk röst". Personen som röstade Mewtwo gjorde ett mycket bra jobb tycker jag.

Mewtwo ger i princip hela filmens handling och man inser nästan att Mewtwo är den "the good guy" i filmen men innan han hinner säga det så dyker fyra flygande bolliknande mackapärer upp och fångar Mewtwo. Det visar sig att boven, chefen för CNM, har hittat Mewtwo och vill använda Mewtwo för då boven sitter i rullstol så kan han använda sig av Mewtwo och R-gas för att överföra sin själ till Mewtwo's kropp och på så vis få en kropp tillbaka och även nyttja Mewtwo's enorma psykiska krafter.

Tredje akten och några sista ord
Nu upplever Pikachu att han har svikit Harry Goodman och även då kommer att svika Tim så Pikachu rymmer och Tim måste dra tillbaka tillsammans med Lucy och Psyduck själva till Ryme City för att stoppa boven som har planerat att släppa ut ytterligare R-gas under den kommande Pokémon-paraden via de gigantiska ballongerna.

Hursomhelst så dröjer det inte länge förrän Pikachu får andra tankar då han upptäcker bron som det hade rapporterats om att Harry Goodman hade omkommit via med sitt fordon. Bron är helt intakt och Pikachu hittar ett par kastade Shurikens från Greninjas vilket då innebar att Mewtwo faktiskt försökte skydda honom och Harry Goodman - Pikachu är alltså Harry Goodman's partner. Mewtwo avskyr människor men upplevde att det fanns godhet kvar för Pikachu och Harry Goodman försöket rädda honom från labbet. Pikachu skyndar sig nu tillbaka till Ryme City.

Tim dyker upp vid bovens kontor, Clifford Industries minns jag att det hette nu, och där inne får man se en Eevee förvandlas till en Flareon som sedan hoppar ned från bordet och försvinner från kameran, riktigt coolt att se även om jag är rätt likgiltig mot Eevee och hela Eevee-familjen som Pokémon.

Nu visar boven upp den fångade Mewtwo och tar på sig en neurologisk-grej på huvudet så att han kan överföra sin själ till Mewtwo för att få en användningsbar kropp igen. Ditto får till uppdrag att göra sig av med Tim och förvandlas till olika Pokémon för detta ändamål.

Nu lyckas även Pikachu att använda sig av olika attacker, bland annat Volt Tackle (PSST! En sak jag funderade på länge innan filmen var hur de skulle göra med attacker - översätta dem eller inte. De valde att inte översatta attacker vilket följer hur Pokémon-tecknade serien gjorde efter ett par säsongen. Innan dess hade de översatt attackerna vilket var underbart att höra på svenska, haha).

En strid utlöses mellan Boven-inuti-Mewtwo och Pikachu och Tim samarbetade för att sedan få bort neurologiska mackapären från huvudet på kroppen som boven hade lämnat för att istället ta över Mewtwo. Staden blir räddad, allt återställs och det visar sig att Harry Goodman var inuti Pikachu hela tiden och dessutom var självaste Ryan Reynolds han själv vilket var lite komiskt att se vid slutet. Sluttexterna spelas utan någon saftig "after credits scene".

Några faktiska sista ord och om framtida Pokémon-filmer
Jag växte upp med Pokémon sedan 23 år tillbaka men jag var väl lite mer än "average fan". Jag var aldrig den som försökte fånga alla utan bara spela igenom storyn i spelen och försöka levla upp vissa Pokémon till Level 100 innan jag la av det spelet och gick vidare till nästa.

En dröm har alltid dock varit att få se högkvalitativ CGI av Pokémon där de smälter in bland människor och de flesta gjorde det mycket bra tycker jag. Det går att få se Totodile, Graveler, Togepi, under filmens gång, vilket du själv får spana efter. Coolast var att se Mewtwo och Gyarados i mitt tycke även om alla Pokémon var coola att se i "verkligheten".

För framtida Pokémon-filmer tycker jag att de ska ta mer från faktiska Pokémon-världen som med gym, tränare, strider och sådant. Det är ju ändå det halva Pokémon går ut på efter att "fånga dem alla". Det fanns dock en kort snutt där man fick se ett Pokémon Stadium vilket var sjukt jävla coolt.

En annan sak som jag tycker mer generellt om nutida Hollywood-filmer är deras tempo: de ska vara så sjukt snabba hela tiden. Jag föredrar en takt i stil med Jurassic Park: ja, du kommer att få se det goda, men ha lite tålamod. Jag upplever att det är en sådan himla hets med att gå vidare till nästa scen, nästa akt, nästa del av i klassisk storytelling även om de egentligen hade gott om tid att dra ut på vissa saker. Detta speglar dock mer kulturen och målgruppen i detta fall: barn.

Nostalgiskt talat så var det dock en fröjd att få se hur Pokémon skulle kunna se ut och te sig i den verkliga världen. De få strider, utvecklingar och Pokémon-fångster som man fick se var en fröjd för det inre nostalgiska barnet som alltid velat se detta på riktigt när man inte kunde bättre om genetik och teknikens begränsningar på den tiden.

Filmen lämpar sig för barn och vuxna som växte upp med Pokémon. Det finns dock en risk att det inte känns riktigt Pokémon för vissa Pokémon-fans som aldrig spelade igenom eller såg något av Detective Pikachu-spelet eftersom det är en spin-off från serien vilket var ett smart drag från The Pokémon Company.

Företaget provar nu att doppa tårna i hur allmänheten+riktiga fans skulle ta emot Pokémon i mer verkligt skick på den stora bioduken och om allt går som planerat så kanske vi kommer att få se fler Pokémon-filmer inom en mer snar framtid istället för om två decennier(!)

På tal om filmer som det tog lång tid för, vart sjutton är The Simpsons: The Movie 2 någonstans?!

Detective Pikachu (2019)
4
Mycket bra
+
Första live-action Pokémon-filmen någon efter så många års väntan
+
Världens bästa spelanpassade film hittills även om ribban var låg
+
Pokémon CGI på bioduken var grym om du växte upp med PKMN som barn
+
Pokémon-strider, Pokémon-utvecklingar, Pokémon fångas
-
Har du spelat spelet det baseras på så kommer du att kunna handlingen
-
Ibland kändes filmen för alldeles snabb i tempot vilket är vanligt idag tyvärr
-
Om vi behandlar filmen som vilken film som helst så är den bara "helt okej"
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot

Du borde ju lägga det här som en medlemsrecension


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Smacka in en bild eller 2 o sen kan du ha detta som en medlemsrecension

1
Skriv svar