Ubisoft vill "döda" grey market-försäljning av spelnycklar

Robot
Ubisoft vill "döda" grey market-försäljning av spelnycklar

Ny teknik ska ge full kontroll över vem som köper och säljer.

#ubisoft


Medlem

Klockren bild

Avstängd

"Den stora frågan är hur priserna på pc-spel kommer påverkas."

Det kan väl vem som helst räkna ut med röven att det inte kommer vara till konsumenternas fördel. Minst 60€ för alla AAA är vad de vill ta.

Medlem

Är bilden från Matrix?

Medlem

De kunde också tagit samma pris överallt så hade det varit slut på gråmarknaden. Det hade jag föredragit.


signatur

Burn in the light.

Medlem

@redruM: Möjligtvis intressant för i-länder, men blir lite svårt för länder där lönerna är 1/10 av våra

Medlem
ELF
Medlem

Hur många uPlay konton kommer bli kapade för att fiskiga sidor ber dig logga in med ditt uPlay konto?
Kommer säkert finnas några som förfalskar inloggningen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Säg adjö till prisvärda spel.


signatur

I drank what?

Medlem

Vad bra! Blir att jag köper färre spel, har får många redan (ironi. Inte om att jag har för många spel dock)

Medlem

Var det inte just detta som togs upp av EU för bara någon månad sen, att varor/spel inte ska få låsas ner efter pris i olika delar av EU?
Ubisoft kommer förhoppningsvis få stora problem med detta...

*edit: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-2010_en.htm

Medlem

Lägg upp en poll på hur många av medlemmarna här som handlar på Grey Market.

Medlem

En generell prishöjning lär i slutänden (förhoppningsvis) göra folk mer selektiva när de köper spel istället för att tänka: "äh, kan väl vara värt 2-300 spänn att testa".

Medlem

Om det tar död på sidor som G2A så gör det mig inget.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Deras siffror kommer sjunka kraftigt i försäljning då.. För folk kommer vänta på REA istället... Vänta det kanske blir nästa projekt att ta bort efter det..


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Tror många här inte verkar förstå hur det ska fungera.
Nyckelsidorna kommer fortfarande att vara kvar, men skillnaden är att när man köper en nyckel, så blir man kopplad direkt till uplay och kan ladda hem spelet. Istället för att eventuellt bli lurad eller att en nyckel inte fungerar.

Redaktör
Skrivet av Greenz:

Tror många här inte verkar förstå hur det ska fungera.
Nyckelsidorna kommer fortfarande att vara kvar, men skillnaden är att när man köper en nyckel, så blir man kopplad direkt till uplay och kan ladda hem spelet. Istället för att eventuellt bli lurad eller att en nyckel inte fungerar.

Det tror jag många förstår. Liksom att baksidan med detta för de konsumenter som handlar billigare på gråa marknaden är högre priser när den försvinner.


signatur
Medlem
Skrivet av Blessus:

Deras siffror kommer sjunka kraftigt i försäljning då.. För folk kommer vänta på REA istället... Vänta det kanske blir nästa projekt att ta bort efter det..

Buhu då, seriöst så många gnällspikar för att den grå marknaden får sig en törn. Betala för spelen istället, utvecklarna får ju ingen större andel av det du betalar till nyckelsidorna, så detta tycker jag bara är rätt. Dags för lite rättvisa nu efter ett par år med detta trams som bara skadar utvecklarna och gynnar småsnåla svenssons.

Medlem

Det är ju inte så konstigt att sidor med keys finns. Visst att det kostar mindre. Men inte alltid fakiskt. Många gånger kostar det kanske bara 10kr mer eller mindre.
Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur prissättning fungerar när det är digitalt. Ta Mortal Kombat 11 till exempel. Steam vill ha €60 för spelet. Valfri sida med keys. 400kr, legit svensk försäljning med key typ CDON 500kr. I handeln Elgiganten med fodral 449kr. Det är ju rörigt som fan. Och det är ju bara Sverige. Men i slutändan skiljer det 100kr. Om inte nycklen är stulen va spelar det för roll?

Medlem
Skrivet av Greenz:

Tror många här inte verkar förstå hur det ska fungera.
Nyckelsidorna kommer fortfarande att vara kvar, men skillnaden är att när man köper en nyckel, så blir man kopplad direkt till uplay och kan ladda hem spelet. Istället för att eventuellt bli lurad eller att en nyckel inte fungerar.

Absolut. Men detta gör ju även att billiga keys avsedda för andra regioner inte kan gråsäljas längre.

Vad har nyckelsidorna för plats i ekosystemet när dom inte längre kan sälja billigare?

Hela skälet till att folk tar risken att ”eventuellt bli lurad” är ju för att dom vill spara in $$$.
Vill man ha 100% säkerhet så finns det ju redan sådana, dyrare, alternativ.

@Brobeck: Det stämmer ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Mirage:

Säg adjö till prisvärda spel.

Köper man inte dag 1, köper man speldistributörens spel för en billig peng ett par månader efter release.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

kan ju bara sluta ha olika priser för samma saker istället. varför betalar tex jag Mer för spel än amerikanerna som betalar mkt mindre än mig i skatt?


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Mirage:

Säg adjö till prisvärda spel.

Är dem prisvärda så lär man köpa ändå..?
Snarare de spel som inte är prisvärda men dyra som fan som inte lär köpas.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

kan ju bara sluta ha olika priser för samma saker istället. varför betalar tex jag Mer för spel än amerikanerna som betalar mkt mindre än mig i skatt?

Vi betalar 25% VAT på varje spel också. Tror inte att dem gör det.

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

Vi betalar 25% VAT på varje spel också. Tror inte att dem gör det.

Varje stat sätter sina egna momsnivåer, och varierar mellan 0 och 7%. Därför listas alla priser i USA exklusive moms. Dock kommer alla grey market-nycklar från fattiga länder där spelen säljs till mycket lägre pris. Exempelvis säljs Sekiro för 2000 rubles på ryska Steam, vilket motsvarar ca: 290kr. Ryssarna kan alltså köpa en massa nycklar för 290kr och sälja dem för 350-400kr på G2A, vilket är betydligt mindre än de ca: 630kr som vi svenskar får betala på Steam. Och detta är bara ett exempel från ryska butiken. Det kan ju vara ännu billigare i ett annat land.

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

Är dem prisvärda så lär man köpa ändå..?
Snarare de spel som inte är prisvärda men dyra som fan som inte lär köpas.

Fast de kommer ju inte vara prisvärda. Därav "Adjö till prisvärda spel".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av whoo:

Absolut. Men detta gör ju även att billiga keys avsedda för andra regioner inte kan gråsäljas längre.

Vad har nyckelsidorna för plats i ekosystemet när dom inte längre kan sälja billigare?

Hela skälet till att folk tar risken att ”eventuellt bli lurad” är ju för att dom vill spara in $$$.
Vill man ha 100% säkerhet så finns det ju redan sådana, dyrare, alternativ.

Men spelet kan säljas billigare ändå, huvudsaken är att de försöker sig på ett nytt sätt. Så att ingen sida kan lura någon.
Det är ju win-win för alla. Säljaren slipper få dåligt rykte. Det är ju bra?

Medlem
Skrivet av heady89:

Buhu då, seriöst så många gnällspikar för att den grå marknaden får sig en törn. Betala för spelen istället, utvecklarna får ju ingen större andel av det du betalar till nyckelsidorna, så detta tycker jag bara är rätt. Dags för lite rättvisa nu efter ett par år med detta trams som bara skadar utvecklarna och gynnar småsnåla svenssons.

En sak jag störde mig på här, hur tänkte du när du skrev småsnåla?

Anthem - Full release
Fallout 76 - Full Release
Days Gone - Full Release

Dessa tar jag som exempel.

Tycker du dessa spel är värda sitt pris? Du ser alla fel, hur dessa spel är, hur vridna utvecklaren är i 'dessa' fall? Tycker du det är fel då, om man väljer att spara in en slant här och där? Du handlar säkert inte på ICA MAXI, du går säkert till Ikea och handlar deras dyra mat där? Det är känslan jag får när jag läser din text. Förstå att förolämpa människor som du gör med det du skrev, det är att direkt attackera människor för att göra smartare val. Sen att det finns människor som vill lura andra på pengar, ja det kommer alltid att finnas. Men att kalla folk för småsnåla Svenssons. Det är absolut ett gränsfall mot förolämpning mot alla som inte har lika mycket pengar som dig.

Avstängd

No worries! Så strategin med halva-spel-drm fungerar inte då?, "oss" bedragare emellan.

12
Skriv svar