Respawn: Ingen crunch för att skapa innehåll till Apex Legends

Robot
Respawn: Ingen crunch för att skapa innehåll till Apex Legends

Vince Zampella är tydlig med sin strategi för spelet och framförallt företagets anställda.

#apex-legends, #respawn-entertainment, #vince-zampella


Inaktiv

Det är också därför spelet har misslyckats. Alltsedan jag började spela Apex så insåg jag att Respawn ligger på latsidan i jämförelse med t.ex. Epic. Den totala kraschen för Apex är direkt relaterad till deras slapphänta hantering av spelet.
Däremot så får jag berömma dem som arbetsgivare ur övertidsaspekten.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_319742:

Det är också därför spelet har misslyckats. Alltsedan jag började spela Apex så insåg jag att Respawn ligger på latsidan i jämförelse med t.ex. Epic. Den totala kraschen för Apex är direkt relaterad till deras slapphänta hantering av spelet.
Däremot så får jag berömma dem som arbetsgivare ur övertidsaspekten.

Om "ligga på latsidan" innebär 40-50 timmars arbetsveckor så är det nog bäst så i längden, i jämförelse med Epic som var uppe i 100 I slutändan så måste människorna må bra och det bör ligga i fokus.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är inte så konstigt att det är färre personer som tittar på spelet, är inte superkul att titta på samma sak varje runda.

Men det är fortfarande jätteroligt att spela, det är det viktigaste, att spelarna stannar kvar.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Förlåt, men det där Vince säger är skitsnack.

De har knappt gjort något alls sedan spelet släpptes, och det lilla som har släppts har varit av rätt dålig kvalité. Om det är för "högt tryck" på de anställda, så anställ fler eller något... för det de gör just nu räcker inte.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fletchett:

Förlåt, men det där Vince säger är skitsnack.

De har knappt gjort något alls sedan spelet släpptes, och det lilla som har släppts har varit av rätt dålig kvalité. Om det är för "högt tryck" på de anställda, så anställ fler eller något... för det de gör just nu räcker inte.

Jag tycker att din kommentar, och liknande av samma art som är ganska vanliga nuförtiden, är intressant. "Knappt gjort något alls" är ju ganska svårt att definiera med tanke på att vi har noll insyn i studions dagliga arbete. "Anställ fler eller något" är förmodligen ett ganska dåligt val då nyrekryteringar sällan är så simpelt som att bara anställa något, ge dem ett bord och en dator och tro att de kommer att börja producera innehåll direkt.


signatur
Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om "ligga på latsidan" innebär 40-50 timmars arbetsveckor så är det nog bäst så i längden, i jämförelse med Epic som var uppe i 100 I slutändan så måste människorna må bra och det bör ligga i fokus.

Som föregående talare sa så kanske det är läge att anställa mer folk än att se sin produkt misslyckas efter en drömstart. Jag är helt och hållet med dig om att Epics arbetsförhållanden är under all kritik. Men löser inte respawn problemen har kanske många av de anställda kanske inget jobb att gå till nästa år.

Att ligga på latsidan är att lansera ett nytt Battle Royale med rekordbudget på marknadsföringen och sedan totalt strunta i alla problem spelet lider av.

Medlem

Förstår inte varför alla är sura för att de inte släpper nytt material hela tiden.. Man spelar ju ett spel för att det är kul inte för att de släpper nytt innehåll var femte minut. Man hör ju inte folk klaga på att cs 1.6 inte uppdateras varje vecka...

Medlem

Det kommer vara så här nu. Fortnite har sin senaste säsong (8) nu. Därför är det fler spelare där. När Apex Legends (kallar det bara för Apex nu) har sin nästa säsong kommer spelarna tillbaka till den. Ninja med. Nu Fortnite. Snart Apex. Sedan Fortnite och sen Apex o.s.v.

Dem anda BR spelen finns men varken Blackout (om det inte tar i från tårna och helt enkelt dödar hela sin styrka) eller Player Unknown's Battle Ground kan mätta sig med Apex och Fortnite. PUBG kom i precis rätt tid för Xbox One och Microsoft.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tycker att din kommentar, och liknande av samma art som är ganska vanliga nuförtiden, är intressant. "Knappt gjort något alls" är ju ganska svårt att definiera med tanke på att vi har noll insyn i studions dagliga arbete. "Anställ fler eller något" är förmodligen ett ganska dåligt val då nyrekryteringar sällan är så simpelt som att bara anställa något, ge dem ett bord och en dator och tro att de kommer att börja producera innehåll direkt.

Jag håller med dig om att det inte är så enkelt att anställa rätt kompetens med så kort varsel men jag tror inte Respawn hade behövt göra det i någon större utsträckning.
Det absolut märkligaste med Respawn är deras prioriteringar. EA satsade till en början enorma summor pengar på att marknadsföra spelet med bland annat betalda streamers. Sedan flyr Apex-spelarna som råttor från ett sjunkande skepp orsakat av ett Respawn som till synes jobbar i snigelfart.
Samtidigt så utannonserar Respawn att de jobbar på ett nytt Star Wars spel. Snacka om att ta sig vatten över huvudet. Någonting hos Respawn eller EA fungerar fruktansvärt dåligt och de har satt sig själva i denna sits.

Medlem

@anon_319742: Vilket spel från stor studio har INTE betalda streamers vid release?

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag håller med dig om att det inte är så enkelt att anställa rätt kompetens med så kort varsel men jag tror inte Respawn hade behövt göra det i någon större utsträckning.
Det absolut märkligaste med Respawn är deras prioriteringar. EA satsade till en början enorma summor pengar på att marknadsföra spelet med bland annat betalda streamers. Sedan flyr Apex-spelarna som råttor från ett sjunkande skepp orsakat av ett Respawn som till synes jobbar i snigelfart.
Samtidigt så utannonserar Respawn att de jobbar på ett nytt Star Wars spel. Snacka om att ta sig vatten över huvudet. Någonting hos Respawn eller EA fungerar fruktansvärt dåligt och de har satt sig själva i denna sits.

Vart finns statistiken på att spelarna "flyr" från Apex? Att spelet sjunker i tittarantal på Twitch behöver ju som sagt inte vara indikativt på att spelet håller på att dö. Det är ju bara att titta på Overwatch som är i ungefär samma sits. Väldigt stor spelarbas, men förhållandevis lågt intresse på Twitch (utanför OWL).

Apex har ju heller ingen MMR eller rankat läge, och det blir ju snabbt trist att se proffsspelare som Dizzy eller Mendo köra över 12-åriga casuals i runda efter runda.

Sen kan jag verkligen hålla med om att säsong 1 har varit en grav besvikelse hittills, men det verkar de ju ha insett själva med.

Medlem

Mjovars takten som respawn har nu är under all kritik men det värsta är nog antalet fuskare och i hur stor utsträckning det fuskas.
Nja det känns som dom ignorerar det mesta och lunkar på i sin egen takt, får väl se hur det går men jag spelar helt klart mindre nu än för någon månad sen.

Gnällkuk

Well, det är ju bra att de inte "mördar" sin personal som Epic verkar ha gjort. Samtidigt kan de inte sitta och fundera framtiden i all evighet. Om pengaflödet in var bra så behöver man nyanställa och öka utvecklingstakten, vilket jag inte säger att de inte gjort och det har gått snart tre månader.

Det kan ju ta tid att hitta rätt folk och tillräckligt, men klart är att nuvarande takt inte håller för att bibehålla sin spelarbas. Att genomföra stora förändringar på tre månader är ingen lätt uppgift men de behöver verkligen ta ett beslut typ nu om vad de ska göra och kommunicera ut detta till sin community.

Just nu verkar det som nyöppnad restaurang som har en supergod fisksoppa, men som tre månader senare fortfarande bara har fisksoppan på menyn, den är fortfarande god men att äta samma fisksoppa i tre månader säger sig självt, det är inte särskilt upphetsande.

All heder åt dem för att inte välja att växla upp som Fortnite med befintlig personalstyrka, frågan är ju dock hur de kommer behandla sitt Apex. Kommer det inga betydande uppdateringar förrän om 3-6 månader, kommer folk återvända?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Skuggsvept:

Vart finns statistiken på att spelarna "flyr" från Apex? Att spelet sjunker i tittarantal på Twitch behöver ju som sagt inte vara indikativt på att spelet håller på att dö. Det är ju bara att titta på Overwatch som är i ungefär samma sits. Väldigt stor spelarbas, men förhållandevis lågt intresse på Twitch (utanför OWL).

Apex har ju heller ingen MMR eller rankat läge, och det blir ju snabbt trist att se proffsspelare som Dizzy eller Mendo köra över 12-åriga casuals i runda efter runda.

Sen kan jag verkligen hålla med om att säsong 1 har varit en grav besvikelse hittills, men det verkar de ju ha insett själva med.

Well, om ett spel sjunker så drastiskt på Twitch kan man ju rent logiskt tänka att det har att göra med att intresset att spela det också har följt liknande kurva. Sen vet jag inte heller vad du grundar informationen om att Overwatch har en väldigt stor spelarbas? Finns ju inga aktuella siffror alls, framförallt inte på aktiva spelare så blir lite lustigt när du själv frågar efter statisk tycker jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tycker att din kommentar, och liknande av samma art som är ganska vanliga nuförtiden, är intressant. "Knappt gjort något alls" är ju ganska svårt att definiera med tanke på att vi har noll insyn i studions dagliga arbete. "Anställ fler eller något" är förmodligen ett ganska dåligt val då nyrekryteringar sällan är så simpelt som att bara anställa något, ge dem ett bord och en dator och tro att de kommer att börja producera innehåll direkt.

Nej, det är inte alls svårt att definiera. Dom har dels gjort en roadmap som visar när nytt innehåll ska komma, och det är allt för långt emellan för att hålla spelarnas intresse. Dels så ser vi också vad dom nu har släppt på snart 3 månader... vilket igen, knappt är något överhuvudtaget.

Vad dom sitter och gör på jobbet dagligen är helt ovidkommande då det endast är deras slutprodukt som räknas. Dessutom har dom har inte kommunicerat alls att något är på gång eller kommer att ändras heller.

Vad gäller att anställa nytt folk så är det så klart inte en enkel process - men med tanke på att Vince Zampella går ut med sånt här i intervjuer, att dom är i princip nöjda med hur det går, så är det väl inte för långt spekulerat att de inte har planer för att göra såna ändringar. Hade han istället sagt att dom rampat upp, anställt nytt folk och att det kommer bli bättre framöver... då hade det varit en annan sak, då hade jag istället sagt vi alla borde ha tålamod och ge dom tid.

Sen är det ju helt enkelt faktum att dom är i en väldigt konkurrenskraftig branch. Det finns massor av andra titlar som vill åt den där tronen som Fortnite sitter på. Man kan inte ge sig in i en marknad, göra hälften av vad de andra gör, och tro att det räcker. Givetvis inte bra att folk jobbar sönder sig, men då får man som sagt helt enkelt skala upp studion tills de kan leverera vad spelarna förväntar sig utan att det behövs.

Medlem
Skrivet av FragMa:

Förstår inte varför alla är sura för att de inte släpper nytt material hela tiden.. Man spelar ju ett spel för att det är kul inte för att de släpper nytt innehåll var femte minut. Man hör ju inte folk klaga på att cs 1.6 inte uppdateras varje vecka...

Har länge undrat samma.
Viktigaste är väll att spelet är kul och det finns nån att spela med/mot
Ffs spelet är gratis vissa har verkligen mage att ställa "krav"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

Det tragiska i det hela är att Apex största fördel även är dess nackdel:

Apex Legends ping-system är fantastiskt men betyder att för varje nytt item så måste de spela in voice-lines för varje legend i spelet, och för varje ny legend i spelet så måste de spela in voice-lines för varje item då och för all framtid.

Inaktiv
Skrivet av spikes:

@veckans: Vilket spel från stor studio har INTE betalda streamers vid release?

Jag sa inte att det var något fel i att köpa streamers till releasen och har heller aldrig klagat på det. Felet ligger i Respawns prioriteringar och slapphänta hantering av Apex Legends.

Medlem

Det är väldigt tydligt att man måste in med lagar som reglerar detta bättre för tjänster såsom speldesign, där det inte finns något realistiskt slut (sk live service) osv. Det tråkiga är ju att de största marknaderna som är involverade inte bryr sig om sådant (USA eller Kina tex) i praktiken, och vi är ju knappast oskyldiga här heller även om vi förmodligen ligger bra till.

Det går inte att självreglera spelmarknaden, eftersom det är i en miljö där det alltid finns folk att byta ut och exploatera, som inte har några problem med mindre nogräknade beslut som generera mer pengar kortsiktigt i en ledarskapsroll, eller bara brinner för spel i en "arbetar"-roll. Det märks oerhört tydligt att det är en ung marknad i vissa aspekter fortfarande.

I detta fall är det ju bra om det stämmer som Vince säger, men det är ju också tydligt att Respawn har problem att prestera med uppdateringar gentemot oppositionen. Personligen håller jag också med de som säger att man inte kan kräva hur osannolika release-tider som helst, och man har förmodligen också skjutit sig i foten genom att ha ett gediget spel och inte ett hafsbygge likt Fortnite, Bra för oss som gillar sådant men uppenbarligen sämre när man jämför med ett spel som inte behöver vara lika noga med sina uppdateringar rent tekniskt. Det belyser ju hursomhelst ovanstående problem.

Medlem

@anon_319742: Jämför apex legends med säg rainbow six siege. (tycker det är ett ok exempel då dom har i princip samma upplägg)

apex battlepass är ju typ som deras season pass. Förutom att det är delat i 4 och kostar en fjärdedel typ. Det _ENDA_ jag anser att man kan whinea på är ju att det är dåligt med saker man kan göra när man har maxat level och battlepass, inga apex packs etc etc.

Men att det finns lite att göra? Fanns det mycket att göra i pubg i början? Nej, det fanns inte ett skit att göra, folk lallade på i flera månader innan dom whineade på att det inte fanns ngt att göra. (eller snarare att dom inte fick nog med gratis kistor med skins i)

Folk är så jävla curlade med att det ska hända grejer hela tiden nuförtiden. Hade varit nice att ta några gamerkids från den här tiden och skicka dom till 80/90talet och se dom explodera av att inte ha ngt att göra. Eller att dom gråter ihjäl sig för att dom inte klarar första banan i något spel.

Inaktiv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Är inte så konstigt att det är färre personer som tittar på spelet, är inte superkul att titta på samma sak varje runda.

Men det är fortfarande jätteroligt att spela, det är det viktigaste, att spelarna stannar kvar.

Ähh.. skit snack! Folk har spelat samma bana om och om igen när det väl kom till Quake.. folk är så bortskämda nu för tiden. ^_^

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Ähh.. skit snack! Folk har spelat samma bana om och om igen när det väl kom till Quake.. folk är så bortskämda nu för tiden. ^_^

Hahaha ja spela samma bana ja, inte titta på Men visst finns några fler spel att välja på idag o.O


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av spikes:

@veckans: Jämför apex legends med säg rainbow six siege. (tycker det är ett ok exempel då dom har i princip samma upplägg)

apex battlepass är ju typ som deras season pass. Förutom att det är delat i 4 och kostar en fjärdedel typ. Det _ENDA_ jag anser att man kan whinea på är ju att det är dåligt med saker man kan göra när man har maxat level och battlepass, inga apex packs etc etc.

Men att det finns lite att göra? Fanns det mycket att göra i pubg i början? Nej, det fanns inte ett skit att göra, folk lallade på i flera månader innan dom whineade på att det inte fanns ngt att göra. (eller snarare att dom inte fick nog med gratis kistor med skins i)

Folk är så jävla curlade med att det ska hända grejer hela tiden nuförtiden. Hade varit nice att ta några gamerkids från den här tiden och skicka dom till 80/90talet och se dom explodera av att inte ha ngt att göra. Eller att dom gråter ihjäl sig för att dom inte klarar första banan i något spel.

Ja men spelen på 80/90talet var så mycket bättre en både fortnite och apex också vill jag minnas😁

Medlem

@DarkSvenn1002: Fast du skulle _ALDRIG_ spela ett av dom multiplayerspelen idag, trots att dom var bra för sin tid. Har du testat att lira säg battlefield 1942 nuförtiden?

@CliQue-SinneD: DM4 i quake <3

1
Skriv svar