Days Gone, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Världen

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag undrar hur man kommer förbi väggar i ambush camps? Är i någon camp nu och har tryckt på alla knappar som finns men går inte att komma förbi en av väggarna.

Vad är det för slags vägg, hur ser den ut? Kan inte komma på att jag råkat ut för något sådant i en ambush camp. Jag brukar bara smyga in och plocka fienderna en och en (såvida de inte får syn på mig, då blir det fullt ös 😀), sedan finns det alltid en bunkeringång gömd någonstans men den brukar vara ganska lätt att hitta.

Vid ett tillfälle fick jag syn på en freaker horde i närheten av en ambush camp. Jag körde förbi horden med motorcykeln och alla freakers blev förstås helt vansinniga och började jaga mig. Jag körde sedan mot ambush camp och rakt igenom det. Hela horden brakade in i lägret och attackerade alla där. Jag stannade hojen en bit ifrån och tittade på spektaklet... 😄

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Vad är det för slags vägg, hur ser den ut? Kan inte komma på att jag råkat ut för något sådant i en ambush camp. Jag brukar bara smyga in och plocka fienderna en och en (såvida de inte får syn på mig, då blir det fullt ös 😀), sedan finns det alltid en bunkeringång gömd någonstans men den brukar vara ganska lätt att hitta.

Vid ett tillfälle fick jag syn på en freaker horde i närheten av en ambush camp. Jag körde förbi horden med motorcykeln och alla freakers blev förstås helt vansinniga och började jaga mig. Jag körde sedan mot ambush camp och rakt igenom det. Hela horden brakade in i lägret och attackerade alla där. Jag stannade hojen en bit ifrån och tittade på spektaklet... 😄

Håller på att bli galen på ett camp nu och är alltid en horde i närheten, så var ett bra tips och ska testa det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag har vart sugen på spelet ett tag, men har tvekat då jag hört mycket om spelförstörande buggar och så vidare, men detta var vid launch.

Hur är spelet nu? Har majoriteten av buggarna åtgärdas? Skulle ni säga att det är värt fullpris?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av bellyman:

Jag har vart sugen på spelet ett tag, men har tvekat då jag hört mycket om spelförstörande buggar och så vidare, men detta var vid launch.

Hur är spelet nu? Har majoriteten av buggarna åtgärdas? Skulle ni säga att det är värt fullpris?

Jag kan bara tala för min egen del och jag tycker definitivt det varit värt fullpris från dag 1. Jag har själv inte råkat ut särskilt många buggar alls egentligen. Dag 1-patchen fixade det mesta.

Få se, vad har jag råkat ut för... jo, vid ett tillfälle var den en ripper som "frös" fast i luften istället för att dö. Vid ett annat tillfälle försvann ljudet från motorcyckeln när jag åkte omkring. Ljudet kom tillbaka när jag klev av och hoppade på bågen igen. Sedan har det laggat en kort stund någon gång när det varit väldigt mycket grejer som hänt samtidigt, men det brukar ge med sig rätt snabbt. Jag spelar på PS4 Pro.

I övrigt inga konstigheter. På det stora hela ett väldigt skoj spel.

Medlem

Råkade för en bugg och undrar om det går att rädda.

Gick till en Nero bas och öppnade upp byggnaden men dog sen när jag kom ut av en massa zombier. Jag respawnade inne i Nero byggnaden men nu är strömmen av av någon anledning så dörrarna är låsta när jag är på insidan.

Det hade inte varit ett problem om jag inte stötte på en annan bugg. Jag kunde uppgradera mitt liv oändligt många gånger. Det enda jag behövde göra var att döda mig själv så att jag respawnar inne i rummet igen så kan jag uppgradera hur många gånger som helst.

Gjorde det ett antal gånger så alla autosparningar är nu inne i byggnaden.

Så nu är jag fast... Går det att lösa? Kan jag fast travla eller göra något som får bort mig från byggnaden?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Råkade för en bugg och undrar om det går att rädda.

Gick till en Nero bas och öppnade upp byggnaden men dog sen när jag kom ut av en massa zombier. Jag respawnade inne i Nero byggnaden men nu är strömmen av av någon anledning så dörrarna är låsta när jag är på insidan.

Det hade inte varit ett problem om jag inte stötte på en annan bugg. Jag kunde uppgradera mitt liv oändligt många gånger. Det enda jag behövde göra var att döda mig själv så att jag respawnar inne i rummet igen så kan jag uppgradera hur många gånger som helst.

Gjorde det ett antal gånger så alla autosparningar är nu inne i byggnaden.

Så nu är jag fast... Går det att lösa? Kan jag fast travla eller göra något som får bort mig från byggnaden?

Aj då, tråkigt att fastna sådär. Har sett att andra också råkat ut för liknande:

Help! stuck in Nero station

Jag vet tyvärr inte om det går att ta sig därifrån på något sätt.

Medlem

@Nemo: Så det verkar vara en relativt vanlig bugg. Sjukt dåligt att det inte är fixat.

Medlem
Skrivet av jehuty:

@Nemo: Så det verkar vara en relativt vanlig bugg. Sjukt dåligt att det inte är fixat.

Ja, jag håller med. Det borde ha fixat vid det här laget.

Annars är det riktigt kul spel. Jag spelade klart storyn igår och jag tyckte spelet bara växte och växte mot slutet.

Om du inte orkar börja om från början på grund av buggen så har jag några gamla sparfiler du kan få om du vill. Jag skapade de sparfilerna manuellt tidigare så de skrevs därför aldrig över av spelet.

Det är sparfiler från dag 1 och framåt, så man slipper till exempel spela introt igen ifall man vill slippa det. I övrigt får man förstås de skills jag hade hunnit skaffa då (jag satsade på melee/stamina-build i början så det är mycket såna skills). Det är bara att säga till om det kan vara nåt så lägger jag upp filerna någonstans där du kan ladda ned dem.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du inte orkar börja om från början på grund av buggen så har jag några gamla sparfiler du kan få om du vill. Jag skapade de sparfilerna manuellt tidigare så de skrevs därför aldrig över av spelet.

Funkar det ens? Gjorde det med bloodborne förut men fick aldrig den sparfilen att komma fram. Kan har placerat den fel eller nått men vet du att det funkar?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Funkar det ens? Gjorde det med bloodborne förut men fick aldrig den sparfilen att komma fram. Kan har placerat den fel eller nått men vet du att det funkar?

Jag har inte testat själv att ladda sparfiler från annan konsol i Days Gone, men teoretiskt sett borde det funka.

Det är ju rätt enkelt att flytta filer mellan konsoler (länk). Men det beror förstås på hur spelet i sig hanterar sparfiler och sånt kan ju skilja sig mellan olika spel.

Medlem

@Nemo: Vi kan testa och se
Skicka den sparfilen som är så tidigt som möjligt så att jag missar så lite som möjligt av spelet. Skickar ett PM med min mejladress.

Medlem

När jag började spela spelet så tyckte jag att en 2a i recension var lite väl lågt. Klarade mig fint från buggar och tyckte det gjort är rätt så bra jobb med spelet.

Nu har jag spelat runt 80% av spelet och har valt att sluta helt.

Förmodligen det mest irriterande spelet jag någonsin spelat. Ständig spring pojke åt alla (hämta en jävla mp3 spelare bland horde liksom..) + osmidig styrning och massa störande moment... Näe

Medlem
Skrivet av B-itta:

När jag började spela spelet så tyckte jag att en 2a i recension var lite väl lågt. Klarade mig fint från buggar och tyckte det gjort är rätt så bra jobb med spelet.

Nu har jag spelat runt 80% av spelet och har valt att sluta helt.

Förmodligen det mest irriterande spelet jag någonsin spelat. Ständig spring pojke åt alla (hämta en jävla mp3 spelare bland horde liksom..) + osmidig styrning och massa störande moment... Näe

Hehe, vi gillar alla olika saker. Själv så tyckte jag de grejerna var bland de roligaste i hela spelet. Tyckte det var skoj att leta upp alla NERO-stations och särskilt när det fanns en horde i närheten så var det extra kul.

Vid ett tillfälle hade jag helt slut på all ammunition när jag hittade en station. Jag hade bara ett gäng molotovs och granater kvar samt en spikklubba. Det fanns en horde som höll till i en byggnad i närheten och utan ammunition skulle jag inte ha en chans mot dem om de fick syn på mig.

Jag hade förstås kunnat hämta mer ammunition på basen och sedan åkt tillbaka, men det kändes som en kul utmaning att försöka smyga sig in i stationen med enbart spikklubban.

Jag hann dock inte långt för jag blev upptäckt av en ensam freaker som jag hade missat. Hela horden vaknade till och började jaga mig, så det var bara att börja springa. 😅 Jag fick syn på en grizzlybjörn av en slump och sprang förbi den. Horden och björnen började slåss medan jag lyckades gömma mig i buskarna ett stenkast därifrån.

Medan de slogs så kastade jag alla molotovs och granater jag hade på dem. När allt var över så var nästan hela horden inklusive björnen död. Det fanns bara ett dussintal freakers kvar men de var inga problem att slå ned med spikklubban.

Ett kul spel där allt kan hända! Plus skön känsla när man lyckas ta kål på en horde utan att ha skjutit ett enda skott. 😀

Medlem

Fantastiskt starkt att stå ut med detta bukakke till spel.

Medlem

Spelet har många fina detaljer:

Ännu fler detaljer. Kul liten grej att Deacons pupiller utvidgas i mörker.

Medlem

Nya 1.10-uppdateringen har släppts med Survival mode vilket innebär:

- Ren HUD utan minikarta och annat. Man kan se hälsa och stamina med tryck på R3.
- Fienderna gör mer skada.
- Ingen fast travel.
- Inga symboler som visar var loot ligger utan man måste leta upp allt själv.

Jag provade redan att starta ny omgång i survival och det funkar toppen. Grymt trevligt med ren HUD. 😊

Allt om uppdateringen här.

Medlem

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Ifall man vill bli etta i världen på Surrounded, där man ska överleva så länge som möjligt mot en oändlig horde av freakers, så kan man kolla in den här videon för lite inspiration. Många freakers blir det.

Medlem

började spela det här för några dagar sedan. tycker det är rätt roligt gameplaymässigt. vapnen känns och låter bra osv. motorcykeln är ganska skön att köra den med. gillar hur man inte behöver ligga på gasen hela tiden utan kan rulla en hel del.

röstskådespelet är dock något av det sämsta jag hört i ett modernt storspel. ett jävla stånkande, flåsande och mumlande från deacon hela tiden. jag fattar att dom siktat på att få det att låta realistiskt, men det låter mer som att han sitter på muggen med förstoppning. uncharted och the last of us gjorde hela den biten tusen gånger bättre. dialogen i övrigt är rätt styltig den med.

Medlem
Skrivet av quadratis:

röstskådespelet är dock något av det sämsta jag hört i ett modernt storspel. ett jävla stånkande, flåsande och mumlande från deacon hela tiden. jag fattar att dom siktat på att få det att låta realistiskt, men det låter mer som att han sitter på muggen med förstoppning. uncharted och the last of us gjorde hela den biten tusen gånger bättre. dialogen i övrigt är rätt styltig den med.

Jag förstår vad du menar, jag reagerade också på det i början. Men sen tänkte jag att vem tusan skulle inte bli lite knäpp om man var tvungen att slåss mot freakers dag efter dag i några år.

Deacon har haft det väldigt tufft under lång tid helt enkelt. Han har förlorat många vänner och har varit nära att dö själv många gånger. Det har kostat mycket han har drabbats av kraftigt posttraumatiskt stressyndrom. Det var i alla fall så jag tolkade Deacons beteende och efter det kändes hans utbrott mera rimliga och röstskådisens insatser trovärdiga (dvs Sam Witwer). Jag tyckte att stundtals var det till och med lysande, särskilt senare i storyn.

Men visst hade de kunnat dra ned på flåsandet och stånkandet en aning, det hade nog inte dragit ned spelupplevelsen.

Medlem

Sådär, tiden börjar räcka till och mindre ute blir det. Känns riktigt kul spelet nu när jag börjar komma in i det, ser framemot resten!


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Avstängd

Förvånad över att jag gillar det från start, hade hört nått om att man fick beta igenom flera timmar innan det blev bra + nått om nån romans också, inte sett något av förutom extremt kort i början. Känns lite som man slängs in i ett spel mitt i handlingen. Kanske skippade något av misstag eller nått men tror inte det. Gillar hur naturtroget ljus och färger är, snyggt i HDR..

Innan detta spelade jag Horizon Zero Dawn som var snyggt men det fångade mig inte alls som det här, tröttnade efter 7-8h..

Skribent

Hörde många inledande klagomål angående att man måste grinda mycket. Har de lättat på detta med någon patch eller är det fortfarande så?

Har en ordentlig PS4-backlog och tvekar på huruvida jag ska lägga till detta.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hörde många inledande klagomål angående att man måste grinda mycket.

Jag antar att det beror på vilken spelstil du har. Själv upplevde jag aldrig att jag grindade särskilt mycket under min genomspelning, så jag blev lite förvånad när jag läste om "grindingproblemet" i olika recensioner.

Men jag forstod vad de menade. Om en spelare måste ha vissa perks upplåsta för att kunna spela eller om spelaren måste kunna använda vissa vapen hela tiden så kommer spelaren förstås behöva fokusera på göra vissa saker och skaffa vissa resurser med jämna mellanrum och det kommer att upplevas som grinding.

Själv så anpassade jag hela tiden mitt sätt att spela till vad jag råkade ha på mig. Det är en spelstil som jag använde mig av som gjorde att jag i stort sett inte upplevde någon grinding alls.

Jag kan väl beskriva lite om vad det innebär spelmässigt, men jag lägger det i en spoiler ifall någon vill upptäcka den spelstilen på egen hand...

I början så struntade jag kort och gott helt i alla eldvapen eftersom jag märkte att det var extremt ont om kulor. Dessutom spelade jag på hard-nivån så alla fiender tålde mer.

Istället så smög jag omkring väldigt mycket. När jag stötte på freakers eller banditer så var det bara att smyga runt och backstabba. Mycket effektivt.

Om jag blev upptäckt (vilket hände ibland 😁) så var det bara att springa, särskilt om det var banditer med eldvapen. Men om det bara var ett halvdussin freakers så stannade jag och slogs. Då hade jag en vanlig planka eller ett enkelt baseballträ som vapen, men det funkade förvånansvärt bra. Efter några timmars spelande hittade jag en spikklubba som visade sig vara ännu effektivare.

Det gick knappt åt några resurser alls med den spelstilen. Jag behövde bara reparera plankan eller spikklubban ibland, det var i stort sett allt.

Medan jag spelade så utforskade jag massor av hus och baser här och där. Jag tycker sånt är kul och jag hittade massor av resurser förstås men det var bara en bieffekt av utforskandet samt min spelstil, så jag upplevde aldrig det som grinding. Samma sak med perks.

Jag låste förstås upp perks då och då när jag spelade, men det var aldrig så att jag måste ha en viss perk för att kunna spela på ett visst sätt så jag upplevde aldrig det som grinding. Det var snarare så att jag spelade som vanligt och så plötsligt fick jag en ny förmåga som gjorde att jag hade ännu ett sätt att ta mig fram eller lösa vissa problem på. Som en kul bonus.

Skribent

@Nemo:

Grym genomgång, och det låter ju inte så farligt. Det är ungefär så jag lirar i The Last of Us – nästan uteslutande tillhyggen och konstant fullt med ammo. Lägger nog till Days Gone i backloggen för en regnig dag.

Medlem

Bra spel, njöt från början till slut. Gjorde precis allt som fanns och kände stor tomhet när allt var över.

Medlem

Gillade också verkligen Days Gone.
Klarade spelet och gjorde alla groupies utan att stöta på några allvarliga buggar, enda var saker i stil med konstig fysik ibland osv som ändå är vanligt i många spel.

Medlem

Tog platinum och 100% för någon månad sedan. Det svåraste om man är completionist är utan tvekan utmaningarna. Det två eller tre st du måste sätta perfekt för att få guld rankingen.

KoP
Medlem

La ner Days Gone efter att ha lirat en 10-15 timmar. Brist på variation och grind gjorde att jag ledsnade totalt. Idén bakom spelet är bra men genomförandet är ganska kasst. :/

Medlem

Klarade inte ens av det. Tyckte inte om det tråkigt nog

Skriv svar