Days Gone, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Världen

Medlem

3 av 5 bananer i verkligheten. Men FZ kommer och ge det 4 kanske till och med 5 bara för det är ps4 exklusivt.

Avstängd
Skrivet av Hexon:

3 av 5 bananer i verkligheten. Men FZ kommer och ge det 4 kanske till och med 5 bara för det är ps4 exklusivt.

Alla PS4 exklusiva spel hittills har varit värda det så det är inte bara för att det är exklusivt. Det är för att dom verkligen är bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Fan, jag blir mer och mer sugen. Början tyckte jag att det här var det mest generiska spelet jag kunde tänka mig. En Budget-Last of us. Men det ser faktiskt ganska intressant ut. Får kolla recensioner när det väl kommer.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av breahl:

Alla PS4 exklusiva spel hittills har varit värda det så det är inte bara för att det är exklusivt. Det är för att dom verkligen är bra.

För att återgå till allvaret lite så både ja och nej, jag tror främst att du tänker på storspel som uncharted 4, GOW, Spider-Man och TLou bara för att nämna några. Jag tror folk förväntar sig automatiskt höga betyg så fort det är ett ps4 exklusivt storspel. Och att det bara måste vara ett bra spel. Men för att inte glömma så har ps4 många fler exklusiviteter än så som inte alls är så bra tycker jag eller fått några höga betyg (Gran Turismo sport). För att nämna några exklusiva men som inte föll mig i smaken. The last guardian, spelade 2 timmar och somnade, tyvärr överhypat. Spider-Man slutade jag spela efter halva spelet. Jag försökte verkligen ge det en chans trots höga betyg och mycket fin kritik men det går inte. Och vi ska inte glömma The Order 1886. Snyggt som attans. Men det var inte mer än så. Av det jag sett och läst om Days Gone så tror jag tyvärr på mellan mjölk.

Börja bli lite sugen det här, tycker det ser bra ut av det jag sett nu. Darryl från walking dead-simulator typ.

Tror nog inte det får samma betyg som GOW, LoU mm mest på grund av att det trots allt är en liten studio som gör det här spelet. Tror ändå på en stabila 80 - 85 på metacritic.

Medlem

När släpps recensionerna?

Medlem
Skrivet av tuffodum:

När släpps recensionerna?

Kl 14:00 idag svensk tid, enligt nedräknaren på Days Gone-sidan på OpenCritic.

Avstängd

Fick ju inte så bra betyg så detta blir nog inte ens ett köp på rea.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Hexon:

3 av 5 bananer i verkligheten. Men FZ kommer och ge det 4 kanske till och med 5 bara för det är ps4 exklusivt.

Medlem

Hehe. Jag var bara ödmjuk 😉

Medlem
Skrivet av breahl:

Fick ju inte så bra betyg så detta blir nog inte ens ett köp på rea.

Betygen jag sett sträcker sig från 1,5 av 10 till 9 av 10 (och högre!) så... ja, smaken är verkligen delad. 😄

Ska blir kul att ta reda på vad jag själv tycker när spelet släpps. Vissa saker som kritiserats kommer jag nog inte ha några större problem med (jag är rätt härdad gamer 😋), men sen får jag se.

Tråddemonen
Testpilot

Har lirat i ca 3 timmar, so far so good med gameplay och allting.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Har lirat i ca 3 timmar, so far so good med gameplay och allting.

Samma här! Jag offrade lite nattsömn och spelade 3+ timmar. Det var det värt! 😁

Ärligt talat så vet jag inte om jag spelar samma spel som kritikerna, för det här är ju BRA!!

Nu har jag förstås inte låst upp särskilt mycket prylar och skills ännu (långt ifrån!) men gameplay och det jag testat så långt är riktigt skoj. Jag har ännu inte råkat ut för en enda bugg och spelet flyter på riktigt bra (jag spelar på PS4 Pro). Ljudbilden med hörlurar på är makalöst bra och grafiken är spot on.

Jag spelar på Hard-nivån vilket betyder att jag åker lätt på storstryk om det blir närstrid. Det vill man förstås undvika så stealth är bästa sättet att ta sig runt på. Det passar mig utmärkt! Gameplay där man smyger runt och backstabbar freakers, mm, är helt enkelt grymt kul och inget jag ledsnar på i första taget. 😎

Så långt en riktigt kul spelupplevelse som sagt. Kommer bli en trevlig spelhelg!

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Samma här! Jag offrade lite nattsömn och spelade 3+ timmar. Det var det värt! 😁

Ärligt talat så vet jag inte om jag spelar samma spel som kritikerna, för det här är ju BRA!!

Nu har jag förstås inte låst upp särskilt mycket prylar och skills ännu (långt ifrån!) men gameplay och det jag testat så långt är riktigt skoj. Jag har ännu inte råkat ut för en enda bugg och spelet flyter på riktigt bra (jag spelar på PS4 Pro). Ljudbilden med hörlurar på är makalöst bra och grafiken är spot on.

Jag spelar på Hard-nivån vilket betyder att jag åker lätt på storstryk om det blir närstrid. Det vill man förstås undvika så stealth är bästa sättet att ta sig runt på. Det passar mig utmärkt! Gameplay där man smyger runt och backstabbar freakers, mm, är helt enkelt grymt kul och inget jag ledsnar på i första taget. 😎

Så långt en riktigt kul spelupplevelse som sagt. Kommer bli en trevlig spelhelg!

Hmm man kanske ska ge det en chans ändå. Gillar man detta om man gillar RDR 2?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Hmm man kanske ska ge det en chans ändå. Gillar man detta om man gillar RDR 2?

Haha, det finns inget spel som når upp till ribban som sattes av RDR 2! 😁

Fast det här är förstås annat typ av spel så de är svårt att jämföra rakt av. Men jag kan väl säga så här: om du gillade smygandet i till exempel The Last of Us (de nervösa stunderna när man ljudlöst försökte ta sig runt och backstabba stalkers och clickers) så kommer du nog att gilla Days Gone för det är liknande gameplay här.

Ifall du gillar lite mera utmanande gameplay så kan jag rekommendera Hard-nivån. Jag kollade upp vad den innebär:

- Fienderna gör mera skada och de tål mer. Lätt att åka på storstryk om man inte ser upp helt enkelt! 😂
- Det är färre resurser överlag.
- Mera resurser krävs för att kunna reparera saker som t ex bågen.
- Mera bränsle går åt när man kör runt.
- Ingen auto-aim.

Också bra att veta: om du väljer att spela på Hard så går det inte att byta till lättare nivå senare. 😉

Sedan så skulle jag gärna vilja stänga av radarn och alla indikatorer också. Jag föredrar att spela med helt ren HUD, men det går inte just nu. Det kommer man dock att kunna göra på nya Survivor-nivån som kommer i gratis-DLC i juni.

Medlem

Bättre än Just Cause 4 är min slutsats efter 3 timmar med liret. I övrigt:

- Spelmekaniskt sunkigt, det är detaljer som att Deacon drar sitt vapen fortare än Lucky Luke. Sedan stoppar han undan det när jag inte ens ber om det, gör inte det!

- Hit detection är oprecis men kan också kännas ganska realistiskt när det blir hektiskt i stridens hetta.

- AI på icke-freakers och deras pathways är efterbliven.

- Att heala känns som en knapptryckning för att "fylla på liv". Det borde gjorts mer taktiskt grundat där man virar in sin lem med bandage i skydd.

- Högg en i nacken och han flög 2 meter upp i luften. En ful bugg eller så var han höjdhoppare innan katastrofen.

+ Förbannat snyggt, de snyggaste spelet hittills i min bok. När Deacon bara står där och ljuset glimmar i hans ögon blir man ju hänförd.

+ Atmosfären är mycket bra, givetvis tack vare grafiken men även känslan för detaljer så som rörlig undervegitation och väder.

+ Jag kör själv hoj och tycker de lyckas fånga tyngden bra. Ger man gas fortsätter hojen att rulla och stannar inte tvärt i väntan på mer input.

Med allt det där i åtanke så känns det ändå som att jag gjort allting förr. Det som skulle få spelet att glänsa är om de satte spelmekaniken ordentligt.
Motsatsförhållandet är också att spelet ser så realistiskt ut och då bryts verkligen inlevelsen när fiende efter fiende hoppar in bakom samma stock där hans kamrat precis fick ett kulhål i huvudet.
Man blir inbjuden till Days Gone med lovord om guld och gröna skogar, men så sitter jag där i ett dike och plockar svamp med svepande rörelser tre meter ifrån...

Medlem

Kul detalj: man kan fixa hemmasnickrad ljuddämpare genom att rota i bilmotorer. Ljuddämparen saknar dock kulhål till en början, men det är lätt fixat.

Bild före/efter man skjutit med den första gången:

Källa: reddit

Medlem

Installerat, patchat och klart. Redo för spel imorgon kväll! Ikväll, Avengers!


signatur

I drank what?

Medlem

mitt kom idag, så blir till att testa ikväll, är tveksam att det ska vara så dåligt som FZ fick det att låta, ser man lite på reddit osv så verkar det ändå som folk gillar spelet trots lite brister o annat mindre tekniskt strul kanske..

Medlem

Fyfan vad saftigt det här spelet är. FETASTE spelet i hittils i år om man gillar survival games. Lirat hela natten och haft skit kul exakt som last of us i spel stil fast bättre och roligare tanke på mycket fler fiender, variation av gameplay då det är en open world som RDR2. Varför vissa av folket inte gillar spelet är för man måste lägga ner 100tim+ för låsa upp allt och då går 90% av spelarna bort. Last of us tog 12tim att klara ut sen la man det på bokhyllan medan det här kan du spela om och om igen då det aldrig tar slut så mycket speltimmar för pengarna som ändå är viktigast.

Förstår bara inte varför det finns så få människor som gillar den här typen av spel med survivor horror temat. Fortnite, PUBF, Call of duty tar över helt vilket är sorgligt. Hoppas de släpper Days Gone 2 vilket de har pratat om från studion bakom liret.

Medlem

@UggleMannen:

WHAT ? Zombies är hela poängen med survivor horror ? Hur tänkte du nu, hade varit roligt o veta

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

mitt kom idag, så blir till att testa ikväll, är tveksam att det ska vara så dåligt som FZ fick det att låta, ser man lite på reddit osv så verkar det ändå som folk gillar spelet trots lite brister o annat mindre tekniskt strul kanske..

Jag har läst igenom ett antal recensioner (både bra/dåliga betyg) och det verkar helt enkelt så att speljournalisterna i princip fått en betaversion av spelet som varit full med buggar och tekniska problem. Det är den versionen som sedan recenserats och givetvis blir det en hel del sågningar och låga betyg då. Felet ligger förstås hos utvecklaren, dvs Bend Studio, som släpper en så pass bristfällig version av spelet för recensering.

Med day 1-patchen på 24 GB så funkar spelet riktigt bra. Jag har i alla fall inte råkat ut för några som helst problem hittills. Det vore intressant att se om det kommer nyare recensioner som baseras på day 1-patchen istället och hur betygen ser ut då.

Medlem

Har inte stött på några buggar hittils. Däremot känns spelet lite.. öde.

Medlem

Ett tips jag såg på Reddit och som kan vara bra att känna till: spelet skapar just nu nya autosave-filer då och då och de gamla ligger kvar och tar plats.

Efter 7 timmars spelande kan det ha skapats runt 40 autosave-filer som totalt ligger på 468 MB. Jag vet inte om det kommer en bättre lösning för sparfilerna i en framtida patch men just nu får man hålla koll på det själv.

Har man ont om diskutrymme kan det ju vara en idé att rensa bort gamla sparfiler manuellt ibland. Men rensa inte för mycket bara... 😉

Källa: Reddit

Medlem

Bra spel och utan buggar för mig. Kör på hard men upplever att helande är för simpelt då det går alldeles för fort att fylla på hälsa. AI kunde även varit bättre, fram för allt gällande djuren. Dock riktigt kul och bra grafik så minst 8/10 än så länge enligt mig.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Haha, det finns inget spel som når upp till ribban som sattes av RDR 2! 😁

Fast det här är förstås annat typ av spel så de är svårt att jämföra rakt av. Men jag kan väl säga så här: om du gillade smygandet i till exempel The Last of Us (de nervösa stunderna när man ljudlöst försökte ta sig runt och backstabba stalkers och clickers) så kommer du nog att gilla Days Gone för det är liknande gameplay här.

Ifall du gillar lite mera utmanande gameplay så kan jag rekommendera Hard-nivån. Jag kollade upp vad den innebär:

- Fienderna gör mera skada och de tål mer. Lätt att åka på storstryk om man inte ser upp helt enkelt! 😂
- Det är färre resurser överlag.
- Mera resurser krävs för att kunna reparera saker som t ex bågen.
- Mera bränsle går åt när man kör runt.
- Ingen auto-aim.

Också bra att veta: om du väljer att spela på Hard så går det inte att byta till lättare nivå senare. 😉

Sedan så skulle jag gärna vilja stänga av radarn och alla indikatorer också. Jag föredrar att spela med helt ren HUD, men det går inte just nu. Det kommer man dock att kunna göra på nya Survivor-nivån som kommer i gratis-DLC i juni.

Där föll det, hatar smygande.

Finns inget mer enerverande än smyg-uppdrag där det är kört om man blir upptäckt.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Buster:

Bättre än Just Cause 4 är min slutsats efter 3 timmar med liret. I övrigt:

- Spelmekaniskt sunkigt, det är detaljer som att Deacon drar sitt vapen fortare än Lucky Luke. Sedan stoppar han undan det när jag inte ens ber om det, gör inte det!

- Hit detection är oprecis men kan också kännas ganska realistiskt när det blir hektiskt i stridens hetta.

- AI på icke-freakers och deras pathways är efterbliven.

- Att heala känns som en knapptryckning för att "fylla på liv". Det borde gjorts mer taktiskt grundat där man virar in sin lem med bandage i skydd.

- Högg en i nacken och han flög 2 meter upp i luften. En ful bugg eller så var han höjdhoppare innan katastrofen.

+ Förbannat snyggt, de snyggaste spelet hittills i min bok. När Deacon bara står där och ljuset glimmar i hans ögon blir man ju hänförd.

+ Atmosfären är mycket bra, givetvis tack vare grafiken men även känslan för detaljer så som rörlig undervegitation och väder.

+ Jag kör själv hoj och tycker de lyckas fånga tyngden bra. Ger man gas fortsätter hojen att rulla och stannar inte tvärt i väntan på mer input.

Med allt det där i åtanke så känns det ändå som att jag gjort allting förr. Det som skulle få spelet att glänsa är om de satte spelmekaniken ordentligt.
Motsatsförhållandet är också att spelet ser så realistiskt ut och då bryts verkligen inlevelsen när fiende efter fiende hoppar in bakom samma stock där hans kamrat precis fick ett kulhål i huvudet.
Man blir inbjuden till Days Gone med lovord om guld och gröna skogar, men så sitter jag där i ett dike och plockar svamp med svepande rörelser tre meter ifrån...

Men detta gjorde så jag köpte det, fan fan fan haha


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Men detta gjorde så jag köpte det, fan fan fan haha

I värsta fall får man se det som en halvbra kväll på krogen.

Medlem

Jag gillar spelet skarpt, en korsning mellan mad max och The last of us.

Förutom att jag inte lärt mig ännu att jag inte kan vissla på motorcykeln (RDR2 skadad)

Tråddemonen
Testpilot

@GAMERZQNE: Du måste göra motorljud i en läskburk för att motorcykeln ska komma till dig.

Skriv svar