Nästa Xbox sägs vara kraftigare än Playstation 5

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Märkligt hur exklusivitet när det kommer till konsoler är något bra, men när det kommer till launchers på PC är det skäl till bojkott och guds straff över människorna, framför allt i det ena fallet är det kostsamt att få spela det spel man sett fram emot och i det andra kostar det inget extra.

Den stora skillnaden är hur Epic beter sig mot konsumenter, Tencents inblandning samt saknad funktionalitet på plattformen.

Tvivlar att launchern i sig är dealbreakern.

Att ens försöka jämföra det med konsoller är som att jämföra äpplen med asfalt.


signatur

I drank what?

Medlem

vem bryr sig ? dom bästa spelen kommer ändå till sonys konsoller.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är det inte helt ointressant vilken konsol som är kraftigast? Ingen konsol kan mäta sig med en PC ändå. Konsoler borde fokusera på att nå 60 FPS istället.

PC har inte RDR 2.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det var ett väldigt gnäll, själv ska jag köpa allihop så jag inte missar något bra spel alls.

Medlem

Hoppas dem blir någorlunda jämställda i prestanda.

Kommer visserligen inte påverka mitt beslut. Blir självklart en PS5 hursom.

Medlem

Håller med om att det ÄR ointressant vilken konsol som är mest kraftfull då jag spelar primärt på PC. Däremot är det positivt att konsolerna blir mer kraftfulla då det även påverkar PC-spelen.
Kan tänka mig att köpa en konsol om det kommer något exklusivt spel till den som rättfärdigar ett köp.
Här är det väl fördel för Sony då MS tidigare sagt att de även kommer att släppa spelen på PC.
Med det sagt skulle jag helst vilja att även Sonys spel (och Nintendos) kom till PC.
Spelkonsoler är irrelevanta idag då de bygger på samma arkitektur i vilket fall. Då sätter jag hellre ihop mitt eget system.
Det var skillnad förr då spelkonsolerna innehöll en helt annan hårdvara.

Ambassadör
Xbox

Ni som oroar er över Xbox 1st party-spel framöver kanske borde ta en titt på Xbox Game Studios expansion det senaste året. 7 nya studios bara förra året och fler är på ingång i år, det kommer inte vara en issue. Dessutom expanderar och rekryterar alla studios i högt tempo, både nya och gamla. Vad blir då nästa grej att haka upp sig på?

Vad det gäller Anaconda så är det enda vi vet att Microsoft siktar på att ha den mest kraftfulla konsolen. Exakt vad det innebär och om de lyckas är inget som vi vet något om. Vad vi med säkerhet kan säga är dock att konkurrens är bra och oavsett om man föredrar Xbox, Nintendo, PC, PS eller allihop så ser next gen ljus ut för oss spelnördar!


signatur

Jump in.

Avstängd

Om ni levererar en maskin som inte går sönder och fungerar utan trestegsraketer direkt out of the box är ni med. Inget larv med konton, reg. eller annat. Grafik kommer inte att vara en selling point i framtiden. Nästa stora grej kommer att bli självlärande AI arkitektur typ. Ex. hypotesen; självutveklande WoW-världar. Spelvärldar och design som gradvis utveklar sig själv. Lokalt. Inte via nätet nu. Typ som en Terminator. Försmak av detta i RDR2? (RDR2 changes over time). Ej sett det in game själv (10h gpt), men en försmak av det kanske. Ge oss en $600 Abox (Alphago) som självständigt kan lära sig och fatta egna beslut. Och spelen blir till "second life" for real. Grafik? Lol.

Medlem

Punkt 2 här, näst sista punkten är orsaken till varför jag tror xbox one misslyckades så enormt
Dvs tvång till internet för kunna spela samt tvungen ha en kinnect inkopplad för kunna spela.
https://youtu.be/nfFUJIFDRn8?t=427

Sen att man inte kunde köpa konsolen utan kinnect och hur de fokuserade för mycket på media.
I år tror jag de ligger svårt till oavsett vad de kommer med p.g.a dåliga ryktet de skapat för
xbox varumärket. Lär dröja ett tag innan folk får upp förtroendet för dem igen

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Ni som oroar er över Xbox 1st party-spel framöver kanske borde ta en titt på Xbox Game Studios expansion det senaste året. 7 nya studios bara förra året och fler är på ingång i år, det kommer inte vara en issue. Vad blir då nästa grej att haka upp sig på?

Upp till bevis för Microsoft dvs. Många nya studios säger ingenting om kvaliteten på deras spel. Se bara på hur crackdown 3 blev.

Så länge Microsoft kan leverera, till skillnad från denna generation, så tror jag ingen har något att "haka upp sig på".

Intressant hur du verkar tro att folk är skeptiska mot Microsoft helt utan orsak.

Microsoft har ju lite av en track record på att inte hålla vad som lovats.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skrivet av vilma:

Om ni levererar en maskin som inte går sönder och fungerar utan trestegsraketer direkt out of the box är ni med. Inget larv med konton, reg. eller annat. Grafik kommer inte att vara en selling point i framtiden. Nästa stora grej kommer att bli självlärande AI arkitektur typ. Ex. hypotesen; självutveklande WoW-världar. Spelvärldar och design som gradvis utveklar sig själv. Lokalt. Inte via nätet nu. Typ som en Terminator. Försmak av detta i RDR2? (RDR2 changes over time). Ej sett det in game själv (10h gpt), men en försmak av det kanske. Ge oss en $600 Abox (Alphago) som självständigt kan lära sig och fatta egna beslut. Och spelen blir till "second life" for real. Grafik? Lol.

Håller med om att grafik inte längre är ett försäljningsargument. Spelen har redan sett bra ut sen PS360 generationen och nu blir skillnaderna mellan generationerna bara mindre och mindre. Ge mig bara mer God of War och Last of US så är jag nöjd!

Medlem

Har väl ingen större betydelse, spelen kommer att se lika ut i vilket fall. Bortsett från
exclusives.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ni som oroar er över Xbox 1st party-spel framöver kanske borde ta en titt på Xbox Game Studios expansion det senaste året. 7 nya studios bara förra året och fler är på ingång i år, det kommer inte vara en issue. Dessutom expanderar och rekryterar alla studios i högt tempo, både nya och gamla. Vad blir då nästa grej att haka upp sig på?

Fler spel betyder inte nödvändigtvis fler bra spel.

Studior som Playground och Undead Labs har bara gjort MS-exklusiva spel så där blir det ingen skillnad.

En studio som Compulsion har gjort två spel som fått ljummet mottagande och varit rejält buggiga och hade troligen inte existerat längre om inte MS klivit in.

Ninja Theory har potential att göra AAA-spel med rätt budget.

InXile och Obsidian ligger lite i den där "har potential men lite tveksamt"-kategorin. Båda har haft ekonomiska problem och var nog glada att bli uppköpta.

The Initiative verkade vara 15-20 personer för några månader sedan så där är nog ett stort spel ganska långt bort.

Kul för Mojang att MS kallar studion för Minecraft.

Phil Spencer har väl stängt ner ungefär lika många studior sedan han tog över som han nu köpt?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ni som oroar er över Xbox 1st party-spel framöver kanske borde ta en titt på Xbox Game Studios expansion det senaste året. 7 nya studios bara förra året och fler är på ingång i år, det kommer inte vara en issue. Dessutom expanderar och rekryterar alla studios i högt tempo, både nya och gamla. Vad blir då nästa grej att haka upp sig på?

https://i.redd.it/tfv1zy7om6f21.png

Vad det gäller Anaconda så är det enda vi vet att Microsoft siktar på att ha den mest kraftfulla konsolen. Exakt vad det innebär och om de lyckas är inget som vi vet något om. Vad vi med säkerhet kan säga är dock att konkurrens är bra och oavsett om man föredrar Xbox, Nintendo, PC, PS eller allihop så ser next gen ljus ut för oss spelnördar!

Sen får man ju se vad som blir Xbox-exklusivt. Kommer majoriteten till PC också känner nog folk att man inte behöver köpa den nya konsolen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Sen får man ju se vad som blir Xbox-exklusivt. Kommer majoriteten till PC också känner nog folk att man inte behöver köpa den nya konsolen.

Börjar inte Ms överge Xbox över PC? Har hör att Ms exklusiva oftare inte släpps på Xbox nu mer. Bara på PC.

Medlem
Skrivet av vilma:

Börjar inte Ms överge Xbox över PC? Har hör att Ms exklusiva oftare inte släpps på Xbox nu mer. Bara på PC.

Nej, det är nog bara några obetydliga titlar like Miami Street/Forza Street som faller i den kategorin.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Fler spel betyder inte nödvändigtvis fler bra spel.

Studior som Playground och Undead Labs har bara gjort MS-exklusiva spel så där blir det ingen skillnad.

En studio som Compulsion har gjort två spel som fått ljummet mottagande och varit rejält buggiga och hade troligen inte existerat längre om inte MS klivit in.

Ninja Theory har potential att göra AAA-spel med rätt budget.

InXile och Obsidian ligger lite i den där "har potential men lite tveksamt"-kategorin. Båda har haft ekonomiska problem och var nog glada att bli uppköpta.

The Initiative verkade vara 15-20 personer för några månader sedan så där är nog ett stort spel ganska långt bort.

Kul för Mojang att MS kallar studion för Minecraft.

Phil Spencer har väl stängt ner ungefär lika många studior sedan han tog över som han nu köpt?

Att ha fler 1st party studios med allt vad det innebär är nog mer positivt än negativt dock tror du inte?

Vad det gäller de enskilda studiorna så skulle jag säga att Playground och Undead Labs må ha gjort exklusiva spel även innan uppköpet men nu säkerställs framtida exklusivitet (det är ju inte alls självklart annars) och med utökad budget, fler devs, samarbete inom XGS, QA, teknik etc så kommer spelen från dem att lyfta i kvalitet, omfång och kvantitet. Playground har tex öppnat en helt ny studio till.

Compulsion, InXile, Obsidian och Ninja Theory kan förverkliga sina ambitioner på ett helt annat sätt med ovan nämnda resurser.

The Initiative byggs ju från grunden så att det tar tid är ju inte konstigt, men ambitionen är också skyhög. De kommer så klart att leverera under next gen.

Minecraft är inte bara Mojang, de har flera studios med massor av folk som jobbar på Minecraft i Redmond. Därav samlingsnamnet för att inkludera allt runt Minecraft.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fezk:

Sen får man ju se vad som blir Xbox-exklusivt. Kommer majoriteten till PC också känner nog folk att man inte behöver köpa den nya konsolen.

Ja den definitionen har ju ändrats något. Xbox är inte bara själva konsolen, det är en plattform. Utöver PC-satsningen som blivit tydlig med Play Anywhere, Steam-samarbete, Game bar etc. så kommer det bli än mer tydligt i en snar framtid iom xCloud och Xbox Game Pass. Det förmodade samarbetet med Nintendo hintar också åt att Xbox inte tänker gräva ner sig i plastlåde-krigets skyttegravar som tillhör det gamla tänket. Xbox-exklusivt är det ju ändå. Det är ju inte som om Xbox inte tjänar pengar om ett Xbox Game Studios spel spelas på något annat än en Xbox-konsol.
Det är många som föredrar att spela på konsol av olika anledningar, precis som många föredrar PC och andra mobilt. Oavsett så kommer du att kunna spela Xbox-spel. Valfrihet!

Känns ganska bra för oss konsumenter tycker jag.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Att ha fler 1st party studios med allt vad det innebär är nog mer positivt än negativt dock tror du inte?

Självklart ökar potentialen med fler studior. Frågan är vad målet är med dessa nya studior?

Man jämför ofta Game Pass med Netflix. Netflix har en hel del "utfyllnad" i sitt utbud. Det finns riktiga pärlor men en stor del av utbudet är sådant som underhåller för stunden men som man glömt ett par veckor senare eller sådant som är direkt dåligt.

Är studior som Compulsion, InXile och Undead Labs hos MS för att skapa AAA-spel eller utfyllnad för Game Pass så att det alltid ska finnas något nytt där?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Självklart ökar potentialen med fler studior. Frågan är vad målet är med dessa nya studior?

Man jämför ofta Game Pass med Netflix. Netflix har en hel del "utfyllnad" i sitt utbud. Det finns riktiga pärlor men en stor del av utbudet är sådant som underhåller för stunden men som man glömt ett par veckor senare eller sådant som är direkt dåligt.

Är studior som Compulsion, InXile och Undead Labs hos MS för att skapa AAA-spel eller utfyllnad för Game Pass så att det alltid ska finnas något nytt där?

Det är däremot en bra frågeställning. Omöjligt att svara på, men jag tror nog inte att alla nya studios är tänkta att producera brutala megaproduktioner nej, även om många av dem är det. Nu är det ju nödvändigtvis inget fel på "mindre" spel för den delen, så länge de håller hög kvalitet. Se Hellblade tex.

Jag tror att mångfald i spelutbudet är tanken och målet, både i genres och omfång. Det ska finnas något för alla snarare än att nischa in sig för hårt. Vilket jag personligen tycker låter som en trevlig ambition.


signatur

Jump in.

jkw
Medlem

Xbox Anaconda, så har ni bild på en trynsnok?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Som vanligt blir det spelen som avgör, inte hårdvaran.

Se bara på PS2, Gamecube, Xbox. PS2:an hade svagast hårdvara av den trion, men hade flest och bäst spel och därav dess popularitet.

Precis. Det har absolut ingen som helst betydelse vad det är för hårdvara i nästa generations konsoler om det inte kommer några intressanta spel till dem.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Precis det du skriver. Det är spelen som räknas. Det kommer inte spela någon roll hur kraftfull Anakonda blir eller om den släpps ett helt år före PS5 så länge Microsoft inte sitter på de exklusiva titlarna. Sony har dominerat denna generation tack vare sitt utbud av spel och det har inte låtit som om några av de studios som producerar mot Sonys infrastruktur har bestämt sig för att bryta den trenden. Det var ett ganska tydligt taktiskt beslut av Sony att gå ut med att de fixat bakåtkompatibilitet, samt patenterat sin lösning, samma år som Microsoft skall lansera sin konsol. Detta för att visa att äger du redan en PS4 så lönar det sig att vänta på PS5 då du kan ta med dig hela ditt nuvarande spelbibliotek av exklusiva titlar.

Själv köper jag inte spel för en konsol utan konsol för spel jag vill spela. Denna generation har jag inte behövt en Xbox one. PS4, Vita, 3DS, Switch och PC har täckt hela fältet av spel. Xbox måste snäppa upp sig rejält till nästa generation, spelmässigt, om det skall bli ett köp för min del. Det räcker med ett enda exklusivt spel om det är bra nog i en genre jag spelar. Inte ens det fixade microsoft i nuvarande generation. (köpte WiiU för ett enda spel i princip)

Exklusiva titlar hit och dit, dom mest sålda och spelade spelen på både Playstation och Xbox är Fifa samt GTA, dom exklusiva titlarna kommer inte ens i närheten utav säljsiffrorna för dessa multiplats.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Avstängd
Skrivet av Dumlen:

Exklusiva titlar hit och dit, dom mest sålda och spelade spelen på både Playstation och Xbox är Fifa samt GTA, dom exklusiva titlarna kommer inte ens i närheten utav säljsiffrorna för dessa multiplats.

Så bra multiplats samt bra exklusiva spel är på något sätt ett sämre val än bra multiplats och sämre exklusiva spel?

Att jag inte insett detta tidigare. Blir nog att återgå till Xbox då..... Tack för tipset


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Testpilot
Skrivet av Pretorian24:

PC har inte RDR 2.

Vad är poängen?

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Vad är poängen?

Att inte PC är bäst eftersom spelen är viktiga. PC har inte RDR2 oavsett hur kraftig den är. Inget att gråta över... skaffa en Xbox.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Testpilot
Skrivet av Pretorian24:

Att inte PC är bäst eftersom spelen är viktiga. PC har inte RDR2 oavsett hur kraftig den är. Inget att gråta över... skaffa en Xbox.

Du missade min poäng totalt. PC är alltid kraftigare, det är ju mer ett fakta än en åsikt. Sedan börjar du snacka om exklusiva spel, det har inte med saken att göra. Skrev aldrig något om att "PC är bäst" sluta lägg ord i min mun.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Du missade min poäng totalt. PC är alltid kraftigare, det är ju mer ett fakta än en åsikt. Sedan börjar du snacka om exklusiva spel, det har inte med saken att göra. Skrev aldrig något om att "PC är bäst" sluta lägg ord i min mun.

Det där är väl något som uppstått på senare tid.
Både PS1 och PS2 tror jag hade bättre grafikprestanda än en PC på den tiden - sedan började high-end grafik till högre pris komma allt mer och mer på PC sidan...och just nu spårar det ut med RTX2080ti för 14000:-

Medlem

Jag skulle nog säga att prislappen i relation med prestandan är viktigare i början av generationen (när spelen saknas) och spinner då vidare i en snöbollseffekt senare i generationen- fler som äger konsolen och sprider vidare "word of mouth" och skapar ett alienerande intryck av den konkurrerande konsolen.

Hade det märkbart svagare Xbox One varit 500kr billigare än Playstation 4 kanske konsumenterna hade haft överseende, men så var inte fallet alls (1000kr dyrare). Det som spreds likt en lavin var hur märkbart svagare Xbox One var i alla multiplatformspel (900p kontra 1080p) för en konsol vars prislapp var mycket dyrare och påtvingade gimmicker som Kinect 2.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Så bra multiplats samt bra exklusiva spel är på något sätt ett sämre val än bra multiplats och sämre exklusiva spel?

Att jag inte insett detta tidigare. Blir nog att återgå till Xbox då..... Tack för tipset

Inte vad jag påstår, men det är generellt sett inte dom exklusiva spelen som säljer plattformen. Första intryck och rekommendationer från andra i ens närhet ger nog ett större säljtryck än ett fåtal titlar.

Om man jämför exklusiva spel per köpt plattform så ligger Playstation där inte jättebra till egentligen, när du har en spelarbas på 90 miljoner och 7 miljoner köper ett spel är det garanterat inte en "måste ha"-titel i dom flestas ögon. Sedan kanske 35 miljoner utav dessa köper t ex Fifa varje år.

Man köper som sagt efter egen preferens och i mitt fall har inte tillräckligt många titlar på just Playstationsidan rättfärdigat ett köp, medan Xbox gett mig både prestandan jag vill ha iom One X, samt möjligheten att spela gamla titlar utan att behöva betala för dom igen. Att en mängd utav dom även blivit förbättrade jämfört med den förra generationen är inte fy skam det heller.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Skriv svar