Vilken är din favorit-youtuber när det kommer till spel?

Medlem

Gamesack är en kanal jag formligen älskar nu mer.
Men gamla hederlig James Rolfes cinemassacre kanal är mkt bra med även om han tonat ned lite på sin angry video game nerd karaktär genom åren. Men han släpper fortfarande otroligt mkt bra material.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Kollar inte på någon spelyoutuber annat än AVGN och avskyr när de pratar i gameplay-videos. Har aldrig fattat grejen att titta på när andra spelar. Skittråkigt.

International
Man of Mystery
Skrivet av quadratis:

larv. jag är snart 40 och tittar dagligen på folk som spelar. det hindrar mig inte på något vis från att spela själv.

precis som att jag kan gå och lyssna på en podcast medans jag är och handlar eller kör bil, så kan jag sitta och titta på någon letsplay under lunchen / kafferast osv.

nu t ex. när jag själv spelar igenom sekiro tycker jag det är kul att se hur andra klarar av bossar jag precis har tagit mig förbi. gjorde precis samma sak med dark souls och bloodborne.

redigt mycket självgodhet i den här tråden. "nähä serru, jag spelar minsann mina spel själv". jaha ok.

Ja, eller "kolla på när ANDRA spelar fotboll ? Näru, antingen spelar man själv eller så får det vara"

Men ja, det här är en diskussion jag ofta får ta med bekanta som inte tycker att en 50+ ska hålla på med såna barnsligheter som att sitta och titta på youtube och åka på dreamhack och fjanta sig.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Letade efter Stellaris lets play och hittade denna kille (som spelar strategispel i allmänhet), lungt och bra:

Hadrian:
https://www.youtube.com/channel/UCC5s7mOAPHw0OdYDHYAcFLQ

Medlem

What's Good Games! Roligt, med mycket nyheter, spel-recensioner, besök av andra inom branchen (både "spel-kritiker" och spel-skapare) osv.

En bubblare är "Into the video game", grymt bra industri-fokus med djupgående analyser av trender inom spelandet, och generellt bra spelsnack.

Medlem

Total Biscuit, tyvärr finns han inte längre med oss. Har inte hittat någon annan likvärdig.

Fragtjuv

Game Sack, Cinemassacre och Loserfruit är några favoriter. Annars tycker jag att det funkar utmärkt att bara söka fram något för stunden. Ibland träffar man helt enkelt rätt med lite flyt utan att i efetrhand lägga kanalen på minnet.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Letade efter Stellaris lets play och hittade denna kille (som spelar strategispel i allmänhet), lungt och bra:

Hadrian:
https://www.youtube.com/channel/UCC5s7mOAPHw0OdYDHYAcFLQ

Hadrian är skön och lugn, som du säger. Gillar särskilt hans videos när han lirar The Long Dark. Han verkar ha tagit en liten paus för tillfället dock.

Medlem

Hadrian och hans Stellaris och Long Dark videos.
Sada Plays, särskilt de videos då han lirar med Frankie on PC
Frankie on PC. Men han lägger inte upp något längre.
Arumba när han lirar Paradoxspel, typ EU

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Chomag:

@BooliBoo:

Håller med dig helt, varför sitta och kolla på når någon random person som jag inte känner spela ett spel istället för att sätta mig och spela det själv? Misstänker att det är en slags generationsfråga hur vida man följer streamare & youtubers eller inte.

Som andra sagt, nä det skulle jag inte säga. Är det en generationsfråga att folk ser på Premier League, F1 eller OS på TV istället för att utöva sporterna själv? Båda kan vara minst lika underhållande och det ena behöver inte utesluta det andra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är väl mest Game Grumps och ibland Raycevick


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Problemet var nog att du inte uttryckte det så ingående som ovan:

Njae, visst uttryckte jag mig negativt om trådens ämne. Men det var inte alls av på grund av någon slags högfärdig självgodhet, utan jag skrev bara vad jag ärligt kände angående ämnet. Det känns lite plumpt (milt sagt) att kalla mig självgod bara för att jag tycker annorlunda. Det känns enormt tröttsamt med alla dessa personliga påhopp på internet idag bara för att man har en annorlunda åsikt inom ett visst ämne/fråga.

Skrivet av NordhNet:

Jag har tidigare dragit liknelser som ”tittar du på fotboll/hockey/valfri idrott? Varför inte ut och spela själv?”.
För mig handlar det om tid och möjligheter. Jag har 3 barn, det är inte alltid man har möjlighet att spela själv så därför kan man släcka sin gamingtörst med att glo lite på Twitch/youtube.
Jag kanske vill veta mer om spelet från någon vettig människa innan jag köper spelet själv?
Jag kanske inte har utrustning som klarar köra spelet (*host host* horizon zero Dawn *host host*) men är sjukt nyfiken på spelet (cohhcarnage playthrough kan varmt rekommenderas).

Men som du säger så handlar det mycket om vad man själv föredrar

Visst, har man dåligt med tid p.g.a barn, karriär, familj, andra hobbies osv och inte riktigt har orken att sätta sig och spela själv, så kan jag absolut köpa ditt argumentet. Tycker man det är trevligt och kika på streams och/eller följa de you-tubers man personligen gillar, så kör på som sagt! Själv har jag alltid sedan tidig barndom och upptäckte spelens magi tyckt om att spela spelen själv framför att se på när andra spelar. Vilket nu när jag tänker på det säkerligen bidrar till mitt motstånd till att följa you-tubers istället för att spela spelen själv.

Sen haltar era jämförelse med att kolla på en you-tuber kontra att utöva en sport på professionell nivå. Det är liiiiiiiiiite svårare att bli en F1 förare eller en professionell fotbollsspelare när man inte har tränat hårt sedan tidigt ålder och dessutom måste ha ett visst mått av talang för sporten för att lyckas fullt ut. Det går helt enkelt inte att jämföra med att sätta dig och lira ett tv-spel i soffan eller glo på en premier league match eller ett F1 lopp på TV:n. Den tiden man lägger på att följa en you-tuber kan lika gärna ägnas åt att spela spelet själv, något man inte direkt kan säga om tiden det tar att bli en elitidrottare på hög nivå. Det förstnämnda är precis lika lätt som att glo på ett Youtube-klipp medan det är knappast så att jag kan börja träna idag och bli bra nog om ett par år för att kunna ställa upp i herrarnas 100m i nästa OS. Däremot kan en ovan spelare glatt sätta igång ett spel hemma i soffan och bara ha kul utan några förkunskaper alls.

Vilket är ett ypperligt argument till varför spelande är så härligt och allmänt inkluderande. Det finns spel som passar alla, oavsett hur gammal man är eller vilka genrer man gillar. Vidare kan även personer med funktionsnedsättningar få ut något av att spela, hade inte FZ någon artikel om en blind kille för par månader sedan(hittar den inte), som trots sin funktionsnedsättning ändå hade kul i spelens värld? Dessutom såg jag en artikel om "Grandma Skyrim" för bara ett par veckor sedan. Såg nu när jag läste den att hon visst blev känd just genom you-tube, så min teori om att det är en generationsfråga kanske haltar lite trots allt.

Skrivet av trickeh2k:

Som andra sagt, nä det skulle jag inte säga. Är det en generationsfråga att folk ser på Premier League, F1 eller OS på TV istället för att utöva sporterna själv? Båda kan vara minst lika underhållande och det ena behöver inte utesluta det andra.

Se svar ovan för en mer ingående förklaring.

Gnällkuk
Skrivet av Chomag:

Njae, visst uttryckte jag mig negativt om trådens ämne. Men det var inte alls av på grund av någon slags högfärdig självgodhet, utan jag skrev bara vad jag ärligt kände angående ämnet. Det känns lite plumpt (milt sagt) att kalla mig självgod bara för att jag tycker annorlunda. Det känns enormt tröttsamt med alla dessa personliga påhopp på internet idag bara för att man har en annorlunda åsikt inom ett visst ämne/fråga.

Visst, har man dåligt med tid p.g.a barn, karriär, familj, andra hobbies osv och inte riktigt har orken att sätta sig och spela själv, så kan jag absolut köpa ditt argumentet. Tycker man det är trevligt och kika på streams och/eller följa de you-tubers man personligen gillar, så kör på som sagt! Själv har jag alltid sedan tidig barndom och upptäckte spelens magi tyckt om att spela spelen själv framför att se på när andra spelar. Vilket nu när jag tänker på det säkerligen bidrar till mitt motstånd till att följa you-tubers istället för att spela spelen själv.

Sen haltar era jämförelse med att kolla på en you-tuber kontra att utöva en sport på professionell nivå. Det är liiiiiiiiiite svårare att bli en F1 förare eller en professionell fotbollsspelare när man inte har tränat hårt sedan tidigt ålder och dessutom måste ha ett visst mått av talang för sporten för att lyckas fullt ut. Det går helt enkelt inte att jämföra med att sätta dig och lira ett tv-spel i soffan eller glo på en premier league match eller ett F1 lopp på TV:n. Den tiden man lägger på att följa en you-tuber kan lika gärna ägnas åt att spela spelet själv, något man inte direkt kan säga om tiden det tar att bli en elitidrottare på hög nivå. Det förstnämnda är precis lika lätt som att glo på ett Youtube-klipp medan det är knappast så att jag kan börja träna idag och bli bra nog om ett par år för att kunna ställa upp i herrarnas 100m i nästa OS. Däremot kan en ovan spelare glatt sätta igång ett spel hemma i soffan och bara ha kul utan några förkunskaper alls.

Vilket är ett ypperligt argument till varför spelande är så härligt och allmänt inkluderande. Det finns spel som passar alla, oavsett hur gammal man är eller vilka genrer man gillar. Vidare kan även personer med funktionsnedsättningar få ut något av att spela, hade inte FZ någon artikel om en blind kille för par månader sedan(hittar den inte), som trots sin funktionsnedsättning ändå hade kul i spelens värld? Dessutom såg jag en artikel om "Grandma Skyrim" för bara ett par veckor sedan. Såg nu när jag läste den att hon visst blev känd just genom you-tube, så min teori om att det är en generationsfråga kanske haltar lite trots allt.

Se svar ovan för en mer ingående förklaring.

Du missar helt poängen, man ser på Premier League av samma anledning som man följer folk på YT, för att man tycker om spelet. Jag har absolut inga ambitioner på att bli proffs, men det är underhållande att se på folk som är duktiga spelare eller kommer med värdefulla och intressanta analyser, lite som att en fotbollsmatch blir rätt tråkig att följa om den inte hade haft kommentatorer och analys i studion.

Jag kan tycka det tom är roligt att se vissa spela ett spel jag själv inte ens tycker är speciellt kul eller är intresserad av. Jag tror extremt få personer följer andra spelare på Twitch eller YT för att de själva ämnar att bli proffs utan för att de levererar innehåll som är intressant.

Visst har du väl själv sett t ex ett med naturen som handlat om fågellivet i Afrika utan ambitionen att bli ornitolog, eller? :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

En kille jag följt i flera år är Splattercat. Skön kille från västra USA som spelar mestadels Indie-titlar. Han streamar på Twitch där han spelar lite allt möjligt också, har blivit mycket Tarkov på sista tiden.

Han har väldigt ofta massa underhållande anekdoter och jag kan lyssna på honom prata om strunt eller överlevnadstips hur länge som helst.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Gnällkuk
Skrivet av smuts:

En kille jag följt i flera år är Splattercat. Skön kille från västra USA som spelar mestadels Indie-titlar. Han streamar på Twitch där han spelar lite allt möjligt också, har blivit mycket Tarkov på sista tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=DBPMeuYxoRk

Han har väldigt ofta massa underhållande anekdoter och jag kan lyssna på honom prata om strunt eller överlevnadstips hur länge som helst.

Låter som någon som har likartad inriktning som TB hade? Saknar verkligen honom i YT-spacet, har inte hittat någon som ens varit hälften så intelligent eller underhållande som honom.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@trickeh2k:

Fast är de så enormt mycket duktigare än dig på att spela spel? Det är min poäng när jag tycker att jämförelsen haltar när du jämför det med att glo på en fotbollsmatch, där skillnaden mellan en glad amatör som kanske spelar i korpen och ett proffs i PL är gigantiskt.

Får dock gå tillbaka ett par steg i min åsikt om ämnet efter ett par dagars eftertanke och när jag tagit del av era argument till varför ni kikar på det. Hittar jag en stremare eller you-tuber som pratar om vissa spel eller ämnen kring spel som jag personligen är intresserad av och om personen i sig faktiskt är intressant att lyssna på, så kan jag mycket väl tänka mig att se eller lyssna på det.

Gnällkuk

@Chomag: i regel är de antingen enormt mycket duktigare, och/eller besitter så mycket mer kunskap om spelet eftersom de spelar så otroligt mycket mer än vad jag gör, det är ju ändå deras heltidsjobb och de lägger klart fler timmar än vad jag gör på mitt jobb i regel. Det är inte speciellt kul att följa någon som är medelmåtta eller dålig, på samma sätt som att det är svårt att sälja in tv-rättigheter till division 2 för fotboll, eftersom kvalitén är så pass mycket sämre.

Samma sak när det gäller kommentatorer så har man ju sina favoriter, personer som är väldigt pålästa och har inlevelse och energi när de kommenterar som får matchen att bli mer levande. Jag tycker inte mitt resonemang haltar, möjligtvis om jag som du hade jämfört korpen med Premier League.

Däremot går det utmärkt att föja personer som kanske inte är världens bästa spelare, utan runt över medel/bra så länge de kan komplettera med intressant analys, fakta eller kritik. Tänker på t ex TotalBiscuit som knappast var världens bästa gamer i sig men som spelade mycket indiespel och kom med intressanta tankar kring spel, eller saker som skedde i spelvärlden.

Jag förstår dock att vissa kan resonera att de inte förstår varför man ska se på andra som spelar när man kan spela själv, men det hänger också ofta ihop med hur mycket man själv spelar ett visst spel eller hur intresserad man är av spelet/utvecklaren t ex. Ju mer du spelar ett spel och ju mer du hänger det åt spelet så brukar man också engagera sig mer med allt runtomkring som forum, reddit och youtube.

Ta Division 2 som exempel, även om jag spelar 4h per dag så har jag vare sig tid eller lust att grotta ned mig ordentligt och göra grundliga undersökningar exakt hur mods, gear osv har för påverkan eftersom det i vissa fall kan vara så pass små skillnader att man behöver viga en eller ett par timmar bara åt småsaker för att faktiskt avgöra vad skillnaden blir, i det fallet är en youtuber perfekt då denne har gjort allt det här arbetet och kan presentera resultatet för mig både visuellt och oralt.

Det ger mig större nöje att bli en effektivare spelare där jag tillgodose mig information jag mest troligt aldrig skulle upptäckt själv.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

International
Man of Mystery

Just ja, Zemalf är väldigt spännande att kolla på när han gör sina xcom-vändor på svåraste nivån, ironman, utan att förlora en enda soldat.. hans kommentarer gör det hela än mer spännande ibland och jag har lärt mig en del av hans taktiska tänk


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

@trickeh2k:

Tack för svaret, det du skrev och av det andra jag läst i tråden har get mig ett helt nytt perspektiv på hela fenomenet kring streamers & you-tubers.

Gnällkuk

@Chomag: tack själv! det är ju det ett diskussionsforum är till för :> glad påsk!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Sisyr:

De enda jag följer är Nookrium och GeneralConfusion. Den förstnämnde för att han testar en massa små indielir jag aldrig hört talas om annars, den andre för att han lirar ett av mina favoritspel - Dominions 5 - och därtill är väldigt duktig både på spelet och att förklara hur han tänker.

Kollar också på Nookrium då och då. En liten streamer med hög output, spelar många indie och strategispel. Han narrerar vissa spel t.ex. de med rpg element. En del gillar inte sånt, men tycker det är ok ibland.
https://www.youtube.com/user/NeptunesNookGames/

Medlem

Helloween4545 är en lite mindre kanal, han har hållit på i några år och är rätt underhållande.

Mycket skräckspel!

https://www.youtube.com/user/Helloween4545/playlists

Skriv svar