Efter hårda kritiken: Biowares ledning erkänner brister

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är sällan man läser om några problem från Sonys, Microsofts eller Nintendos egna studios. Fast det kanske är jag som har missat de nyheterna...

Jooda, igår om Microsoft:

https://qz.com/1587477/microsoft-investigating-sexual-harassm...

Naughty dog har också talats mycket om.

Nintendo är väl den enda jag jnte hört/håller reda på.

Medlem
Skrivet av laban005:

Mycket möjligt men med de problem som finns hos studion så ska väl Anthem absolut inte släppas så tidigt!? Där är väl EA en stor bov så klart men säkert ledningen hos Bioware också... Sluta fiska efter snabba pengar, gör bra spel med folk som mår bra, lovar att det lönar sig i slutänden.

Tidigt? EA hade betalat Bioware i 6 år redan. Gillar inte EA heller men kom igen, vem som helst hade blivit less på att skjuta in pengar i ett företag där de verkar sitta med tummen i röven år efter år.

Medlem

Nej HERREGUD, dom kan mena allvar, för ingen annan har ju märkt hur ett spel bolag som i sisådär 20 år har gjort spel som dom flesta inklusive jag, trodde aldrig man skulle bioware i trubbel, dom var liksom på samma nviå som DICE (innan Ea), dom kunde inte göra fel. SÅ klart att det är ¨nåt fel där, annars skulle det vara jävligt skumt, eller så kanske nya affärsmodeellen är att skrämma iväg alla fans, sabotera alla bra spel vi jobbat med i 5 år, till spel som så nära kunde ha varit så jävla bra, men föll pladask på målinjen... Tragiskt nog, ingen affärsmodell... nästan jag hade föredragit det över bioware helt plöstlig mänskliga?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Bioware är det mest tragiska fallet av spelstudio under senaste 20 åren.
De flesta med lite vett och etikett har väl rört sig vidare vid det här laget, till Obsidian, och motsvarade.
Tagits in som konsulter till andra titlar av studios.

Frågan är hur många av originalgänget som utvecklade KOTOR, DA:Origins, Jade Empire, Mass Effect 1-3, Baldurs Gate osv osv som finns kvar på ett procentuellt plan?
Kan inte vara mkt.

EA är likt med Battlefield, och en rad andra spel de som håller taktpinnen. Säga vad man vill, men de ger direktiv, byter ledning och personal efter eget tycke och lyckas ALLTID skapa ett smärre kaos i studios de bring into the fold.

Stycka Biowares olika kontor, samla talangerna, och inte minst veteranerna till EN studio, som kan arbeta med ett traditionellt RPG, som sista chans till upprättelse. Om ej det fungerar kan de lika gärna splittra studion, och fördela de som är något att ha till bättre projekt och studios.

Medlem
Skrivet av Xenofon:

Tidigt? EA hade betalat Bioware i 6 år redan. Gillar inte EA heller men kom igen, vem som helst hade blivit less på att skjuta in pengar i ett företag där de verkar sitta med tummen i röven år efter år.

Du missuppfattar, självklart är det pinsamt uselt att inte kommit längre med den tiden och pengarna men jag pratade bara ur spelets synpunkt, spelet är inte klart.

Medlem

@zumo: DU låter väldigt bitter mot EA, men ditt sätt att hantera Biowares framtid, låter väldigt likt EA´s företagsmodell, ah hell, deras levnads modell, använd det som funkar, använd det tills det slutar funkar, när det slutar funka kasta iväg det, och börja om från början på nästa slakt projekt? Dice var gudar en gång i tiden, även i mina ögon, BF2 är mitt bästa barndomsminne/spel, men idag, tack vare EA, och Dice egna girighet (valet att blanda sig med EA) har gjort att dom stagnerat och blivit tråkiga och fantasilösa, för dom vill längre inte vara bäst på spel, dom vill vara bäst på tjjäna så mycket pengar som möjligt på spel, som dom lägger så lite energi, pengar och själ på som möjligt för att kunna släppa det fort ifall det floppar. Dice gjorde alltid roliga spel först, sen kommerciellta nr2, nu är dom knappt roliga ens, snygga ja, sjyssta ljudeffekter, absolut, grymt bra spel motor, men underhållningsvärdet, produktionsvärdet, och kvaliten på arbetet är undermåligt, sist jag gillade ett Dice spel, var BF3, och Battlefield bad company... men det var länge sen...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

@HaZe303: I agree totally.
Jag är alltid första killen som kritiserar "Nuförtidens - Battlefield", till fanboysens stora misstret.
Och vi lär väl vara en snarlik ålder av att döma på registreringsdatum, och att BF1942, BF Vietnam och speciellt BF2 också var en stark barndomsfaktor för mig.
Bad company spelen var de jag senast hade riktigt roligt i.
Jag har av nostalgi faktor köp samtliga sen dess förutom Hardline.
Spelat 10-20 h, sen lagt de på hyllan, och muttrat av besvikelse.

Du har helt rätt i att studios själva blir giriga, väljer att ha en gigant som EA bakom sig, men i somliga fall är det en sista utväg innan bankruptcy / konkurs. Dice tappade allt som höll ett nära band med community i samband med EA köpet.

Förr var allt om spelaren. Många maps. Expansioner och extra content via modstöd, som fick frekvent stöd av DICE. Minns Desert Combat, Forgotten Hope, Silent Heroes och allt de här som gjorde BF till BF.
För att inte tala om maps som innehöll allt från hangarfartyg, ubåtar, landstigningsfartyg, patrullbåtar, destroyers och kryssare
Till ja, nästan allt de omfattar nu.
Då varje armé hade för och nackdelar med sina fordon, vapen och utrustning.
Saker som utmärkte och karaktäriserade varje "Land" man spelade.
Allt sådant har man släppt helt, för att "casualisera" och göra de mer användarvänligt för vilken "fårskalle" som helst.
Nu bhr man inte ens kunna starta elr landa ffs haha.
Alla springer med samma vapen. Tanks, plan osv är bara olika skins basically. Ingen hardcore vid launch. Hellre Battle Royale...
Och för alla de som skriker att de är inte realism, så var det aldrig det back in the day heller. Det var arkadigt som fan. Men ROLIGT och fullt med content och features.

Man trodde ju under barndomen och tonåren att "Oj, jävlar vad de ska kunna utveckla än större, coolare spel fulla med features i takt med teknikens utvecklande", men nää. Man fördummar det, och siktar endast på att nå ut till en bredare massa.
Men nej. De gör Star Wars : Battlefield, och en rad skitspel aka BFV, BF1 osv som lanseras med så lite content att efter 1-2 år när spelets DLC matats ut , vill ingen spela det längre förutom die-hard fansen.
*Wishful thinking* Ge licensen till Desert Combat gänget, samla ihop de som knåpade ihop Forgotten Hope, och några originalmedlemmar från DICE, så ska vi se vad som går att göras x))))))))))

Medlem

Sist jag hade riktigt kul och la ner många timmar i ett BF så var det Bad Company 2. EA var ju redan med i leken då vilket började märkas men har gått snabbt utför sen dess, roligaste kampanjen jag spelat i ett FPS också. Synd att EA ska få fördärva studios och deras spelserier, saknar Dead Space som fan också.

Medlem
Skrivet av zumo:

@HaZe303: I agree totally.
Jag är alltid första killen som kritiserar "Nuförtidens - Battlefield", till fanboysens stora misstret.
Och vi lär väl vara en snarlik ålder av att döma på registreringsdatum, och att BF1942, BF Vietnam och speciellt BF2 också var en stark barndomsfaktor för mig.
Bad company spelen var de jag senast hade riktigt roligt i.
Jag har av nostalgi faktor köp samtliga sen dess förutom Hardline.
Spelat 10-20 h, sen lagt de på hyllan, och muttrat av besvikelse.

Du har helt rätt i att studios själva blir giriga, väljer att ha en gigant som EA bakom sig, men i somliga fall är det en sista utväg innan bankruptcy / konkurs. Dice tappade allt som höll ett nära band med community i samband med EA köpet.

Förr var allt om spelaren. Många maps. Expansioner och extra content via modstöd, som fick frekvent stöd av DICE. Minns Desert Combat, Forgotten Hope, Silent Heroes och allt de här som gjorde BF till BF.
För att inte tala om maps som innehöll allt från hangarfartyg, ubåtar, landstigningsfartyg, patrullbåtar, destroyers och kryssare
Till ja, nästan allt de omfattar nu.
Då varje armé hade för och nackdelar med sina fordon, vapen och utrustning.
Saker som utmärkte och karaktäriserade varje "Land" man spelade.
Allt sådant har man släppt helt, för att "casualisera" och göra de mer användarvänligt för vilken "fårskalle" som helst.
Nu bhr man inte ens kunna starta elr landa ffs haha.
Alla springer med samma vapen. Tanks, plan osv är bara olika skins basically. Ingen hardcore vid launch. Hellre Battle Royale...
Och för alla de som skriker att de är inte realism, så var det aldrig det back in the day heller. Det var arkadigt som fan. Men ROLIGT och fullt med content och features.

Man trodde ju under barndomen och tonåren att "Oj, jävlar vad de ska kunna utveckla än större, coolare spel fulla med features i takt med teknikens utvecklande", men nää. Man fördummar det, och siktar endast på att nå ut till en bredare massa.
Men nej. De gör Star Wars : Battlefield, och en rad skitspel aka BFV, BF1 osv som lanseras med så lite content att efter 1-2 år när spelets DLC matats ut , vill ingen spela det längre förutom die-hard fansen.
*Wishful thinking* Ge licensen till Desert Combat gänget, samla ihop de som knåpade ihop Forgotten Hope, och några originalmedlemmar från DICE, så ska vi se vad som går att göras x))))))))))

så sant, håller med helt

Skrivet av laban005:

Sist jag hade riktigt kul och la ner många timmar i ett BF så var det Bad Company 2. EA var ju redan med i leken då vilket började märkas men har gått snabbt utför sen dess, roligaste kampanjen jag spelat i ett FPS också. Synd att EA ska få fördärva studios och deras spelserier, saknar Dead Space som fan också.

Så sant....


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

När det gäller flygandets vara eller inte vara, så tror jag inte att jag är ensam med att åsikten att det är en av de få sakerna som faktiskt är bra i spelet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

12
Skriv svar