Pitchford om Borderlands 3 hos Epic Store: "Fråga 2K"

Medlem

@Barkbiten: Jag beundrar din uthållighet, men veckans är bara ett faktaresistent troll. Ödsla inte din tid på honom.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Barkbiten: Jag beundrar din uthållighet, men veckans är bara ett faktaresistent troll. Ödsla inte din tid på honom.

Ungefär så här.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

1. Att du inte håller med är en sak men Steam är en mellanhand. Allting mellan utvecklaren/utgivaren och kunden är mellanhänder. Jag var tydlig med att Steam är de man betalar en massa i onödan till. Spelpriserna har stigit kraftigt tack vare Steam. Fullpris av en fysisk kopia av ett PC spel brukade ligga på 400kr på releasedagen, detta medans Steam tog 60€ för den digitala versionen. Det återstår att se om Epic lyckas pressa ner denna prisnivå satt av Steam.

2. Tvång? Hur tänker du då? Epic erbjuder någonting bättre än Steam gör. Om sedan utvecklaren/utgivaren väljer Epics erbjudande så är det ju fri konkurrens i allra högsta grad.

3. Reddit! Nästan uteslutande Reddit när man söker information av teknisk art och användare i liknande sits. Steams forum? Tack men nej tack!
Molnlagring är en av de ytterst få fördelarna med Steam. Som det är nu så har de spelen jag spelat på EGS haft egen molnlagring så där är det ett ickeproblem. Epic har även sagt att de jobbar på en molnlösning så det kommer finnas inom kort.
Offlinespelande? Helt onödigt, har jag aldrig haft behov av sedan jag skaffade fiber. Man ska dessutom komma ihåg att det var Valve som var de första (eller bland de första?) att kräva bredband för att kunna spela deras spel. Detta i en tid när bredband fortfarande inte hade nått ut till alla i landet.
Sedan kan du gå igenom de andra sakerna som listas och inte bara plocka russinen ur kakan.
Curators, Groups, Inventory Support, Item Trading, Trading Cards, Achievements, Wish Lists, en radda skräpfunktioner alltihop. Steam hade mått bättre av att ta bort allt det.

EDIT: EGS stöder tydligen redan offline-play. Eller rättare sagt de lämnar det i utvecklarens händer, precis som med DRM. Som tidigare sagt så är väldigt mycket i den så kallade feature listan Steam vs EGS falskt, jag har ej hunnit faktakontrollera alla punkter ännu men har redan hittat flera solklara lögner i syfte att framställa Steam som bättre.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=7V4UPiBOshY&feature=youtu.be&...

Detta blir mitt sista inlägg för jag orkar inte mer, det är som att prata med en vägg.

1. Jag har aldrig sagt att Steam inte är en mellanhand - det du sagt att EGS inte är en mellanhand vilket är lika fel som att solen är blå. EGS och Steam är samma sak - dvs en sorts återförsäljare eller mellanhand, punkt! Angående spelpriserna så har det sjunkit kraftigt tack vare Steam då det finns många olika sätt att få tag på nycklar. Spelpriserna i EGS, Steam, GoG, Uplay, Origin är desamma dvs 59,99€ (förutom M$ store som tar 700kr för ett spel). Det står ingenstans att EGS kommer att sänka priserna - de skulle däremot eventuellt kunna göra det men det är inte bestämt eller på något sätt erkänt. Priset på ett PC spel i butik ligger väl på 500-550kr och att de kostade 400kr för 10 år sedan är ju inte direkt Steams fel.

2. Om jag vill ha Metro Exodus men bara kan köpa det på EGS eftersom Koch Media villigt gått ihop med Epic gällande tidsexklusivitet så är det inte ett tvång? Jag kan ju inte köpa det någon annanstans (under ett års tid). Det enda som är bättre med det Epic erbjuder är en lägre avgift, inget annat är bra eftersom launchern är sämre och spelen kostar inte mindre.

3. Visst, Reddit i all ära men det kanske inte passar alla? Varför släpper inte Epic en komplett produkt från början om de vet att konkurrensen från Steam är så stark? Pengar är ju knappast problemet. Bara för att du inte behöver offlinespelande betyder inte att alla andra heller inte behöver det. Och nej, Steam kräver inte online på alla spel, jag har lirat igenom Metro Last Light utan online under en tid då jag saknade internet, det gick utmärkt.

Ha det fint med EGS, kanske blir det en bra produkt längre fram? Förhoppningsvis blir det det när Detroit släpps (som nog aldrig kommer till Steam till skillnad från de andra spelet som köpts tidsexklusivt av Epic).

@Esri @Phyrino @Barkbiten @SkeletronFace: lycka till grabbar, jag kastar in handduken gällande Steam vs Epic diskussioner och går vidare i livet

Medlem

@Gen: Glöm inte bort deras uppenbara säkerhetsbrister, bara förra veckan så läckte upp till 80miljoner kontons uppgifter ifrån Epic. Och det är 3:e gången bara det här året.

Hade gott ;).

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

@Barkbiten: Jag beundrar din uthållighet, men veckans är bara ett faktaresistent troll. Ödsla inte din tid på honom.

När argumenten tryter så är det alltid enkelt att kalla någon ett troll. Då vet man i alla fall att ni misslyckats att argumentera för er sak och i logik kommit fram till att jag har rätt men likt ett barn vägrar acceptera det.

Skrivet av Gen:

Detta blir mitt sista inlägg för jag orkar inte mer, det är som att prata med en vägg.

1. Jag har aldrig sagt att Steam inte är en mellanhand - det du sagt att EGS inte är en mellanhand vilket är lika fel som att solen är blå. EGS och Steam är samma sak - dvs en sorts återförsäljare eller mellanhand, punkt! Angående spelpriserna så har det sjunkit kraftigt tack vare Steam då det finns många olika sätt att få tag på nycklar. Spelpriserna i EGS, Steam, GoG, Uplay, Origin är desamma dvs 59,99€ (förutom M$ store som tar 700kr för ett spel). Det står ingenstans att EGS kommer att sänka priserna - de skulle däremot eventuellt kunna göra det men det är inte bestämt eller på något sätt erkänt. Priset på ett PC spel i butik ligger väl på 500-550kr och att de kostade 400kr för 10 år sedan är ju inte direkt Steams fel.

2. Om jag vill ha Metro Exodus men bara kan köpa det på EGS eftersom Koch Media villigt gått ihop med Epic gällande tidsexklusivitet så är det inte ett tvång? Jag kan ju inte köpa det någon annanstans (under ett års tid). Det enda som är bättre med det Epic erbjuder är en lägre avgift, inget annat är bra eftersom launchern är sämre och spelen kostar inte mindre.

3. Visst, Reddit i all ära men det kanske inte passar alla? Varför släpper inte Epic en komplett produkt från början om de vet att konkurrensen från Steam är så stark? Pengar är ju knappast problemet. Bara för att du inte behöver offlinespelande betyder inte att alla andra heller inte behöver det. Och nej, Steam kräver inte online på alla spel, jag har lirat igenom Metro Last Light utan online under en tid då jag saknade internet, det gick utmärkt.

Ha det fint med EGS, kanske blir det en bra produkt längre fram? Förhoppningsvis blir det det när Detroit släpps (som nog aldrig kommer till Steam till skillnad från de andra spelet som köpts tidsexklusivt av Epic).

@Esri @Phyrino @Barkbiten @SkeletronFace: lycka till grabbar, jag kastar in handduken gällande Steam vs Epic diskussioner och går vidare i livet

1. Nix, har aldrig sagt att EGS inte är en mellanhand. Läs den förklaring inklusive citat jag erbjöd om något fortfarande är oklart.
60€ är för övrigt 625kr och det är till stor del på grund av Steams avgifter. Spelen stiger inte 226kr (57%) på 5 år på grund av inflationen i Sverige

2. Du behöver inte köpa någon konkurrerande hårdvara eller betala någon avgift för att få installera Epic Games Store så jag ser inte problemet. Vill man ha spelet köper man det hos Epic, alternativt väntar tills exklusiviteten är över och spelet har hunnit bli så pass gammalt att det nu rabatteras.

3. Kan det vara så att Epic precis som jag kanske ser ett generellt forum för EGS som öveflödigt? Alternativt någonting lågprioriterat då det inte är en särskilt efterfrågad funktion? Med bara 12% avgift siktar troligtvis Epic på en mycket mer kostnadseffektiv modell än Steam och skalar bort det onödiga. Steam känns som motsatsen där de har försökt hitta på en massa ej efterfrågade features för att kunna motivera sina skyhöga avgifter och priser.
Steam kräver ej uppkoppling för alla spel, precis som EGS. Ändå så listas det som en Steam exklusiv feature i den där listan med lögner. Samma lista som har fått mängder av "likes" runt om på nätet. Det tycker jag tydligt visar på att de som hatar på Epic egentligen saknar argument och bara beter sig barnsligt. Om man har goda skäl till motståndet mot EGS så behöver man inte ljuga.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

När argumenten tryter så är det alltid enkelt att kalla någon ett troll. Då vet man i alla fall att ni misslyckats att argumentera för er sak och i logik kommit fram till att jag har rätt men likt ett barn vägrar acceptera det.

Bra att du projicerar, du har blivit motbevisad i allt du har skrivit men vägrar acceptera det, du är en fanboy personifierad. Du har inte ett enda argument som stämmer med verkligheten, du ignorerar att svara på frågor som folk riktar mot dig, du motsäger dig själv om och om igen. Du vet inte vad ett monopol är, du vet inte vad en mellanhand är, du vet inte vad crossplattform är m.m.

Diskussionen är slut eftersom att det enda du gör är att upprepa dina felaktiga påståenden.

Inaktiv
Skrivet av Esri:

Bra att du projicerar, du har blivit motbevisad i allt du har skrivit men vägrar acceptera det, du är en fanboy personifierad. Du har inte ett enda argument som stämmer med verkligheten, du ignorerar att svara på frågor som folk riktar mot dig, du motsäger dig själv om och om igen. Du vet inte vad ett monopol är, du vet inte vad en mellanhand är, du vet inte vad crossplattform är m.m.

Diskussionen är slut eftersom att det enda du gör är att upprepa dina felaktiga påståenden.

Jag ignorerar att svara personer som har allvarliga problem att uppföra sig eller ej förmår att hålla en saklig diskussion utan spydigheter. Men jag gör ett undantag bara för att förklara detta för dig en gång till. Kan man inte försvara sin ståndpunkt med mer än giffar och förolämpningar så har man nog förlorat för längesedan

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag ignorerar att svara personer som har allvarliga problem att uppföra sig eller ej förmår att hålla en saklig diskussion utan spydigheter. Men jag gör ett undantag bara för att förklara detta för dig en gång till. Kan man inte försvara sin ståndpunkt med mer än giffar och förolämpningar så har man nog förlorat för längesedan

Intala dig själv det, den enda som har varit spydig i den här tråden är du. Återigen, du undviker alla frågor som riktas mot dig, du har motbevisats om och om igen, du slänger ur dig falsk information i samtliga av dina inlägg. Du undviker dem för att du inte har något svar, för att du har fel. Alla i den här tråden, förutom du, har försvarat sina inlägg med fakta, fakta som du ignorerar. Du förlorade detta innan du började.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Priset online avgörs främst av hur mycket folk är beredda att betala. Valve har inga skäl att hålla spelbutiker vid liv - de är ju konkurrenter, ej heller att ta mindre betalt bara för att vara snälla.

Spel har snarare blivit billigare genom åren, eller åtminstone inte dyrare. I butik kostar AAA-spel till pc ungefär lika mycket som för 10 och 20 år sen (jag gav kring 400-500 kr för UT, Q3, Max Payne med flera. Och Atari 2600-spel var grisdyra i början av 80-talet), istället drar man in extra på dlc, mikrotransaktioner och genom att hålla spelen vid liv längre (games as a service).

hahaha... du är redaktör????
Nä, Valve har inga skäl. Men det är ju inte de som sätter priserna! Det är utgivarna som sätter priserna. Det är de som vill ha exponeringen. Det är därför det alltid varit billigare i fysiska affärer.
Det gäller inte endast på steam. Det är på Origin, Uplay och alla andra också.

Men det är på väg att ändras. Spelen är på väg att bli billigare....
Fast nu med Epics exklusiviteter så verkar ju piratkopieringen öka. va inte nya Exodus det mest piratade på nästan ett decennium?

Redaktör
Skrivet av Phyrino:

hahaha... du är redaktör????
Nä, Valve har inga skäl. Men det är ju inte de som sätter priserna! Det är utgivarna som sätter priserna. Det är de som vill ha exponeringen. Det är därför det alltid varit billigare i fysiska affärer.
Det gäller inte endast på steam. Det är på Origin, Uplay och alla andra också.

Men det är på väg att ändras. Spelen är på väg att bli billigare....
Fast nu med Epics exklusiviteter så verkar ju piratkopieringen öka. va inte nya Exodus det mest piratade på nästan ett decennium?

Ja?

Både utgivarna och Valve bidrar till prissättningen: de förra vill ha en summa för spelet och Valve tar en summa för användningen av Steam som butik. Om Valve såg att lägre (eller högre) avgift gett dem större vinst hade de säkerligen sänkt (eller höjt) avgiften. Samma sak gäller utgivarna. Det handlar om att hitta balansen mellan pris och försäljning, vad som lönar sig bäst.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja?

Både utgivarna och Valve bidrar till prissättningen: de förra vill ha en summa för spelet och Valve tar en summa för användningen av Steam som butik. Om Valve såg att lägre (eller högre) avgift gett dem större vinst hade de säkerligen sänkt (eller höjt) avgiften. Samma sak gäller utgivarna. Det handlar om att hitta balansen mellan pris och försäljning, vad som lönar sig bäst.

Det håller jag inte med om, Valve tar (beroende på vilken tier utgivaren ligger i) mellan 20-30% oavsett priset på produkten. De blandar sig inte i vad utgivaren säljer spelet för på Steam. Deras rekommendation är säkerligen att sätta lägre pris på produkten då det skulle öka försäljningen vilket i slutändan bidrar till mer pengar till Valve, men det är inte upp till dem. Vill utgivaren sälja sitt spel för 1000kr så får de göra det, folk kommer inte köpa produkten och eventuellt att Valve då säger till dem att överväga en prisförändring men Valve själva går inte in och sänker priset. Ansvaret är 100% på utgivaren.

Redaktör
Skrivet av Esri:

Det håller jag inte med om, Valve tar (beroende på vilken tier utgivaren ligger i) mellan 20-30% oavsett priset på produkten. De blandar sig inte i vad utgivaren säljer spelet för på Steam. Deras rekommendation är säkerligen att sätta lägre pris på produkten då det skulle öka försäljningen vilket i slutändan bidrar till mer pengar till Valve, men det är inte upp till dem. Vill utgivaren sälja sitt spel för 1000kr så får de göra det, folk kommer inte köpa produkten och eventuellt att Valve då säger till dem att överväga en prisförändring men Valve själva går inte in och sänker priset. Ansvaret är 100% på utgivaren.

Fast det hindrar väl inte att Valve sänker den avgift de tar av utgivaren?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det hindrar väl inte att Valve sänker den avgift de tar av utgivaren?

Fast det har inte påverkat priserna? Spelen kostar 59,99€ på GOG, Origin, Epic, Steam m.m. även fast affärerna har olika avgifter. Varför skulle utgivaren ändra sina priser på t.ex. Epic så länge folk köper spelen? De får större cut, folk betalar lika mycket som tidigare. Det var många som trodde att priserna skulle sjunka i.o.m. digitalhandel eftersom att du inte behövde lagerföra produkter, tillverka kartonger och skivor m.m. men det har det inte gjort. Som sagt, Steam kan mycket väl sänka sin avgift, men jag tror inte alls på att det skulle sänka priserna.,

123
Skriv svar