Borderlands 3 till pc ser ut att bli Epic store-exklusivt

Moderator | Testpilot
Skrivet av jk78ki:

Tror faktiskt det står någonstans att om de lägger ned nån gång så löser de det så alla får ha spelen kvar.
Jag TROR det stod nånstans i någon Q&A eller om det var ToS.
Jag kan också drömt det.

Har läst det också.

Googlar

Med det sagt ska man heller inte lita på dem. De påstår att de har system redo, men kan mycket väl vara något de säger bara för att lugna ned folk som är oroliga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur fan kan vissa vara så kränkta över att ha en extra launcher?! När spelet enbart finns på Steam så pratas det inte om någon exklusivitet utan enbart när andra har det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har läst det också.

Googlar

https://i.imgur.com/4sa1Ln6.jpg

Med det sagt ska man heller inte lita på dem. De påstår att de har system redo, men kan mycket väl vara något de säger bara för att lugna ned folk som är oroliga.

Nä, jag tror inte riktigt det är något de lagt någon tid på tyvärr, de har nog inte ens tänkt att det är en möjlighet att steam läggs ned.

Menmen, om man förutsätter att det är sant så är det ju inget man behöver vara orolig över iaf.

@Waliant: Den stora fördelen med exklusivitet som jag är medveten om är att i utbyte mot exklusivitet så ger företagen utvecklarna pengar för att finansiera projektet. Det kan leda till att utvecklarna faktiskt har råd att göra ett spel som de annars inte skulle kunna finansiera själva. Så på ett sätt är det bättre att ha ett spel exklusivt till en plattform/sida än att inte ha spelet alls. Dock talar jag nu bara på en generell nivå, tvivlar det är såhär med BL3

@maaex: Att Epic tar en mindre cut leder också till att en del spel är billigare på Epic store än vad de är på Steam

Medlem
Skrivet av employed:

Hur fan kan vissa vara så kränkta över att ha en extra launcher?! När spelet enbart finns på Steam så pratas det inte om någon exklusivitet utan enbart när andra har det.

För att steam inte hindrar utvecklare från att sälja spelet varfan de vill, det är deras val att inte nå ut längre än steam.

Sen är det ju utgivarnas VAL att binda sig till epic också, när de istället kunde sålt det på Epic, steam, gog, windows, google-play eller var man nu kan tänkas sälja spel.
Det alternativet är väl att föredra, eller?

@employed: Spelar ingen jätte stor roll för mig, men dock är det skönt att ha allt på ett ställe.

Medlem

Borderlandsspelen har varit roliga spel, men jag är en av dem lata som gärna vill ha allt på ett och samma ställe. Nu säger jag inte att jag aldrig kommer köpa spel från andra ställen, men Borderlands ligger inte så högt att jag tänker bryta för deras skull.

De hade fått betydligt fler kunder genom att släppa det i fler butiker. Kanske inte tjänat mer pengar, men i längden tror jag dem hade tjänat på det.

Nåja, life goes on.

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

@maaex: Att Epic tar en mindre cut leder också till att en del spel är billigare på Epic store än vad de är på Steam

Vilka spel är billigare på Epics butik?

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

@maaex: Att Epic tar en mindre cut leder också till att en del spel är billigare på Epic store än vad de är på Steam

Det borde vara billigare, vilket det inte alls är. De säljer te.x Metro för 60euro atm.

Det kan t.o.m vara dyrare i vissa länder, då inte epic har "regional-pricing".
(Det kanske ordnat det nu, men det var så för inte länge sedan iaf. Tror jag.)

Medlem

HUR kan inte fler vara bekymrade över vilka som Epic Games är involverade med?

För mig är allt annat som tas upp här irrelevanta petitesser i jämförelse.

Ett företag som Tencent som vuxit sig starka pga kommunistpartiet kan ju inte vara ett företag vi vill få in på den västra marknaden, eller har jag fel? Backat av en regim som inte bryr sig det minsta om männskliga rättigheter.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Vilken reklam Epic får genom alla nyheter på FZ och andra spelsajter. Det skrivs i princip om varenda spel som släpps på Epic Store. Vilken dröm för en marknadsförare.

Medlem
Skrivet av Magroth:

HUR kan inte fler vara bekymrade över vilka som Epic Games är involverade med?

För mig är allt annat som tas upp här irrelevanta petitesser i jämförelse.

Ett företag som Tencent som vuxit sig starka pga kommunistpartiet kan ju inte vara ett företag vi vill få in på den västra marknaden, eller har jag fel? Backat av en regim som inte bryr sig det minsta om männskliga rättigheter.

"Uuuh men det är ju bara att trycka på en annan ikon juu, väx upp lol!".

Det är så långt många orkar tänka, det är bra mycket mer än en ikon det handlar om.

Medlem
Skrivet av Magroth:

HUR kan inte fler vara bekymrade över vilka som Epic Games är involverade med?

För mig är allt annat som tas upp här irrelevanta petitesser i jämförelse.

Ett företag som Tencent som vuxit sig starka pga kommunistpartiet kan ju inte vara ett företag vi vill få in på den västra marknaden, eller har jag fel? Backat av en regim som inte bryr sig det minsta om männskliga rättigheter.

På vilket sätt är det problematiskt då?

Att yttra kommunistpartiet i en mening och sedan mänskliga rättigheter i en annan, vad är det du vill ha sagt egentligen?`Vad är det du tror kommer hända om det företaget kommer in på vår marknad (eller ja, dem är redan på vår marknad sedan långt tidigare, så förstår egentligen inte...)?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Besittning
Att (med eller utan rätt) inneha någon sak.

Att besitta något innebär att man har saken under omedelbar kontroll. En bil stående på gatan besitts av den som har nycklarna till bilen. Dock anses inte en restauranggäst vara i besittning av de bestick han äter med, eftersom detta användande står under annans omedelbara uppsikt.

___________________

Rättighet i ditt exempel (vilket jag gissar är från Wikipedia) är enligt rättsfallen andelar i fysiska ting, d.v.s. att man delar rätten till en sak.

Skrivet av jk78ki:

Varför inte ha kvar kakan och äta den samtidigt? För då är man elak?

Skrivet av Mirage:

Nej, jag sade uttryckligen att det inte rättfärdigar copyrightbrott, om du brytt dig att läsa vad jag skrev. Det jag skrev däremot är nedladdning och ickeköp har samma resultat på förläggaren, ingen inkomst. Sen att de själva skapar situationen, får de stå för.

Enligt din logik är varje människa (oavsett gamer eller inte) en potentiell spelköpare som företagen går miste om. All nedladdning har inte med pengar att göra. Det kan tex vara fråga om tillgänglighet. Det är även bevisat att de som piratar spel köper spel i stor utsträckning.

Alltså logiken blir ju bara stört löjlig när man försöker försvara piratkopieringen genom att hävda att det inte är en potentiellt förlorad inkomst. Nej ingen säger att alla som laddar ner skulle köpt spelet, men i denna diskussion om något, så medger ju t.o.m. folk att de tänker ladda ner spelet i protest mot EPIC, dvs alltså inte ge någon support till ett spel de uppenbarligen gillar och förmodligen annars köpt.

Att samtidigt hävda att det man gör inte är fel och att man har ett rättfärdigat beteende blir ju närmast skrattretande. Ha lite jävla integritet istället för att bara hyckla. Spelföretagen och förläggaren har rätt att köra på som de själva valt, och du har inte rätt att spela deras spel gratis för att du misstycker, det är bara fakta.

Vill man protestera mot EPIC så fine, köp inte spelen och avstå då helt och visa lite moral istället för att vara så självgod. Annars är det ju bara ett enormt svek mot utvecklaren och serien av spel X som slitit hårt för att få ut sin produkt. Men du själv tycker du är så förbannat stolt så du ska minsann spela detta gratis oavsett.

Medlem
Skrivet av heady89:

Alltså logiken blir ju bara stört löjlig när man försöker försvara piratkopieringen genom att hävda att det inte är en potentiellt förlorad inkomst. Nej ingen säger att alla som laddar ner skulle köpt spelet, men i denna diskussion om något, så medger ju t.o.m. folk att de tänker ladda ner spelet i protest mot EPIC, dvs alltså inte ge någon support till ett spel de uppenbarligen gillar och förmodligen annars köpt.

Att samtidigt hävda att det man gör inte är fel och att man har ett rättfärdigat beteende blir ju närmast skrattretande, ha lite jävla integritet istället för att bara hyckla. Spelföretagen och förläggaren har rätt att köra på som de själva valt, och du har inte rätt att spela deras spel gratis för att du misstycker, det är bara fakta.

Vill man protestera mot EPIC så fine, köp inte spelen och avstå då helt och visa lite moral istället för att vara så självgod. Annars är det ju bara ett enormt svek mot utvecklaren och serien av spel X som slitit hård för att få ut sin produkt.

Pirata spelet du också och spara en slant, ingens "moral och integritet" blir skadad av att tanka spel som inte går att köpa på ens egna villkor.

Ingen påstår att det är moraliskt rätt att pirata, men som jag sa tidigare, varför inte ha kakan kvar och äta den samtidigt? För att man då är en skurk på samhällets botten?
Jag kan leva med det.

Det är snarare ett svek av utgivaren för utvecklarna, konsumenter bär inte ansvaret för opopulära beslut av "eliten".
Du behöver inte ligga sömnlös för de stackars utvecklarnas skull, de överlever. Om de mot förmodan inte skulle göra det, skyll på utgivaren.
Du vinner inget på att leka moralpolis inför folk som inte har sympati för stora "corporations"(?) och "stjäler" spelet istället pga att man inte är bekväm med att betala för det. Det är fel att göra så, men varför inte? För att man då hamnar i helvetet?

Medlem

PC-spelarea är allt lite känsliga. Som konsolspelare kostar det tusenlappar för att få spela någon annan konsols exklusiva titlar. Man gör sitt val, antingen köper man konsolen eller så låter man bli. Men det klagas sällan på det.
Kanske ska pirata ihop en Xbox i källaren istället.
Eller strunta helt i det. Kina/USA kan ju se hela mitt liv genom kameralinsen framme vid TV:n

Medlem
Skrivet av ToubiCaro:

PC-spelarea är allt lite känsliga. Som konsolspelare kostar det tusenlappar för att få spela någon annan konsols exklusiva titlar. Man gör sitt val, antingen köper man konsolen eller så låter man bli. Men det klagas sällan på det.
Kanske ska pirata ihop en Xbox i källaren istället.
Eller strunta helt i det. Kina/USA kan ju se hela mitt liv genom kameralinsen framme vid TV:n

Är det inte onödigt att ta exklusiviteten till PC också? Vi är vana med det på konsol, men man behöver inte försämra pc-marknaden för det.

Inaktiv
Skrivet av jk78ki:

Om man vill ha BL3 tvingas man till epic.
Väx up och sluta medvetet missförstå.

Ja och vill man ha en Frisco tvingas man till Max. Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang att det därför blir okej att ladda ner det för att det råkar vara på Epic Store och inte Steam.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Ja och vill man ha en Frisco tvingas man till Max. Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang att det därför blir okej att ladda ner det för att det råkar vara på Epic Store och inte Steam.

Det är inte okej.
Men varför inte göra det om det inte finns några konsekvenser för någon inblandad?
För att man då är elak mot företagen som tjänar mer pengar än vad vi kan ens föreställa oss? Jag kan leva med det.

Vill tillägga att jag själv inte tankat spel sen typ 2011.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Är det inte onödigt att ta exklusiviteten till PC också? Vi är vana med det på konsol, men man behöver inte försämra pc-marknaden för det.

Fast launchersarna är ju gratis så är väl bara att installera. Exklusiviteten på pc började ju inte nu med Epic store.
Att behöva ha 3-4 streamingtjänster för att se dom filmer/serier är ju också redan accepterat men klagas lite på det. Och där kostar alla olika tjänster också pengar. Men på PC är det än så länge kostnadsfritt. Och vill man nu inte ha Epic store ja då får man bara stå över. Men måste det gråtas så förbaskat för det? Vill nu Kina/USA veta vad gemene man har på sin dator så tar dom nog reda på det ändå om dom vill.

Medlem
Skrivet av ToubiCaro:

Fast launchersarna är ju gratis så är väl bara att installera. Exklusiviteten på pc började ju inte nu med Epic store.
Att behöva ha 3-4 streamingtjänster för att se dom filmer/serier är ju också redan accepterat men klagas lite på det. Och där kostar alla olika tjänster också pengar. Men på PC är det än så länge kostnadsfritt. Och vill man nu inte ha Epic store ja då får man bara stå över. Men måste det gråtas så förbaskat för det? Vill nu Kina/USA veta vad gemene man har på sin dator så tar dom nog reda på det ändå om dom vill.

Säg att du har alla dina låtar du gillar på spotify, förutom 1-2 av dina absoluta favoritlåtar som finns enbart på itunes eller nått. Hade inte det vart väldigt irriterande?

Och varför försämra pc-marknaden bara för att andra marknader har exklusiviteter? Vore det inte bättre om man kunde köpa spel där man vill ha dem?

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Säg att du har alla dina låtar du gillar på spotify, förutom 1-2 av dina absoluta favoritlåtar som finns enbart på itunes eller nått. Hade inte det vart väldigt irriterande?

Och varför försämra pc-marknaden bara för att andra marknader har exklusiviteter? Vore det inte bättre om man kunde köpa spel där man vill ha dem?

Klart det skulle va smidigt att ha allt samlat.Å varför sluta drömma där? Det bästa är väl att skapa Netsteafy där man har alla filmer/spel å musik i en tjänst. Men nu är det ju inte så, så varför klaga?
Som sagt exklusiviteten började ju inte på pc med Epic store. Man kan ju välja hur man vill göra så måste det storma så mycket?

Medlem
Skrivet av ToubiCaro:

Klart det skulle va smidigt att ha allt samlat.Å varför sluta drömma där? Det bästa är väl att skapa Netsteafy där man har alla filmer/spel å musik i en tjänst. Men nu är det ju inte så, så varför klaga?
Som sagt exklusiviteten började ju inte på pc med Epic store. Man kan ju välja hur man vill göra så måste det storma så mycket?

Man kan inte alls välja. Vill man köpa BL3 så är det epic som gäller.
Exclusiviteter på pc tidigare har varit spel gjorda av ägaren till plattformen, te.x ea med battlefield, wow med blizzard. Ingen klagar på att fortnite är exklusivt, varför då tror du?

Och vissa spel är "exklusiva" på steam, men det är för att de som säljer där väljer att inte nå ut längre än steam, inte för att steam hindrar dem.

Medlem
Skrivet av grenadecx:

På vilket sätt är det problematiskt då?

Att yttra kommunistpartiet i en mening och sedan mänskliga rättigheter i en annan, vad är det du vill ha sagt egentligen?`Vad är det du tror kommer hända om det företaget kommer in på vår marknad (eller ja, dem är redan på vår marknad sedan långt tidigare, så förstår egentligen inte...)?

Att kommunist-Kina inte respekterar männskliga rättigheter är ett faktum. Till och med i Sverige så förtrycks och förföljs kinesiska minioritetsflyktingar av kinesiska spioner.

Varför det är Dåligt att stötta ett företag som till Stor del ägs av ett av världens mäkigaste teknikföretag. Som i sin tur styrs till viss del av just samma regim som grundlöst fängslar, torterar och avrättar icke-önskvärda och politiska motståndare.

Att tro att Tencent Inte färgas av kommunistpartiets agenda vore väldigt naivt eftersom deras styrelse t.o.m innefattar partimedlemmar.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Man kan inte alls välja. Vill man köpa BL3 så är det epic som gäller.
Exclusiviteter på pc tidigare har varit spel gjorda av ägaren till plattformen, te.x ea med battlefield, wow med blizzard. Ingen klagar på att fortnite är exklusivt, varför då tror du?

Och vissa spel är "exklusiva" på steam, men det är för att de som säljer där väljer att inte nå ut längre än steam, inte för att steam hindrar dem.

Fine, dom får in spel exklusivt som dom själva inte skapat. Men precis som du försvarar steam så kanske en del utgivare inte vill nå ut längre än till Epic store så det är väl samma sak eller har jag fel? För var står det att Epic store tvingar in spel till sin launch?

Medlem
Skrivet av ToubiCaro:

Fine, dom får in spel exklusivt som dom själva inte skapat. Men precis som du försvarar steam så kanske en del utgivare inte vill nå ut längre än till Epic store så det är väl samma sak eller har jag fel? För var står det att Epic store tvingar in spel till sin launch?

Det stämmer, det är deras val osv, men varför inte sälja överallt? Varför begränsa sina försäljningar till en plattform?

Det är dessutom känt att epic köper till sig exklusivitet, de ger pengar till utgivare för att förhindra att folk väljer steam före epic.
Det är fult gjort och mycket dåligt försök till kunkurrens.
Varför inte få folk att VILJA välja epic före steam? Det hade tvingat steam att göra något, inte bara sitta på pengar och låta epic se ut som skurkarna i dramat.
Dessutom sa Epic för några veckor sedan att de aldrig mer kommer köpa exklusivitet till spel (iaf inte nära release (gratis marknadsföring genom steam innan release, snyggt)), vilket nu i efterhand visar sig vara rent skitsnack.

Det är inte Epic i sig jag är emot, det är deras affärssätt, attityd och rena lathet jag inte tål.
Jag hade hellre köpt spel på Uplay helt ärligt.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Det stämmer, det är deras val osv, men varför inte sälja överallt? Varför begränsa sina försäljningar till en plattform?

Det är dessutom känt att epic köper till sig exklusivitet, de ger pengar till utgivare för att förhindra att folk väljer steam före epic.
Det är fult gjort och mycket dåligt försök till kunkurrens.
Varför inte få folk att VILJA välja epic före steam? Det hade tvingat steam att göra något, inte bara sitta på pengar och låta epic se ut som skurkarna i dramat.
Dessutom sa Epic för några veckor sedan att de aldrig mer kommer köpa exklusivitet till spel (iaf inte nära release (gratis marknadsföring genom steam innan release, snyggt)), vilket nu i efterhand visar sig vara rent skitsnack.

Det är inte Epic i sig jag är emot, det är deras affärssätt, attityd och rena lathet jag inte tål.
Jag hade hellre köpt spel på Uplay helt ärligt.

Jag hör dig. Säger verkligen inte att Epic har kört ett snyggt spel med att betala för en del spel. Dock är det ju fortfarande inget tvång att släppa spelet hos dom. Och fortfarande inget tvång att installera det. Det jag är frågande till är varför det ska klagas så gräsligt?
Vad hjälper det om vi ska gnabba med varandra mellan 100-tals kommentarer här på FZ varje gång Epic store nämns.
Har alla som klagat här skickat sitt missnöje till Epic store för att göra skillnad? Man kan ta sin ställning till dom hur man vill, valet är fritt. Men måste det gråtas ut i alla deras artiklar. Och så klagas det på att det skrivs om Epic hela tiden. Kankse just för att det skapar såna här diskussioner i kommentatorsfälten hela tiden.

Skrivet av ToubiCaro:

Jag hör dig. Säger verkligen inte att Epic har kört ett snyggt spel med att betala för en del spel. Dock är det ju fortfarande inget tvång att släppa spelet hos dom. Och fortfarande inget tvång att installera det. Det jag är frågande till är varför det ska klagas så gräsligt?
Vad hjälper det om vi ska gnabba med varandra mellan 100-tals kommentarer här på FZ varje gång Epic store nämns.
Har alla som klagat här skickat sitt missnöje till Epic store för att göra skillnad? Man kan ta sin ställning till dom hur man vill, valet är fritt. Men måste det gråtas ut i alla deras artiklar. Och så klagas det på att det skrivs om Epic hela tiden. Kankse just för att det skapar såna här diskussioner i kommentatorsfälten hela tiden.

Men sen å andra sidan vilket e värst gråtande?? dom som tycker att det e fel att Epic tar exclusive?? eller dom som gråter över att folk tycker att det e fel att epic tar exclusive? en personen e besviken över hur det går till så med exclusive, och andra personen tycker att den personens åsikt är fel/dum och försöker egentligen inte ens försvara Epic utan mest klandra på en annans åsikt.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av ToubiCaro:

Jag hör dig. Säger verkligen inte att Epic har kört ett snyggt spel med att betala för en del spel. Dock är det ju fortfarande inget tvång att släppa spelet hos dom. Och fortfarande inget tvång att installera det. Det jag är frågande till är varför det ska klagas så gräsligt?
Vad hjälper det om vi ska gnabba med varandra mellan 100-tals kommentarer här på FZ varje gång Epic store nämns.
Har alla som klagat här skickat sitt missnöje till Epic store för att göra skillnad? Man kan ta sin ställning till dom hur man vill, valet är fritt. Men måste det gråtas ut i alla deras artiklar. Och så klagas det på att det skrivs om Epic hela tiden. Kankse just för att det skapar såna här diskussioner i kommentatorsfälten hela tiden.

Det kan jag inte svara på, folk gnäller väl när de är missnöjda. Att det inte leder till förvättring att gnälla här i forumet tror jag de flesta vet, men det är kul att uttrycka sina åsikter inför andra.

Och det är ju klart det skrivs artiklar, det är både av intresse för många (bevisligen) och det har nyhetsvärde i branschen. Det är bara folk som vill blunda för förändring (positiv eller negativ) som inte vill se sådant här.

Skriv svar