Sekiro Shadows Die Twice, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Tips

Tråddemonen
Testpilot
Sekiro Shadows Die Twice, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Tips

Sekiro Shadows Die Twice är ett action/äventyr spel utvecklat utav FromSoftware som är skapare till den populära Dark Souls spelserien. Sekiro är ett liknande spel som har en liknande stridsmekanik men som samtidigt skiljer sig med snabbare tempo.

Story

Sekiro Shadows Die Twice utspelar sig under Sengoku perioden som varade omkring 1500-talet, spelaren får anta rollen som en ninja vid namn Sekiro aka the wolf. Sekiro blir besegrad vid en kamp mot en Samuraj tillhörande Ashina-klanen, vid sin förlust så kapas Sekiros arm och Sekiros herre vid namn Kuro blir kidnappad. Sekiro överlever mirakulöst efter sitt stupande och vaknar upp i ett Buddhistiskt tempel med en protes istället för sin arm. Sekiro måste nu ta hämnd på samurajen som besegrade honom och även rädda sin herre.

Protesen

Sekiros mest unika redskap är hans protes, protesen har en mängd olika funktioner och fungerar lite som en schweizisk armékniv. Armen kommer med funktioner som sköld, eldkastare och grappling hook som kommer att hjälpa spelaren på färden.

Stridssystemet

Inom Sekiros makabra värld som kommer spelaren att stöta på en mängd olika fiender och bossar som kommer att ha olika typer utav attacker och knep för att försöka döda Sekiro. Det gäller för spelaren att lära sig hur dessa fiender slåss för att kunna klura ut en taktik som fungerar mot dem. Mycket utav striderna kommer att hänga på spelarens reflexer samt kunna tajma när attacker ska tilldelas, när spelaren skall undvika fienders attacker men även parera. Förutom grunderna så kommer även Sekiro att ha olika hjälpmedel i sin arsenal, eldkastare och kaststjärnor kan vara behjälpliga.

Förbrukningsföremål

Inom spelet så kommer det finnas en mängd föremål för spelaren att använda i spelet. Dessa föremål kommer att kunna återställa liv och en massa andra nödvändigheter för att underlätta striderna. Vissa utav föremålen kan även användas för att förstärka spelaren själv eller försvaga fiender mot vissa attacker.

Skills

Spelaren kan investera olika poäng inom skills för att utveckla karaktärens egenskaper inom olika grenar, vissa skills kan öppna upp vissa förmågor som ger olika typer av specialiteter. Det kan vara en egenskap att parera attacker medans Sekiro befinner sig i luften, ge bättre förutsättningar när det kommer till att smyga förbi eller smyga upp bakom fiender mm.

Crafting Materials

Spelaren kan finna vissa material för att kunna uppgradera sin protes och sin karaktär, dessa material kan spelaren finna genom att utforska eller besegra vissa fiender. Att ständigt förbättra Sekiro kommer att ge en fördel i kommande strider.

Tråden byggs på under veckan

Quake-konnässsör

Ååh, du han före mig

Spelet är helt fantastiskt hittills. Känslan av att komma på en svår boss som man dör emot hela tiden, gå ifrån 30 min och fundera på en strategi för att sedan sätta den i verket och när den lyckas.

Kontrollen och gemeplay känns väldigt finslipat.

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Jaha, hade ingen aning om att du skrev på en tråd. Tycker du ska posta det du skriver iaf, du lär ha mer kunskap en vad jag hat kring spelet.

Skägg.
10 Chambers

@almblad: Mitt fel! Bad honom skapa en. Man kanske borde slänga upp önsketrtrådar i framtiden.


signatur
Medlem

Snygg trådstart @Zimpan!

Sekiro är riktigt skoj! Det blir en himla kul mix av känslor när jag får möta tillsynes omöjliga motståndare och provar olika lösningar men inget tycks fungera (frustration!!), och sedan högljudd extas när jag till slut lyckas.

Quake-konnässsör

@Carl Johansson-Sundelius: Ingen fara, men kan ju bidra till tråden istället, så blir livet bättre för alla Zimpan är ju vår tråddemon så hoho

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Skrev till @almblad privat om att vi kanske ska checka av varandra i framtiden om trådar så vi inte går i vägen för varandras planer. Sen är ju alla såklart välkomna till att göra ett försök själva på dessa trådar med min feedback om de vill. Likaså med önskningar som denna om man vill ha någon speciell tråd, då ställer jag gärna upp om jag har tid för det.

Tråddemonen
Testpilot
Medlem

Verkar som om man kör PC-versionen kan man slippa en hel del utav frustrationen.

Note: The stuttering present in this video during the 120fps segments is the result of a video editing glitch and not an issue with the game.

3:20-4:10 tex pratar om skillnaden att gå från PC till Xbox One X.

Medlem

är man "hardcore" tar man inte hjälp utan man tar sig fram själv och lär sig hur man ska göra istället för andra ska säga hur man ska göra

Medlem

Blir så less att jag inte får det att funka genom Steamlink + PS4 dosan. Någon som fått det att funka?

Skribent

Alltså får så mycket pisk av detta spel att det inte är sant. Sjukt svårt!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Alltså får så mycket pisk av detta spel att det inte är sant. Sjukt svårt!

Håller med. Det är svårt, t.o.m. med "Dark Souls"-mått mätt.

Tror denna tråden kommer vara till stor nytta.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Natrium:

är man "hardcore" tar man inte hjälp utan man tar sig fram själv och lär sig hur man ska göra istället för andra ska säga hur man ska göra

För många är det inte viktigt att vara "hardcore", utan att ha roligt. Det är inte annorlunda än Super Adventure Club-tråden vi har där vi hjälper varandra att ta oss igenom diverse äventyrsspel, för tillfället Thimbleweed Park.

Tips och tricks kan ibland behövas. Många av oss som växte upp med NES och SNES levde på sådant från tidningar och skolgården.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av erikcedervall:

Alltså får så mycket pisk av detta spel att det inte är sant. Sjukt svårt!

Git gud, Erik.

<3


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Efter att jag lyckades ta mig igenom spelet så satt jag mig i ng+. Otroligt roligt att se hur mycket bättre man blivit mot bossarna jämfört med första gången man mötte dem. Kan se att "skill gapet" kommer kunna bli enormt i detta spel. Ser fram emot att se speedruns från agdq mm i detta spel!

Medlem

@Quarie: Har du redan spelat igenom det?! Respect!

Medlem
Skrivet av Natrium:

är man "hardcore" tar man inte hjälp utan man tar sig fram själv och lär sig hur man ska göra istället för andra ska säga hur man ska göra

Hehe, ja det är ju definitivt bästa känslan när man fixar bossarna helt på egen hand.

Jag brukar göra ett gott försök när det gäller nya bossar. Gränsen går väl när jag dött typ 30+ gånger mot samma boss och fått slut på idéer, då drar jag antingen vidare till nästa område (och kommer tillbaka till bossen senare), men om inte det går så händer det att jag fuskar och kollar upp ett tips på nätet... men jag känner mig som en riktig fjant då.

Tråddemonen
Testpilot

Det finns något inom Sekiro som heter Dragonrot, en sjukdom som uppstår inom spelet ifall man dör för ofta och använder ressurect, många har börjat om hela spelet pga detta. Men det skall inte behövas, hittade en guide med en lösning på problemet och ett botemedel.

Spelare kommer att märka hur sjukdomen är i effekt när "rot essence" hamnar i inventory.

https://www.polygon.com/sekiro-guide/2019/3/21/18274357/rot-e...

Quake-konnässsör

Några som har hittat de lite mera hemliga midbossarna?

Headless Samurai, Nameless Purpledudes (Hatar dem), någon kille som skjuter terror spökliknande projektiler emot en så fort man försöker säga hej?

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Git gud, Erik.

<3

Hah! Försöker, men börjar tro att jag redan nått min peak.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av almblad:

Några som har hittat de lite mera hemliga midbossarna?

Headless Samurai, Nameless Purpledudes (Hatar dem), någon kille som skjuter terror spökliknande projektiler emot en så fort man försöker säga hej?

Jepp och sprungit gråtandes därifrån. Skall jag vara ärlig så är jag så rädd att jag inte ens gav mig på terror och headless. Träffat på två purple med (eller om en va blå? Fjäderprotes).

Medlem

Jag som noob borde inte försöka tipsa folk om hur man skall spela men för er som är ännu mer noobs:

1. ”Hug Wall” kan låsa upp secret rooms.
2. Försök spendera era pengar på guldpåsar (begränsade) innan ni ger er på något ni är osäkra på.
3. Att ”bara” dodgea/hoppa undan kan vara waste. Aggression är bättre än man kan tro när man är ny. Attackera och blocka även om du inte gör skada kan låta dig executea mobs/bossar bra mkt tidigare än vad det tar skada dom till 0.

Medlem

Hahaha, jag bara dör mot allt jag försöker mig på just nu. Stänger av spelet i frustration. Går sådär 5 minuter innan jag känner sug att starta det igen.
Så loopar det


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av almblad:

Några som har hittat de lite mera hemliga midbossarna?

Headless Samurai, Nameless Purpledudes (Hatar dem), någon kille som skjuter terror spökliknande projektiler emot en så fort man försöker säga hej?

Ja headless är hemska, knappt lönt att försöka sig på dom tills man har den lila skölden som kan blockera terror.

Tråddemonen
Testpilot
Quake-konnässsör

20 tips från VaatiVidya.

Videon innehåller vissa spoilers för områden och fiender, samt någon boss (Bossen är närmare början av spelet)

  • #1 - Hard mode / Harder mode

  • #2 - Grinding & the Gold Mibu Ballon

  • #3 - General Shinobi

  • #4 - Buy Money with Money

  • #5 - Dragonrot Death (Dragoncancer)

  • #6 - Don't Take Second Chances

  • #7 - Cutting Through the Clutter

  • #8 - Replace Dodge with Deflect

  • #9 - Dying Over and Over Again

  • #10 - Antique Map

  • #11 - Enemies Have Amnesia

  • #12 - I-frames exist, but...

  • #13 - Attack Cancelling

  • #14 - Block doesn't slow stamina anymore...

  • #15 - Blockdancing

  • #16 - SekirOSU

  • #17 - Hit-stumble

  • #18 - Stop Attacking When You Hear Their Deflect

  • #19 - Jump Towards the Scary Attack

  • #20 - Dying Enemies Have Bad Balance

Tråddemonen
Testpilot

Spelet är tydligen inte så svårt om man kör stealth.

Tråddemonen
Testpilot

Sekiro har redan speedrunats på under en timme.

Medlem

Hur är det, går det för en som inte kvalar in som elitspelare utan som halvkass att lära sig och ta sig igenom spelet? Ser onekligen spännande ut men känner mig lite avskräckt samtidigt


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skriv svar