Dustin Expo 2019: Var det värt att gå eller ej

Medlem
Dustin Expo 2019: Var det värt att gå eller ej

Visserligen kan rubriken låta som en fråga men kom inte på någon bättre formulering. Tänkte mest dela med mig lite kortfattat om hur jag tyckte Dustin Expo var i år i fall det är några andra här på FZ som funderar på att gå dit, om det var värt att gå dit eller inte.

Var och när: Globen. Mässan hade sin första dag idag och fortsätter imorgon fredag (för företagare) kl. 10:00-16:00, på lördag (öppet för alla) gäller också kl. 10:00-16:00. Pris: Gratis.

Är det värt det? Om man gillar teknik och diverse pryttlar är det faktiskt en ganska kul och lagom stor mässa, kände mig klar efter ca. 2 timmar. Man ska dock komma ihåg att målet i slutändan är för utställarna att sälja saker men att se de senaste prylarna som ibland påminner om sci-fi är rätt kul. Man får även prova och pilla på en hel del av det som finns där och känna hur det skulle vara att va megarik och ha råd allt flashing man inte behöver som en 49 tum 5K böjd datorskärm för ynka 15 000 kr (eller om det var mer). De har även en del föreläsningar av diverse folk från tech branchen, kul om man intresserad av sånt antar jag. Det finns även en del grejer med fokus på tv-spel men det mesta är teknik i allmänhet. Tror inte jag skulle åkt dit om jag inte bodde i Stockholm, inte heller skulle jag planera in hela dagen runt Dustin Expo eller putta på andra aktiviteter, det var kul men så kul var det inte. Sen var en del av folket vid montrarna antigen fullständigt inkometenta, "nä jag kan inget om surfplattor och ingen annan här gör det heller" nähä varför har ni ens med dem då, och en del struntade i att en potentiell kund stod där och undrade över något, tyvärr inte ovanligt på mässor men ändå rätt trist. Jag tyckte 2 timmar på en torsdag var värt det, kul att gå runt och se de nya prylarna och köpa något man ändå behövde, t.ex. extern hårddisk, till reducerat mässpris (inte allt är nedsatt) men det är inget för den som inte är teknikintresserad och en del monterfolks attityd mot besökarna var lite tråkigt. Bör dock nämnas att ganska många var rätt trevliga och tillmötesgående också.
Om du har en ledig dag att fylla, älskar tenkinprylar, eller vill höra någon föreläsning så är det verkligen värt att gå, det kostar inget förutom tid, men det gör inget om man missar det heller för spännande var det inte och det kommer en ny Dustin Expo nästar år.
för den som är intresserad: https://www.dustin.se/expo?gclid=EAIaIQobChMInvfHx7-T4QIViNCy...

Skribent

Jag var där igår på den dagen som var öppen för allmänheten. Personligen så tyckte jag det var för mycket gaming och för lite intressanta nya prylar. Det stod datorer överallt där det satt folk (mest killar i yngre tonåren) och spelade CS:GO, Minecraft, Fortnite, Apex Legends och flera andra. Jag trodde det skulle vara mycket mer AR och VR än vad det var och hade verkligen hoppats att få prova på Microsoft Hololens 2. Fast det är ju som du säger fokus på att sälja och det är populärt att ta en produkt och sätta på en gamingetikett för att sedan kränga till intet ont anande konsumenter.

Min uppfattning om personerna i båsen är precis lika som din, dessa kunde generellt väldigt lite. Frågade lite om skärmar vid diverse utställare men visade sig att jag hade mer koll som har läst på i ca en vecka än personerna som stod där vid båsen.

Bästa enligt mig var en föreläsning av Tommy "potti" Ingemarsson och att jag äntligen fick prova på AR, dock en extremt begränsad version samt att jag fick se och prova lite av marknadens toppskärmar in action.

Jag kände mig klar efter ca 3 h men måste ändå säga att det var värt det. Första Dustinmässan för mig och jag kommer gå igen nästa år.

1
Skriv svar