Bekräftat: The Outer Worlds väljer Epic Store före Steam

Skägg.
10 Chambers

Som @Mortaigne tipsade om i nyhetstråden, det kommer också till Windows Store. Nyheten uppdaterad.


signatur
Medlem

Jag har extra svårt för Epic när man vet att Tencent (och Kinesiska staten) ligger bakom det hela. Jag är glad att jag köpte moderkort och grafikkort från Gigabyte.

Medlem

Jag försökte bry mig men lyckades inte riktigt. Vill ju spela spel ja. Om china vet vad jag heter så är det skit samma. Kan ju dö innan det släpps på steam i alla fall. 1 dag i taget, 1 dag i taget

Medlem

När Steam slutar ta ut så höga avgifter och beslutar sig att vara med på tåget så kommer förhoppningsvis denna trend sluta, de har ju haft nästan ensamrätt på detta i många år nu och har tjänat sjuka mängder pengar då de kunnat debitera nästan hur mycket de vill, dags för ändring.

Jag förstår varför företagen väljer Epic store, men det verkar ju inte ha påverkat utpriset på spel för oss konsumenter, i alla fall inte i Europa, mer pengar i fickan hos Publishers istället, de fick som de ville.

Personligen spelar det inte mig så stor roll vart spelet finns, men förstår de som vill ha allt samlat, men man kan inte alltid få som man vill.

Jag använder regelbundet Steam, Origin, Uplay, GOG och har inga problem med fler launchers.
Jag har inte skaffat konto på Epic ännu eftersom inte vill ha nått spel som är exklusivt där just nu.
Men om det kommer så kommer jag skaffa det.

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

100 000*59.99 = 5 999 000
30% av 5 999 000 = 1799700

100 000*49.99 = 4 999 000
12%(Max) av 4 999 000 = 599880
Sätter du en 1:a framför de där 599880 så är det fortfarande lägre än Steams, och de sålde för 1 miljon mer för 10 dollar högre. Så det bevisar att Epic är bättre för vinst, mer än dubbelt till och med.

Om vi tar best case scenario, där det är 7% de plockar om de är Unreal License så ser det ut såhär istället.
7% av 4 999 000 =349930

Och det där är bara 100 000 sales, tänk dig då när det kommer till miljonerna i sales.

Vi kan ta ett exempel bara för att visa: 1 000 000 sales.

1 000 000 = 59 990 000 med 59.99 i pris.
25%(tar vi då eftersom över 800k) av 59 990 000 = 14 997 500.

1 000 000 = 49 990 000 med 49.99 i pris.
12% av 49 990 000 = 5 998 800
7% (om de använder Unreal Engine) = 3 499 300

Men fortsätt säg till mig att skillnaden mellan 30%(20% om de säljer galet bra) och 12% (7% om de använder deras engine) inte spelar roll för priset är sänkt med 10 dollar, gör du det.

Devs kommer fortsätta välja Epic vare sig du vill eller inte. Tro mig, jag gillar Steam med, mycket bättre store, launcher. Men Spelföretag vill ha pengar, de skiter i om chatten i Epic Store är sämre eller om de saknar vissa funktioner för tillfället. De vill fortsätta göra mer och större spel och då spelar vinst stor roll.
Dock det du sa om refunds stämmer inte. https://www.epicgames.com/site/en-US/store-refund-policy

Från ett affärs-perspektiv ÄR Epic bättre. Du får ett lite billigare spel(tydligen?), devsen får mer pengar och behöver inte sälja lika mycket för att det ska gå jämt ut.

Och själva grejen att Steam sänker sina % LITE om ett spel säljer MASSOR är DÅLIGT. För de ger inte Indie företag en CHANS att gå i närheten av lika mycket vinst.

Det jag TÄNKER erkänna dock är att jag hade fel med priserna, de kommer nog ha lägre priser, give or take 5-10 i snitt beroende på vilken titel det är.
Men även om de gör det så som jag demonstrerat ovan så har det ingen betydelse. Det blir fortfarande mer pengar till devsen.

Men asså du kan ju inte dra en procent på en större summa, och sen tro att det är korrekt.
Jag gav dig tal du kunde ha multiplicerat med 100 000.
43.99x100 000 = 4 399 000
41.99 x 100 000 = 4 199 000
Du kan ju inte räkna på alla kopior adderade när det är 30% per kopia som tas till en början.
Och devsen får inte mer pengar, de får redan alla de pengar som de skulle ha fått. De kommer inte magiskt få en högre lön för att deras UTGIVARE får lite mer pengar i fickan.
Och jag har inte sagt att det inte spelar någon roll alls.
Det du inte verkar förstå är vad Steam och andra online stores gör för sina 30%.
Något som EPIC aldrig kommer att erbjuda, men du är för hjärntvättad för att förstå det verkar det som.

Medlem

Många internet warriors här.

Geeks Gaming
Skrivet av cyprus:

Jag har extra svårt för Epic när man vet att Tencent (och Kinesiska staten) ligger bakom det hela. Jag är glad att jag köpte moderkort och grafikkort från Gigabyte.

Så du köper inte spel från
Ubisoft
Activision-Blizzard
Riot Games
Supercell
Take-Two Interactive Software
Square Enix
Bluehole

Tencent har ett finger i allt nu för tiden.
Och Epic har redan gått ut med att dom delar inte med sig av information till Tencent.

Avstängd

Älskar dessa Epic nyheter. Främst då tack vare kommentarsfältet.

Orka bry sig liksom vilken launcher ett spel släpps till.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

När Steam slutar ta ut så höga avgifter och beslutar sig att vara med på tåget så kommer förhoppningsvis denna trend sluta, de har ju haft nästan ensamrätt på detta i många år nu och har tjänat sjuka mängder pengar då de kunnat debitera nästan hur mycket de vill, dags för ändring.

Jag förstår varför företagen väljer Epic store, men det verkar ju inte ha påverkat utpriset på spel för oss konsumenter, i alla fall inte i Europa, mer pengar i fickan hos Publishers istället, de fick som de ville.

Personligen spelar det inte mig så stor roll vart spelet finns, men förstår de som vill ha allt samlat, men man kan inte alltid få som man vill.

Jag använder regelbundet Steam, Origin, Uplay, GOG och har inga problem med fler launchers.
Jag har inte skaffat konto på Epic ännu eftersom inte vill ha nått spel som är exklusivt där just nu.
Men om det kommer så kommer jag skaffa det.

Det många glömmer, är ju dock att Steam låter utgivare/Utvecklare sälja sina spel precis vart de vill. De är inte bundna till att sälja sitt spel på steam.
"de har ju haft nästan ensamrätt på detta i många år nu" Är helt och hållet fel.
Du må spela ditt spel på steam, men det betyder inte att det såldes på steam och att steam tjänade pengar på spelet.

Skillnaden här är att EPIC förstör marknaden, medans Steam förbättrar den till konsumentens fördel.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_326443:

Jag undrar om du någonsin kollat deras hopplösa forums, eller om du kollat annat fjortistrams som finns där?

Lustigt att du nämner forumen. Eftersom EGS inte har något diskussionsforum, reviews eller användardata överhuvudtaget så vänder sig alla EGS användarna till Steam-forumen. Snacka om dubbelmoral!

Skrivet av anon_326443:

Steam hade varit bättre om dom inte haft så mycket trams, då kanske dom hade kunnat koncentrera sig på att göra spel....som dom var väldigt bra på förr i tiden.

De har gjort spel tillgängliga för den stora massan samt digitaliserat det så man slipper hålla på med skivor och bös, hur bra som helst tycker jag. Sen är Steam inte felfritt, de har trots allt ett föråldrat UI och jag håller med om att de 30% som tas (eller mindre beroende på hur mycket som säljs) är för mycket. Dock har del aldrig hållit på med exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Så du köper inte spel från
Ubisoft
Activision-Blizzard
Riot Games
Supercell
Take-Two Interactive Software
Square Enix
Bluehole

Tencent har ett finger i allt nu för tiden.
Och Epic har redan gått ut med att dom delar inte med sig av information till Tencent.

Nu är det ju svårt att följa ägarstrukturen i alla bolag, men kan jag undvika att gynna den allt mer övervakande och förtryckande diktaturen Kina så får jag se över mina inköp.

Och vad Epic säger ger jag inte mycket för.

Medlem
Skrivet av Gen:

Det roliga är att man väljer mellan pest och kolera Windows Store är riktigt värdelöst det också :'D

Nej, de har inte fixat ett refund system, de har fixat en refund policy. Det finns inget automatiskt system för refunds så som Steam har, du måste manuellt kontakta dem via mail och det är vida känt att de knappt svarar på mail. Det kan alltså ta veckor eller månader att få dina pengar tillbaka. Tidigare var du dessutom tvungen att fylla i tonvis med uppgifter som IP adress, var man bor, de sista fyra på kortnumret osv men nu kräver de tydligen inte alla dessa uppgifter längre utan enbart några få.

Ja för epic fanboys älskar ju att bli tvingade att använda deras plattform som på nästan alla sätt sämre än Steam.

https://i.imgur.com/SynNfar.jpg

Googla Steam 2004 och se hur det såg ut när det var nytt och vilka funktioner som fanns.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Googla Steam 2004 och se hur det såg ut när det var nytt och vilka funktioner som fanns.

Borde inte Epic lärt och sett hur Steam utvecklats under 15 år och med alla deras resurser (Fortnitemoney) lanserat något som Steam ser ut idag?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Googla Steam 2004 och se hur det såg ut när det var nytt och vilka funktioner som fanns.

Haha att du ens jämför ett program som kom ut 2004 mot något som kom 2019.
Det är att ta i så det heter duga.
Som någon annan sa, borde de inte ha lärt sig av Steam?
Som precis ALLA andra har gjort när det kommer till spelplatformar.

Medlem
Skrivet av cyprus:

Nu är det ju svårt att följa ägarstrukturen i alla bolag, men kan jag undvika att gynna den allt mer övervakande och förtryckande diktaturen Kina så får jag se över mina inköp.

Och vad Epic säger ger jag inte mycket för.

Svårt att följa ägarstrukturen i alla bolag men Epic har du koll på? Tror att flera av de andra delar med sig bra mycked mer än Epic.
Alla LOL spelare ligger risigt till med tanke på att Tencent äger Riot Games.

Jag hoppas stora spel släpps på alla butiker utom Steam tills de börjar göra saker bra för gamers.
Valve is not your friend, and Steam is not healthy for gaming

Steam har krav att om du ska sälja spel via annan store (EGS, Uplay, Origin etc.) måste priset vara samma som Steam annars får det inte säljas i Steam
Nu räger jag inte att Epic store är bra för den behöver förbättringar i massor men vilken butik spelen säljs vid känns som ett riktigt i-landsproblem.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Striva:

Epic köper rätten att under en viss tid exklusivt sälja spelet. På så vis har de konkurrerat bort Valve i.o.m. att de inte själva försökte få rätten att sälja spelet.

Konkurrensen inträffar vid inhavanded av rätten att sälja spelet:
Valve väljer att inte försöka konkurrera med Epic om rätten att sälja spelet.

Jag förstår, men det är fortfarande inget hyggligt sätt att konkurrera på. Det är inte så att Steam kan ändra på sig för att göra det mer attraktivt att köpa spelet på Steam när de inte får lov att Sälja produkten övh.

Interactive media håller på att bli något mindre interaktivt. Ha.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Lugn i stormen!

The Outer Worlds kommer till Windows Store vid release också.

https://twitter.com/Obsidian/status/1108419677976293378

Då blir det windows store för egen del.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Steam har krav att om du ska sälja spel via annan store (EGS, Uplay, Origin etc.) måste priset vara samma som Steam annars får det inte säljas i Steam

https://www.greenmangaming.com/games/sekiro-shadows-die-twice...
Hur kommer det sig då att GMG säljer pre orders billigare än hos steam?
Avtalet finns dock, men det är inte alls lika svart och vitt som du får det till att vara. Och det är lite svårt att hitta det även med Google-fu.
Så vitt jag vet så säger de till utgivare att inte sälja spel för $60 på steam och sen $40 på en annan store för att på så vis sälja mer spel genom att lura kunden.
Det är fortfarande utgivare eller utvecklare som dikterar priset.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Svårt att följa ägarstrukturen i alla bolag men Epic har du koll på? Tror att flera av de andra delar med sig bra mycked mer än Epic.
Alla LOL spelare ligger risigt till med tanke på att Tencent äger Riot Games.

Jag hoppas stora spel släpps på alla butiker utom Steam tills de börjar göra saker bra för gamers.
Valve is not your friend, and Steam is not healthy for gaming

Steam har krav att om du ska sälja spel via annan store (EGS, Uplay, Origin etc.) måste priset vara samma som Steam annars får det inte säljas i Steam
Nu räger jag inte att Epic store är bra för den behöver förbättringar i massor men vilken butik spelen säljs vid känns som ett riktigt i-landsproblem.

Ja Epic är inte så svårt att ha koll på, bara googla tencent epic. Jag tror inte ägarandelen i tex Ubisoft är så stor (allt större än noll är för mycket). Alla får ju se till sitt eget samvete och vad gäller Riot games kan jag inte bry mig mindre.

Steam har ju givetvis sina problem, men man kan inte förneka vad de gjort för spelande på PC.

Medlem
Skrivet av loerk:

https://www.greenmangaming.com/games/sekiro-shadows-die-twice...
Hur kommer det sig då att GMG säljer pre orders billigare än hos steam?
Avtalet finns dock, men det är inte alls lika svart och vitt som du får det till att vara. Och det är lite svårt att hitta det även med Google-fu.
Så vitt jag vet så säger de till utgivare att inte sälja spel för $60 på steam och sen $40 på en annan store för att på så vis sälja mer spel genom att lura kunden.
Det är fortfarande utgivare eller utvecklare som dikterar priset.

Så vart på GMG köper jag nyckel som INTE är till Steam för ett bättre pris? T.ex så att jag kan spela i Epic, Uplay eller Origin?
Det är detta man inte får göra då Steam's diktatur kräver att priset är samma.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Gen:

Det roliga är att man väljer mellan pest och kolera Windows Store är riktigt värdelöst det också :'D

Nej, de har inte fixat ett refund system, de har fixat en refund policy. Det finns inget automatiskt system för refunds så som Steam har, du måste manuellt kontakta dem via mail och det är vida känt att de knappt svarar på mail. Det kan alltså ta veckor eller månader att få dina pengar tillbaka. Tidigare var du dessutom tvungen att fylla i tonvis med uppgifter som IP adress, var man bor, de sista fyra på kortnumret osv men nu kräver de tydligen inte alla dessa uppgifter längre utan enbart några få.

Ja för epic fanboys älskar ju att bli tvingade att använda deras plattform som på nästan alla sätt sämre än Steam.

https://i.imgur.com/SynNfar.jpg

Ja allt det där hade Steam när det kom ut. Nej, det var lika jävla illa. Så man kan inte jämföra en plattform som nyss kommit och en som funnits 15 år.

Lite som att en 1 åring inte klarar samma sak som en som är 15 år. Hänger du med i svängarna?

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Älskar dessa Epic nyheter. Främst då tack vare kommentarsfältet.

Orka bry sig liksom vilken launcher ett spel släpps till.

Ja folk brukar argumentera så när de inte är så noga med att tänka större runt frågor. Det brukar gå bra, fram till den dagen det plötsligt inte gör det. Och då är samma människor de första att stå och skrika om hur orättvist livet är.

I det aktuella fallet blir det fram till den dagen den första aktören går omkull. För det är konsekvensen av en allt mer fragmenterad marknad där alla skall sälja eller streama spel digitalt på egen infrastruktur. Det finns inte plats för alla. Vi som kunder äger inga spel, vi hyr dem i princip av dessa aktörer. Den dagen de trycker på knappen för att släcka lampan så försvinner alla konton med alla spel som fanns på den aktörens infrastruktur. Idag har vi aktörer som Razer, Discord, Steam(valve), Epic, Google, Sony, Microsoft, Ubisoft, EA, Nintendo, GoG(CPR) och många fler som individuellt vill sälja spel digitalt till oss på egen infrastruktur.

Så nej. Det här är en dålig utveckling långsiktigt för oss konsumenter.

Medlem
Skrivet av unoR:

Ja allt det där hade Steam när det kom ut. Nej, det var lika jävla illa. Så man kan inte jämföra en plattform som nyss kommit och en som funnits 15 år.

Lite som att en 1 åring inte klarar samma sak som en som är 15 år. Hänger du med i svängarna?

Nu är ju inte Epic en 1-åring utan ett 28-årigt företag som sitter med facit i hand och ändå lyckas schabbla till det.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Så vart på GMG köper jag nyckel som INTE är till Steam för ett bättre pris? T.ex så att jag kan spela i Epic, Uplay eller Origin?
Det är detta man inte får göra då Steam's diktatur kräver att priset är samma.

Men priset är ju inte samma?
Varför flyttar du målstolpen helt plötsligt till andra stores?
GMG är en annan store, men inte en platform där man spelar. Steam får inte sin andel när ett spel säljs på GMG.
Utgivare/utvecklare får göra hur många steam keys de vill, helt gratis. Som de sedan kan sälja på vilken online store de vill.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja folk brukar argumentera så när de inte är så noga med att tänka större runt frågor. Det brukar gå bra, fram till den dagen det plötsligt inte gör det. Och då är samma människor de första att stå och skrika om hur orättvist livet är.

I det aktuella fallet blir det fram till den dagen den första aktören går omkull. För det är konsekvensen av en allt mer fragmenterad marknad där alla skall sälja eller streama spel digitalt på egen infrastruktur. Det finns inte plats för alla. Vi som kunder äger inga spel, vi hyr dem i princip av dessa aktörer. Den dagen de trycker på knappen för att släcka lampan så försvinner alla konton med alla spel som fanns på den aktörens infrastruktur. Idag har vi aktörer som Razer, Discord, Steam(valve), Epic, Google, Sony, Microsoft, Ubisoft, EA, Nintendo, GoG(CPR) och många fler som individuellt vill sälja spel digitalt till oss på egen infrastruktur.

Så nej. Det här är en dålig utveckling långsiktigt för oss konsumenter.

Höll på att skriva ett liknande inlägg, så tummen upp för ditt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Men priset är ju inte samma?
Varför flyttar du målstolpen helt plötsligt till andra stores?
GMG är en annan store, men inte en platform där man spelar. Steam får inte sin andel när ett spel säljs på GMG.
Utgivare/utvecklare får göra hur många steam keys de vill, helt gratis. Som de sedan kan sälja på vilken online store de vill.

Jag kanske var otydlig i första inlägget men detta var poängen

Du utvecklar ett spel.
1. Du väljer att sälja via Steam och priset är €59 och vill även sälja via säg EGS (Epic Games Store)
2. Hos EGS tänkte du sälja det för €49 eftersom du får mer när du säljer via dem och det ger kunden valet att välja butik fritt.
3. Här kommer Steam in och säger.. Om du säljer via oss och sedan via annan butik som inte redeemas i Steam ska priset vara samma.
4. Du står nu och väljer då, sälja via Steam och få mindre, samt sälja dyrare eller sälja via EGS och få mer men sälja mindre. Detta är inte konkurrens och det vet Steam om skiter i det.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Geeks Gaming
Skrivet av loerk:

Men priset är ju inte samma?
Varför flyttar du målstolpen helt plötsligt till andra stores?
GMG är en annan store, men inte en platform där man spelar. Steam får inte sin andel när ett spel säljs på GMG.
Utgivare/utvecklare får göra hur många steam keys de vill, helt gratis. Som de sedan kan sälja på vilken online store de vill.

Stämmer inte. Steam tar alltid 30% även om du köper en steamnyckel från annat håll.
Nycklar som Devs själva har gjort genom steam får inte säljas vidare.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Jag kanske var otydlig i första inlägget men detta var poängen

Du utvecklar ett spel.
1. Du väljer att sälja via Steam och priset är €59 och vill även sälja via säg EGS (Epic Games Store)
2. Hos EGS tänkte du sälja det för €49 eftersom du får mer när du säljer via dem och det ger kunden valet att välja butik fritt.
3. Här kommer Steam in och säger.. Om du säljer via oss och sedan via annan butik som inte redeemas i Steam ska priset vara samma.
4. Du står nu och väljer då, sälja via Steam och få mindre, samt sälja dyrare eller sälja via EGS och få mer men sälja mindre. Detta är inte konkurrens och det vet Steam om skiter i det.

Ser inget konstigt med det eftersom det skyddar steamanvändaren. Som skulle känna sig aningen bedragen om de köpte ett spel på steam för att sedan få reda på att det säljs billigare hos Origin eller EPIC.
Frågar du mig landar den frågan i en gråzon.
Jag skulle vilja se en källa på detta dock, eftersom folk gillar att påstå att det fungerar såhär, men en källa presenteras aldrig.

Skrivet av Jinxswe:

Stämmer inte. Steam tar alltid 30% även om du köper en steamnyckel från annat håll.
Nycklar som Devs själva har gjort genom steam får inte säljas vidare.

Jo, det stämmer. Utgivare får nycklar, dessa nycklar kan de antingen sälja i butik eller en online butik som GMG. Utigvare betalar inte ett öre för dessa keys. Det du påstår är helt felaktigt.
https://www.pcgamer.com/valve-may-deny-developers-large-batch...

Medlem
Skrivet av loerk:

Ser inget konstigt med det eftersom det skyddar steamanvändaren. Som skulle känna sig aningen bedragen om de köpte ett spel på steam för att sedan få reda på att det säljs billigare hos Origin eller EPIC.
Frågar du mig landar den frågan i en gråzon.
Jag skulle vilja se en källa på detta dock, eftersom folk gillar att påstå att det fungerar såhär, men en källa presenteras aldrig.

Jo, det stämmer. Utgivare får nycklar, dessa nycklar kan de antingen sälja i butik eller en online butik som GMG. Utigvare betalar inte ett öre för dessa keys. Det du påstår är helt felaktigt.
https://www.pcgamer.com/valve-may-deny-developers-large-batch...

Jag tycker inte det skyddar utan snarare hämmar valen för folk. Steam jobbar aktivt för att man inte ska välja andra.
Det är inte kostigare än att du köper en högtalare hos billigaste butiken eftersom priset inte är samma hos alla. Det är ju precis så vi konsumerar saker, där de är billigast.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys
"You should use keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don't give Steam customers a worse deal."

Så man får inte ha en sämre deal och kan då inte ha olika priser eftersom Steam inte gillar att konkurrera på jämna villkor.
Däremot om du säljer via Epic, Origin, Uplay etc. då är det inga problem så länge inte pappa Steam är med i bilden.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Skriv svar