Google ger sig in i spelbranschen på allvar med sin nya plattform Stadia

Sida 4 av 4
2019-03-23 13:48

@eld:

Det kommer krävas otaliga "mosterdatorer" om det är så det är tänkt at fungera, ingen direkt billig infrastruktur om man säger så. Och alla som lirat större MMO's vet mycket väl vad som fortfarande händer när spel med många användare patchas eller det släpps nya expansioner, där snålheten att ha (o)tillräcklig server-kapacitet, trots av 15+ års erfarenhet i WoW för att nämna ett exempel, fortfarande bedrar visheten...

Men får man det att verkligen funka utan märkbart lag så är jag både imponerad och oerhört glad samtidigt. För det lär ta spelandet som vi ser det idag till nästa nivå. Även om jag är enormt kluven inför det faktum att spelen då verkligen blir något vi abonnerar på istället för att äga. PÅ RIKTIGT!

2019-06-05 04:26
Skrivet av Rafner:

Mer bandbredd ≠ lägre latens. Latensen kommer man aldrig undan. Det spelar liksom ingen roll vilken teknik man utvecklar, information färdas aldrig snabbare än ljusets hastighet, därför behöver datacentret/servrarna ligga alldeles i krokarna för att latensen inte ska upplevas. Tycker hela streaming-spåret är så fruktansvärt ointressant.

Ljusets hastighet som en begränsning är väldigt mycket 1900-tal.
Vi lever inte längre i 1900-talet

https://youtu.be/ZuvK-od647c

Sida 4 av 4