Är det okej att vara olaglig?

Sida 1 av 2
2019-03-11 15:57
Är det okej att vara olaglig?

Hur ska jag uttrycka mig för att det ska bli rätt?
Det här känns jätte svårt för mig att skriva men jag har ändå en inre vilja som vill på något vis få ut sig det här.
Ja ja, det får bli som det blir, det är ändå en blogg och man har ju rätt till sina åsikter.

Det är som sagt inte alltid så lätt att veta vad man bör skriva och vad som är tillåtet att skriva.
Jag försöker se det så här att så länge det inte kan skada någon annan människa på ett eller annat sätt så är det okej.
Sen kanske det finns andra saker som man bör hålla för sig själv, man kanske inte skulle vilja veta några privata detaljerade händelser från ens liv, annars om man till för modan vill skriva det ändå så finns det troligtvis andra sidor att skriva sådant på.
Som sagt så ska man ta hänsyn till vad det är för sida man skriver på, annars kan det ju bli väldigt fel.

På de flesta spelforum brukar det ju diskuteras mer än bara spel, men det kan ju ändå vara svårt att veta vad man får ta upp eller inte.
Jag tog upp på en annan sida en gång i tiden där jag ville ha tips om vilken kassett till Nintendo 64 som var den bästa och mest lönsamma att emulera spel på. De stängde ner tråden ganska snabbt eftersom det bröt mot deras regler.
Jag kan ju förstå att det på sätt och vis eftersom nedladdning är en olaglig handling men att emulera är ju inte olagligt, även att det är troligtvis ytterst få som inte använder det till att emulera olagligt nedladdade spel.

Nu ska jag komma till det jag tänkte på.
Jag är ju en person som inte vill rekommendera folk att begå olagliga handlingar, men samtidigt så blir det lite som en dubbel moral för mig.
Som sagt så är jag helt emot rasism, våldtäkter, kränkningar eller andra saker som skadar psykiskt eller fysiskt andra människor. Jag är även emot saker som kan skada eller till och med döda andra människor som att köra bil påverkad.
Men sen kommer det saker som inte skadar men som är olagligt att göra, som att ladda ner.

Ska man räkna antal nedladdningar som sker så förlorar ju dessa företag miljontals kronor på detta och det förstår jag inte kan vara roligt, men samtidigt kan man fundera på om de verkligen skulle sälja lika bra ändå?

Det jag vill komma till är att ibland kan det som är olagligt även hjälpa till så att något säljer bättre.
Jag diskuterade med en person idag om detta och det är ju inte första gången som jag har diskuterat detta med någon och de flesta som jag har träffat tycker liknande som mig kring detta. Det är troligtvis därför som jag ändå känner att jag kan våga skriva om det offentligt.

Vill bara också poängtera att jag inte rekommenderar att man hellre ska ladda ner ett spel istället för att köpa det men det är inte alla som har så där jätte bra ställt ekonomiskt men att man ändå vet med sig att man ändå kommer köpa detta spelet till slut även att man kanske inte har råd med det just idag.

Det som vi tog upp hur som helst var hur det många gånger brukar bli att man laddar ner ett spel och när man väl har testat det även köper det. Något som man aldrig skulle ha gjort annars.
Jag fick frågan en gång hur många spel som jag hade köpt om jag inte hade testat på de gratis innan och när jag tänkte efter så insåg jag att det inte alls hade varit många spel. Jag kanske till och med aldrig hade haft samma starka spel intresse om jag inte hade fått testa de innan.
Samtidigt kan Nintendo stämma sidor på flera miljoner så att de blir tvungna att ta bort alla Nintendo rom spel på sina sidor. Utan dessa sidor hade spel som exempelvis Earthbound inte varit lika populära.
Jag läste om detta spelet för ett tag sedan och det sålde ju väldigt dåligt till Super Nintendo men många upptäckte istället spelet när de kollade upp det på nedladdningssidor och från att ha varit ett spel som nästan ingen var intresserad av så blev det istället fler och fler som blev intresserade av detta spelet.
Hade det inte varit för det så hade heller aldrig Nintendo släppt Earthbound Beginnings som Virtual Console på Wii U.
Ändå kan Nintendo stämma dessa sidor som har varit med och hjälpt till så att vissa spel har ökat i försäljning för Nintendo.

Så egentligen ska man nog tänka till lite.
Allt som är olagligt är inte fel.

Det sista jag vill säga är inget som har med vad som är olagligt eller inte att göra.
Det är att något som jag hoppas kommer fortsätta är att det ska komma mer och mer möjligheter att köpa olika former av spel samlingar. Vare sig det är på en kassett, skiva eller mini konsol.
Hade det inte varit för NES Classic Mini så hade jag inte upptäckt Star Tropics som jag tycker var ett väldigt roligt spel på sitt sätt.
Det som dock är synd med mini konsolerna är att man inte kan köpa till fler spel.
Det går ju att lägga till fler spel olagligt, som många brukar tipsa om men till det har jag ändå min Wii till som ändå inte har en fungerande skiv läsare.

2019-03-11 16:12

Anime är i en intressant situation när det kommer till att pirata dem. Oftast har de massvis med merch som man kan köpa. Japanerna tjänar i många fall bara på att vi ser dessa serier på streaming-sidor och att någon sedan tycker om serien så mycket att de köper några figurer, kanske någon officiell tröja osv.

Problemet där är väl att det också f inns tonvis med merch som de själva står för och således inte får några pengar ändå.

Meh.

I slutändan tror jag inte att piratande förstår något alls. Är filmen, spelet, boken eller vad det nu kan vara riktigt jäkla bra så kommer folk betala för att få ta del av dem.

2019-03-11 16:32

Vissa klassiska spel som är helt guldvärda har jag typ i 3-4 olika fysiska exemplar samt 1-2 digitala versioner. Inte bara för att stötta företaget, är kul att ha en bokhylla fylld med mästerverk

Men med tanke på hur många skitspel det släpps nuförtiden där enda fokuset är på marknadsföring, hype & loot så laddar jag ner allting med gott samvete.

2019-03-11 16:48

Personligen laddar jag inte ner saker illegalt, varken filmer, musik eller spel.
Dock så kan jag till viss del förstå folk som gör det.
Jag tror att det finns två huvudsakliga anledningar till att folk laddar ner.

1. Ekonomi. Det är ju ”gratis” att ladda ner. Denna del är nog den minsta delen av totala mängden illegal nerladdning samt något som jag tror alltid kommer att existera.

2. Tillgänglighetsfrågan. Geogating, olika releasedatum, exklusiviteter etc. Vad gör folk när den råhajpade filmen, albumet, spelet har släppts men inte hos person x? Vad gör folk när underhållningen inte längre går att få tag i?
Här har jag viss förståelse för viss illegal nerladdning. Ibland finns det inga alternativ (förutom att köpa en collectorsmegauncutexclusive-version för 25k $).
Här har underhållningsbranschen en del att lära sig., förmågan att ”adapt and overcome” är ju sådär :/

2019-03-11 17:34

Om det är en tillgänglighetsfråga, som NordhNet är inne på, där produkten inte finns tillgänglig av någon anledning och inte komme bli det heller så tycker jag det är Ok. Handlar det om att ladda ned bara för att kolla in serien/filmen samtidigt som dom i det landet som den släpptes först i, nja, kanske om man sedan köper den lagligt när den väl släpps i det egna landet.

Handlar det om att man inte har råd: nej. Skulle man ladda ned bara för att man inte har råd och "det skadar ju ingen fysiskt" så skulle man ju kunna tillämpa den retoriken på mycket och då kommer snart etik och moral att sjunka. Har man väl börjat tumma på reglerna så kommer man med tiden inte ha större problem med att bryta dem heller.

Det är ju inte rättighet att spela spel eller se på film. Om man nu tycker att det är surt att inte ha råd, så är det att se till att göra något åt sin situation. Jag säger inte att det är lätt, men det går om man anstränger sig.

2019-03-11 18:18

Orkar inte fördjupa mig alltför mycket i ännu en diskussion om nedladdning, men jag vill på rak arm direkt skjuta ner alla ekonomiska argument för illegal nedladdning.

Folk lägger tusentals kronor på sina spelkonsoler, TV-apparater, datorskärmar, spelmöss, speltangentbord, handkontroller, hörlurar, hemmabiosystem och sköna ergonomiska stolar att sitta i... men har inte råd med spel. Känns lite som att köpa en Ferrari och slanga bensin av grannen för att man inte har råd att fylla tanken om ni frågar mig.

Spel är lyxkonsumtion. Har ni inte råd låter ni bli. Och har ni inte råd med fullprisspel kostar de från 1 euro på Steamreorna.

2019-03-11 18:23

Okej, till en början så kan vi slå fast det grundläggande i att det som är olagligt faktiskt ÄR fel.
Sen kan man tycka vad man vill om det så länge man följer reglerna.
Vi kan också sluta oss till att slutkonsumenten (du och jag, m.fl.) önskar att allt var billigare och allt var lättillgängligt. Det ligger i vår natur.

I mångt och mycket handlar lagarna om att rättighetsinnehavare ska kunna kontrollera försäljningen av sin egen produkt. Det är därför vi har den här skiten med regionsuppdelningar och rättighetstjafs. Det är surt för oss som ingår i en region som släpar efter USA och det hjälps ju inte av att de digitala gränserna är lövtunna. Men vi måste också förstå att det helt enkelt är oerhört komplicerat att släppa produkter på en global marknad. Det finns säkert hyllmeter med olika avtal med olika parter som alla vill ha sin del av kakan och dessutom har rätt till den.

Det leder också till att du och jag som slutkonsumenter har väldigt lite koll på vilka piratkopian skadar och vilka som olagligt tjänar pengar på att upprätthålla servrar/sidor för piratkopiering. Men trots att vi saknar insyn så har vi väldigt enkelt för att tycka till om saker och ting.

För att svara på trådens rubrik. Det är självklart inte okej att vara olaglig.

2019-03-11 18:42

Man kan skoja men är ändå en viss tyngd i att "samhället faller när den sista idioten slutat bry sig"

2019-03-11 21:13

"I slutändan tror jag inte att piratande förstår något alls. Är filmen, spelet, boken eller vad det nu kan vara riktigt jäkla bra så kommer folk betala för att få ta del av dem"

Det här argumentet hävdar ju alla utom de som faktiskt skapar.

2019-03-11 22:03

När jag var yngre och hade mycket begränsad ekonomi så hände det rätt ofta att jag "fultankade" spel och filmer. Nu när man är äldre och har disponibel inkomst samt att det faktiskt är enklare att få film och spel genom betaltjänster så känns det kanske självklart för mig.

Annat kan det vara om det är en fråga om tillgänglighet som med roms eller vissa specifika filmer/serier som en del anime så får man gå andra vägar som streamingsidor.

2019-03-11 22:32

Det är väldigt intressant att se hur olika man tänker och tycker kring detta.

Det de flesta ändå håller med om av vad jag kan utläsa här är ändå att man köper spelen när man väl har pengar så företagen tjänar ju ändå pengar oavsett om man aldrig någonsin har laddat ner olagligt, om man bara gör det ibland eller om man bara gjorde det när man inte hade så mycket pengar.
När jag hade ett jobb så laddade jag aldrig ner något spel, varje månad så köpte jag nya spel.
Idag har jag inte den ekonomin, jag laddar inte ner något nu för tiden på grund av många orsaker men när jag fixade till min Wii så laddade jag ner alla spel som jag redan hade så att jag skulle slippa sätta i skivan, där är det helt okej när man redan äger spelen i fråga, men sen tog jag även ner andra spel, något som jag aldrig skulle ha gjort på den tiden när jag hade jobb.

Det som också har nämnts här är ju att om det verkligen är okej att ta ner sådant som inte går att få tag på.
Är det verkligen okej?
Jag ser inget rätt eller fel i det, finns det inte att få tag på och du vill uppleva det så är det bara att ladda ner, som ett exempel så finns det massor av spel som släpptes i Japan men som aldrig fick någon engelsk översättning.
Kan ju dock tycka att om man får tag på det japanska originalet så kan man ju köpa det så att man ändå har det.
Jag har själv tagit ner några NES och Super NES spel som jag har fan översatta och ett av dessa är Fire Emblem Gaiden som fick mig att köpa remaken som finns till Nintendo 3DS.
Hade jag fortsatt vara lika mycket emot nedladdningar som jag var när jag hade etr jobb så hade jag aldrig köpt det spelet, eftersom jag ändå aldrig hade känt till det spelet då.

Men nu kom jag att tänka på en sak som ingen här förutom jag har tagit upp.
När företag som Nintendo i detta fallet tjänar pengar på att man laddar ner olagligt.
Hade det inte varit för det så hade Earthbound med största sannolikhet aldrig varit ett av spelen på SNES Classic Mini och den engelska översättningen bara varit något som legat i Nintendo's arkiv.

2019-03-11 22:54

Nej, det är inte ok. Det är inte ok att köra för fort heller. Oavsett om det handlar om att ta igen förlorad tid på väg till jobbet, för att vägen är öppen eller för att "rätt låt" går igång i spellistan så väljer dock folk att göra det ändå.

Ställer mig helhjärtat bakom piratande när det gäller regionsbegränsningar, censur och/eller tillgänglighetsfrågor, du kan välja dina egna anledningar. Ser det dock som ren rationalisering när pirater börjar skriva om hur de minsann bara skulle "testa" och minsann "köper allt de gillar", det händer inte. Likaså är det önsketänkande om man tror att piratandet hjälper produkter att sälja bättre.

2019-03-11 23:12
Skrivet av kebbe:

Nej, det är inte ok. Det är inte ok att köra för fort heller. Oavsett om det handlar om att ta igen förlorad tid på väg till jobbet, för att vägen är öppen eller för att "rätt låt" går igång i spellistan så väljer dock folk att göra det ändå.

Ställer mig helhjärtat bakom piratande när det gäller regionsbegränsningar, censur och/eller tillgänglighetsfrågor, du kan välja dina egna anledningar. Ser det dock som ren rationalisering när pirater börjar skriva om hur de minsann bara skulle "testa" och minsann "köper allt de gillar", det händer inte. Likaså är det önsketänkande om man tror att piratandet hjälper produkter att sälja bättre.

Det är skillnad på att göra något som kan skada andra människor, att köra för fort kan ju göra så att det ofrivilligt inträffar en olycka som aldrig hade behövt inträffa om man hade följt hastighetsbestämmelserna.

För övrigt så har jag väl till stor del tänkt lika som dig tills jag blev överbevisad.

Däremot så förstår jag att det finns de som laddar ner och aldrig skulle köpa ett spel, film, skiva eller vad det än är. Men samtidigt så vet jag att det finns många som är tvärtemot också, alltså att de köper spel efter att de har testat det, eller att de som i mitt fall köper ett spel som de aldrig hade ens tänkt på om de inte hade hittat det på annat sätt innan.
Det blir ju en typ av gratis reklam för företagen om man ser det så.
Sen att det är önsketänkande att det hjälper en produkt att sälja bättre, möjligt på vissa plan men som det jag tog upp om Earthbound.
Det sålde dåligt när ingen kände till det eller ens trodde att det kunde vara roligt men när många fick chansen att spela det gratis så ökade även efterfrågan.
Är det då bara ett önsketänkande?
Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker då inte det.

2019-03-12 04:30

Jag gillar inte fulnedladdning av spel och film. Det är heller inte lätt för spel och filmbolag att ta mina pengar. Det krävs rätt mycket mun till mun-övertalning innan jag köper eller ens tänker köpa produkten i fråga men att bara ladda ner per automatik känner jag är fel.

2019-03-12 06:23
Skrivet av Bennii:

Orkar inte fördjupa mig alltför mycket i ännu en diskussion om nedladdning, men jag vill på rak arm direkt skjuta ner alla ekonomiska argument för illegal nedladdning.

Folk lägger tusentals kronor på sina spelkonsoler, TV-apparater, datorskärmar, spelmöss, speltangentbord, handkontroller, hörlurar, hemmabiosystem och sköna ergonomiska stolar att sitta i... men har inte råd med spel. Känns lite som att köpa en Ferrari och slanga bensin av grannen för att man inte har råd att fylla tanken om ni frågar mig.

Spel är lyxkonsumtion. Har ni inte råd låter ni bli. Och har ni inte råd med fullprisspel kostar de från 1 euro på Steamreorna.

Jag håller med dig totalt när det kommer till det här.
Har man ändå råd med allt det där andra och ändå aldrig köper några spel utan bara laddar ner de (jag brukar ha ganska svårt att förstå när man aldrig köper något spel oavsett utan bara laddar ner) så är det bara snålhet.

En annan sak som jag kom på att jag inte har nämnt är när man laddar ner helt nya spel, där anser jag att det är väldigt fel eftersom de ändå finns att få tag på relativt lätt och att det drabbar företagen som har gjort spelen i fall alla skulle ladda ner spelen olagligt.

Men av det som jag har skrivit tidigare så är det ju om spel som ingen just nu förutom privat personer och butiker som säljer vidare tjänar pengar på.
Fan översatta spel finns det ju att få tag på på vissa specifika ställen men det är inte så lätt.

Sen tycker jag att det är viktigt att kunna se skillnad mellan rika och fattiga människor, det du beskrev handlar ju om människor som redan har det gott ställt, därför reagerar jag mer på det än när någon här som har varit med om att den ingenting har skriver om detta.

2019-03-12 07:19

För tredje (eller fjärde om jag räknar med när jag tog upp det i ett svar) så skulle det vara intressant att se vad folk här tänker kring när nedladdningar hjälper till så att det blir gratis reklam för ett spel som tidigare sålde väldigt dåligt.
Kommer ni på något annat spel än just Earthbound så skulle det uppskattas.

https://www.polygon.com/2019/2/1/18205319/earthbound-snes-emu...

2019-03-12 08:29
Skrivet av ZeldasCastle:

För tredje (eller fjärde om jag räknar med när jag tog upp det i ett svar) så skulle det vara intressant att se vad folk här tänker kring när nedladdningar hjälper till så att det blir gratis reklam för ett spel som tidigare sålde väldigt dåligt.
Kommer ni på något annat spel än just Earthbound så skulle det uppskattas.

https://www.polygon.com/2019/2/1/18205319/earthbound-snes-emu...

Något som är positivt för ett företag medför inte att brott mot lagar blir mer okej. Det är väl ganska självklart?

2019-03-12 08:54
Skrivet av hannes.theorell:

Något som är positivt för ett företag medför inte att brott mot lagar blir mer okej. Det är väl ganska självklart?

Jag håller med, lagar är till för att följas, men samtidigt om man tänker efter så är ju oftast lagar till för att kontrollera människor att tycka precis som det man själv tycker.
Det är ju människor som har satt upp dessa lagar och vi har åsiktsfrihet. Tycker vi att något är fel så måste vi få säga ifrån. I många fall så har ju lagar ändrats till det bättre när tillräckligt många säger ifrån.
För de som anser sig veta bäst är ju människor och vi är människor. Vi alla drar ju vårat strå till stacken, men jag gillar de som vågar gå emot och göra som de själva vill i vissa fall, utan de så skulle vissa saker inte utvecklas.

I detta fallet har jag ju de som går emot lagen och tankar ner olagligt att tacka för att jag har fått köpa spel som jag aldrig hade köpt annars.

Sen kan man ju se det så här och det kanske inte är lika roligt, hade det inte varit för de som har blivit fan av Earthbound pga nedladdningar så kanske man hade fått spel som Chrono Trigger på SNES Classic Mini istället. Så då kan det ju kännas lite surt. Men samtidigt så vet vi ju inte.

2019-03-12 09:09

@ZeldasCastle: Som jag sa ovan, så länge du följer rådande regler kan du tycka vad du vill om dem. Men det är helt klart fel att tycka illa om reglerna och samtidigt bryta dem för att du tycker illa om dem.

Man kan ju inte för ett ögonblick tro att dessa piratsidor inte tjänar pengar på sin verksamhet. Även om du inte betalar ett jota så stoppar du pengar i fel fickor.

Skrivet av ZeldasCastle:

Jag håller med, lagar är till för att följas, men samtidigt om man tänker efter så är ju oftast lagar till för att kontrollera människor att tycka precis som det man själv tycker.

Det här är fel i sak. Lagarna är inte till för att kontrollera människor att tycka saker. Lagarna är till för att skapa ett samspel mellan alla samhällets aktörer. I det här fallet är ju att den person som skapat något har ensamrätt på sin egen skapelse.
Det är ju ingen som skulle tycka det vore roligt om deras hårda arbete utnyttjas mot deras vilja för någon annans vinning.

2019-03-12 09:24
Skrivet av hannes.theorell:

@ZeldasCastle: Som jag sa ovan, så länge du följer rådande regler kan du tycka vad du vill om dem. Men det är helt klart fel att tycka illa om reglerna och samtidigt bryta dem för att du tycker illa om dem.

Man kan ju inte för ett ögonblick tro att dessa piratsidor inte tjänar pengar på sin verksamhet. Även om du inte betalar ett jota så stoppar du pengar i fel fickor.

Okej. Nu börjar vi tycka väldigt olika här.
Säger man att det är "fel" att tycka illa om regler då är man väldigt ägd av staten.
Alla har ju rätt till sin åsikt, tycker man som dig så har man rätt att tycka det men man har även rätt till att tycka att det är fel med vissa regler och bestämmelser.
Får man inte tycka det så är det ju en diktatur.

Sen är frågan vad som egentligen är "rätt" eller "fel" fickor.
Jag kan inte se något rätt eller fel kring detta. Det beror ju helt enkelt på hur man ser på det.
Jag själv anser att företagen som gör spelen först och främst ska tjäna pengar på de spel som man har gjort men sen när de inte längre tjänar pengar på ett visst spel, vem kan då säga att det är mer fel att de tjänar pengar på det spelet än de som säljer det vidare, ibland för mer än vad det var värt som nytt.

2019-03-12 10:33

ett annat exempel
är det ok att köra bil med ena handen och prata i mobilen med andra handen ?
jag ser folk göra det varje dag både kvinnor och män när jag promenerar.

varje gång tänker jag på en nära olycka bort mot allum. En mor pratar i mobil och har en babystol i framsätet. hon kör rätt ut i korsningen och en bil tvärbromsar bara några dm från ungen. hon kör vidare som inget har hänt.
så fortsätt prata i mobil när ni kör

ps nä jag har inget körkort

2019-03-12 10:39
Skrivet av Dragonflame:

ett annat exempel

varje gång tänker jag på en nära olycka bort mot allum. En mor pratar i mobil och har en babystol i framsätet. hon kör rätt ut i korsningen och en bil tvärbromsar bara några dm från ungen. hon kör vidare som inget har hänt.

Fast det går inte att jämföra med att ladda ned något illegalt.

2019-03-12 10:54

jaha det handla bara om nedladdning jag läste bara titeln o läste nån rad här o där
det var ju en jättelång text

2019-03-12 10:57
Skrivet av ZeldasCastle:

Okej. Nu börjar vi tycka väldigt olika här.
Säger man att det är "fel" att tycka illa om regler då är man väldigt ägd av staten.
Alla har ju rätt till sin åsikt, tycker man som dig så har man rätt att tycka det men man har även rätt till att tycka att det är fel med vissa regler och bestämmelser.
Får man inte tycka det så är det ju en diktatur.

Sen är frågan vad som egentligen är "rätt" eller "fel" fickor.
Jag kan inte se något rätt eller fel kring detta. Det beror ju helt enkelt på hur man ser på det.
Jag själv anser att företagen som gör spelen först och främst ska tjäna pengar på de spel som man har gjort men sen när de inte längre tjänar pengar på ett visst spel, vem kan då säga att det är mer fel att de tjänar pengar på det spelet än de som säljer det vidare, ibland för mer än vad det var värt som nytt.

Jag vet inte om du läser mig rätt.
Det är inte fel att tycka illa om reglerna. Men du måste följa dem.
Sedan får man påverka genom rätt kanaler för att försöka få sin vilja överförd till rätt instanser i samhället.
Den demokratiska vägen™.

För säg att du tar ett jäkligt fräsigt foto med god verkshöjd och lägger ut på sociala media. Ett företag ser fotot och använder det för att tjäna en massa pengar på det. Med den inställning du har nu: skulle du anse att det är helt okej för företaget att göra så här eftersom du aldrig på egen hand själv tjänat pengar på detta?
Jag tror inte du skulle tycka att det var roligt att hamna på fel sida det plank du själv bollar emot.

2019-03-12 11:35

Alltså, så här brukar jag tänka: om det värsta händer kan du tänka dig att ta straffet?
Kör du full är såklart inte att du åker fast som är det västa utan att du kör ihjäl någon (som du känner) och överlever men som ett paket. Piratar du film eller spel blir det 120 dagsböter (har jag för mig). Väljer du att fiffla med lägenheter kan du råka bli partiledare för blått parti om det vill sig illa eller få lämna L och jobba vidare som vilde om det är mer ett normalfall.
Det här är en tanke som funkar ganska bra så länge som man är en vanlig människa som gör vanliga saker. Men funkar ganska dåligt om man tex är VD för ett miljonföretag som tjänar långt mer än eventuella böter på att begå ekonomiska-eller-miöjöbrott.

Gör som Karl-Bertil: stå rakryggad, erkänn exakt vad du har gjort och ta ditt straff. Kan du inte finna dig i det - då är det nog ett brott du bör avstå att begå.

2019-03-12 12:30
Skrivet av newlaseridea:

Alltså, så här brukar jag tänka: om det värsta händer kan du tänka dig att ta straffet?
Kör du full är såklart inte att du åker fast som är det västa utan att du kör ihjäl någon (som du känner) och överlever men som ett paket. Piratar du film eller spelmöte det 120 dagsböter (har jag för mig). Väljer du att fiffla med lägenheter kan du råka bli partiledare för blått parti om det vill sig illa eller få lämna L och jobba vidare som vilde om det är mer ett normalfall.
Det här är en tanke som funkar ganska bra så länge som man är en vanlig människa som gör vanliga saker. Men funkar ganska dåligt om man tex är VD för ett miljonföretag som tjänar långt mer än eventuella böter på att begå ekonomiska-eller-miöjöbrott.

Gör som Karl-Bertil: stå rakryggad, erkänn exakt vad du har gjort och ta ditt straff. Kan du inte finna dig i det - då är det nog ett brott du bör avstå att begå.

Det där var riktigt bra skrivet!
Det är en sak som är väldigt viktigt att tänka på vare sig vad man tycker och tänker om lagar och bestämmelser.
Kan man stå för det man tycker och tänker, precis som Karl-Bertil så ska man göra det. Oftast så vågar man kanske inte alltid säga ifrån fast man tycker att något är fel.

2019-03-12 12:36
Skrivet av Dragonflame:

ett annat exempel

Nej, man behöver inte körkort för att kunna ha ett sunt tänk.
Tyvärr är det många som inte tänker på hur farligt det är att prata i telefon och köra bil samtidigt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Fast det går inte att jämföra med att ladda ned något illegalt.

Nej, men det är väl bra att jämföra andra saker också.
Nu vet jag inte riktigt om det med mobil användning i bil finns bland olagliga handlingar än men det har diskuterats flitigt från och till. Så det är bra att det uppmärksammas.

2019-03-12 12:38
Skrivet av ZeldasCastle:

Nej, men det är väl bra att jämföra andra saker också.
Nu vet jag inte riktigt om det med mobil användning i bil finns bland olagliga handlingar än men det har diskuterats flitigt från och till. Så det är bra att det uppmärksammas.

Visst, men då ska de gå att jämföra också. Det är olagligt att prata i mobiltelefon medan man kör. Dock går det inte att jämföra med att tanka ned saker illegalt på nätet. Det är två helt skilda saker.

2019-03-12 12:53

"För säg att du tar ett jäkligt fräsigt foto med god verkshöjd och lägger ut på sociala media. Ett företag ser fotot och använder det för att tjäna en massa pengar på det. Med den inställning du har nu: skulle du anse att det är helt okej för företaget att göra så här eftersom du aldrig på egen hand själv tjänat pengar på detta?"

Kul kuriosa: Laddar man upp ett foto på sociala medier förhåller sig det fotot sedan till det företagets policy (som du godkänt). Det har således redan avsagt dig "äganderätten" och det är fritt fram för andra att dela den bilden eftersom du offentliggjort den (så länge som de då inte används i andra olagliga syften det vill säga förstås, t ex kränkning och så vidare).

2019-03-12 13:18
Skrivet av ZeldasCastle:

Sen tycker jag att det är viktigt att kunna se skillnad mellan rika och fattiga människor, det du beskrev handlar ju om människor som redan har det gott ställt, därför reagerar jag mer på det än när någon här som har varit med om att den ingenting har skriver om detta.

Nej, jag tycker inte att det handlar om rika och fattiga människor. Har du råd med en spelmaskin har du råd med spelen, spelen är den billiga delen av ekvationen. Du kan köpa en speldator för trettio tusen och fylla den med 600 kronors fullprisspel på Steam, om din plånbok tillåter det. Eller så köper du en begagnad laptop för 1500kr på Tradera och fyller den med enkla 10 kronorsspel på Steam. Du rättar magen efter matsäcken. Det handlar som sagt om lyxkonsumtion att spela, inte en mänsklig rättighet som ska vara fri för alla. Jag kan inte sätta mig över lagen av ekonomiska skäl på det sättet. Det är inte OK att bränna sprit hemma bara för att det är dyrt på Systembolaget. Det är heller inte OK att bränna sprit hemma för att man inte håller med om förbudet. Eller för att man ändå inte skulle köpt spriten, så Systembolaget förlorar inga pengar. Och du köper ju sockret på Ica så du bidrar ändå till samhället med din spritbränning, för utan dig skulle Ica sälja mindre socker. Hela den logiken är klenare än en kedja av gem.

Sida 1 av 2