Filmrecension: Captain Marvel

Sida 1 av 1
2019-03-10 19:48
Filmrecension: Captain Marvel

Första Marvel-filmen att inleda hypen för Endgame med. Och detta är en rulle som ni verkligen måste avnjuta. För Carol Danvers här är en riktig äkta hjälte.

Det var faktiskt ett bra tag sedan jag blev glad av att ha sett en film på bio och det beror inte endast på att filmen överträffar alla förväntningar, utan snarare på hur den gör det. Carol Danvers som kvinna, människa och hjälte kickar röv så det slår härliga till och som film är detta. Regissörsparet Anna Boden och Ryan Fleck gör i och med Captain Marvel en inkluderande superhjältefilm som både är berörande och underhållande. Detta är en film med med hjärtat på rätta stället, med mycket humor och blinkningar till kul 80-talsnostagli från förr.

Kree-krigaren Vers (Carol Danvers) är på uppdrag någonstans ute i universum med sin trupp när någonting går fel och hon kraschar ner på planeten Jorden. Något är väldigt bekant med stället hon har hamnat på, men hon kan inte komma på vad eller hur. Hon träffar Nick Fury, som får en mer betydande roll vidare i filmen. Men Carol inser att större faror är på gång och gör allt hon kan för att försöka stoppa det.

Detta är nog den film i MCU som känns allra mest, som har ett innerligt budskap om mänsklig styrka, om att stå upp för sig själv och att inte behöva bevisa något för någon annan. Det här känns som en liten film förpackad i något mycket mer häftigt och storslaget. Filmen utspelas långt innan flera andra Marvel-filmer, någon gång på 90-talet, i en tid då Nick Fury fortfarande hade två ögon, och då internet samt annan teknik vi idag är bekanta med knappt fanns. Fast å andra sidan hade vi då Nirvana, Salt 'N Pepa, No Doubt och annan skön musik.

Brie Larson behöver inte anstränga sig för att se tuff ut. Hon är helgrym ändå.

Skådespelarmässigt så kan jag verkligen inte klaga. Alls. Punkt. Brie Larson är helt makalös i rollen som Vers/Carol Danvers/Captain Marvel och hon ger både hjärta och hjärna till en karaktär som vi förstår kommer vara avgörande i det slutgiltiga kriget mot en viss stor lila snubbe med guldpimpad handske. Men samtidigt som hon är det mäktigaste universum har skapat, är hon är som vilken person som helst och därför också väldigt lätt att relatera till. Hon bär filmen och faktiskt hela mänsklighetens framtid på sina axlar och viker inte någonsin undan med blicken.

Lashana Lynch är helskön i rollen som piloten Maria Rambeau och de två kvinnorna har en stark härlig kemi som verkligen går genom duken. Rambeau är otroligt viktig i filmen och ger både ytterligare styrka och ännu ett djup till historien, medan Samuel L. Jackson som Nick Fury bringar humor samt sammanhäng till den.

Filmen handlar om att inte ge upp, om att resa sig trots ännu ett fall och om hjältemodet vi bär inom oss när vi vägrar att bli trampade på. Den handlar dessutom om en kvinnas sökande efter sitt ursprung, sitt eget jag och styrkan som frigörs när hon till sist hittar det. Och ska jag vara helt ärlig, det är en riktigt skön omväxling att ha en kvinnlig hjälte som huvudkaraktär istället för för en manlig hjälte, vilket börjar bli rätt uttjatat.

Katten Goose är en sidokaraktär som jag är tokig i. Det kan nog bero på att jag älskar katter.

Danvers är stark, mänsklig, tuff och känslig, men hon klär aldrig av sig eller blir uppvaktad för förälskelse eller en snubbes blickar. Hon är istället hela vägen subjektet på egna villkor, agerar snarare än att reagera vilket är otroligt uppfriskande, eftersom det fortfarande är ganska ovanligt på film. Skönt att tjejen inte blir kär eller något liknande. Det funkar i Titanic, men inte i Marvel.

Med ordet sagt så är Captain Marvel en MCU-pärla som har förtjänat sin plats hos mig. Med fin balans mellan sin skojfriska humor och allvarliga ton av action, så är filmen ett mäktigt superhjälteepos. Och vad Carol Danvers kommer åstadkomma i Endgame.... Ja, vi får vänta och se.

Notis: Filmen inleds med en hyllning av Stan Lee, som jag tycker är en bra sak att börja en film på. Vila i frid, Stan. Tack för allt som du har gjort för oss.

Captain Marvel (2019)
4
Mycket bra
+
Brie Larson briljerar som Carol Danvers
+
Samuel. L. Jackson är aldrig tråkig.
+
Katten Goose bidrar till komedin
+
Soundtracket måste klivas in
+
Budskapet är vackert
+
Hyllningen av Stan Lee
Det här betyder betygen på FZ
2019-03-10 20:14

Såg den i dag. Gillade den skarpt. Har vänner som när de fick veta att jag skulle gå och se den i dag kommenterade saker som typ "yikes", "stackare", "hur kan du?" osv. men det gjorde bara upplevelsen och filmen ännu bättre. En underdog som liksom slog uppåt ni vet? Görbra känsla.

EDIT: Läste recensionen igen nu och det var ju 90-tals känsla, inte 80-tal! Blockbusters och filmer som Hook är ju 90-tal! ..För att inte tala om all 90-tals musik.

2019-03-11 07:22

Det glädjer mig att se fler gillar filmen! Såg den på premiären och blev förvånad över kritiken och den besvikelse filmen fick, känns som kritiken kommer från två olika sidor. En sida ogillar filmen p.g.a. Brie Larson feministiska uttalande och den andra sidan är dem som läst serietidningarna.

Jag ogillar filmer som förutsägbara och här är Captain Marvel så annorlunda från mängden, vilket för mig gjorde filmen så bra.

2019-03-11 07:50
Skrivet av janssonn:

Det glädjer mig att se fler gillar filmen! Såg den på premiären och blev förvånad över kritiken och den besvikelse filmen fick, känns som kritiken kommer från två olika sidor. En sida ogillar filmen p.g.a. Brie Larson feministiska uttalande och den andra sidan är dem som läst serietidningarna.

Jag ogillar filmer som förutsägbara och här är Captain Marvel så annorlunda från mängden, vilket för mig gjorde filmen så bra.

Kul att läsa (Från er båda)!

Film är så otroligt subjektivt, men det verkar som att de flesta håller med om att det är en helt okej marvel-rulle.

2019-03-11 09:19

Så länge den är bättre än DC's motsvarighet (Wonder Women), så är jag intresserad. Klarade inte av att titta på den rullen mer än 20 min.

Dock så har ju Marvel alltid vart lite vassare i sina filmer. Avvakatar nog till den släpps på AppleTV:n. Bra recension!

2019-03-11 10:55

Såg den igår och jag håller med, det är riktigt kul att se en kvinnlig badass-superhjälte som står i centrum utan de klichéer som Hollywood ofta dras med. Jag gillade Wonder Woman rejält, men en del jag inte var störtförtjust i (utöver det lite kackiga slutet) var att hon var tvungen att ha en romans med Chris Pines karaktär. Captain Marvel var bara en riktig badass, samtidigt som hennes Carol Danvers-sida var mänsklig och hade trovärdiga relationer utan att falla i romans-fällan.

Min kritik handlar främst om lite skakig klippning och temposättning när de växlar mellan nutid och flashbacks i början av filmen, och att det mot slutet blir lite väl många skämt på kort tid, men överlag gillade jag den riktigt mycket. Stark trea eller svag fyra, har inte riktigt bestämt mig än!

2019-03-11 11:11

Standard Marvelrulle skulle jag säga, inte den bästa, inte den sämsta. Lite förvånad över att de inte försökt mer både sett till manus och produktionsvärden, den följer mallen till punkt och pricka och känns så där "det här hade kunnat vara en tv-serie istället" aurig som flera av MCU filmerna gör (förvisso imponerande om man ser till indieregissörerna som fått ta rodret).

Kul för stunden men kanske inget jag kommer se om igen. 2/5.

2019-03-11 12:31
Skrivet av Rorschach:

Kul för stunden men kanske inget jag kommer se om igen. 2/5.

Kul för stunden är väl det högsta betyg en actionfilm kan få?

Kul för stunden, 5/5.

2019-03-11 12:47

@Vamp: Nej?

2019-03-12 13:15

En ok film, hamnar rating-mässigt på samma plats som Ant-man för mig.

2019-03-13 19:20

Ska se denna nu på lördag

2019-03-15 11:35

Folk som har koll på mcu är inte imponerade. Man har skohornat in denna och satt agenda framför en bra historia. Känns väldigt onödigt.

2019-03-15 12:36

Jag uppskattar recensionen, tack!

2019-03-15 12:38

@piddau: Tack så mycket!

2019-03-15 13:14

Har sett is tort sett satlige Marvel-rullar på bio och aldrig gått därifrån besviken. Visst finns det några som är mindre bra och några som är vassare. Den häe hamnar någonstans i mitten.

2019-03-15 23:33

Hejsan alla!

Jag har rensat ungefär hälften av alla inlägg här då många av er diskuterade saker utanför själva filmen, gällande Brie Larsson osv.

Håll er gärna till ämnet att diskutera Captain Marvel som en film och ett nytt tillskott i MCU. Allt utanför det tycker jag inte hör hit.

Trevlig helg!

2019-03-15 23:36

@uberpwnage2.0: Tack så mycket för det. Började spåra ut lite här.

2019-03-16 06:27
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hejsan alla!

Jag har rensat ungefär hälften av alla inlägg här då många av er diskuterade saker utanför själva filmen, gällande Brie Larsson osv.

Håll er gärna till ämnet att diskutera Captain Marvel som en film och ett nytt tillskott i MCU. Allt utanför det tycker jag inte hör hit.

Trevlig helg!

Lite oärligt att rensa bort delar av diskussionen som faktisk är relevant med tanke på hur recensionen är utformad.
Om det tillåts att lägga fram politiska och feministiska poänger i recensionen så anser jag att alla svar i den kategorin borde vara okej.

Men visst. Du/Ni bestämmer. Förstår att det är fult att diskutera det uppenbara.

2019-03-16 06:49
Skrivet av SaltyApple:

Lite oärligt att rensa bort delar av diskussionen som faktisk är relevant med tanke på hur recensionen är utformad.
Om det tillåts att lägga fram politiska och feministiska poänger i recensionen så anser jag att alla svar i den kategorin borde vara okej.

Men visst. Du/Ni bestämmer. Förstår att det är fult att diskutera det uppenbara.

Det är inte en stor del av hans text. Nämns snabbt och går sedan vidare till något annat, precis som ni borde gjort.

Nu glömmer vi det och går vidare.

2019-03-16 07:29

@uberpwnage2.0:

Antog du precis personens kön? Skämt åsido! Jag har inga problem med att gå vidare. Sålänge alla korten är på bordet vilket jag anser att det är nu!

2019-03-16 15:51
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hejsan alla!

Trevlig helg!

Tycker att den där recensionen kastar sten i glashus, går ju att läsa som ett manifest skrivet av Gudrun Schyman..

Edit: Ja det var en klar överdrift av mig, men den är onekligen politiskt vinklad så att inte ens få diskutera det är ju bara fel.

2019-03-16 18:04

Vilken tur att man raderats från denna tråd, nu hemkommen från bio och kan ha en åsikt om denna film.
Om man nu får ha det...
+ Bättre än Avengers: Infinity War, för många karaktärer som saknar mening.
+ Helt okej story, alltså jag hittar ingen nämnvärd lucka men jag har inte koll på alla Marvel filmer heller.
+ Världens bästa bil är med.
+ Samuel. L. Jackson
+ Bra musik.
+ Gillar katten.
+ Helt okej humor.

+ - noll Brie Larson påminner lite om Arnold i Terminator(lite stel, men det är inget fel på Bruce Willis eller Nicholas Cage = alla gillar olika), förutom musklerna då.
+ - noll Hyllning till Stan Lee, asså han är ju med i alla filmer så jag kanske i missat något.
+ - noll Budskap, ja en påhittad film(karaktär) som många andra super hjälte filmer, hur stor chans har man att bli en sådan, här handlar det mer om en okej påhittad historia med lite större djup för att man har fokus på några få karaktärer och vettiga regissörer.

2019-03-16 18:18

@Hajfena: ingen hyllning till Stan Lee? Hela animationen med Marvel-loggan i början av filmen var ju fylld med Stan Lee, han sitter och läser manus till filmen Mallrats på tunnelbanetåget (han hade en liten roll i den filmen på 90-talet) och i slutet står det ju till och med "tack för allt Stan".

2019-03-16 19:16

@Loevet:
Jag såg tack till Stan Lee i början av filmen som text, inte slutet och lade inte märke till vad han läste, tyvärr.
Animationen i början, ja den var ju trevlig men hinna lägga märke till allt där är omöjligt, lättare att hitta 20 easter eggs i ready player one. Men om det var en hyllning, ja det är ju trevligt, de får gärna ha den i fortsättningen.

Skrivet av Heggiiman:

https://media.giphy.com/media/oOTTyHRHj0HYY/giphy.gif

Tycker att den där recensionen kastar sten i glashus, går ju att läsa som ett manifest skrivet av Gudrun Schyman..

Edit: Ja det var en klar överdrift av mig, men den är onekligen politiskt vinklad så att inte ens få diskutera det är ju bara fel.

Vi har högt i tak och mycket går, i teorin, att diskutera i forumet. Det är dock svårt att diskutera vissa ämnen som folk har väldigt starka åsikter i, särskilt med vetskapen om att alla nyanser i ens argumentation aldrig kommer med i text.

Jag tycker att ditt svar är ett ganska bra exempel; ”manifest från Gudrun Schyman”, vilket du själv insåg var att ta i för hårt. I min mening var inläggen som togs bort av samma karaktär, utan den egna insikten. Då kan det omöjligt bli en bra diskussion.

Sida 1 av 1