Roligare att köpa spel

Medlem
Roligare att köpa spel

Hej
I hela mitt liv så har jag älskat att spela och det bästa jag visste var när mina föreldrar lät mig välja ett spel som jag kunde få köpa. Spelet jag valde kunde jag spela om 20 gånger utan att tröttna och jag struntade i ifall det igentligen var extremt dåligt.

Jag äger idag cirka 650 spel på steam och säkert 100 till om man räknar med resten av alla klienter. Jag äger också en ps4 pro, xbox one x, Switch, 3DS, HTC Vive och en Vita.

Nu för tiden så har jag tur ifall ett spel håller min uppmärksamhet i 1-2 timmar innan jag köper nästa. Jag försöker säga till mig själv att jag kommer gå tillbaka och spela igenom spelen men det händer aldrig. Nu är jag också extremt kräsen så minsta lilla problem kan får mig att stänga av spelet helt.

Är det bara jag som känner så? Brukar ni spela igenom ett spel ordentligt innan ni köper ett nytt?

Releasehästryttare

Om man spelar igenom det beror ju helt på kvaliteten på spelet, re2r tex har jag spelat igenom 5 gånger, medans många andra spel som släpps 2019 har man bara spelat en stund och sedan lagt ner då man inte känner för att spela vidare.

Skrivet av Droox23:

Hej
I hela mitt liv så har jag älskat att spela och det bästa jag visste var när mina föreldrar lät mig välja ett spel som jag kunde få köpa. Spelet jag valde kunde jag spela om 20 gånger utan att tröttna och jag struntade i ifall det igentligen var extremt dåligt.

Jag äger idag cirka 650 spel på steam och säkert 100 till om man räknar med resten av alla klienter. Jag äger också en ps4 pro, xbox one x, Switch, 3DS, HTC Vive och en Vita.

Nu för tiden så har jag tur ifall ett spel håller min uppmärksamhet i 1-2 timmar innan jag köper nästa. Jag försöker säga till mig själv att jag kommer gå tillbaka och spela igenom spelen men det händer aldrig. Nu är jag också extremt kräsen så minsta lilla problem kan får mig att stänga av spelet helt.

Är det bara jag som känner så? Brukar ni spela igenom ett spel ordentligt innan ni köper ett nytt?

Vissa spel försöker jag spela genom ordentligt, ibland är det kul att jaga achievements, men bara ibland. Jag tycker nog att det kändes "roligare" med spel för, men så är man också lite äldre och har spelat det mesta. Game-fatigue, drabbar nog de flesta. Ta paus någon månad och läsa bra böcker istället, det kommer definitivt locka dig tillbaka till spelvärlden efter lite paus.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag lessnar mycket fortare på spel nuförtiden än då jag var yngre, inte till din grad, men mycket snabbare än i min ungdom, tror det är nån kombination av:

man är äldre, orkar inte med all bs för att artificiellt sträcka spelets längd.

man har råd att köpa "alla" spel. Då man var liten/yngre så fick man ett spel kanske på sin födelsedag, jul eller då man sparat sin veckopeng jättelänge, då var man mera tvungen o krama ur allt ur spelet, eller vänta flera månader på nästa spel.

spelmarknaden är mer mättad "allt" har gjorts förut och då blir man mer och mer kräsen.

All Hype/ Early Access/ "beta" access/preorderbs/ youtubeletsplays m.m. -när spelen väl släpps på riktigt så har man redan upplevt så mycket av dom så man tröttnar fort, om man inte medvetet bor under en sten förstås.

+ett par fler faktorer säkert som jag inte kommer på just nu.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

När jag var yngre spelade jag alltid klart spelen jag påbörjat. Spelade ingen roll om de var skitdåliga, jag skulle se slutet. Idag är det annorlunda. Jag försöker alltid ge alla spel en ärlig chans, men jag har inga problem att gå vidare till nästa om jag inte fastnar för ett spel. Varför ska jag plåga mig själv i 10-50 timmar bara för att se slutet?

Tror en del av problemet är att speltid säljer. Är det inte en 50 timmar lång kampanj ses det som något negativt, så utvecklarna lägger in en massa filler för att förlänga speltiden. Men fastnar jag för ett spel och innehållet tilltalar mig har jag inga som helst problem att spendera hundratals timmar med en titel.

Sen har ju spel blivit så billigt så jag köper spel för en femtiolapp på Steamrean och testar. Tilltalar det inte mig så var det ingen större förlust. Sparade man pengar i månader som barn för att köpa ett spel då skulle man ha valuta för pengarna.

Medlem

Jag känner likadant. Har diskuterat det med vänner och funderat en del. Men har kommit fram till att spelen var mycket bättre förr. Nu är det mycket fokus på marknadsföring och hype och mindre fokus på själva produkten. Lär inte förbättras heller då det tydligen finns folk som köper vilket skräp som helst. Säger inte att allt är kasst såklart men majoriteten av spelsläpp.

Har i princip alltid köpt spel på rea och blåst på med flera spel åt gången.
Ytterst få spel anser jag är värda att köpa nytt.

Vilket inte är för att spel var bättre förr (det var de inte) utan för att branschen snurrar så snabbt att nya spel snabbt hamnar i rea-backarna (figurativt, vem går fysiskt till en butik och köper idag?) när nya spel släpps.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Tråddemonen
Testpilot

Spelindustrin har utvecklats otroligt fort de senaste 20åren, såklart att spel sprutas ut från alla håll och kanter nu när vilken privatperson som helst kan skapa spel med tillgång till en dator och några program. Allt eftersom detta sker och det uppkommer nya projekt hela tiden så har vi konsumenter lärt oss att vara allt mer skeptiska och kräsna. Hade vissa utav de mindre indie titlarna utan framgång släppts för bara en 10år sen så hade de nog varit väldigt populära.

Det är såhär det tyvärr ser ut idag, men jag är glad för tillfället att många spel misslyckas och inte lockar mig som konsument. Har alldeles för stor backlog som jag måste hinna ikapp.

Medlem

Tack alla som har svarat! Det verkar lite som att det är nackdelen med att växa upp! Är i Thailand för tillfället men om det är någon som vill lira något så är det bara att skriva!

Har som sagt dem flesta spelen och blev väldigt glad när jag hörde att halo kommer till PC (igen)

Medlem

Det finns många spel jag tycker verkar bra men pga inte har lika mycket tid att spela nu för tiden så köper jag bara det jag verkligen vill ha och har tid att spela.
Jag tror varför man hamnar i att bara köpa köpa är att man inte riktigt tänker till vad vill jag ha?
Som sagt är man äldre så har man spelat det mesta och mycket är sig likt bara i snyggare förpackning så då är det ännu viktigare att fundera en sväng till vad vill jag verkligen ha


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Känner absolut igen mig. Spel (och saker rent generellt) får helt klart ett annat uppfattat värde om det var "svårare" att få tag på. Jag satt säkert i flera månader och lirade spel som Final Fantasy IX och VII såväl som Little Big Adventure 2, Age of Empires och Baldur's Gate när jag var liten, medan jag numer sällan spelar samma spel i mer än två veckor innan jag tröttnar.

Att man kan köpa något nytt med ett par klick gör definitivt att man uppskattar det man lirar för stunden mindre, iaf för mig.

Medlem
Skrivet av BabyJones:

Hej
I hela mitt liv så har jag älskat att spela och det bästa jag visste var när mina föreldrar lät mig välja ett spel som jag kunde få köpa. Spelet jag valde kunde jag spela om 20 gånger utan att tröttna och jag struntade i ifall det igentligen var extremt dåligt.

Jag äger idag cirka 650 spel på steam och säkert 100 till om man räknar med resten av alla klienter. Jag äger också en ps4 pro, xbox one x, Switch, 3DS, HTC Vive och en Vita.

Nu för tiden så har jag tur ifall ett spel håller min uppmärksamhet i 1-2 timmar innan jag köper nästa. Jag försöker säga till mig själv att jag kommer gå tillbaka och spela igenom spelen men det händer aldrig. Nu är jag också extremt kräsen så minsta lilla problem kan får mig att stänga av spelet helt.

Är det bara jag som känner så? Brukar ni spela igenom ett spel ordentligt innan ni köper ett nytt?

Känner igen mig totalt! haha!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Helt klart! Fångar spelet inte mig med gång är det stor risk att jag "meeeehhh, nästa".
Extremt få spel som ger en wow-känsla.

Medlem

Själv var jag mer ovetandes som barn. Jag visste t.ex inte vad låga inställningar och låg fps var och märkte inte sånt som man idag är kräsen med. Likaså kunde dåliga spel underhålla kungligt. Man bryr sig inte som barn och får man ett fåtal spel per år blir varje spel heligt. Jag minns inga dåliga spel från barndomen och jag utbrast aldrig som 10-åring "det här spelet suger". Alla spel var roliga och spelade allt jag kom över. Good (ovetandes) times.

Jag spelar fortfarande mycket men förhållandevis få spel fångar mig men dom som gör det gör det oftast ordentligt.

Inaktiv

Jag skulle vilja säga ja, men samtidigt har jag svart på vitt att jag faktiskt klarar betydligt mycket spel idag än vad jag gjorde innan. Däremot är det ju lite så att man redan tänker på nästa spel medan man sitter och spelar ett annat.

Medlem

Instämmer tyvärr helt, som gammal 35-åring med jobb och småbarn har jag mer pengar än tid men verkar någonstans förneka detta då jag alltid köper större spel vid release samt går lös på diverse reor och intalar mig att ”just detta kommer jag att ha så j-a kul med” för att efter inköp lägga det sist i backloggen, strax efter de andra ungefär 250 spelen jag köpt men inte spelat klart eller i vissa fall inte ens startat. Vet inte om man är mer kräsen nu eller om jag bara har tvärusel impulskontroll

Medlem

Spelat spel sedan jag var 6 år, kommer nog aldrig tröttna på att spela spel men jag har däremot tröttnat rejält på dagens AAA-spel som inte erbjuder samma utmaning och det är just utmaningen som gör att jag fortfarande gillar spel. Detta märks när jag kör äldre spel som jag inte spelat innan men som jag varit intresserad av när jag läste recensioner i diverse tidningar. Det är ett faktum att dagens spel har blivit betydligt enklare och det har inget att göra med att man kan spara, det går att spara var man vill i Max Payene 1 och 2 och de spelen är avsevärt mycket svårare än många av dagens spel från stora utgivare.

Tror inte det så mycket är åldern i sig utan mer att man har mindre tid som vuxen att ägna sig åt spel och att man kanske inte har spel som främsta intresse. Och som sagt en annan anledning kan ju vara att spel har blivit enklare, att spel idag mer är som att se på en film med ganska lite interaktion.

Hade det inte varit för indiespelen och alla äldre spel jag missat som barn så hade jag nog inte längre fortsatt spela spel på samma sätt.

Jag är övertygad om att vi snart kommer ha en ny spelkrash och den kommer få den förra att blekna i jämförelse. Utgivare som skapar dyrarare och dyrare spel medan färre och färre är intresserade av dem är inte bra, det går inte att fortsätta så här hur länge som helst, snart kommer "bubblan" spricka och man ska inte tro att bara för att man är stor så har man inget att frukta, THQ var knappast en liten utgivare och se hur det gick för dem.

Medlem

Spelkvalitén har sjunkit rent generellt, mycket fokus på micro-transaktioner som folk matas med, mycket mer spel som produceras vilket också resulterar att fler spel inte håller desto högre standard.

Det brukar dock komma ut några guldklimpar varje år som är riktigt bra även om själva genren/konceptet för det spelet är urmjölkat.

phi
Medlem

Jag tröttnar definitivt på spel snabbare än förut. Nu senast fick jag nästan tvinga mig igenom RDR2 där på slutet och då är det ändå det bästa singleplayerspelet som jag har spelat sedan The Witcher 3.

Ett annat exempel är Apex Legends där jag, precis som många andra kände en grym hype första två veckorna och hade då ca 100 timmar i det men nu har jag inte ens orkat starta spelet på två veckor. Kul och bra spel men jag känner mig redan "mätt" på det.

Jag har även börjat bli väldigt kräsen över vilka spel jag köper. Ifall inte spelet får ett extremt bra omdöme överallt och blir hyllat till skyarna så ignorerar jag spelet eftersom att jag vet vad som kommer hända ifall att jag köper det. Jag spelar det ett par timmar för att senare börja känna att jag hade kunnat göra något vettigare av min tid än att spela något som inte ens är särskilt bra eller roligt bara för att fördriva tiden.

Många säger att det går i perioder och jag har även själv lurat mig själv till att tro det. Men jag börjar tro att det snarare handlar om att det släpps så mycket skit nu för tiden att när jag väl väljer att spendera pengar och tid på ett spel så måste det vara något utöver det vanliga och då blir det naturligt att dessa "perioder" kommer och då lägger jag gärna många timmar på spelet.

Medlem

Man har väl tappat lite "barnasinnet" när man blivit äldre och spel som man gillade förr tilltalar än inte längre; den där förmågan att fullkomligt uppslukas av media (likt barn har fallenhet för) har avtagit när jag blivit äldre. Senaste gången jag upplevde något liknande var när jag lirade Witcher 2 för första gången och blev fullkomligt tagen av storyn och karaktärerna, för att inte tala om gameplayet. Det där som bara Bioware kunde göra har CD Project Red lyckats efterskapa och för mig finns det inga tvivel om vilken utvecklare som har tagit stafettpinnen. Med det sagt tror jag inte nödvändigtvis att det handlar om att man vuxit ifrån spel, utan det handlar bara om att vissa typer av spelsystem inte tilltalar än längre och därmed bör man bredda perspektivet och prova på nya genrer.

Medlem

Intressant fråga.
Jag tror det är utbudet som är en del av problemet. Kommer ihåg när vi moddade vårt Xbox (1), helt plötsligt kunde man ha 50 spel på hårddisken och tanka hem dom senaste efterhand som dom crackades. Blev det roligare att spela? Nej, man blev bara mer bortskämd, man ger inte spelet en chans och lyckas det inte fånga en inom 30 min, så var det thank you next som ungarna säger nuförtiden. Sen med Xbox 360, som vi inte moddade var det roliga med multiplayer etc. Men nu när man i princip kan spela alla spel, via billiga reor, speltjänster och att man har pengar, så är det återigen få spel som lockar.
Dessutom är nog en del att man blir äldre, man har inte orken eller tiden att sitta o spela, utan väljer kanske i stället att lägga sin tid på nåt hjärndött som tv eller på andra mer sociala fritidsaktiviteter där man träffar folk.

En annan sido-vinkel är ju att se på film & serieutbudet som fullständigt exploderat. Precis med att folk har backlogs i spel, börjar man få det på Netflix o andra tjänster med. Men det kommer så många nya filmer o serier varje dag, så hur ska man hinna se allt?

Kanske är det helt enkelt att vi förändras, det som var intressant en gång i tiden, är kanske inte av samma intresse längre?
Jag läser dock varje dag på FZ, men spelar kanske högst några timmar på en månad och sitter med ett Xbox One X som spelats med i 5 timmar.

Medlem

600 spel!? Det var väldigt mycket. Är inte det stressande?
Hmm.. Ja välkommen till konsumtionssamhället där rea lockar mer än det logiska tänket: "kommer jag ha tid med att spela det här?"..

Jag har minskat rejält på mitt inhandlande, dels för att jag är student men också för respekten mot mig själv. Jag vill inte köpa bara för att köpa, jag vill köpa för att jag vill få en upplevelse. Annars blir det som att köpa en biobiljett utan att gå och se filmen.

Däremot ska man inte neglagera att köpa för att stödja utvecklare man tror på. Typ som Coffee Stain som släpper Satisfactory i Early Access på tisdag. Instabuy för min del.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Instämmer tyvärr helt, som gammal 35-åring med jobb och småbarn har jag mer pengar än tid men verkar någonstans förneka detta då jag alltid köper större spel vid release samt går lös på diverse reor och intalar mig att ”just detta kommer jag att ha så j-a kul med” för att efter inköp lägga det sist i backloggen, strax efter de andra ungefär 250 spelen jag köpt men inte spelat klart eller i vissa fall inte ens startat. Vet inte om man är mer kräsen nu eller om jag bara har tvärusel impulskontroll

Lägg dom pengarna i aktier istället

Medlem

Tyvärr har jag tröttnat en hel del på singleplayer-spel, jag spelar verkligen inte som jag gjorde förr i yngre dagar. Jag måste verkligen känna ett väldigt sug för att spela ett singleplayer nuförtiden, sorgligt nog. Om det inte är ett FromSoftware spel på ingång, då släpper jag allt annat, Dark Souls-serien har skämt bort mig.

Multiplayer-spel kan jag däremot spela mer av(har alltid varit competitive så det sitter kvar), och det är det jag spelar mest just nu också.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tyvärr har jag tröttnat en hel del på singleplayer-spel, jag spelar verkligen inte som jag gjorde förr i yngre dagar. Jag måste verkligen känna ett väldigt sug för att spela ett singleplayer nuförtiden, sorgligt nog. Om det inte är ett From Software spel på ingång, då släpper jag allt annat, Dark Souls-serien har skämt bort mig.

Multiplayer-spel kan jag däremot spela mer av(har alltid varit competetive så det sitter kvar), och det är det jag spelar mest just nu också.

Då har du säkert förbokat Sekiro nu då

Medlem

@Kopfweh: Hehe faktiskt inte, jag brukar inte förboka spel, men ja, det kommer inhandlas och spelas till en förbannelse! Om det nu är minst lika bra som deras tidigare mästerverk, vilket man får hoppas.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Japp krävs betydligt mer av ett spel idag för att hålla mig intresserad. Eller ibland krävs det mindre, det beror lite på speltypen.. Mindre är ibland mer^^
Enda spelet jag bränt över 100 timmar på de senaste 5 åren är Grim Dawn med exp, där är man nog uppe i 2000+ timmar

Medlem

Jag har svårare för att sätta mig in i spel nu jämfört med när jag var yngre. Man blir inte så överraskad längre, man har sett för mycket helt enkelt och börjar se tydliga mönster i allt från böcker och film till spel. Jag har också blivit kinkigare när det gäller vilka spel jag är villig att spendera tid på och har en tendens att återkomma till en handfull spel som jag lägger mycket tid på istället.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Har spelat spel i över 30 år och tycker fortarande att det är lika kul som förr. De flesta spel har helt klart blivit bättre tycker jag. Dock har jag ju inte i närheten lika mycket tid till spelande längre, så jag planerar noga vad jag ska spela och försöker priortera för att hålla nere backloggen. Köper i princip aldrig något till full pris om det inte är så att jag verkligen vill stödja utvecklaren.
Vissa spel måste man lägga några timmar på innan det blir kul och man kommer in i det. Exempelvis tyckte jag TW Warhammer var rätt seg första timmarna men sedan hur kul som helst. Så vet jag också ganska väl vilka genres jag gillar och spelar sällan något utan för dessa.

Medlem

Jag tror att nu för tiden så har man för många spel. När man var yngre och inte hade så många spel spelade man igenom spelen oftare eftersom det inte fanns så många andra spel att välja på.

Nu för tiden så kan jag sluta att orka med att spela ett spel eftersom jag längtar efter att spela något annat spel som jag har.
Började märka av detta mer när det kom mer och mer spel digitalt.
När jag har de flesta spel på ett och samma ställe så blir det jobbigt att veta vilket spel som jag ska börja med, och det är lätt att byta om jag tröttnar, när jag spelar på exempelvis min GameCube så brukar jag oftast hålla mig till ett spel längre innan jag byter.
Sen brukar det ta längre tid för mig nu för tiden att ens ta ork att sätta igång ett spel på teven eftersom det är mycket enklare att börja spela bärbart. Om man inte vill störa någon så är det bara att sätta i hörlurar på sin bärbara konsol.


signatur

ゼルダの城

Skriv svar