Activision Blizzard har insett att massuppsägningarna kan ha "en negativ inverkan" på företaget

Robot
Activision Blizzard har insett att massuppsägningarna kan ha "en negativ inverkan" på företaget

Activision, this is what we in Sweden call "good day axe shaft".

#bobby-kotick, #goddag-yxskaft


Medlem

Håller med om att det är klantigt skött men funkar inte alla företag på det här sättet? Vet inte varför just de fått så mycket skit. Företag vill alltid tjäna mer pengar och högsta cheferna får alldeles för stor del av kakan. Hade dessutom inte Activision Blizzard anställt folk för själva spelskapandet också? För att ha folk på marknadsföring när det inte behövs är ju ganska dumt?

Medlem
Medlem

Blizzard..... De gamla goda dagarna är borta. Undrar om de ens kommer ha ett Blizzcon i år? Är inte intresserad iallafall. Kommer inte annonseras ut något nytt spel. Kanske några fler mobilspel.

Ser bara fram emot WC3 remastern.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av laban005:

Håller med om att det är klantigt skött men funkar inte alla företag på det här sättet? Vet inte varför just de fått så mycket skit. Företag vill alltid tjäna mer pengar och högsta cheferna får alldeles för stor del av kakan. Hade dessutom inte Activision Blizzard anställt folk för själva spelskapandet också? För att ha folk på marknadsföring när det inte behövs är ju ganska dumt?

Absolut är det så att även andra företag säger upp folk, 800 personer är dock en avsevärd summa och rent generellt skötte Activision inte detta supersnyggt. Det ryktades om uppsägningarna i månader men de anställda fick veta det sist av alla.


signatur
Medlem
Skrivet av laban005:

Håller med om att det är klantigt skött men funkar inte alla företag på det här sättet? Vet inte varför just de fått så mycket skit. Företag vill alltid tjäna mer pengar och högsta cheferna får alldeles för stor del av kakan. Hade dessutom inte Activision Blizzard anställt folk för själva spelskapandet också? För att ha folk på marknadsföring när det inte behövs är ju ganska dumt?

Jo, det funkar "alltid" så här. Ser inte själv det konstiga i att dom gör sig av med folk dom inte anser sig behöva ha. Det kan ju knappast vara en rättighet att jobba för Activision hela livet ut eller tills man självmant väljer att kliva av. Visst cheferna på topp tar alltid ut en kopiös mängd pengar, och dom försvinner bara om företaget faktiskt går back eller tills dom själva väljer att kliva av.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Absolut är det så att även andra företag säger upp folk, 800 personer är dock en avsevärd summa och rent generellt skötte Activision detta supersnyggt. Det ryktades om uppsägningarna i månader men de anställda fick veta det sist av alla.

Anställda får alltid veta det sist, det måste nästan vara så tyvärr.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Goddag yxskaft - påpekande att ett avgivet svar inte hade någonsomhelst relevans för den ställda frågan

Blev lite konstigt här, va?

Releasehästryttare
Skrivet av Hipshot:

Anställda får alltid veta det sist, det måste nästan vara så tyvärr.

As opposed to the alternate universe where the employees know they are getting laid off before the bosses know.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Absolut är det så att även andra företag säger upp folk, 800 personer är dock en avsevärd summa och rent generellt skötte Activision detta supersnyggt. Det ryktades om uppsägningarna i månader men de anställda fick veta det sist av alla.

Det är en stor mängd människor men inte jättemycket rent procentuellt? Hur många anställdes då, har hört att det ska vara lika många eller fler för själva spelskapandet. Har inte orkat kolla upp de här sakerna själv därav så många frågetecken. 😋 Sen menar du väl att de INTE skött det så bra?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av laban005:

Det är en stor mängd människor men inte jättemycket rent procentuellt? Hur många anställdes då, har hört att det ska vara lika många eller fler för själva spelskapandet. Har inte orkat kolla upp de här sakerna själv därav så många frågetecken. 😋 Sen menar du väl att de INTE skött det så bra?

Haha, absolut. Värt att gräva lite i, hur många som anställts.


signatur
Medlem
Skrivet av Devan:

As opposed to the alternate universe where the employees know they are getting laid off before the bosses know.

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/021/501/aed0...

Det är väl så det funkar på konsum.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, absolut. Värt att gräva lite i, hur många som anställts.

9625 anställda 2018 enligt internet iaf, så 800 är väl inte helt orimligt ändå om de känner att de tjänat alldeles för dåligt med pengar (inte klarat sina mål alltså) och behöver omstrukturera.

Medlem

"Guddag" yxskaft? Den var ny.. känns lite för kristet för att vara Sverige men kanske är lokalt förankrat till knutby?

Medlem

Undra hur internet 2019 hade reagerat om blizzard idag lagt ner en välomtyckt studio. Ni vet som de gjorde 2005 med blizzard North. Förstår inte riktigt vad folk menar när de säger att "gamla blizz" inte finns.

Medlem

De hade väl kunnat kicka 800 från King utan problem, vad pysslar de med för viktigt ändå

Medlem
Skrivet av laban005:

De hade väl kunnat kicka 800 från King utan problem, vad pysslar de med för viktigt ändå

King drar ju in mest pengar av alla Activisions avdelningar så det tror jag knappast de är intresserade av.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

King drar ju in mest pengar av alla Activisions avdelningar så det tror jag knappast de är intresserade av.

Nä det förstår jag också, skrev det på skämt då jag anser King med spel vara skräp, så tycker så klart inte de som tjänar pengar på det 😉

Gen
Medlem

Vilka klunsar

Medlem
Skrivet av Devan:

As opposed to the alternate universe where the employees know they are getting laid off before the bosses know.

Njah det handlar nog mer om att det läcktes och ryktades om det i veckor innan det hände och innan dom anställda fick veta.

Medlem

Inget om att varumärket tappar värde bland konsumenterna? Dom tjänar ju inte direkt på att forumen fylls med såna här trådar.

Gnällkuk
Skrivet av laban005:

Nä det förstår jag också, skrev det på skämt då jag anser King med spel vara skräp, så tycker så klart inte de som tjänar pengar på det 😉

Då kan jag "glädja" dig med att de nyligen stängt ned två studios på kort tid.

https://www.pocketgamer.biz/job-news/70039/activision-blizzar....

EDIT: råkade citera fel person innan


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Så kan det ju se ut på vilken arbetsplats som helst, folk får gå ifrån sina arbeten för att aldrig mer komma tillbaka varje dag.

Att Activision-Blizzard sedan anställt fler till spelproduktion (däribland Diablo) är dock inte lika roligt att skriva om, det förstår jag.. gotta get them clicks.

https://www.pcgamer.com/blizzard-is-hiring-more-diablo-devs-t...

Medlem

Det som smakar fel för mig är att dom säger upp väldigt många människor för att företaget inte uppnåt deras ekonomiska mål, samtidigt som cheferna ändå plockar sina sinnesjuka bonusar.

Medlem
Skrivet av Pijt:

Det som smakar fel för mig är att dom säger upp väldigt många människor för att företaget inte uppnåt deras ekonomiska mål, samtidigt som cheferna ändå plockar sina sinnesjuka bonusar.

Word.
Så ser det ju tyvärr ut i många företag.

Gnällkuk
Skrivet av Dominus:

Så kan det ju se ut på vilken arbetsplats som helst, folk får gå ifrån sina arbeten för att aldrig mer komma tillbaka varje dag.

Att Activision-Blizzard sedan anställt fler till spelproduktion (däribland Diablo) är dock inte lika roligt att skriva om, det förstår jag.. gotta get them clicks.

https://www.pcgamer.com/blizzard-is-hiring-more-diablo-devs-t...

Blir ju lite svårt att skriva något vettigt om då det sker löpande, hela tiden. Det kommer upp och försvinner jobbannonser nästan varje vecka. Att man anställer fler eller mindre i vissa perioder sker ju inom alla företag, däremot anser jag det som märkligt att man gör rekordår och sedan väljer att sparka 8% av sin personalstyrka, samtidigt som man betalar ut rekordbonusar till chefer - det sänder väldigt dåliga signaler om hur man värderar sin personal och produkter. Givetvis ska man alltid försöka göra en så stor vinst som möjligt, men när det blir för stor diskrepans mellan etik och vinst tycker jag att börjar bli illa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Att folk får gå ibland är ju inte annat än förståeligt. Men då ska det också vara av rätt anledning och inte för att flirta med aktieägare och höga chefer för att sedan mer eller mindre strunta den mantra som gjort dem stora. Det visar bara att man inte längre bryr sig om varken trogna spelare, produkternas kvalitet eller den själ man tidigare haft.

Detta blir extra avgörande om man verkar i bransch med produkter som står och faller på kreativitet och innovation.

Det ger mig som potentiell kund väldigt negativa signaler, speciellt när deras "track record" inte direkt varit lysande rent kvalitativt den senaste tiden. Pricken över i blev dock när man tydligt förklarade att jag som kund inte längre är intressant utan att man istället kommer lägga om fokus till mobilspel i framtiden.

Nyheten om uppsägningarna var det som fick bägaren att rinna över för mig. Jag kommer inte ge Activision eller Blizzard en krona till. Tvi!

Medlem
Skrivet av Pijt:

Det som smakar fel för mig är att dom säger upp väldigt många människor för att företaget inte uppnåt deras ekonomiska mål, samtidigt som cheferna ändå plockar sina sinnesjuka bonusar.

https://www.wired.com/2011/07/nintendo-satoru-iwata-pay-cut/

https://kotaku.com/nintendo-boss-is-taking-a-huge-pay-cut-bec...

Tycker chefer borde ta efter hur man gör på Nintendo när det går "dåligt". De fattade att man kan inte sparka folk till höger och vänster i en bransch som har med skapande och kreativitet att göra även om det inte var så mycket sån personal som rök denna gång.

Medlem
Skrivet av laban005:

9625 anställda 2018 enligt internet iaf, så 800 är väl inte helt orimligt ändå om de känner att de tjänat alldeles för dåligt med pengar (inte klarat sina mål alltså) och behöver omstrukturera.

Nu är det dock så hära.
Blizzard Activition avskedar närmare 10% av sina anställda samma månad som de uppger att ha haft ett rekord-år i inkomst.
Samtidigt så anställer de en ny CFO för närmare en milion dollar i årslön och en 15 millioner dollar bonus direkt. Allting inom loppet av två månader.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Ni som påstår att alla chefer gör så mycket fel, bli chef själv och styr upp det då. Gnäll på ett forum get inget resultat.

12
Skriv svar