Guide: Grundläggande för att följa en Dota 2-sändning

Sida 1 av 1
2019-02-28 16:46
Guide: Grundläggande för att följa en Dota 2-sändning

Precis som @Dali blev jag inpsirerad av @Shadee:s guide för att kolla på CS:GO och bestämde mig för att göra en egen, denna gång för min favorit-e-sport Dota 2. Spana in deras guider här (LoL) och här (CS:GO).

Som lite bakgrund hålls det under året ett flertal turneringar, men det finns några som är extra viktiga och som kallas Majors och Minors. De är en del av Dota Pro Circuit (eller DPC), namnet på säsongen som slutar med Valves stora turnering The International (TI). Alla DPC-turneringar ger DPC-poäng och de 12 lag med mest poäng vid säsongens slut får automatiskt en inbjudan till TI. Majors ger ut totalt 15000 poäng och Minors ger totalt 500.

Vad är Dota 2?

Dota har många likheter med andra i genren, men skiljer sig också på många sätt. Förenklat sett är det två lag med fem spelare i varje som alla väljer en av de 115 hjältarna, och alla har unika förmågor. Målet är att förstöra motståndarens Ancient (DotA = Defense of the Ancients, get it?).

För att göra det dödar man creeps (datorstyrda units som går längs varje lane), dödar motståndaren och förstör deras torn som skyddar basen, för att få guld och xp. Det gör i sin tur att man går upp i level och kan köpa bättre items och förhoppningsvis blir man starkare än motståndaren för att slutligen invadera deras bas.

Lagen är uppdelade i positionerna 1-5, där siffrorna visar hur mycket guld och xp de behöver. I korthet kan de förklaras så här:

  • Pos 1/Carry. Spelas på safe lane/bot lane och tar mest guld och xp för att sedan kunna "bära" matchen i mid och late game

  • Pos 2/Mid. Spelas i mid lane och lämnas ofta själv för att kunna hantera motståndarens mid. Har oftast kraftfulla ultimates och står för det mesta av lagets skada i början, då de ofta når level 6 först.

  • Pos 3/Off lane. Spelas på off lane/top lane och är oftast den som står för att starta fighter senare, så kallad initiator.

  • Pos 4/Support. Köper items som hjälper laget att vinna fighter, men också wards. Lite mera fri och kan röra sig mellan lanes för att hjälpa till/ganka.

  • Pos 5/Support. Även kallad "ward bitch". Oftast väldigt fattig och fokuserar på att köpa wards, smokes och att ge carryn ett bra game. Gemensamt för både pos 4 och 5 är att de ofta har stuns och/eller heals som gör att de kan hålla pos 1-3 vid liv och låsa ner motståndarna.

Kartan och lanes

Kartan består av tre "lanes" för vardera lag, Radiant till vänster och Dire till höger. De olika lanes:en heter safe lane/bot lane, mid lane och off lane/top lane. Carry spelas på safe lane med en eller två supports som hjälper till för att hålla motståndarens off lane borta. Fokuserar på att få så mycket xp och guld som möjligt genom att slå på datorstyrda creeps..

Mid spelas i mid lane och lämnas för det mesta ensam, bortsett från ganks då och då.

Off lane kan spelas själv eller tillsammans med en support på off lane. Fokuserar på att hålla borta motståndarens carry och se till att denne inte får farm.

Det finns även djungelområden på båda sidor av kartorna där det går att döda creeps mer säkert, men de ger mindre xp och guld. I vissa fall har laget en dedikerad ”djunglare” som bara dödar creeps i skogen. Då har de också endast en support, men det händer i princip inte i proffsmatcher.

I matchen

1. Minimap. Ger en överblick över kartan och var spelarna befinner sig. Visar också wards i form av ögon (gröna för Radiant, röda för Dire.)

2. Fortify/glyph, scan och Rosh respawn timer (nerifrån och upp). Visar cooldown för glyph (se nedan), scan och tid till Roshan respawnar. Båda lagen kan använda sin scan för att ”skanna” efter fiender i ett område på kartan som de väljer själva. Har cooldown på 3,5 minuter.

3. Talents. Extraförmågor som väljs på level 10, 15, 20 och 25 (max). Kan göra allt från att ge permanent extraskada till att förbättra vissa förmågor. Finns två att välja mellan vid varje "steg".

4. Hjältens abilities/förmågor. Längst till höger är ultimate eller "ult". Starkare förmåga som levlas upp på lvl 6, 12 och 18.

5. Items och backpack. De tre översta visar hjältens item som är aktiva/kan användas. De tre undre platserna är backpack och items som är där kan flyttas till de aktiva, men hamnar då på cooldown i några sekunder.

6. Aktuellt guld och planerade item-köp, även kallat quick buy. Visar hur mycket guld hjäten har. Spelare kan också dra items hit från shoppen för att snabbare kunna köpa dem när de får tillräckligt med guld.

7. Ledning i net worth. 1K betyder att Dire leder med 1 000 guld i net worth över Radiant.

8. Klocka för dag/nattetid. Tiden på dygnet växlar under matchens gång och en "dag" är 10 minuter i matchtid. Hjältar och wards har mer vision på dagen än på natten. Vissa hjältars förmågor modifieras också beroende på om det är dag eller natt, till exempel Nightstalker som är starkare på natten.

9. Kills/deaths/assists (K/D/A) och last hits/denies (LH/DN). Last hits motsvarar antalet dödade creeps. Denies hur många allierade creeps som dödats. Kan göras när de har lågt HP för att se till att motståndaren inte får xp/guld för dem.

10. Stats-sidebar. Visar på bilden net worth, som är totalt värde på köpta items och insamlat guld för enskilda hjältar. Högre net worth = bättre. Pos 1-3 vill ligga så högt upp som möjligt. Kan ändras när som helst av "kameramannen" för att visa last hits/denies, om spelarna har råd med buyback eller inte och annat.

Last hits och denies

Last hits och denies är en stor del av Dota och något som skiljer spelet från andra i genren. Det finns otroligt mycket att gå igenom här, men jag ska försöka hålla det på en grundläggande nivå. Last hits innebär, som namnet antyder, att få det sista dödande slaget på ett creep i sin lane.

Last hits ger både xp och guld till spelaren och att få många last hits krävs för att senare kunna köpa föremål, som i sin tur gör att man kan döda motståndaren. Om ett creep dör av motståndarens creeps får man fortfarande xp, men inget guld. Mängden xp är också mindre än om man fått sista slaget. Därför är det viktigt att få så många last hits som möjligt.

Unikt för Dota är deny-mekaniken, vilken innebär att båda lagen kan döda sina egna creeps när de har lågt HP. Att deny:a ett creep innebär att motståndaren går miste om både den xp och det guld denne skulle ha fått genom att döda creep:et. Det är alltså en viktig del för att se till att hålla övertaget över motståndaren.

Vanliga begrepp

Nedan följer några begrepp som ofta används av kommentatorer, och som kan vara bra för att förstå vad som händer i matchen.

Courier: Unit som levererar items som köps utanför basen, side shop eller secret shop. Har begränsat utrymme och kan endast ge items till en spelare i taget. Köps av lagets support i början av matchen.

Roshan (även kallad Rosh): Monstret i grottan i övre delen av floden. Spawnar Aegis när han dör. Respawnar inom 5-8 minuter efter att han dött.

Aegis/Aegis of the Immortal: Ett engångs-item som ger ett extraliv i fem minuter. Vem som helst kan plocka upp den efter att Rosh dött, även motståndaren.

Cheese: Spawnar tillsammans med Aegis när Rosh dör för andra gången. En consumable som kan användas en gång och ger tillbaka mycket mana och HP.

Farming: Döda creeps för att få xp och guld. Mycket farm = mycket xp och mycket guld/många items

Gank: Gå från en lane och försöka döda en hjälte på en annan. Görs ofta av supports och mid.

Glyph/fortify/fortification: Kan aktiveras av laget en gång var femte minut för att göra byggnader odödliga i fem sekunder.

Teleport/TP scroll: Engångsitem som används för att teleportera till någon av ens egna byggnader.

Observer ward, sentry ward: Köps av supports. Observer "lyser upp" och ger vision i ett litet område på kartan. Sentry avslöjar osynliga hjältar och observers, som normalt är osynliga.

Smoke: Engångsitem som oftast köps av supports. Döljer hjältar från att synas tills det att de kommer nära en motståndare. Används ofta för ganks.

Push: Gå med en/flera hjältar i en lane för att aktivt försöka få ner motståndarens torn.

Buyback: Använda en del av sitt guld för att respawna direkt. Kan användas var 8:e minut, om spelaren har råd. Kostnaden ökar ju mer net worth spelaren har.

Stack/stacking: Dra ut creeps från sina camps i skogen för att nya ska spawnas så att man får flera i samma camp. Creeps spawnar varje hel minut om campet är tomt, vilket det anses vara om en hero drar ut dem vid rätt tidpunkt.

High ground: Områden som är högre upp på kartan, särskiljs från low ground med trappor. Units på low ground kan inte se upp på high ground om det inte finns en ward där, vilket innebär ett taktiskt övertag. Ingångarna till baserna är på high ground.

För den som vill läsa mer om sådant som hjältar och föremål rekommenderar jag Dota 2-wikin.

Om det är något du tycker jag missat eller om du undrar något, så fråga gärna i tråden.

2019-02-28 18:23

@André Granroth: Klart det var du som skrev denna.

2019-02-28 22:57

Bra guide! 👍

Hoppas FZ sparar de här guiderna, eller ni som skriver dem påminner dem, så att de kan komma upp på förstasidan igen när det närmar sig en stor turnering.

Skrivet av Shadee:

Bra guide! 👍

Hoppas FZ sparar de här guiderna, eller ni som skriver dem påminner dem, så att de kan komma upp på förstasidan igen när det närmar sig en stor turnering.

Absolut, det här är ju guld!

2019-03-01 21:27

Jag älskar när man inte spelar meta. Men då ska man ju förstås vara trygg i grundspelet... 😂
Jag diggar verkligen dota men det var svårt å svika spelsällskapet från LoL

2019-03-02 19:29

3. Talents du får ingen talent på level 5.
Tycker även last hits/creep score är värt att tas upp då det är något som skiljer sig från andra ARTS.

2019-03-04 10:28
Skrivet av stjärnsoldat:

3. Talents du får ingen talent på level 5.
Tycker även last hits/creep score är värt att tas upp då det är något som skiljer sig från andra ARTS.

Rätt angående talents, my bad. Last hits är nog värt att nämna, lägger till en del om det. Utelämnade det för att jag inte ville göra guiden för invecklad.

2019-03-05 08:42
För den nyfikne

Det kan ibland vara svårt att hänga med runt items och Heroes, som tur är finns Liquipedia!

Heroes i bokstavsordning
https://liquipedia.net/dota2/Portal:Heroes

Items per kategori
https://liquipedia.net/dota2/Portal:Items

2019-03-05 10:23

Nu har man väl till stor del gått ifrån safe/off-lane, och kallar det bara top/bot-lane?

Ett annat tips är Dray som castar matcher på svenska och på en lite "lägre", eller enklare, nivå.

2019-03-13 14:50

Imorgon börjar Stockholm Major som, surprise surprise, hålls i Stockholm! Har uppdaterat guiden inför det med lite mer info.

2019-03-14 13:49

Grym guide! Vad som saknas är spelschema. Har du möjlighet att lägga till det?

EDIT: Tillägg om denies nu är att du får även guld nu när du denyar dina egna creeps (kmr ej ihåg om det gäller motståndarens creeps oxå), vilket har lett till att supports får börja göra det i vissa fall så det blir deras form av guldfarming ungefär som start support items i LoL, om inte carryn behöver mkt guld i början snabbt för något viktigt item, tex. dagger på Axe. Även får de en hacka guld när de stackar jungle creeps vilket motiverar fler supports att göra detta om de inte behövs på lane:n lika ofta.

2019-03-14 14:30
Skrivet av AplAy:

Grym guide! Vad som saknas är spelschema. Har du möjlighet att lägga till det?

Javisst!

Dagens matcher:

Secret vs. Keen - 13:30 (pågår nu)
NiP vs. Fnatic - 13:30 (pågår nu)
VP vs. Forward - 13:30 (pågår nu)
VG vs. Chaos - 13:30 (pågår nu)

J.Storm vs. Liquid - 16:30
LGD vs. Infamous - 16:30
Ehome vs. Mineski - 16:30
EG vs. Navi - 16:30

De visas på Twitch på Dreamleagues kanaler, https://www.twitch.tv/dreamleague, https://www.twitch.tv/dreamleague2, https://www.twitch.tv/dreamleague3 och https://www.twitch.tv/dreamleague4. Fyra matcher pågår parallelt, skitdumt enligt mig.

2019-03-14 15:29

Vill man ha schema är liquipedia utmärkt (för all information om spelet, egentligen).

2019-03-16 15:56
Skrivet av André Granroth:

Javisst!

Dagens matcher:

Secret vs. Keen - 13:30 (pågår nu)
NiP vs. Fnatic - 13:30 (pågår nu)
VP vs. Forward - 13:30 (pågår nu)
VG vs. Chaos - 13:30 (pågår nu)

J.Storm vs. Liquid - 16:30
LGD vs. Infamous - 16:30
Ehome vs. Mineski - 16:30
EG vs. Navi - 16:30

De visas på Twitch på Dreamleagues kanaler, https://www.twitch.tv/dreamleague, https://www.twitch.tv/dreamleague2, https://www.twitch.tv/dreamleague3 och https://www.twitch.tv/dreamleague4. Fyra matcher pågår parallelt, skitdumt enligt mig.

Det här är ju lite problemet med DOTA 2 och hur enoooormt mycket turneringar det finns. Allt måste göras på så enormt kort tid, då det alltid är sånt tryck till näsat turnering. Det finns inget annat sätt att gå igenom en sådan här turnering än 4 matcher, om inte Valve kommer med ändringar i sitt format. Sen blir det ju bättre senare från och med nästa fredag när dom går ifrån gruppspelet.

2019-03-16 18:30
Skrivet av WildThing:

Det här är ju lite problemet med DOTA 2 och hur enoooormt mycket turneringar det finns. Allt måste göras på så enormt kort tid, då det alltid är sånt tryck till näsat turnering. Det finns inget annat sätt att gå igenom en sådan här turnering än 4 matcher, om inte Valve kommer med ändringar i sitt format. Sen blir det ju bättre senare från och med nästa fredag när dom går ifrån gruppspelet.

Nåja, det är över en månad kvar till nästa stora turnering, så det är inte jättetajt direkt... Det är nog snarare så att varken tittare eller arrangörer vill ha en fyra gånger så lång turnering.

De första matcherna spelades offline från hotellrummen, sen får de som köpt biljetter se slutspelet över helgen. Kan inte direkt se något bättre upplägg att göra det på.

Sida 1 av 1