930 miljoner kronor i Fortnites prispott 2019

Robot
930 miljoner kronor i Fortnites prispott 2019

Epic spänner de ekonomiska musklerna

#Epic, #Esport, #Fortnite


Medlem

Alltså... Jag gillar ju datorspel och tycker naturligtvis att folk med skills ska få betalt och kunna leva på det och ha en karriär, men de här summorna känns väl ändå lite väl överdrivet? Med den ekonomiska obalansen i världen just nu så känns det lite som att spotta i ansiktet på vissa människor när bleka finniga nördar som vi (generellt sagt, har själv inte skills för att kvalificera, men annars är jag blek och finnig nog) kan få såna pengar genom att spela datorspel.

eld
Medlem

Shit, Epic är rädda för Apex på riktigt.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Shit, Epic är rädda för Apex på riktigt.

Haha, nja: https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/news/epic-games-will...

I övrigt så tror jag Epic följer Apex utveckling noga och i detta nu jobbar på nyheter till spelet för att bibehålla sin överlägsna position. Apex är dock första riktiga utmanaren och klarar de bara att mata ut bra content innan spelarna börjar lämna så kommer de ha en god chans att slå Fortnite.

Apex absolut största svaghet är EA. Efter det så finns stora brister i karaktärsdesign, skins och det faktum att de säljer loot boxes 2019. Hoppas dock på Respawn, Fortnite har redan vunnit årets spel 2018 så nu är det någon annans tur. I vilket fall så tror jag det leder till bättre spel för oss då konkurrensen har hårdnat.

eld
Medlem

alright, rättad

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Alltså... Jag gillar ju datorspel och tycker naturligtvis att folk med skills ska få betalt och kunna leva på det och ha en karriär, men de här summorna känns väl ändå lite väl överdrivet? Med den ekonomiska obalansen i världen just nu så känns det lite som att spotta i ansiktet på vissa människor när bleka finniga nördar som vi (generellt sagt, har själv inte skills för att kvalificera, men annars är jag blek och finnig nog) kan få såna pengar genom att spela datorspel.

Ah men ska man gnälla på sådant är de väl mer relevant att gnälla på alla tusentals hockey och fotbollsspelare m.m , inte för att jag tkr man ska, men de lär ju vara bra många fler än gamers som tjänat miljoner.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Alltså... Jag gillar ju datorspel och tycker naturligtvis att folk med skills ska få betalt och kunna leva på det och ha en karriär, men de här summorna känns väl ändå lite väl överdrivet? Med den ekonomiska obalansen i världen just nu så känns det lite som att spotta i ansiktet på vissa människor när bleka finniga nördar som vi (generellt sagt, har själv inte skills för att kvalificera, men annars är jag blek och finnig nog) kan få såna pengar genom att spela datorspel.

Summorna står i relation till intäkterna. Det kan säkert svida i någons öga men det är sin egen sfär och har ingenting med andra orättvisor att göra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Alltså... Jag gillar ju datorspel och tycker naturligtvis att folk med skills ska få betalt och kunna leva på det och ha en karriär, men de här summorna känns väl ändå lite väl överdrivet? Med den ekonomiska obalansen i världen just nu så känns det lite som att spotta i ansiktet på vissa människor när bleka finniga nördar som vi (generellt sagt, har själv inte skills för att kvalificera, men annars är jag blek och finnig nog) kan få såna pengar genom att spela datorspel.

EPIC gick 27 miljarder i vinst på vanliga människors utlägg för digitala skins etc under 2018. Förmodligen innebär det att människor faktiskt spenderade mer än det dubbla. Det är där eventuellt spottande ligger, det EPIC gör är i praktiken en återbetalning på runt 1%, som kommer att generera nya intäkter.

Medlem

På Twitch var det dubbelt antal tittare på Apex jämfört med Fortnite, så lite oroliga borde dom vara för sin kassako.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

På Twitch var det dubbelt antal tittare på Apex jämfört med Fortnite, så lite oroliga borde dom vara för sin kassako.

Just nu är det 5 gånger fler som tittar på Fortnite jämfört med Apex, så antar att det svänger lite, och att Apex förmodligen stagnerar sig så smått.

Medlem

Skapligt med cash. Jag brukar kolla på Starcraft 2 när tid finns och där är det rätt klent med prispengar må jag säga.

Medlem
Skrivet av heady89:

Ah men ska man gnälla på sådant är de väl mer relevant att gnälla på alla tusentals hockey och fotbollsspelare m.m , inte för att jag tkr man ska, men de lär ju vara bra många fler än gamers som tjänat miljoner.

"Gnälla"? Och varför, om jag får fråga, är det mer relevant att i ett inlägg på en nyhet om eSport, på en spelsida, om datorspel, att "gnälla" på vanlig idrott?

Jag tror nog vi kan diskutera detta utan att du försöker förringa min åsikt med billiga trick som att kalla det för "gnäll" eller byta ämne. Eller var tycker du?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Summorna står i relation till intäkterna. Det kan säkert svida i någons öga men det är sin egen sfär och har ingenting med andra orättvisor att göra.

Ja, det kan nog verka så om inte tänker på de som har investerat i Epic (Tencent) och tar en del av kakan, då tror jag du får det svårt att argumentera att det handlar om en egen sfär och inte har med orättvisor runt om i världen att göra.

Medlem

@xQze: Just nu så är det lika många tittare på både Apex och Fortnite. Så 5ggr fler innan? sKulle inte tro att Fortnite hade 800k tittare för bara någon timme sedan

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Ja, det kan nog verka så om inte tänker på de som har investerat i Epic (Tencent) och tar en del av kakan, då tror jag du får det svårt att argumentera att det handlar om en egen sfär och inte har med orättvisor runt om i världen att göra.

Hur menar du?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Alltså... Jag gillar ju datorspel och tycker naturligtvis att folk med skills ska få betalt och kunna leva på det och ha en karriär, men de här summorna känns väl ändå lite väl överdrivet? Med den ekonomiska obalansen i världen just nu så känns det lite som att spotta i ansiktet på vissa människor när bleka finniga nördar som vi (generellt sagt, har själv inte skills för att kvalificera, men annars är jag blek och finnig nog) kan få såna pengar genom att spela datorspel.

Du kan ju åka till kommunistiska Nordkorea om du tycker så och leva där istället.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Leffe76:

På Twitch var det dubbelt antal tittare på Apex jämfört med Fortnite, så lite oroliga borde dom vara för sin kassako.

Jag tror inte Apex kan konkurera med fortnite öht, spelar ju typ ingen roll om dom visades mer på twitch nu i början. Men men, vi får väl se, det är väl som andra säger, det är "sjukt kul".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av xQze:

Just nu är det 5 gånger fler som tittar på Fortnite jämfört med Apex, så antar att det svänger lite, och att Apex förmodligen stagnerar sig så smått.

Och just nu ganska lika. Apex 141k, fortnite 127k. Ja det svänger. 😀

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Alltså... Jag gillar ju datorspel och tycker naturligtvis att folk med skills ska få betalt och kunna leva på det och ha en karriär, men de här summorna känns väl ändå lite väl överdrivet? Med den ekonomiska obalansen i världen just nu så känns det lite som att spotta i ansiktet på vissa människor när bleka finniga nördar som vi (generellt sagt, har själv inte skills för att kvalificera, men annars är jag blek och finnig nog) kan få såna pengar genom att spela datorspel.

Tyvärr är det så i stora hela.
Om nån ska ha mycket så måste nån annan ha lite.

Man får väll bara hoppas att dessa framtida mångmiljonären tänker på att kanske hjälpa människor i sin närhet som kan hjälpen tänkas behöva.
Det är upp till var å en i slutändan och göra det som känns rätt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du kan ju åka till kommunistiska Nordkorea om du tycker så och leva där istället.

Högt uppsatta kommunister lever som kungar så jag vet inte riktigt vad du menar med det där.
Har nog inte alls med vad han menade


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Luffarkaka:

@xQze: Just nu så är det lika många tittare på både Apex och Fortnite. Så 5ggr fler innan? sKulle inte tro att Fortnite hade 800k tittare för bara någon timme sedan

Som @leffe76 sa i ett senare inlägg, det svänger. För stunden när jag skrev var det 600 000ish fortnite veiws och 120 000ish Apex.
Jag själv är inte minsta intresserad av något av spelen, satt bara på Twitch av en händelse när jag såg just denna artikel så kollade av nyfikenhet.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inte Apex kan konkurera med fortnite öht, spelar ju typ ingen roll om dom visades mer på twitch nu i början. Men men, vi får väl se, det är väl som andra säger, det är "sjukt kul".

Jag har ingen aning om dom kan konkurrera med fortnite. Men det var på Twitch jag la märke till tronsskiftet förra gången mellan pubg och fortnite. När alla streamers byter spel, så följer flocken efter.

Medlem

Jag tvivlar på att Apex kan konkurrera med Fortnite, i varje fall inte om kidsen. Dottern och alla hennes polare tycker att spelet är fullständigt irrelevant. Man kan ju inte ens bygga eller förstörs saker, vad är det då meningen med allt?

Jag ka tro att de faktiskt har en poäng, i varje fall vad gäller förstörelsen. Har man väl vant sig vid att hus, träd m.m. går att ta sönder känns det som att ta ett steg tillbaka när man spelar något annat (där allt blir som stenkulisser).

Sedan har jag för egen del tröttnat på Fortnite, men skulle gärna se fler spel som tar efter de elementen. Världen känns helt klart mer levande när man kan påverka den.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tvivlar på att Apex kan konkurrera med Fortnite, i varje fall inte om kidsen. Dottern och alla hennes polare tycker att spelet är fullständigt irrelevant. Man kan ju inte ens bygga eller förstörs saker, vad är det då meningen med allt?

Jag ka tro att de faktiskt har en poäng, i varje fall vad gäller förstörelsen. Har man väl vant sig vid att hus, träd m.m. går att ta sönder känns det som att ta ett steg tillbaka när man spelar något annat (där allt blir som stenkulisser).

Sedan har jag för egen del tröttnat på Fortnite, men skulle gärna se fler spel som tar efter de elementen. Världen känns helt klart mer levande när man kan påverka den.

Du har helt klart en poäng.
Kidsen kommer inte byta till apex.
Dom gillar variationen av det tecknade och byggandet och skutandet, miljön ser ju ut som taget från en tecknad serie.
Apex tilltalar nog äldre, dör har det nog mer med taktik av aggressivt beteende utplaceringar och vapenskills.
Apex är nog mer en som kommer ta spelare från pubg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fortnite är dött


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

Fortnite är dött

Givande kommentar med otroligt bra källreferat!

Avstängd

två 18 åringar med för mörk humor o 15 timmar editing i varje klipp https://www.youtube.com/watch?v=Car9wTm3zhs

1
Skriv svar