Konsolen som man skaffade flera generationer senare

Inaktiv
Konsolen som man skaffade flera generationer senare

Det finns nog många konsoler som de flesta av oss inte har köpt än och då talar jag inte bara om nyare konsoler utan om alla konsoler, både från när vi var barn och äldre konsoler än det.
Dock så har jag inte så starkt intresse av de konsoler som inte var aktuella när jag växte upp, men jag försöker titta lite på de ibland och tänka att det skulle vara kul att köpa någon gång.
En sådan konsol som jag kollar på just nu är C64 Mini, jag har aldrig haft något intresse av den konsolen tidigare eftersom det inte var någon konsol som jag ens kände till när jag växte upp under 90-talet.
Men nu tänker jag att det ändå skulle vara kul att testa, och det följer ju ändå med 64 spel att välja på.

När jag fick mitt första tv-spel (en NES) julen 1992 så var det nog många som fick eller kanske önskade sig en Super Nintendo. Men inte jag. Jag kände knappt till Super Nintendo om jag ska vara ärlig.
Jag minns hur jag 1993 brukade stå och provspela på en NES på OBS Bergvik här i Karlstad, när det ändå precis bredvid fanns en Super Nintendo som man också kunde provspela. Men Super Nintendo intresserade inte mitt 8 åriga jag.
Det var nog först 1995 som jag började bli intresserad av Super Nintendo när jag såg Super Mario All-Stars. Tre stycken klassiska NES spel som såg mycket snyggare ut än vad de gjorde på min NES, sen följde det ju med ett spel som jag aldrig hade hört talas om med, Super Mario Bros The Lost Levels. Hade ingen aning på den tiden att det var egentligen det riktiga Super Mario Bros 2,eller vad man ska säga.

Åren gick, men jag fick aldrig något så stort intresse av Super Nintendo så att jag önskade mig det, istället önskade jag mig en Nintendo 64 när den kom.
Men jag tyckte ändå om att spela Super Nintendo när jag väl fick chansen. Det var nog först 2003 tror jag som jag bytte till mig en Super Nintendo. Nu kunde jag spela Super Mario All-Stars och The Legend of Zelda: A Link to the Past så mycket jag ville. Men det blev istället att jag mer spelade på min Gamecube och Gameboy Advance SP när jag skaffade det. Köpte även A Link to the Past till min Gameboy Advance, så det blev att jag spelade mer den versionen än vad jag spelade originalet.
Men jag köpte ändå både Super Mario World och Donkey Kong Country till min Super Nintendo.

2007 när jag hade köpt mig min Wii så blev det att jag började spela mer Super Nintendo spel via Virtual Console istället. På den tiden var nog Virtual Console något av det bästa som hade hänt för mig. Jag kunde köpa både spel som jag hade spelat förut, nya spel som jag aldrig hade hört talas om innan eller spel som jag hade länge velat ha men som det aldrig hade blivit av att jag hade köpt tidigare.
Detta fortsatte länge och det kan hända än idag att jag ibland köpet mig något Virtual Console spel på Wii U.

Det som var väldigt bra på Wii var ju ändå Wii Classic Controller, de passade perfekt att spela Super Nintendo spel med eftersom de påminde väldigt starkt om de klassiska handkontrollerna. Men på Wii skaffade jag ändå kablar så att jag kunde koppla både mina NES och SNES handkontroller till min Wii via Gamecube kontroll portarna.

Men sen kom sommaren 2017. Nintendo släppte en trailer för Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System.
Eftersom jag inte hade haft så många spel till min Super Nintendo så följde ju nästan alla spel som jag tidigare hade haft med på denna mini konsolen plus ett flertal andra spel.
Äntligen kände jag, äntligen kan jag få spela dessa spel igen så som man var van vid när man var yngre.
Äntligen kunde jag få återuppleva flera spel men även spela flera andra spel.
Som med alla mini konsoler så fanns det många spel som jag saknade, men många av dessa spel som jag saknar kan jag istället spela på min Wii U, och det som är bra är att om jag vill så kan jag spela de Virtual Console spelen med en Super Nintendo handkontroll nu när jag har en mini Super Nintendo. Precis som det var tänkt att man skulle spela de spelen en gång i tiden.

Det som dock oroar mig är den dagen när E-Shop på Wii U kommer stängas ner precis som det har blivit på Wii nu.
En anledning till varför det är bättre att ha dessa spel fysiskt istället för digitalt.

Inaktiv

Jag "backloggade" både Mega Drive och Dreamcast.

Var mer Nintendo-kid då det begav sig.

Samlade nog på mig alla spel till båda konsolerna (eBay, eBay, eBay)

KoP
Medlem

C64'an skulle jag nog inte räkna som en konsol, utan som en dator i grund och botten. Det finns dock mycket roligt du kan göra med C64 Mini som att ansluta en usb-hubb och koppla in tangentbord och en extra usb-joystick. Sen är man inte begränsad till dom inbyggda spelen som på andra mini-versioner utav gamla konsoler/datorer utan du kan fylla ett usb-minne med tusentals spel och lira dem därifrån. Spelen finner du lätt tillgängligt på sidor såsom http://www.c64.com och http://www.gamebase64.com

Dom flesta om inte alla spel har sedan länge blivit abandonware.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

C64'an skulle jag nog inte räkna som en konsol, utan som en dator i grund och botten. Det finns dock mycket roligt du kan göra med C64 Mini som att ansluta en usb-hubb och koppla in tangentbord och en extra usb-joystick. Sen är man inte begränsad till dom inbyggda spelen som på andra mini-versioner utav gamla konsoler/datorer utan du kan fylla ett usb-minne med tusentals spel och lira dem därifrån. Spelen finner du lätt tillgängligt på sidor såsom http://www.c64.com och http://www.gamebase64.com

Dom flesta om inte alla spel har sedan länge blivit abandonware.

Absolut, i grund och botten är det ju en dator. Har märkt att det är fler än jag som brukar räkna in den bland mini konsolerna. Varför vet jag inte, kanske för att man kan koppla den till teven och sen följer det väl med en joystick?
Eller så är det bara enkelt att räkna allt under samma kategori.

Men det skulle vara kul att få testa den någon gång.

Inaktiv

Alla konsoler är förvisso datorer i grunden, då som idag.

Och det är ju rätt enkelt att se även C64 som så.

1
Skriv svar