Att ta The Division 2 från Steam till Epic gjorde Ubisoft för Uplays skull

Sida 2 av 2
2019-02-16 14:07

@zumo: Självklart är inte detta konkurrens.

2019-02-16 19:56

Nu har jag exakt noll insyn i hur steam, epic och de andra tjänsterna fungerar, men varför släpper de inte de spel som de inte utvecklat eller investerat i själva på alla plattformar och tillåter fri prissättning? Vill steam ligga 20% (?) högre än de andra, och kunderna är villiga att betala så är det väl bara att köra på. Eller ligger det nåt annat bakom?

2019-02-16 20:34
Skrivet av Ellakk:

Nu har jag exakt noll insyn i hur steam, epic och de andra tjänsterna fungerar, men varför släpper de inte de spel som de inte utvecklat eller investerat i själva på alla plattformar och tillåter fri prissättning? Vill steam ligga 20% (?) högre än de andra, och kunderna är villiga att betala så är det väl bara att köra på. Eller ligger det nåt annat bakom?

1. Utgivare och utvecklare vill INTE ha billigare spel. De måste därför i större utsträckning påverka de populära plattformerna att gynna dem ännu mer. Valve/Steam böjde sig förra året för de största utgivarna och gjorde om sitt system för att gynna de spel som säljer mest.

2. Epic Games Store är för nytt för att kunna konkurrera med Steam. De har därför valt att bryta sig in på marknaden med ekonomiskt våld. De betalar istället utgivare för att skippa Steam och hoppas att spelarna följer med spelen på marknaden. Något Epic tidigare kraftigt klagat på när Microsoft gjorde liknande med sitt Microsoft Store.

UbiSoft kan ju bara tacka och ta emot i den här affären. De får betalt från Epic samtidigt som spelarna går till uPlay för att förhandsboka. Ka-ching!

2019-02-16 20:42
Skrivet av hannes.theorell:

1. Utgivare och utvecklare vill INTE ha billigare spel. De måste därför i större utsträckning påverka de populära plattformerna att gynna dem ännu mer. Valve/Steam böjde sig förra året för de största utgivarna och gjorde om sitt system för att gynna de spel som säljer mest.

2. Epic Games Store är för nytt för att kunna konkurrera med Steam. De har därför valt att bryta sig in på marknaden med ekonomiskt våld. De betalar istället utgivare för att skippa Steam och hoppas att spelarna följer med spelen på marknaden. Något Epic tidigare kraftigt klagat på när Microsoft gjorde liknande med sitt Microsoft Store.

UbiSoft kan ju bara tacka och ta emot i den här affären. De får betalt från Epic samtidigt som spelarna går till uPlay för att förhandsboka. Ka-ching!

Så, ett tjän för konsumenterna just nu förutom att vi behöver installera en klient till?

2019-02-16 21:21

@Ellakk: Konsumenterna tjänar ingenting på det. Istället är det konsumenterna som säljs ut. Varje nytt konto är ju en epost att rikta mycket billig marknadsföring till.

2019-02-16 21:34
Skrivet av hannes.theorell:

@Ellakk: Konsumenterna tjänar ingenting på det. Istället är det konsumenterna som säljs ut. Varje nytt konto är ju en epost att rikta mycket billig marknadsföring till.

Ett mail rakt i skräpposten kan man leva med.

2019-02-16 22:15
Skrivet av Ellakk:

Ett mail rakt i skräpposten kan man leva med.

Ja, om man inte har ett större perspektiv än just sin egen dator.
Men vi pratar om miljoner människor som i princip säljs mellan olika aktörer.
Enkla varor som är till för att utnyttjas av någon annan. Vad får vi för det?
Ingenting.

För marknaden har bestämt sig för att den konkurrens som gynnar oss konsumenter (billigare varor, bättre tjänster) är dålig för branschen i sin helhet.

2019-02-16 22:31
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, om man inte har ett större perspektiv än just sin egen dator.
Men vi pratar om miljoner människor som i princip säljs mellan olika aktörer.
Enkla varor som är till för att utnyttjas av någon annan. Vad får vi för det?
Ingenting.

För marknaden har bestämt sig för att den konkurrens som gynnar oss konsumenter (billigare varor, bättre tjänster) är dålig för branschen i sin helhet.

Uppenbarligen får vi billiga spel. När jag var ung kostade ett spel till super Nintendo 799:-, helt sinnessjukt dyrt kan man tycka nu, när man kan köpa ett nytt spel som har utvecklats i åratal av flera hundra människor för under femhundringen.

Och nej, marknaden tycker inte konkurrens är dåligt, marknaden tycker bara att dålig lönsamhet är dåligt.

2019-02-16 23:05

@Ellakk: Marknaden är rätt inställd på att konkurrens är trist. Vi har alla dessa plattformar vi kan köpa spel ifrån men inget direkt försök att locka köpare genom att erbjuda nya spel för billigare peng. Vi har heller inget riktigt försök att ge oss häftigare tjänster. Valve tuffar på med att utveckla sin plattform men hur ser det ut hos "konkurrenterna"? Tittar man på vissa delar av koden rullar marklöpare förbi.

Priserna har de facto varit rätt på en rätt stadig nivå för spel de senaste 20 åren.

(Ars Technica 2013)

Visst, kan även förklaras att det ska ha varit en osedvanlig jämn balans mellan den ökade kostnaden av spel och ökat antal spelare.

Som du även ser i grafen så ser vi vad riktig konkurrens kan göra för prisutvecklingen. Sedan går vi in i en period där vi har internetplattformarna som håller priserna på en rätt fast nivå.

2019-02-17 00:53
Skrivet av conthox:

Ja med tanke på att du aldrig ens lyfter på arslet för att byta mellan webb-butikerna så är ju det en rimlig jämförelse...

Berätta gärna mer om vilka webb-butiker mitt arsle vandrar mellan.

2019-02-17 01:23

Har Epic Store men bara för att jag får gratis spel varannan vecka, kommer icke handla något på Epic Store förres de slutar med exklusiva spel!

Sida 2 av 2